برگ سبز خودرو ؛ اگر کارت سبز خودرو گم شود چه کنیم؟

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/06/01
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برگ سبز خودرو

خرید خودرو به ‌عنوان یکی از موضوعات مهم در زندگی امروز انسان محسوب می‌شود. به تبع آن، انتقال مالکیت خودرو موضوع مهمی است. یعنی زمانی ‌که شخصی قصد دارد مالکیت خودروی خود را به شخص دیگری واگذار کند، باید این انتقال در چهارچوب قانون و به ‌صورت صحیح انجام شود. اگر انتقال مالکیت به ‌درستی صورت نگیرد، قانون همچنان صاحب قبلی خودرو را به ‌عنوان مالک می‌شناسد و این موضوع تبعاتی را برای او به ‌دنبال دارد. در سال‌های اخیر انتقال مالکیت با برگ سبز خودرو و سند رسمی صورت می‌گیرد. هر دو راه قانونی و درست هستند.

برگ سبز سندی است که توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود. در زمان صدور پلاک جدید برای خودرو، برگ سبز جدیدی به نام مالک آن صادر خواهد شد. این مدرک به‌ عنوان سند مالکیت محسوب می‌شود. یعنی شخصی که نام آن در برگ سبز ثبت ‌شده است، مطابق قانون به‌ عنوان مالک خودرو شناخته خواهد شد.

در این برگ سبز مشخصات خودرو مانند رنگ، نوع، تیپ، شماره شاسی، شماره موتور، نوع سوخت به ‌همراه مشخصات شناسایی مالک ثبت می‌شود. به ‌این ‌ترتیب سند مالکیت خودرو به ‌عنوان شناسنامه آن محسوب می‌شود. اگر تمایل دارید که معامله‌ای را انجام دهید و مبایعه نامه خودرو (برای مطالعه این مقاله روی لینک بزنید) امضا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید زیرا مساله برگ سبز خودرو در انجام این معاملات، اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه براین، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله اختصاصی مبایعه نامه خودرو را نیز در مجله حقوقی رکلا بخوانید.

آیا برگ سبز خودرو سند مالکیت است؟

در خصوص برگ سبز و سند رسمی (برای آشنایی با ماهیت این سند، روی لینک بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.) میان کانون سردفتران و نیروی انتظامی اختلاف ‌نظرهایی وجود داشت. این کشمکش‌ها در نتیجه منجر به یک دستورالعمل مبنی ‌بر رسمی بودن برگ سبز شد. به ‌این ‌ترتیب مطابق دستور نیروی انتظامی برگ سبز خودرو سند رسمی است زیرا در مرجع صالح و توسط مأمور صلاحیت‌دار و در حدود صلاحیت او ثبت می‌شود. به ‌این ‌ترتیب برگ سبز سند مالکیت است.

تعداد زیادی از افراد در خصوص معتبر بودن برگ سبز در مقایسه با سند رسمی خودرو سؤالاتی می‌پرسند. همانطور که بیان شد برگ سبز نیز به‌ عنوان یک سند رسمی محسوب می‌شود. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد چون اثبات مالکیت خودرو با این سند نیز به‌ راحتی امکان‌پذیر است. با صدور برگ سبز مالکیت مالک احراز می‌شود و دیگر الزامی برای مراجعه به دفتر ثبت اسناد وجود ندارد.

قانون جدید در این باره چه می‌گوید؟

مطابق قانون جدید، برگ سبز به‌ تنهایی برای اثبات مالکیت کفایت می‌کند. با این‌ وجود هرگاه شخصی بخواهد که سند رسمی خودرو را به نام خودش ثبت کند، باید به دفتر ثبت اسناد مراجعه کند. چنانچه مدارک لازم را به دفتر ثبت اسناد ارائه دهد، سند رسمی خودرو به نام او ثبت می‌شود.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز به‌ عنوان شناسنامه خودرو است. در این برگ، مشخصات مالک به ‌همراه مشخصات خودرو نوشته می‌شود. در شرایطی که شخصی خودروی دست دومی را خریداری کند و پلاک جدید به نام او صادر شود، برگ سبز جدیدی نیز به نام او صادر خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب خریدار به ‌عنوان مالک خودرو شناخته می‌شود. برای اینکه برگ سبز به نام مالک جدید ثبت شود، باید مدارک شناسایی او یعنی کارت ملی و شناسنامه خریدار به ‌همراه سند کمپانی خودرو، گواهی خلافی و گواهی پرداخت عوارض شهرداری به پلیس راهور تحویل داده شود.

اگر قصد دارید خودرویی را خریداری کنید، توجه داشته باشید که به موجب قانون جدید برگ سبز به‌ عنوان سند رسمی پذیرفته ‌شده است. بر این اساس شما می‌توانید بدون مراجعه به دفتر ثبت اسناد، مالکیت خودرو را به نام خودتان ثبت کنید. چندین سال در خصوص سند بودن یا نبودن برگ سبز میان نیروی انتظامی و کانون سردفتران اختلافاتی وجود داشت. پس ‌از مدتی برگ سبز به ‌عنوان سند رسمی پذیرفته شد، چون شرایط رسمی بودن سند در آن رعایت می‌شود.

یک نکته مهم

امروزه پلیس راهنمایی و رانندگی به‌ منظور ثبت برگ سبز و تعویض پلاک، اطلاعات افراد را به ‌صورت روزانه دریافت می‌کند. یعنی اطلاعات اشخاصی را که به هر دلیلی از انجام معامله ممنوع شده‌اند یا اطلاعات افرادی که فوت کرده‌اند را در اختیار دارد. به‌ همین جهت از ثبت پلاک و ثبت برگ سبز برای این افراد جلوگیری می‌کند. این موضوع سبب جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان خواهد شد.

علاوه بر مشخصات خودرو و مشخصات مالک، شماره سنا که به‌ عنوان شماره مالکیت خودرو شناخته می‌شود نیز در برگ سبز نوشته خواهد شد.

برگ سبز خودرو را از کجا بگیریم؟

برای دریافت برگ سبز خودرو باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. بعد از ارائه مدارک مورد نیاز، این سند به نام شما ثبت می‌شود. پس ‌از اینکه مالک اقدامات لازم جهت تعویض پلاک را انجام می‌دهد، برگ سبز جدیدی به نام او صادر خواهد شد.

تصور کنید شخصی خودرویی را خریداری می‌کند. فروشنده و خریدار برای انجام مراحل انتقال مالکیت و تعویض پلاک اقدام می‌کنند. بعد از اینکه آن‌ها مدارک مورد نیاز را تحویل می‌دهند، تعویض پلاک صورت می‌گیرد. یعنی پلاک مالک قبلی برداشته و پلاک مالک جدید به جای آن نصب می‌شود. در این حالت برگ سبز نیز باید بر اساس مشخصات مالک جدید صادر شود.

برگ سبز خودرو چند روزه میاد؟

یکی از سوالات پرتکرار در خصوص برگ سبز در مورد زمان ارسال آن است. تعداد زیادی از مالکان می‌خواهند بدانند که برگ سبز، ظرف چه مدتی به دست آن‌ها می‌رسد. معمولاً برگ سبز در یک بازه زمانی ثابت به آدرس هر مالکی ارسال نخواهد شد. یعنی این مدت برای همه افراد یکسان نیست. گاهی ممکن است ارسال برگ سبز یک هفته، یک ماه و حتی چند ماه زمان ببرد.

بعضی مواقع ممکن است برگ سبز به آدرس مالک ارسال شود ولی مالک در محل حضور نداشته باشد. در این حالت این ‌موضوع سبب مشکلاتی برای او خواهد شد. چنین مواقعی اداره پست، برگ سبز را به مرکز تعویض پلاک عودت می‌دهد. در این شرایط مالک باید برای دریافت آن به اداره پست یا مرکز تعویض پلاک مراجعه کند. این مورد موجب اتلاف هزینه و زمان او خواهد شد.

برگ سبز خودرو گم‌ شده چیکار کنم؟

در شرایطی که برگ سبز به هر دلیل مفقود شود، مالک می‌تواند برای دریافت المثنی آن اقدام کند. اولین اقدامی که این شخص باید انجام دهد، مراجعه به سایت اداره پست است. او با مراجعه به این سایت برای پیدا شدن برگ سبز اقدام می‌کند.

چنانچه از این طریق نتواند آن را پیدا کند، می‌تواند آگهی مفقود شدن برگ سبز را در یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر کند. چنانچه این راه نیز برای پیدا شدن برگ سبز گم‌ شده موثر نباشد، مالک می‌تواند با مراجعه به پلیس راهور برای دریافت برگ سبز المثنی اقدام کند. توجه داشته باشید که اعتبار برگ سبز المثنی نیز مانند برگ سبز اصلی است. اگر برگ سبز خودرو گم ‌شده باشد، مالک می‌تواند از طریق راه‌هایی که بیان کردیم اقدام کند. چنانچه برگ سبز اصلی پیدا نشود، برگ سبز المثنی صادر خواهد شد.

پیگیری برگه سبز خودرو صفر

تعداد زیادی از افراد پس از خرید خودرو از کارخانه، برای پیگیری برگه سبز خودرو صفر اقدام می‌کنند. خرید این خودروها ممکن است به‌ صورت اقساطی یا نقدی باشد. در شرایطی که خرید خودرو نقدی باشد، معمولاً بعد از انجام مراحل ثبت مالکیت، برگ سبز خودرو صفر به آدرس مالک ارسال می‌شود. در شرایطی ممکن است خودروی صفر به ‌صورت اقساطی خریداری شده باشد. اگر خرید خودرو به صورت اقساطی صورت بگیرد، برگ سبز خودرو صفر به مالک تحویل داده می‌شود ولی سند قطعی آن تا زمان تسویه ‌حساب به ‌طور کامل صادر نخواهد شد. در این مدت خریدار می‌تواند از طریق برگ سبز برای فروش خودرو اقدام کند. تعویض پلاک نیز با همین برگ سبز امکان‌پذیر است.

برگ سبز خودرو صفر معمولاً در بازه زمانی ۱ هفته تا ۴ هفته به آدرس خریدار ارسال می‌شود. در صورتی ‌که مدارک خودرو از جمله برگ سبز به آدرس مالک ارسال نشود، می‌تواند با مراجعه به بخش مرسولات اداره‌ پست، وضعیت مرسوله خود را پیگیری کند.

برگ سبز خودرو صفر را از کجا بگیریم؟

در شرایطی که شخصی خودرو صفر خریداری می‌کند، تقریباً بعد از ۲ هفته برگ سبز خودرو به آدرس خریدار ارسال می‌شود. البته اگر خودرو به‌ صورت قسطی خریداری شده باشد، بر روی برگ سبز آن قید می‌شود که این خودرو در رهن کارخانه سازنده است تا تمام اقساط آن به‌ طور کامل پرداخت شود. بنابراین در صورتی‌ که خودروی شما صفر باشد، کارخانه سازنده به ‌همراه مدارکی که صادر می‌کند، برگ سبز را نیز صادر خواهد کرد. چنانچه مدارک شما ارسال شود ولی برگ سبز به ‌همراه آن نباشد، می‌توانید به مراکز تعویض پلاک یا نمایندگی شرکت خودروسازی که از آن خودرو خریداری کرده‌اید، مراجعه کنید.

خدمات حقوقی ما

در صورتی که قصد خرید یا فروش خودرو دارید، توصیه می‌کنیم ابتدا با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید تا با مراحل قانونی انتقال مالکیت آشنا شوید. اقدامات مربوط به انتقال مالکیت، دریافت برگ سبز و تعویض پلاک مسائل مهمی هستند که باید مورد توجه فروشنده و خریدار قرار بگیرند. چنانچه در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. برای دریافت این خدمات لازم است درخواست خود را از طریق لینک ثبت کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما در ارتباط خواهند بود.

مجموعه حقوقی رکلا به طور تخصصی تنظیم انواع قرارداد را انجام می‌دهد. شما می‌توانید فرآیند نوشتن قرارداد خرید خودرو را به ما واگذار کنید. کارشناسان ما با دقت و تمرکز کامل، متن مورد نظرتان را تنظیم خواهند کرد. این خدمات نیز به واسطه ثبت درخواست شما در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ارائه می‌شوند.

اگر در مورد این متن سوالی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت سوال آن را با در میان بگذارید. در اسرع وقت پاسخگوی شما هستیم.

نمونه قولنامه خودرو (فروش اقساطی)

اگر معامله خودرو را به صورت اقساطی انجام می‌دهید، از این قولنامه استفاده کنید. برای دسترسی سریع به این قولنامه، روی تصویر بزنید.

قولنامه فروش اقساطی خودرو
دانلود قولنامه فروش اقساطی خودرو

نمونه قولنامه خودرو (نقدی)

اگر برای معامله یک خودرو به قولنامه نیاز دارید، یک نمونه قولنامه خودرو کامل را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

نمونه قولنامه ماشین
دریافت نمونه قولنامه ماشین
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات