شرایط و مسئولیت‌های صندوقدار هایپر استار ؛ آیا برای صندوقداری هایپر استار مناسب هستم؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/03
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
صندوقدار هایپر استار

هایپر استار از جمله مراکز خریدی است که انواع لوازم و مواد غذایی مورد نیاز عموم جامعه را تامین و عرضه می‌کند. در این مراکز، معمولا به جهت شلوغ بودن، افراد متعددی در سمت‌های شغلی گوناگون فعالیت دارند تا علاوه بر به سرعت انجام شدن کارها، هر مسئولیتی نیز توسط فرد متخصص و ماهر در آن حیطه انجام شود. از جمله سمت‌های شغلی مهم و ضروری در تمامی هایپر مارکت‌ها، صندوقدار هایپر استار است که باید حتما فردی توانا و با تجربه، مسئولیت آن را بر عهده بگیرد چرا که کوچکترین اشتباه در نحوه حسابرسی‌ها می‌تواند خسارات زیادی را به دنبال داشته باشد.

از این رو اغلب کارفرمایان معمولا برای قسمت صندوقدار مرکز خود، افرادی را به کار می‌گیرند که از توانایی مدیریت و انجام محاسبات برخوردار باشند. با توجه به مقدمه مذکور، هدف از تحریر مقاله حاضر، ارائه شناختی کلی و مفید از حوزه صندوقداری هایپر استار به صورت اختصاصی است.

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که همکاری با هایپر استار و شروع این رابطه کاری، با امضای قرارداد آغاز می‌شود. برای این منظور نیز پیشنهاد می‌کنیم که حتما قرارداد استخدام صندوقدار را مطالعه کنید. مطالعه این مقاله اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

موقعیت شغلی صندوقداری هایپر استار

هایپر استارها معمولا مراکز و پاساژهای بزرگی هستند که از غرفه‌های متعددی حاوی انواع وسایل و امکانات مورد نیاز مردم تشکیل می‌شوند. در این مراکز، غالبا مواردی نظیر مواد غذایی، وسایل آشپزخانه، پوشاک، لوازم برقی و لوازم خانگی عرضه خواهند شد. به عبارتی دیگر، افراد با ورود به این مراکز می‌توانند تمامی امکانات و مواد خوارکی مورد نیاز خود را با قیمت‌هایی به صرفه، تهیه کنند. هایپر استارها به جهت گستردگی فضا و تنوع خدماتی که ارائه می‌دهند، کارکنان زیادی را نیز در بخش‌های مختلف مرکز به خدمت می‌گیرند.

در واقع، بهتر است بگوییم برای اینکه فرآیند ارائه محصولات به سهولت و با سرعت انجام شود، در هر قسمت از این مراکز چندین نیرو فعال هستند. به عنوان مثال، از آنجا که این مراکز در اغلب مواقع شلوغ هستند، برای بخش صندوقداری هایپر استار ، تنها حضور یک صندوقدار کافی نیست. بنابراین به تناسب نیاز مرکز، باید از چندین نیروی متخصص در این موقعیت شغلی استفاده کرد.

کلیاتی درباره صندوقدار هایپر استار

به طور کلی، صندوقدار به کسی می‌گویند که وظیفه دارد در بخش مربوطه، قیمت محصولات و خدمات مرکز مورد نظر را بعد از انجام محاسبات و ثبت در سیستم، از مشتریان دریافت کند. حال، شخصی که به عنوان صندوقدار هایپر استار ، انتخاب می‌شود نیز موظف است که مسئولیت‌های خود را در بخش مربوطه به خوبی انجام دهد. فعالیت در حیطه صندوقداری اگرچه نیاز به تحصیلات آکادمیک ندارد اما شاغلین این حوزه،‌ موظف هستند فارغ از تسلط کافی به دانش ریاضی و محاسبه کردن صحیح و درست اعداد و ارقام، از اخلاقیات حرفه‌ای و متناسب با محیط خود نیز برخوردار باشند چرا که فعالیت در این حرفه، غالبا در مواجه با افراد مختلف است. از این رو یکی از عوامل موثر در موفقیت و ارتقاء شغلی شاغلین حرفه صندوقداری، قطعا مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی آن‌ها خواهد بود.

مسئولیت‌ها و تعهدات این موقعیت شغلی

وظایف صندوقدار هایپر ، مطابق با میزان گستردگی مرکز مورد نظر، می‌تواند زیاد یا کم باشد. در واقع، افرادی که در مراکز خرید مختلف مشغول به صندوقداری هستند، به تناسب محیط کاری خود، مسئولیت‌های متنوعی دارند. البته به طور کلی، وظیفه مشترک همه آن‌ها، محاسبه و دریافت وجه کالاها و خدمات ارائه شده به مشتریان است اما با این وجود، ممکن است در برخی از مراکز، شاغلین این حرفه موظف باشند مسئولیت‌های دیگری نیز بر عهده بگیرند.

به عنوان مثال، اگرچه مسئولیت صندوقدار مغازه با مسئولیت صندوقدار یک هایپر در دریافت و ثبت هزینه‌های محصولات فروخته شده، مشابه‌ است اما امکان دارد شرح وظایف هر کدام با یکدیگر متفاوت باشد چرا که عموما مغازه به نسبت یک هایپر کوچک‌تر است. فرد نیز بالطبع، اختیارات و وظایف کمتری دارد. البته اگر کارفرما خود نیز در محل کار حضور نداشته باشد، باید گفت که صندوقدار مغازه به جهت مدیریت و نظارت دقیق بر تمامی جوانب و محیط کار، دارای مسئولیت سنگینی است. صندوقدار نه تنها باید در زمینه محاسبه و فروش کالاها از دقت و تمرکز بالایی برخوردار باشد، بلکه باید به رفتار با مشتریان و همینطور در حفاظت از امکاناتی که در اختیار او قرار گرفته است، کوشا باشد.

وظایف صندوقدار هایپر استار

فرد یا افرادی که به عنوان صندوقدار هایپر استار استخدام می‌شوند، علاوه بر این که دریافت و ثبت هزینه‌های محصولات فروخته شده را انجام می‌دهند؛ مسئولیت‌های دیگری نیز به عهده دارند. در ادامه به این وظایف اشاره خواهیم کرد. وظایف صندوقدار هایپر به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. پاسخگویی به سوالات مشتریان و در صورت لزوم، راهنمایی آن‌ها جهت انتخاب محصولات مورد نظر خود؛
  2. دریافت وجه محصولات، ارائه رسید به مشتریان؛
  3. بررسی و نظارت بر تمامی لوازم الکترونیکی اعم از ترازوها، اسکنرها، و صندوق‌ها؛
  4. تهیه گزارش از تمامی مراحل فروش و برقرار کردن تعادل در دریافتی صندوق‌ها؛
  5. برطرف کردن مشکلات پیش آماده در صورت بروز اشتباه یا انتقاد؛
  6. تحلیل، ارزیابی و اطمینان از درست بودن قیمت‌های محصولات؛
  7. اسکن و ثبت محصولات در سیستم مربوطه؛
  8. نظارت دقیق و جدی بر موجودی صندوق و ارائه آن در پایان شیفت کاری به مسئول مربوطه؛
  9. معرفی محصولات و خدمات جدید به مشتریان؛
  10. تهیه گزارش و ارائه آن به مسئول مورد نظر در صورت مغایرت در پرداختی‌ها؛
  11. محافظت از امکانات و تجهیزاتی که در اختیار او است و حفظ نظافت محیط کاری؛
  12. پیروی از موازین مرکز و مدیریت بخشی که به او سپرده شده است؛
  13. تجلیل و پردازش مبادله و هزینه‌های محصولات به صورت دقیق.

شرایط کار صندوقدار در سوپرمارکت

سوپر مارکت از جمله مغازه‌هایی است که مواد غذایی و خوراکی عرضه می‌کند. این مغازه‌ها از آنجا که محیط‌های نسبتا کوچکی هستند، معمولا در مقایسه با هایپر استارها، صندوقداران کمتری دارند. به عبارت دیگر، صندوقدار در سوپرمارکت ، غالبا یک الی دو نفر هستند که به صورت یکسان، تمامی مسئولیت‌های مربوطه را انجام می‌دهند. با تمام این اوصاف، در سوپر مارکت نیز همچون سایر مراکز بزرگ، مسئولیت‌ها و وظایف متعددی وجود دارد که مسئولیت انجام دادن آن‌ها بر عهده صندوقدار قرار می‌گیرد.

بنابراین می‌توان وظایف کلی صندوقدار در سوپرمارکت را مواردی نظیر دریافت هزینه‌های اقلام به فروش رسیده؛ ثبت گزارش و فاکتورهای فروش محصولات؛ نظارت دقیق بر تمامی کالاهای مغازه؛ مدیریت و مراقبت از امکانات در اختیار قرار گرفته؛ راهنمایی مشتریان برای انتخاب کالاهای مورد نظر خود؛ برطرف کردن مشکلات پیش آمده در محیط کار؛ برقرار کردن ارتباط و تعاملی مناسب با مشتریان؛ معرفی و عرضه محصولات جدید مرکز و چندین مورد دیگر دانست. البته در نظر داشته باشید که تمامی شاغلین در حیطه صندوقداری موظف هستند علاوه بر دانش حوزه مورد نظر، از رفتار و ارتباطی حرفه ای و مشتری مدارانه نیز برخوردار باشند. یعنی باید با صبر و مهربانی، نیازهای مشتریان خود را برطرف کنند.

اهمیت دریافت مشاوره حقوقی پیش از توافق

صندوقداری نیز همانند بسیاری از مشاغل دیگر، از جمله سمت‌های شغلی محسوب می‌شود که حقوق و مزایای آن باید دقیقا مطابق با مصوبات اداره کار پرداخت شود. از این رو اگر قصد دارید در این حوزه کاری به صورت طولانی مدت فعالیت کنید، حتما در نظر داشته باشید که پیش از امضای قرارداد کاری، ابتدا با مطالعه مقالات مربوطه و همچنین مشاوره گرفتن از افراد متخصص، از شرایط عمومی این موقعیت شغلی، وظایف، مهارت‌های مربوط به آن و همینطور از محیطی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، یک شناخت کلی به دست آورید.

البته در نظر داشته باشید که برای دریافت مشاوره و همچنین به منظور کسب آگاهی از شرایط نمونه قرارداد شغل صندوقداری، می‌توانید از طریق وب سایت رکلا اقدام و درخواست خود را در بخش مشاوره تلفنی حقوقی ثبت کنید. همچنین در صورت نیاز، این امکان را خواهید داشت که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، مسئولیت تنظیم قراردادی که در نظر دارید را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد صندوقدار

اگر یک صندوقدار استخدام می‌کنید، به این نمونه قرارداد نیاز خواهید داشت. برای دسترسی آسان و سریع، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد صندوقدار
دانلود نمونه قرارداد صندوقدار
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات