نمونه قرارداد رسمی مشارکت و جزئیات مهم قرارداد رسمی شراکت

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/03
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد رسمی مشارکت

قرارداد رسمی مشارکت در حقیقت یک قرارداد مشارکت مدنی است که از نظر قانونی رسمیت پیدا کرده و به ثبت رسیده است. حتماً تا به حال درباره مشارکت و قرارداد مشارکت بسیار شنیده‌اید. اما حالا کنار کلمه مشارکت، کلمه رسمی نیز قرار دارد. آیا این کلمه تغییر بزرگی ایجاد خواهد کرد؟ آیا قراردادها در دو گروه رسمی و غیر رسمی هستند؟ قرارداد رسمی شراکت با سایر قراردادهای شراکت تفاوت دارد؟ و بسیاری دیگر از این قبیل سوال‌ها، مواردی هستند که مردم و احتمالاً شما دوست دارید بدانید.

قرارداد رسمی شراکت چیست؟

ماده 571 قانون مدنی می‌گوید: شرکت یا شراکت به معنی درآمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد است.

این قرارداد را به نام دیگر، شراکت نامه رسمی یا قرارداد رسمی شراکت می‌نامیم. البته این قرارداد می‌تواند رسمی هم نباشد. درباره تفاوت رسمی یا غیر رسمی بودن آن حتماً در ادامه صحبت خواهیم کرد.

در مجموع قرارداد رسمی شراکت از نظر قانون مدنی یک سند معتبر است. سندی که از ماجرای یک قرارداد می‌گوید. همانطور که در ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی آمده است، سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد.

می‌توانیم بگوییم که شراکت نامه رسمی سند معتبری است که می‌توانید در زمان بروز اختلاف و دعوی در زمینه شراکتتان از آن بهره ببرید. قرارداد رسمی شراکت همان قرارداد شراکتی است که میان شما و شریکتان یا شریک‌هایتان منعقد می‌شود و نشان دهنده برنامه و هدفی است که شما از شراکت دارید. در این قرارداد، سرمایه نقدی و غیر نقدی طرفین روی هم ریخته می‌شود و به منظور یک هدف مشترک با یکدیگر فعالیت می‌کنند تا به درآمدزایی و سود و منفعت مورد نظر برسند. این قرارداد همان قرارداد مشارکت مدنی است، با این تفاوت که رسمی شده و به ثبت رسیده است!

تفاوت قرارداد رسمی و غیر رسمی (عادی)

قانون مدنی در ماده ۱۲۸۶ ، سند را به دو نوع تقسیم می‌کند و می‌گوید:

«سند بر دو نوع است: رسمی و عادی.»

از نظر قانون مدنی، قرارداد رسمی دارای شرایط و تعریف خاصی است. در ماده ۱۲۸۷، در اینباره توضیح داده و می‌گوید:

اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آن‌ها و بر طبق مقررات‌ قانونی تنظیم شده باشند رسمی است.»

تقریبا از ماده 1284 تا 1305 قانون مدنی درباره اسناد رسمی توضیح داده است. در ماده ۱۲۸۹ به ماده ۱۲۸۷ اشاره کرده است و می‌گوید:

«غیر از اسناد مذکور در ماده ۱۲۸۷ سایر اسناد عادی است.»

بنابراین طبق این تعریف و این ماده‌ها، اسناد و قراردادهایی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی، تنظیم و تایید نشده باشند رسمی محسوب نمی‌شوند و جز اسناد عادی یا غیر رسمی قرار می‌گیرند. اسناد و قراردادها چه عادی و چه رسمی باشند نوعی سند هستند و در دادگاه یا دعوی‌ها می‌شود از آن‌ها استفاده کرد و مواد و موارد نوشته شده در آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

قراردادی که رسمی باشد چند مزیت بیشتر از اسناد عادی دارد. بسیاری از قراردادها و توافق نامه‌ها به صورت عادی تنظیم می‌شوند. نیاز به نگرانی از این جهت نیست که قرارداد شما رسمی نباشد. اما بهتر است که با رسمی کردن قرارداد، آن را به سند معتبرتری تبدیل کنید و بتوانید از مزایای اسناد رسمی بهره ببرید. همانطور که اشاره شد با مراجعه به سه مرجع معتبر می‌توانید قرارداد مشارکتتان را به شراکت نامه رسمی تبدیل کنید.

مزایای قرارداد رسمی مشارکت

پیشنهاد دادیم که قرارداد شراکتتان را به قرارداد رسمی مشارکت تبدیل کنید. شاید برایتان سوال باشد که مزایای این کار چیست؟ در ادامه به بیان مزایای شراکت نامه رسمی می‌پردازیم.

اگر قرارداد مشارکت شما رسمی شده باشد می‌تواند مزایایی برای شما به همراه داشته باشد. از جمله:

  1. در قرارداد رسمی مشارکت ، تنها این امکان وجود دارد که ادعای جعل آن بیان شود. شراکت نامه رسمی بعد از ثبت شدن، قابل تردید یا انکار نیست.
  2. قرارداد رسمی مشارکت تنها به وسیله مامور رسمی دولت به ثبت می‌رسد و به نوعی مامور رسمی دولت در آن دخالت دارد، در حالی که قراردادهای مشارکت عادی توسط هر کسی و به هر نحوی ممکن است تنظیم و عقد شود.
  3. اگر قرارداد رسمی مشارکت گم یا مفقود شود، می‌توان درخواست المثنی داد.
  4. در قرارداد رسمی مشارکت ، مانند اسناد رهنی ناشی از تسهیلات اعطائی بانک‌ها، تحت عناوین مختلف از جمله سند فروش اقساطی، سند مشارکت مدنی، سند پشتوانه تعهدات و… لازم الاجرا هستند و مفاد آن‌ها بدون نیاز به حکم از مراجع قضایی، از طریق اجرای ثبت نیز قابلیت اجرایی دارد.

تبدیل قرارداد مشارکت عادی به قرارداد رسمی مشارکت

اگر تا اینجای مطلب متقاعد شده‌اید که قرارداد رسمی مشارکت از قرارداد مشارکت عادی بهتر است و اگر در گذشته یک قرارداد مشارکت عادی را امضا کرده‌اید و از این بابت ناراحت هستید که چرا از ابتدا آن را به صورت رسمی تنظیم نکرده‌اید، باید بگویم نگرانی ندارد. به راحتی می‌توانید قرارداد مشارکت عادی خود را به قرارداد رسمی شراکت تبدیل کنید. قرارداد خود را هر زمان که امضا کرده باشید، می‌توانید با مراجع معتبر، آن‌ را رسمی کنید. این سه مرجع عبارتند از :

  1. دفتر اسناد رسمی
  2. اداره‌ی ثبت اسناد و املاک
  3. مامورین دولتی و حکومتی با توجه به حدود صلاحیتشان

تفاوت متن شراکت نامه رسمی با عادی

همانطور که پیش‌تر توضیح دادم، شراکت نامه رسمی تفاوت‌هایی با قرارداد شراکت عادی دارد. اما این تفاوت در نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد تفاوتی ایجاد نمی‌کند. شراکت نامه رسمی با همان بخش‌ها و ترتیب قرارداد مشارکت عادی نوشته می‌شود.

عنوان در قرارداد رسمی شراکت

در قرارداد رسمی شراکت مانند سایر قراردادها، عنوان اولین چیزی که در قرارداد نوشته می‌شود. عنوان عبارت کوتاهی است که از مشارکت شما خبر می‌دهد. رسمی یا غیر رسمی بودن قرارداد در عنوان تغییری ایجاد نمی‌کند. اما می‌توانیم به آن اشاره کنیم. برای نمونه متن شراکت نامه دفتر اسناد رسمی ، خبر از یک شراکت نامه می‌دهد که به صورت رسمی ثبت شده است.

اطلاعات و مشخصات طرفین در قرارداد رسمی مشارکت

اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد از بخش‌های مهم است. اگر شراکت نامه رسمی باشد، این بخش حتی مهم‌تر هم می‌شود. اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند در قرارداد رسمی شراکت حضور داشته باشند به این شرط که اطلاعات مربوط به آن‌ها به دقت نوشته شود.

اگر شخص حقیقی باشد اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او در قرارداد نوشته می‌شود. اگر شخص حاضر در قرارداد شخص حقوقی باشد، لازم است که به اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده اشاره شود.

قرارداد رسمی شراکت

موضوع قرارداد رسمی مشارکت

موضوع این قرارداد به کار و هدفی که شراکت به منظور آن شکل گرفته است بستگی دارد و صرفاً رسمی یا غیر رسمی بودن تاثیری در آن نخواهد داشت. اسناد رسمی و قانون مدنی برای موضوع قرارداد رسمی مشارکت تنها یک شرط دارند. این شرط در ماده ۱۲۸۸ آمده است و توضیح می‌دهد که:

«مفاد سند در صورتی معتبر است که مخالف قوانین نباشد.»

این ماده اجازه تنظیم هر نوع سند رسمی مانند قرارداد رسمی مشارکت را می‌دهد، به شرط آن که مخالف قوانین نباشد. ماده 10 قانون مدنی نیز به این آزادی قراردادها اشاره دارد و بیان می‌کند که هر قراردادی اگر مخالف قوانین نباشد، موجه است. در به رسمیت شناختن قراردادها نیز این مساله دارای اهمیت است.

مدت قرارداد

مدت این قرارداد باید حتما نوشته شود. یکی از مواردی که به رسمیت قرارداد کمک می‌کند، تنظیم و ثبت دقیق زمان شروع و پایان قرارداد است. قرارداد در این بازه زمانی معتبر است و بعد از آن به اتمام می‌رسد. مدت قرارداد رسمی مشارکت به درخواست طرفین امکان تمدید شدن را دارد. می‌توانید این قرارداد را به صورت بلند مدت نیز امضا کنید.

در این بخش، توافق و رضایت طرفین قرارداد دارای اهمیت است و با توافق طرفین می‌توان انواع مختلف شراکت نامه رسمی را تنظیم و ثبت کرد.

در قانون مدنی درباره زمان قرارداد توضیح داده است و اشاره می‌کند که در اسناد رسمی، تاریخ تنظیم قرارداد حتی در مقابل شخص ثالث نیز معتبر است ولی در اسناد عادی، تاریخ فقط درباره اشخاصی که در شراکت حضور دارند و ورثه آنان معتبر است. (ماده 1305 قانون مدنی)

آورده‌ها و سرمایه طرفین قرارداد در قرارداد رسمی شراکت

آورده‌ و سرمایه طرفین قرارداد بسیار مهم است. این سرمایه و آورده مشخص می‌کند که سهم شما از قرارداد مشارکت چیست و چه میزان سود و زیان به شما مربوط می‌شود. با این کار، نقش و جایگاه خود را در قرارداد رسمی شراکت پیدا می‌کنید. بعد از اتمام قرارداد یا در شرایط فسخ شدن قرارداد، با این بخش مشخص می‌شود که شما چه میزان آورده‌ای داشتید و مستحق هستید که تقاضای پس گرفتن چه مقدار سرمایه را بکنید. سرمایه شما در قرارداد رسمی شراکت به منزله داشتن سهام است. شما به میزان سهامی که دارید، سود دریافت می‌کنید و در صورت ضرر و زیان، باید آن را پرداخت کنید. همچنین پرداخت هزینه‌های جاری نیز میان شما به نسبت سهمتان تقسیم خواهد شد.

تعهدات شرکا در قرارداد رسمی مشارکت

در این بخش، تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های طرفین قرارداد نوشته می‌شود. اشخاص به محض امضای قرارداد موظف به انجام تمام و کمال محتوای قرارداد هستند. می‌توانید هر شرطی که در نظر دارید را با مشورت یک نیروی مشاور مجرب حقوقی در قرارداد بیاورید و در قرارداد رسمی مشارکت خود از آن صحبت کنید.

نکته مهم در این قرارداد این است که نوشتن جزئیات تعهدات و وظایف طرفین در متن قرارداد، به منزله مدرک معتبری است که در زمان بروز اختلاف یا مشکل، می‌تواند برای شما کاربردی باشد. بنابراین، توصیه می‌کنیم که در نوشتن این بخش، دقت نظر داشته باشید. تمام توافقات و شروطی که به صورت شفاهی میان شما بیان می‌شود را الزاما باید در متن قرارداد نیز بنویسید. علاوه بر این، این امکان را خواهید داشت که برای عدم انجام تعهدات توسط هر کدام از شرکا، ضمانت اجرا یا خسارت در نظر بگیرید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا انواع قرارداد مشارکت را تنظیم کرده است. برای دسترسی به این قراردادها، کافی است در بانک قرارداد رکلا، قرارداد مورد نظرتان را جست و جو کنید.

از دیگر خدمات حقوقی که می‌توانید به سهولت به آن‌ها دسترسی داشته باشید، خدمات تنظیم قرارداد و سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. به منظور ثبت درخواست برای این خدمات، روی لینک‌های مشخص شده بزنید و به صفحه اختصاصی هر کدام وارد شوید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

می‌توانید با زدن روی تصویر پایین، برای تهیه یک فرم شراکت نامه کامل اقدام کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات