نمونه قرارداد خرید غذا از رستوران و نکات تنظیم قرارداد غذا با شرکت ها

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/12/21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد غذا

قرارداد غذا یکی از انواع قرارداد خرید کالا است که تولید کنندگان غذا یا به عبارت بهتر آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و بیرون برها، از آن برای ارائه و فروش غذاهای خود استفاده می‌کنند. مشتریان و طرفداران این توافق، معمولا سازمان‌ها، ادارات، موسسات آموزشی و آموزشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و هر جای دیگری است که برای یک یا دو وعده از روز، نیازمند غذا محسوب می‌شود. نمونه قرارداد غذا ارتباط موثر و مثبتی را میان تولید کنندگان محصولات خوراکی با مشتریان آن‌ها ایجاد می‌کند.

غذا از کالاهای بسیار ضروری است که از امور روزمره افراد جدا شدنی نیست. نوع فعالیت‌ها و شکل جدیدی از شرایط کاری موجب شده است که نیاز به غذاهای آماده و نیمه آماده بسیار زیاد شود. آشپزها و آشپزخانه‌ها این نیاز را برطرف می‌کنند. تولید و خرید و فروش غذا به صنعت و تجارت بزرگی تبدیل شده است که در همه جای دنیا و به اندازه همه مردم جهان، مشتری دارد. برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات یا هر شخص مستقل دیگری که اقدام به خرید غذا می‌کند، بسیار مهم است که غذای درخواستی در زمان مشخص و تعیین شده تحویل داده شود. زیرا غذا از محصولاتی است که به هیچ وجه نمی‌شود در تحویل آن تاخیر زیادی باشد.

نکته بسیار مهم در خرید یا فروش غذا این است که مشتریان باید از رسیدن و تحویل به موقع غذا اطمینان داشته باشند. زیرا هر گونه کم کاری یا انجام ندادن تعهدات می‌تواند در همان لحظه مشکلات بی شماری را برای مشتریان به وجود آورد. رسیدگی و برنامه ریزی برای اجرای بهتر این معامله و خرید یا فروش غذا، قراردادی معتبر و قانونی را طلب می‌کند. نمونه قرارداد فروش غذا به شرکتها یا به طور کلی فرم قرارداد فروش غذا همان قراردادی است که مورد استفاده طرفین این معامله قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد غذا چیست؟

این قرارداد، سند مکتوبی است که میان تولید کننده خوراک یا صاحب آشپزخانه و مشتریان تنظیم می‌شود. در واقع نمونه قرارداد خرید غذا از معامله خرید و فروش غذای تولید شده صحبت می‌کند. این معامله میان رستوران، بیرون بر یا آشپزخانه با مشتریان تنظیم می‌شود و نوعی تعهد برای انجام معامله است. متن نمونه قرارداد خرید غذا از رستوران یا بیرون بر ، حاوی اطلاعاتی درباره چگونگی انجام معامله است. در متن قرارداد توضیح داده می‌شود که چه نوع غذایی و با چه میزان و برای چه زمانی، خریداری شده است. همچنین درباره قیمت هر پرس غذا و قیمت کلی غذای درخواست شده، شروط و تعهدات و وظایف و مسئولیت‌های طرفین توضیحاتی داده می‌شود. قرارداد غذا با شرکت ها ، سندی معتبر و قانونی است که در اختیار خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد که در صورت بروز خطا یا مشکل می‌توانند با استناد به آن، از حقوقشان در معامله دفاع کنند.

انواع این قرارداد

این قرارداد را می‌توانیم با توجه به معیارهای متفاوتی دسته بندی کنیم. از مهمترین دسته بندی‌های نمونه قرارداد غذا اشاره به آماده و نیمه آماده بودن و مدت دار بودن توافق است. در ادامه درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد.

نمونه قرارداد غذا به صورت آماده یا نیمه آماده

نمونه قرارداد خرید غذا از رستوران را می‌توانیم به دو صورت آماده و نیمه آماده تنظیم کنیم. با توجه به سلیقه مشتری یکی از این دو مورد انتخاب می‌شود و در متن قرارداد نوشته خواهد شد. غذاهای آماده سرو یا غذاهایی که نیمه آماده باشند و امکان آماده کردن سریع آن‌ها وجود داشته باشد، دو سبک از نحوه تحویل غذا است که مشتریان با توجه به شرایط و سلیقه خود انتخاب می‌کنند.

قرارداد خرید غذا

فرم قرارداد فروش غذا به صورت مدت دار بودن یا نبودن

یکی از ملاک‌های تعیین نوع نمونه قرارداد غذا ، اشاره به مدت دار بودن یا نبودن معامله است. بسیاری از قراردادهای فروش غذا برای مراسم‌های خاص عروسی یا تولد و… تنظیم می‌شوند یا بعضی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در مراسم خاصی نیاز به خرید غذا پیدا می‌کنند.

در این زمان، در متن قرارداد فروش غذا ذکر می‌شود که معامله فروش خوراک در زمان تحویل غذای مورد نظر به اتمام خواهد رسید و یک بار انجام خواهد شد. اما در موارد متعدد دیگری، نمونه قرارداد فروش غذا به شرکتها ، سازمان‌ها و اشخاص حقوقی و حقیقی به صورت مدت دار انجام می‌شود. برای مثال ممکن است که یک تولیدی یا کارخانه بخواهد به مدت یک ماه برای وعده ناهار پرسنل خود غذا بخرد. معامله خرید غذای این کارخانه با رستوران یا بیرون‌ بر به صورت مدت دار یا طولانی مدت خواهد بود. لازم است که بازه زمانی این توافق و میزان دفعات خرید خوراک در متن توافق ثبت شود.

این قرارداد از نگاه قانون

نمونه قرارداد خرید غذا از رستوران نوعی از توافق خرید و فروش است و در اصطلاح قانون مدنی، به آن عقد بیع می‌گویند. براساس متن این توافق، کالایی خاص که در اینجا غذا است، از طرف فروشنده به خریدار تحویل داده می‌شود. خریدار نیز موظف است که بهای آن را به فروشنده بپردازد. عقد بیع یا خرید و فروش از عقود بسیار پر استفاده در قانون مدنی است. این عقد در بسیاری از معاملات روزمره و معاملات کوچک و بزرگ تنظیم می‌شود.

در متن قانون مدنی به طور مستقیم به بیع اشاره شده است و درباره نحوه اجرای آن ماده‌هایی آمده است. متن قرارداد غذا زمانی صحیح است که براساس قانون مدنی و براساس ماده‌های قانون مدنی درباره عقد بیع تنظیم شده باشد. قرارداد غذا با شرکت ها ، سازمان‌ها و مراکز دیگر یک عقد معین و لازم است. لازم به این معنا که خریدار و فروشنده غذا موظف هستند که در توافق باقی بمانند و برای انجام موضوع معامله تلاش کنند و امکان فسخ، جز در حدود مذکور در متن آن وجود ندارد.

تعهدات و وظایف خریدار در نمونه قرارداد غذا

  1. خریدار موظف است که در زمان مشخص شده هزینه غذاها را بپردازد.
  2. خریدار می‌تواند از فروشنده، بازه زمانی مشخصی را برای بررسی کیفیت غذاها طلب کند. اگر غذاها به تایید نهایی خریدار نرسد و با دلیل موجه ایرادی در غذاها وجود داشته باشد، خریدار این حق را دارد که غذاها را مرجوع کند.
  3. خریدار باید لیست درخواستی خود را به دقت فراهم کند و در اختیار فروشنده قرار دهد.
  4. در قراردادهای بلند مدت، اگر خریدار از ادامه خرید و همکاری با فروشنده منصرف شود، لازم است که از یک ماه زودتر به فروشنده اطلاع دهد.
  5. و …..

فسخ قرارداد در نمونه قرارداد غذا

به طور کلی این قرارداد جز قراردادهای لازم است و طرفین باید در آن باقی بمانند. اما تعیین شروطی برای فسخ قرارداد این امکان را برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌کند که بتوانند در صورت لزوم قرارداد را فسخ کنند. این شروط می‌توانند به این صورت باشند:

  1. عدم صلاحیت فروشنده در آماده سازی و تحویل غذاها؛
  2. مشاهده خطا و کیفیت پایین غذاها؛
  3. استفاده نکردن از مواد اولیه مرغوب؛
  4. پرداخت نشدن بها و مبلغ قرارداد؛
  5. تاخیر در تحویل غذاها و کم کاری و عدم وفای به عهد طرفین.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با حضور کارشناسان حقوقی متخصص در زمینه نگارش قرارداد، تشکیل شده است. شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به این تیم بسپارید. برای این منظور کافی است به صفحه اختصاصی ثبت سفارش قرارداد بروید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید تا تیم رکلا با شما ارتباط بگیرد.

ضمن آنکه شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص توافقاتی که انجام می‌دهید، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

قرارداد پیمانکاری طبخ غذا

اگر تمایل دارید که تهیه و تولید غذای مورد نظر خود را به یک آشپزخانه یا رستوران سفارش دهید، این نمونه قرارداد برای شما کاربردی خواهد بود.

نمونه قرارداد پیمانکاری طبخ غذا
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری طبخ غذا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات