زوایای قانونی نمونه قرارداد اینفلوئنسر ؛ چگونه با یک اینفلوئنسر قرارداد ببندیم؟

نویسنده:راضیه حبیبی
-
بروزرسانی:1401/06/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اینفلوئنسر

این روزها روش‌های بازاریابی دیجیتال آنقدر متنوع شده است که صاحبان کسب ‌و کارهای مختلف برای تبلیغ محصول یا خدمات خود از شیوه‌های جدیدی مانند اینفلوئنسر مارکتینگ بهره می‌برند. البته این شیوه بازاریابی، قدمت چندان زیادی نداشته و در سال‌های اخیر، همزمان با محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در میان مردم، گسترش ‌یافته است. از این ‌رو، بسیاری از صاحبان مشاغل با هدف افزایش فروش و جذب بیشتر مشتری، درصدد انعقاد قرارداد با اینفلوئنسرها هستند اما نمی‌دانند یک نمونه قرارداد اینفلوئنسر چه بندها و شرایطی دارد!

این عدم آگاهی در بیشتر موارد هزینه‌های مادی و معنوی بسیار زیادی را هم به فرد اینفلوئنسر و هم به فرد سفارش ‌دهنده تبلیغ، وارد می‌کند. چاره چیست؟ پاسخ این است که باید، پیش از شروع هر پروژه یا اجرای کمپین تبلیغی به ‌درستی با شرایط انعقاد قرارداد مطابق با قوانین ایران آشنا باشید.

چنانچه شما نیز اخیراً به این نتیجه رسیده‌اید که برای پیشرفت کسب ‌و کارتان به انعقاد قرارداد با یک اینفلوئنسر نیاز دارید اما نسبت به این موضوع دچار تردید هستید تا انتهای این مطلب از رکلا همراه ما باشید. در ادامه خواهیم گفت که اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟ در زمان مذاکره با این افراد باید به چه نکاتی توجه نمود و اصلاً یک نمونه قرارداد با اینفلوئنسر را چطور می‌توان تنظیم کرد؟

اینفلوئنسر کیست؟ نمونه قرارداد اینفلوئنسر چیست؟

اینفلوئنسر، فردی شناخته شده و تأثیرگذار است که افراد زیادی پست‌ها، مطالب، ویدئوها و کلا سبک زندگی او را دنبال می‌کنند. این فرد بر رفتار و تفکر مخاطبان خود تأثیرات بسیار زیادی می‌گذارد. به این صورت که اگر او لباس‌های خود را از یک برند خاص انتخاب کند، مخاطبانش نیز همان برند را برای خرید پوشاک انتخاب می‌کنند. (سلبریتی‌هایی مثل بازیگران معروف یکی از بارزترین و مشهورترین انواع اینفلوئنسرها هستند)

احتمالاً تا این لحظه افراد تأثیرگذار زیادی در حوزه‌های مختلف مثل سینما، مد، سلامتی، ورزش و… را به ‌خاطر آورده‌اید. هر چند فعالیت اینگونه افراد محدود به اینستاگرام نیست اما در کشور ما اینفلوئنسرها، در اینستاگرام بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، فعالیت دارند. به همین دلیل، کسب ‌و کارها به ‌منظور تبلیغ محصولاتشان، با این افراد وارد همکاری می‌شوند و اصطلاحاً قراردادی به نام قرارداد اینفلوئنسر را تنظیم می‌کنند.

متقاضیان تبلیغ در این فضا به اندازه‌ای زیاد هستند که به موجب درخواست‌های مکرر آن‌ها نرخ انجام تبلیغات از سوی اینفلوئنسرها روز به‌ روز بیشتر می‌شود. به همین دلیل یک اشتباه کوچک در زمان انعقاد قرارداد با فرد اینفلوئنسر، ممکن است باعث متضرر شدن شما از نظر مالی شود.

یک نمونه قرارداد اینفلوئنسر از کدام قانون پیروی می‌کند؟

به‌ صورت کلی در ایران تاکنون قانونگذار قانون خاصی برای نظارت بر اینفلوئنسرها چه در فضای وب و چه در فضای مجازی، تعریف نکرده است. آنچه در این قرارداد اهمیت دارد، توجه به شرایط کلی قراردادها از نگاه قوانین موجود همچون قانون مدنی است.

به یاد داشته باشید که قانو‌ن گذار دست افراد را برای انعقاد عقود و قراردادهای مختلف باز گذاشته است چرا که تحولات سریع جوامع موجب خلق کارهای جدید می‌شود. پس جدای از نام قراردادها، اصول کلی حاکم بر عقود باید در هر قراردادی رعایت شود.

یکی از مهم‌ترین مواد مربوط به این موضوع ماده ۱۹۰ قانون مدنی است که شرایط صحت معاملات را شامل موارد زیر دانسته است:

  1. قصد و رضای طرفین؛
  2. اهلیت طرفین (عاقل، بالغ و رشید بودن)؛
  3. موضوع معامله که معین باشد؛
  4. مشروعیت جهت معامله.

پس با توجه ‌به این شروط، هنگامی که قصد دارید یک نمونه قرارداد با اینفلوئنسر را تنظیم کنید، باید هر ۴ موردی که بیان شد را در نظر بگیرید. در ادامه بیشتر راجع ‌به شروط صحت قرارداد ، به صورت اختصاصی صحت یک نمونه قرارداد اینفلوئنسر ، توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم. همچنان همراه رکلا باشید.

در تنظیم نمونه قرارداد اینفلوئنسر به چه نکاتی توجه کنیم؟

همانطور که می‌دانید برخی از موارد در زمان انعقاد همه قراردادها باید رعایت شوند. مثلاً معامله نباید برخلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی جامعه باشد. برای مثال آیا شما می‌توانید از یک اینفلوئنسر در ایران بخواهید که به تبلیغ مشروبات الکلی بپردازد؟ مسلماً خیر زیرا موضوع معامله در اینجا غیر مشروع است و به ‌صورت کلی این نمونه قرارداد اینفلوئنسر اگر میان طرفین امضا هم شود، باطل خواهد بود.

در همین راستا و بر اساس مستندات قانونی، چند نکته مهم برای تنظیم این نوع قرارداد را توضیح می‌دهیم. این نکات عبارت‌اند از:

اهمیت کتبی بودن نمونه قرارداد اینفلوئنسر و ذکر دقیق مشخصات طرفین

نمونه قرارداد اینفلوئنسر یا هر نوع معامله دیگر را حتماً به‌ صورت کتبی تنظیم کنید. با این کار، تمام جزئیات معامله شفاف و بدون هیچ ابهامی بیان می‌شود. این امر موجب می‌شود که در آینده دردسرهای یک قرارداد شفاهی را نداشته باشید.

مشخصات شناسنامه‌ای فرد اینفلوئنسر و فرد سفارش‌ دهنده تبلیغ باید به طور کامل ذکر شود. (عدم وجود اهلیت در زمان انعقاد معامله تبعات و آثار حقوقی مشخصی را به بار می‌آورد)

موضوع قرارداد اینفلوئنسر

فرض می‌کنیم که شما تولید کننده پوشاک بانوان هستید. در اینستاگرام نیز با چند اینفلوئنسر حوزه مد و لباس مذاکره می‌کنید که در نهایت با یکی از آن‌ها به توافق می‌رسید. ممکن است موضوع قرارداد شما تبلیغ برندتان در قالب یک پست دائمی باشد یا یک استوری ۱۵ ثانیه‌ای در ازای پرداخت ۵ میلیون تومان پول را درخواست کنید. در هر صورت باید قید کنید که طرف مقابل چه تبلیغی را در چه قالبی باید انجام دهد و در برابر این تکلیف، شما چه تعهدی به او دارید.

بازه زمانی انجام موضوع تبلیغ

درج بازه زمانی معامله نیز اهمیت فراوانی دارد. فرد مورد نظر، قرار نیست مادام ‌العمر برای شما تبلیغ کند. بنابراین، تعیین مدت قرارداد برعهده طرفین است. مثلاً برخی از پیج‌های اینستاگرام پست تبلیغی را پس از گذشت یک ماه از صفحه حذف می‌کنند. در واقع بازه ‌زمانی قرارداد فی‌ ما بین آن‌ها، یک ماه بوده است و با انقضا مدت، موضوع معامله نیز منقضی خواهد شد.

تعیین تعرفه تبلیغ

مباحث مالی همیشه یکی از پرچالش‌ترین مباحث قراردادها هستند. چنانکه بسیاری از اختلافات میان طرفین معامله بر سر مسائل مالی است. پس همین ابتدا در مورد تعرفه اینفلوئنسر مورد نظر و نحوه پرداخت با او به توافق برسید و حتما مبلغ را در متن قرارداد درج کنید. اگر از چک استفاده می‌کنید مشخصات چک اعم از تاریخ سررسید، مبلغ و… را حتماً قید کنید.

شرایط فسخ قرارداد اینفلوئنسر

اغلب افراد در ابتدای توافقات شاد و خوشحال هستند و کمتر به آینده و چالش‌های آن فکر می‌کنند. توصیه می‌کنیم همیشه دوراندیش باشید و در زمان معاملات، شرایط فسخ آن‌ها را نیز در متن قرارداد ذکر کنید. این شرایط می‌تواند بر اساس مستندات قانونی باشد که در اینجا متأسفانه مانند قرارداد اجاره و سایر عقود معین، شرط خاصی برای فسخ در قانون نداریم.

با این ‌حال به‌ عنوان ‌مثال می‌توانید ذکر کنید که اگر ظرف گذشت یک هفته از تاریخ انعقاد قرارداد، فرد اینفلوئنسر تبلیغ مورد نظر را انجام ندهد، قرارداد فی‌ ما بین فسخ می‌شود. نکته آخر این است که حتماً فسخ و دلیل آن را به ‌وسیله اظهارنامه به فرد مقابل اطلاع دهید.

در نظر داشته باشید

نمونه قرارداد اینفلوئنسر از آن دسته قراردادهایی است که به‌ تازگی میان افراد باب شده است و به دلیل خلأ قانونی در اینگونه موارد باید هنگام تنظیم آن، دقت بسیار زیادی داشته باشید. هر چند در این مطلب تلاش کردیم تا زوایا و ابعاد مهم تنظیم قرارداد با یک اینفلوئنسر را به طور کامل توضیح دهیم اما این کار پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، این امکان را دارید که مسئولیت نگارش متن قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

چنانچه قصد دارید برای افزایش فروش محصول یا خدمات خود با افراد تأثیرگذار همچون سلبریتی‌ها قرارداد امضا کنید، حتما برای آشنایی بیشتر با جزئیات نمونه قرارداد اینفلوئنسر ، از یک مشاور حقوقی با تجربه کمک بگیرید. تیم حقوقی رکلا با هدف کمک به ارتقای سطح دانش حقوقی افراد، همراه شما است. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا بهره ببرید.

قرارداد تبلیغات اینستاگرام

اگر تبلیغات کسب و کار خود را در اینستاگرام به یک اینفلوئنسر می‌سپارید، با زدن روی عکس، این نمونه قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام
دانلود نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام
راضیه حبیبی
راضیه حبیبی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به مباحث حقوقی به ویژه در حوزه قراردادها است. بخشی از محتوای تخصصی تولید شده در «رکلا» توسط راضیه حبیبی آماده شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات