نمونه قرارداد خرید تضمینی برق؛ قراردادی 20 ساله برای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خانگی و صنعتی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/12/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید تضمینی برق

برق از اکتشافاتی محسوب می‌شود که باعث ایجاد تغییرات مهمی در زندگی انسان‌ها شده است. در دنیای امروز، استفاده از وسایلی که با نیروی برق کار می‌کنند، تبدیل به یکی از اجزاء جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است. نمونه قرارداد خرید تضمینی برق (Feed-in tariff)، سیاستی است که باعث توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد. این قرارداد میان مالک نیروگاه‌های تجدید پذیر و دولت تنظیم می‌شود. مالک نیروگاه به واسطه تنظیم این قرارداد، برق تولیدی خود را با قیمت تضمینی به دولت می‌فروشد. بهایی که دولت بابت خرید تضمینی برق پرداخت می‌کند با توجه به نوع نیروگاه فروشنده تعیین می‌شود.

به صورت کلی می‌توان گفت که تمام کسانی که انشعاب برق دارند، تا سقف انشعاب خود در واحدهای صنعتی و خانگی می‌توانند نیروگاه برق احداث کنند. دارندگان نیروگاه برق خانگی می‌توانند برق تولیدی خود را به وزارت نیرو بفروشند. وزارت نیرو نیز تا 800 هزار تومان به ازای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی، به دارندگان نیروگاه خانگی پرداخت می‌کند.

در این نوشته شرایط تنظیم و اجرای قراردادی که به منظور خرید تضمینی برق تنظیم شده است را بررسی می‌کنیم.

آیا نمونه قرارداد خرید تضمینی برق، یک قرارداد قانونی و معتبر است؟

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم، هر چیزی که مالیت و ارزش اقتصادی دارد، قابل خرید و فروش است. در خصوص قانونی بودن خرید تضمین برق باید بگوییم که انرژی برق نیز یک کالای قابل خرید و فروش محسوب می‌شود زیرا ارزش اقتصادی دارد. به همین دلیل، قرارداد خرید تضمینی برق eca ، یک قرارداد قانونی و معتبر است. به صورت کلی می‌توان گفت ک موضوع این قرارداد، خرید تضمینی برق تجدید پذیر و پاک از مشترکین برق تا سقف انشعاب آن‌ها است.

قانونی بودن نمونه قرارداد خرید تضمینی برق باعث ایجاد تعهداتی برای هر یک از طرفین آن می‌شود. مهمترین تعهد فروشنده، رعایت تمام مقررات و قوانین مربوط به خرید، تولید و فروش برق است. مهمترین تعهد خریدار نیز پرداخت بهای برق تولیدی براساس نرخ‌ها و تعرفه‌های اعلام شده از سوی وزارت نیرو خواهد بود.

قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه خورشیدی

تمام مشترکینی که دارای نیروگاه برق هستند، می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه خورشیدی اقدام کنند. دارندگان نیروگاه خورشیدی نیز می‌توانند برقی که در این نیروگاه تولید می‌شود را به صورت تضمینی به شبکه سراسری برق وارد و از این طریق، کسب درآمد کنند.

در همین راستا دولت از سال 1395 تصمیم گرفت که طرحی مبنی بر خرید تضمینی 20 ساله برق از دارندگان نیروگاه خورشیدی را به اجرا بگذارد. هدف دولت از تصویب این طرح، گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور و ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی به این صنعت بود.

قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به منظور خریداری این انرژی تجدیدپذیر از دارندگان نیروگاه خانگی یا صنعتی تنظیم می‌شود. تنظیم مفاد این قرارداد باید براساس توافق میان خریدار و فروشنده برق و با توجه به مصوبات و بخشنامه‌های صادره از وزارت نیرو صورت بگیرد.

لازم به ذکر است، این قرارداد باید به نحوی تنظیم شده باشد که تمام موضوعات و شرایط مورد توافق خریدار و فروشنده برق را در بر بگیرد. همچنین باید به این نکته توجه باشیم که این قرارداد در صورتی معتبر است که خریدار و فروشنده برق، آن را با اختیار و اراده کامل امضا کرده باشند.

نحوه تعیین مبلغ در نمونه قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی

باید به این نکته توجه داشته باشیم، بهایی که دولت بابت خریداری برق تولیدی از نیروگاه‌های خانگی و صنعتی پرداخت می‌کند، با توجه به مصوبات و بخشنامه‌های صادره از وزارت نیرو تعیین می‌شود.

نرخ پایه به بهایی می‌گویند که دولت در ماه اول به ازای خرید هر کیلو وات برق تولیدی به دارنده نیروگاه خانگی یا صنعتی پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که بهای پرداختی بابت خریداری برق تولیدی با توجه به نرخ تورم و یورو تغییر خواهد کرد.

نکته حایز اهمیت دیگر این است که مقدار نرخ خرید پایه برق به ازای هر کیلو وات با توجه به ظرفیت تولیدی نیروگاه تولیدی و به شرح زیر تعیین می‌شود:

  1. نیروگاه با ظرفیت کمتر از 20 کیلو وات = 8000 ریال به ازای هر کیلو وات؛
  2. نیروگاه‌های با ظرفیت کمتر از 100 کیلو وات = 7000 ریال به ازای هر کیلو وات.

مراحل تنظیم و اجرای قرارداد خرید تضمینی برق eca از نیروگاه‌های خانگی و صنعتی

در ادامه، مراحل تنظیم و اجرای قراردادهای خرید تضمینی برق یا تبدیل انرژی (eca) از نیرگاه‌های خانگی و صنعتی را بررسی می‌کنیم:

  1. ثبت نام فروشنده در سایت سایبا؛
  2. بررسی مدارک فروشنده توسط شرکت توزیع نیروی برق به منظور احراز شرایط مالکیت نیروگاه برق خانگی یا صنعتی، رعایت سقف ظرفیت انشعاب و اطمینان از عدم وجود قرارداد خرید تضمینی مشابه در آن انشعاب؛
  3. ارائه مجوز اولیه به متقاضی و امضای قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر میان شرکت توزیع برق و متقاضی در راستای احداث سامانه نیروگاه (از زمان اعطای مجوز اولیه، بازه زمانی 20 ساله برای خرید تضمینی برق شروع می‌شود)؛
  4. انتخاب پیمانکار واجد صلاحیت و تنظیم قرارداد با او به منظور احداث نیروگاه برق؛
  5. به پایان رسیدن عملیات احداث نیروگاه برق و اعلام آن به شرکت توزیع نیروی برق در راستای نصب کنتور؛
  6. بازدید نهایی از نیروگاه و راه اندازی آن؛
  7. قرائت کنتور برق متقاضی در بازه زمانی دو ماهه و صادر کردن صورت حساب تولید برق؛
  8. پرداخت صورت حساب در وجه دارنده نیروگاه (صورت حساب دارنده نیروگاه توسط وزارت نیرو صادر می‌شود).

نکات قرارداد خرید تضمینی برق از مولدهای مقیاس کوچک

مهمترین نکاتی که دارندگان نیروگاه خانگی یا صنعتی باید هنگام تنظیم قرارداد خرید تضمینی برق از مولدهای مقیاس کوچک در نظر بگیرند، عبارت است از:

  1. بهای برقی که به صورت تضمینی خریداری شده است، هر دو ماه یکبار به حساب دارنده نیروگاه واریز می‌شود؛
  2. از سال یازدهم، نرخ پایه خرید تضمینی برق به مقدار 30 درصد کاهش پیدا می‌کند؛
  3. سازمان‌های دولتی نمی‌توانند از بودجه دولتی برای احداث نیروگاه خورشیدی استفاده کنند؛
  4. داشتن انشعاب برق در محل احداث و نصب نیروگاه برق خورشیدی الزامی است؛
  5. حداکثر ظرفیت نیروگاه خورشیدی قابل احداث، محدود به ظرفیت انشعاب برق مشترک و تا سقف 100 کیلو وات است؛
  6. صدور مجوز برای احداث نیروگاه برق و تنظیم 20 ساله قرارداد خرید تضمینی برق برای تمام مشترکین در انواع تعرفه‌های خانگی، صنعتی و تجاری امکان پذیر است؛
  7. پرداخت تمام هزینه‌های مربوط به احداث نیروگاه برق و خریداری و اجرای آن بر عهده متقاضی است و باید با نظارت شرکت توزیع برق انجام شود؛
  8. نیروگاه خورشیدی به واسطه شرکت توزیع برق به شبکه متصل می‌شود و انرژی تولیدی از طریق کنتور مجزا به شبکه برق سراسری تزریق و اندازه گیری خواهد شد. این کنتور از کنتور انرژی مصرفی مشترک مجزا است؛
  9. دارنده نیروگاه پس از تنظیم و امضای قراردادهای خرید تضمینی برق یا تبدیل انرژی (eca) نیز همچنان انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق کنتور برق تامین می‌کند و به همین دلیل، تغییری در مبلغ قبض برق آن‌ها به وجود نمی‌آید؛
  10. نرخ خرید برق از نیروگاه‌هایی که دارای تجهیزات فنی مناسب و استاندارد هستند تا سقف 30 درصد افزایش پیدا می‌کند.

فروش برق پس از اتمام مدت اعتبار این قرارداد

دارنده نیروگاه پس از اتمام مدت اعتبار نمونه قرارداد خرید تضمینی برق می‌تواند برق تولیدی خود را در داخل کشور و در قالب قرارداد دو جانبه، بورس انرژی، بازار برق یا از هر طریقی دیگری که مورد تایید وزارت نیرو باشد به فروش برساند. لازم به ذکر است که صادرات برق تولیدی به خارج از کشور به اخذ مجوز جداگانه نیاز دارد.

توصیه گروه رکلا

مبایعه نامه ، سندی است که بر توافق میان خریدار و فروشنده دلالت می‌کند. این سند در صورتی معتبر و موثر است که مطابق با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم شده باشد. به همین دلیل، اکیدا به خریداران و فروشندگان توصیه می‌کنیم که مبایعه نامه را با نظارت و مشورت کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

گروه رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی ، این فرصت را در اختیار خریداران و فروشندگان قرار داده است که مبایعه نامه را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات