تخصص در کار؛ وجه تمایز افراد حرفه‌ای از غیر حرفه‌ای

-
بروزرسانی:1402/10/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تخصص در کار

شاید این جمله، زیاد به گوش شما خورده باشد،” آدم باید از همه چیز سر در بیاورد.” در اصطلاح، به افرادی که از این ویژگی برخوردار هستند، همه کاره و هیچ کاره می‌گویند زیرا مهارت‌های پراکنده‌ای دارند و در هیچ حرفه‌ای بهترین نیستند. از آنجایی که دنیای امروز، دنیای دگرگونی‌ها و تکامل است، اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، نباید معمولی باشید بلکه بایستی تلاش کنید تا در حرفه‌ای متخصص شوید. بنابراین، برای کسب تخصص در کار ، باید روی حرفه‌ای هر چند کوچک، تمرکز کنید و تمام انرژی‌ و وقتتان را معطوف آن کنید تا در شغل مذکور حرفه‌ای شوید.

در این مقاله قصد داریم در مورد ضرورت استخدام افراد متخصص و راهکارهایی برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای صحبت کنیم. تخصص و تجربه، از مهمترین ملاک‌ها برای استخدام در یک سمت شغلی خوب است. کارفرمایان پیش از امضای قرارداد کار ، با انجام مصاحبه‌های استخدامی، در تلاش هستند که نیروی کار متخصص را برای شرکت و سازمان خود جذب کنند.

تخصص در کار چیست و به چه کسی متخصص می‌گویند؟

تخصص در کار ، به معنای داشتن سطح بالایی از مهارت و توانایی در یک حرفه خاص است که یک فاکتور فنی مهم برای تمایز فرد از سایرین محسوب می‌شود. کسب تخصص، یعنی اینکه در مسیر حرفه مورد علاقه‌تان حرکت کنید تا دانش، تجربه و آگاهی مرتبط با آن را به دست آورید. ذکر این نکته ضروری است، برای حرفه‌ای شدن در حرفه به خصوصی، در وهله اول باید به آن علاقه داشته باشید و از انجام آن لذت ببرید. سپس، تمام تمرکزتان را روی آن قسمت از توانایی‌هایتان بگذارید که به واسطه آن‌ها می‌توانید مهارت و قابلیت بالایی به دست آورید. در این صورت، کارها را با کیفیت مطلوب و در زمان کوتاهی به سرانجام می‌رسانید.

به شخصی متخصص می‌گویند که به درجه‌ای از مهارت و آگاهی در یک حوزه خاص رسیده باشد که بتواند در صورت بروز مشکل، پس از تجزیه و تحلیل دقیق مسئله، مناسب‌ترین راه حل برای رفع آن را ارائه دهد.

تفاوت تعهد و تخصص در کار

تعهد شغلی، نوعی احساس مسئولیت پذیری فرد به وظایف سازمانی است در حالی که تخصص در کار ، نوعی دانش فنی در یک حرفه به خصوص محسوب می‌شود که فرد از آن برخوردار است. در حقیقت، تعهد یک فضیلت درونی طبقه‌بندی می‌شود که با اصول اخلاقی، نظیر پایبندی و وفاداری گره خورده است اما تخصص، یک عمل بیرونی و اکتسابی به شمار می‌آید. از جمله تفاوت تعهد و تخصص در کار ، می‌توان به ماهیت درونی بودن تعهد اشاره کرد که قابل تشخیص نیست و در نتیجه، احتمال فساد در آن وجود دارد اما در فرد متخصص، به دلیل عدم ماهیت درونی این ویژگی، روند فساد کندتر و یا قابل شناسایی است.

از طرفی، برخی کارشناسان بر این باور هستند که فرد حرفه‌ای به واسطه علم خود می تواند یک سازمان را به خوبی مدیریت کند و از بروز زیان‌های سنگین جلوگیری به عمل آورد اما فرد فاقد تخصص در کار ، به دلیل علم ناقص خود، زیان بالایی به مجموعه وارد می‌کند. همچنین، برخی دیگر، معتقد هستند که فرد متعهد در سازمان، به طور حتم از دانش کافی برخوردار خواهد بود. در واقع، این گروه، معتقد هستند که ارتباط مستقیمی بین تعهد و مهارت وجود دارد و هر دوی این عوامل، توام با یکدیگر برای پیشبرد امور سازمان لازم و کافی هستند.

دلایل اهمیت استخدام افراد متخصص

اگر به عنوان یک کارفرما تمایل دارید که در کسب و کارتان موفق شوید و به نتایج دلخواهتان دست یابید، باید از افراد مناسبی برای سازمانتان بهره بگیرید. در این صورت، با کوچکترین کوتاهی در تصمیم‌گیری فرآیند استخدام، هزینه زیادی را متحمل می‌شوید. دلایل زیر، لزوم استخدام افراد متبحر در شرکتتان را به روشنی بیان می‌کند:

  1. کاهش فرسایش شغلی کارکنان به دلیل برخورداری از تخصص در کار مورد علاقه آن‌ها؛
  2. صرفه‌جویی در زمان به منظور عدم آموزش مجدد نیروی ماهر؛
  3. رشد و توسعه سریع سازمان در ابعاد مختلف؛
  4. کاهش خطرات احتمالی مجموعه نظیر ورشکستگی و به دنبال آن، افزایش سوددهی؛
  5. انگیزه‌دهی به سایر کارکنان و افزایش روحیه آن‌ها؛
  6. به اشتراک گذاری تجارب فرد متخصص به سایر افراد سازمان و در نتیجه ایجاد یک محیط آموزش محور؛
  7. کاهش هزینه‌های مالی و انسانی در آینده.

راهکارهای کسب تخصص در کار

یکی از لازمه‌های موفقیت در زندگی شغلی، کسب تخصص در کار و به روز رسانی آن است. سه مولفه اساسی برای ماهر شدن در هر حوزه، علاقه، دانش و تجربه محسوب می‌شود. دانش، به تنهایی ملاک کسب تخصص در کار به شمار نمی‌آید. یعنی اینکه مدرک تحصیلی به خودیِ خود برای حرفه‌ای شدن افاقه نمی‌کند بلکه شما باید دانسته‌های خود را در دنیای واقعی به کار بگیرید، تکرار و آزمون و خطا کنید تا بالاخره در شغلتان موفق شوید.

این بخش یعنی عملیاتی کردن آموخته‌ها، کار سختی است. اما ارزش امتحان دارد زیرا چالش‌ها و مشکلات پیش رویتان با دنیای واقعی، شما را به یک فرد متبحر تبدیل می‌کند و حتی باعث می‌شود سبک و سیاق شخصی خود را کشف کنید. علاقه و اشتیاق در کار از جمله محرک‌های حیاتی در راستای متخصص شدن به شمار می‌روند. مشقت‌های شغلی نیز، تنها با حضور این عوامل، کم رنگ می‌شوند و همچنین، توانایی بالقوه فرد را بالفعل می‌کنند.

در ادامه به ارائه راهکارهایی برای کسب تخصص و تبدیل شدن به یک فرد متخصص می‌پردازیم:

  1. حوزه کاری‌ که به آن علاقه دارید و می‌خواهید در آن حرفه‌ای شوید را مشخص کنید تا با کمترین اتلاف وقت، به نتایج مطلوبی برسید؛
  2. آگاهی خود را از طریق مطالعه در سایت‌های تخصصی و شبکه‌های مجازی و مصاحبت با افراد خبره در این حوزه بالا ببرید. همچنین، در دوره‌های آموزشی و سمینارهای تخصصی شرکت کنید تا همواره به روز بمانید؛
  3. مستقل شوید. با انجام امور داوطلبانه، دانسته‌های خود را به صورت مداوم و در عمل به چالش بکشید؛
  4. مشتریان کلیدی‌ خود را از طریق تشکیل گروهی از افراد علاقمند به کارتان شناسایی و  برای جذب مخاطبان گسترده‌تان وبلاگ نویسی کنید؛
  5. افراد متبحر و علاقمند به آموزش را استخدام کنید تا به حداکثر سود دست یابید.

عواقب نداشتن تخصص در کار

اگر شما از آن دسته کارفرمایانی هستید که نمی‌خواهید برای هر بخش، از متخصص همان حوزه بهره بگیرید و همچنین، از کارمندانتان انتظار دارید چند وظیفه را به صورت همزمان انجام دهند و در همه آن‌ها بهترین باشند، سخت در اشتباه هستید زیرا در عمل، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. از قدیم گفته‌اند “کار را باید به کاردان سپرد.” برای اینکه در کسب و کارتان موفق شوید باید برای بخش‌های مختلف آن، کارکنانی با مهارت در همان بخش را به کار بگیرید زیرا این افراد، برای کسب تخصص در کار مورد علاقه خود، زمان زیادی را صرف کرده‌اند تا به تمام ابعاد آن مسئله اشراف داشته باشند. در نتیجه، این اطمینان به شما داده می‌شود که در زمان بروز مشکل، این کارمندان به راحتی می‌توانند موانع را برطرف کنند. همچنین، این افراد، پیشبرد امورات سازمان را سرعت می‌بخشند.

در صورتی که افراد نامرتبط به کار و غیر حرفه‌ای را استخدام کنید، آن‌ها قادر به انجام دقیق تمام انتظاراتتان نخواهند بود. در ادامه به عواقب نداشتن تخصص در کار اشاراتی خواهیم داشت:

  1. هدر رفت زمان؛
  2. اتلاف منابع مالی؛
  3. کاهش قابل ملاحظه کارایی سازمان در کوتاه مدت و بلند مدت؛
  4. تنزیل اعتبار سازمان؛
  5. انجام امور با کیفیت نامطلوب و از دست دادن مشتریان؛
  6. ایجاد فساد به دلیل استخدام شدن از طریق رابطه و عدم توجه به ضوابط شغلی.

تخصص در کار، شما را بیکار نمی‌گذارد!

اگر می‌خواهید هیچ زمانی بیکار نشوید و همیشه سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارفرماهایی باشند که بخواهند با شما کار کنند، متخصص شوید. رنج رسیدن به تخصص را تحمل کنید و با فعالیت مستمر در یک حرفه و کسب تجربه و مهارت، متخصص شوید. زمانی که شما را به عنوان یک متخصص بشناسند، دردسرها به فرصت‌ها تبدیل می‌شوند و شما از رقبا پیشی می‌گیرید. تخصص به شما این امکان را می‌دهد که خود را ملزم کنید از آخرین تغییرات و نوآوری‌های حوزه‌ کاریتان مطلع شوید و با افراد حرفه‌ای در آن حوزه ارتباط برقرار کنید. این تعاملات نه تنها بر کیفیت زندگی شغلی و حرفه‌ای شما تأثیر مثبت می‌گذارند بلکه به سرعت موجب پیشرفت در موقعیت شغلی و افزایش درآمد شما می‌شوند.

توصیه رکلا

نیروی انسانی متخصص از جمله عوامل پیشرفت سازمان به شمار می‌آید. از این رو، به منظور انجام صحیح امور و در نتیجه، رونق کسب و کارتان، باید از نیروی کاربلد بهره بگیرید. این امر، علاوه بر کارایی بالا، به رشد و توسعه مجموعه کمک زیادی می‌کند. برای این منظور، باید در زمان استخدام، دقت لازم را به خرج دهید تا افراد متخصص و مناسب را گزینش کنید.

علاوه بر رعایت مورد فوق در زمان استخدام، باید به طریقی از تعهدات کارفرما و نیروی متخصص و همچنین، الزام به رعایت تعهدات مطمئن شوید. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم یک قرارداد کاری معتبر بین طرفین جاری شود. وب سایت رکلا، با برخورداری از متخصصان مجرب و حقوقدان، در زمینه تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی آماده ارائه خدمات حقوقی است. برای بهره مندی از این خدمات، می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات