نمونه قرارداد فروش اسب و نکات مهم قانون مدنی در مورد قرارداد خرید و فروش اسب

-
بروزرسانی:1401/06/10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش اسب

قرارداد فروش اسب یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. امروزه با تاسیس بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و همچنین موسسات فرهنگی آموزشی همچون پیست‌های اسب سواری، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی، قرارداد فروش اسب را بین خود تنظیم می‌کنند. گاهی با توجه به اهداف طرفین، ممکن است چند راس اسب، موضوع یک قرارداد قرار بگیرد و در نتیجه، مبلغ زیادی بابت خرید اسب‌ها به عنوان اموال منقول، به فروشنده پرداخت شود.

در اینجا است که اهمیت تنظیم یک قرارداد کامل و بدون نقص، برای ما آشکار می‌شود. قراردادی که همه جوانب را در نظر بگیرد و کلیه تعهدات، حقوق و مسئولیت‌های هر یک از طرفین را به همراه داشته باشد.

همانطور که اشاره کردیم، نمونه قرارداد فروش اسب ، تحت حاکمیت مواد و احکام مربوط به بیع اموال است. بنابراین در ادامه این نوشتار، به مهم‌ترین نکات مرتبط با این قرارداد و همچنین قرارداد بیع ، اشاره می‌کنیم.

نمونه قرارداد فروش اسب قرارداد معین یا غیر معین است؟

در ابتدا لازم است بدانیم که نمونه قرارداد فروش اسب ، معین است یا غیر معین؟!

منظور از عقد معین این است که قانون گذار، قواعد خاصی از یک قانون را به آن عقد، اختصاص داده است. به عنوان مثال، قانون گذار در بخشی از مقررات قانون مدنی ، به بررسی مواد مربوط به عقد وکالت پرداخته است یا قانون روابط موجر و مستاجر و قانون مدنی، در خصوص عقد اجاره، توضیحاتی را ذکر کرده است.

در مقابل، منظور از عقد نامعین این است که قانون گذار، در متن قانون، به طور اختصاصی به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است بلکه تصمیم گیری در مورد مواد آن را به طرفین قرارداد واگذار کرده است. این دسته از عقود که پایه و اساس آن‌ها، ماده 10 قانون مدنی است، با توجه به توافقاتی که بین طرفین شکل می‌گیرد، تنظیم خواهد شد.

عقد بیع نیز یکی از عقود معین است که قانونگذار، صریحا در قانون مدنی، قواعد عمومی و همچنین نکات مهم مربوط به آن را ذکر کرده است. بنابراین نمونه قرارداد فروش اسب نیز عقدی معین است و در نتیجه، طرفین نمی‌توانند توافقاتی را مطرح کنند که این توافقات بر خلاف مواد قانونی تعیین شده باشد.

البته در خصوص نکاتی که قانون مدنی به آن‌ها اشاره نکرده است، طرفین می‌توانند با در نظر گرفتن اصل آزادی قراردادی، توافقات خود را در متن قرارداد بنویسند.

نمونه قرارداد فروش اسب یک قرارداد لازم یا جایز است؟

منظور از لازم بودن یک عقد این است که طرفین نمی‌توانند به هر دلیلی و به صورت یک طرفه، قرارداد را فسخ کنند. در حقیقت، در این دسته از قراردادها، نمی‌توانیم قرارداد را فسخ کنیم مگر در صورتی که طرفین برای این کار به توافق برسند. یعنی اقاله قرارداد را انجام دهند یا اینکه با توجه به موارد تعیین شده در قسمت «فسخ قرارداد»، سند مربوطه باطل شود. (مطابق ماده 185 و 219 قانون مدنی)

در مقابل، به عقدی، قرارداد جایز گفته می‌شود که هر یک از طرفین، در هر زمان که لازم بدانند، بتوانند قرارداد مربوطه را فسخ کنند. برای فسخ این قرارداد، به توافق طرفین یا حتی وجود موارد قانونی برای فسخ قرارداد نیازی نیست.

نمونه قرارداد خرید اسب تابع عقد بیع است و عقد بیع نیز، عقدی لازم است. بنابراین طرفین تنها با توافق بین خود، می‌توانند قرارداد مربوطه را اقاله کنند یا اینکه اگر یکی از طرفین، به شروط قرارداد پایبند نبود یا تعهدات مختص به خود را ایفا نکرد، طرف مقابل می‌تواند به صورت یک طرفه، نمونه قرارداد خرید اسب را فسخ کند یا از اختیارات قانونی برای فسخ قرارداد کمک بگیرد. البته به شرط اینکه، اختیارات قانونی را از خود سلب نکرده باشد.

نمونه قرارداد خرید اسب

نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید اسب

مانند سایر قراردادها، رعایت مجموعه‌ای از نکات در هنگام تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش اسب ضروری است. در این قسمت، به بندهای مهم قرارداد خرید اسب اشاره می‌کنیم.

موضوع یا مورد معامله

مورد معامله در نمونه قرارداد فروش اسب ، یک یا چند راس اسب است که با توجه به مشخصات خاصی که دارد، مورد معامله قرار می‌گیرد. مشخصات دقیق مال که در اینجا اسب است، در قسمت مورد معامله ذکر خواهد شد، مثلا ممکن است اسب مربوطه اسبی خاص و با نژاد ویژه باشد یا حتی ممکن است اسب، برای مسابقه یا اجرای نمایش تربیت شده باشد. به هر حال تمام اوصاف مربوط به اسب، در این قسمت از قرارداد بیان می‌شود.

مبلغ در قرارداد فروش اسب

در تعریف عقد بیع در ماده 338 قانون مدنی می‌خوانیم: «عقد بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم.» بنابراین کلیه قراردادهایی که تابع عقد بیع هستند، مانند نمونه قرارداد خرید و فروش اسب ، قیمت مشخصی دارند و این قیمت در قسمت مبلغ قرارداد نوشته می‌شود.

این مبلغ، با توجه به توافقات طرفین و اوصاف مال مورد معامله تعیین خواهد شد. علاوه بر تعیین قیمت، نحوه پرداخت این مبلغ که ممکن است به صورت اقساط یا نقد باشد نیز در این قسمت تعیین خواهد شد. بنابراین و برای مثال، در صورتی که خریدار قصد داشته باشد اسب را با دو فقره چک خریداری کند، باید مشخصات چک را نیز ذکر کند.

شرایط معامله در نمونه قرارداد فروش اسب

در این بخش از قرارداد فروش اسب ، شرایط مهمی که هریک از طرفین قرارداد باید آن‌ها را در نظر بگیرند، ذکر خواهد شد. بدیهی است این شرایط تنها در مورد قرارداد تنظیم شده صدق می‌کند و طرفین نمی‌توانند آن‌ها را به عقد یا عقود دیگری نسبت دهند. علاوه بر این، کلیه مسئولیت‌ها، وظایف، تعهدات و حقوق طرفین قرارداد، در همین بخش از قرارداد، بیان می‌شود.

تعیین مرجع حل اختلاف

طرفین نمونه قرارداد فروش اسب می‌توانند شخصی را به عنوان داور مرضی الطرفین انتخاب کنند. داور مرضی الطرفین، در هنگام بروز اختلاف بین طرفین دعوا، به نفع یکی از طرفین، رای صادر می‌کند. این رای نیز نهایی است و امکان اعتراض به آن وجود نخواهد داشت. مگر آنکه در قرارداد، ترتیب دیگری تعیین شود.
در صورتی که طرفین، شخصی را به عنوان داور انتخاب نکنند، می‌توانند برای حل و فصل اختلاف خود به مراجع قضایی ذی صلاح مراجعه کنند. در این صورت، رای ذکر شده، توسط مرجع مربوطه، صادر خواهد شد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم نمونه قرارداد فروش اسب خود را به ما بسپارید. برای این منظور کافی است که درخواست تنظیم قرارداد خود را در سایت ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم.

همچنین برای کسب اطلاعات از مسائل قانونی و حقوقی مهم مربوط به شیوه صحیح انجام این معاملات، به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد فروش اسب (نقدی)

برای دریافت این نمونه قرارداد، روی عکس پایین بزنید.

نمونه قرارداد فروش اسب (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش اسب (نقدی)
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
امیر سزاوار
thumb_up_alt
به نام خدا. باسلام. من قصد دارم یک اسب مادیون نژاد فرزین را که هم اکنون در ترکیه است خرید کنم و فروشنده اسب را در مشهد به من تحویل دهد. می‌خواهیم با هم قرارداد ببندیم. نیاز به تهیه متن قرارداد داریم.
16:02
11 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. درخواست شما را ثبت کردیم و با شما تماس خواهیم گرفت. با تشکر از شما.
12:03
12 اسفند 1400