لایحه گرانفروشی را بشناسید و درباره لایحه دفاعیه در خصوص گرانفروشی بدانید!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/08/21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه گرانفروشی

امروزه نوسانات بازار باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی و بُروز گرانی شده‌ است. گرانی موضوعی است که باعث ورود ضرر به مردم و تولیدکنندگان و حتی فروشندگان می‌شود. افزایش قیمت اجناس و مواد اولیه موجب می‌شود که نارضایتی مردم نسبت‌ به دستگاه‌های اجرایی و مسئولین مرتبط با این موضوع، افزایش یابد. به طور معمول اولین کسی که در رابطه با قیمت مورد اتهام قرار می‌گیرد، فروشندگان هستند. زیرا مردم به مسئولان دسترسی ندارند و فروشندگان را سرزنش می‌کنند و به آن‌ها اتهام گران‌فروشی می‌زنند. اگر شما فروشنده هستید و به دلایل ناروا به گران‌فروشی متهم شده‌اید، می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه گرانفروشی از خود دفاع کنید. هنگام تنظیم نمونه لایحه گرانفروشی ، می‌توانید با استفاده از دلایل و مدارک معتبر تلاش کنید که برائت خود را ثابت کنید.

گران‌فروشی به چه معناست؟

گران‌فروشی واژه‌ای آشناست که درباره افزایش قیمت کالا و خدمات به کار برده می‌شود. همه ما در مسیر حرکت خود در خیابان، مغازه یا فروشگاهی را دیده‌ایم که به‌ علت گران‌فروشی از طرف سازمان تعزیرات حکومتی، تعطیل شده است. قبل‌ از هر چیز، باید بدانیم که گران‌فروشی به‌ معنای آن است که کالا یا خدماتی را بیشتر از قیمت مصوب آن به متقاضی بدهیم. به این حالت، گران‌فروشی گفته می‌شود. گران‌فروشی باعث ورود ضرر به اقتصاد کشور و موجب ناراحتی مردم از قیمت کالاها می‌شود. این نارضایتی ممکن است باعث شود که مردم بدون اطلاع از قیمت مصوب یک کالا، علیه فروشنده شکایت کنند. در این حالت، فروشنده می‌تواند نمونه لایحه گرانفروشی را تنظیم کند و با ارائه دلایل کافی ثابت کند که قیمتی بیشتر ‌از قیمت مصوب به مشتری اعلام نکرده‌ است.

مصادیق گران‌فروشی

با شنیدن نام گران‌فروشی، ذهن اکثر ما به سمت گرانی کالا هدایت می‌شویم. اما بهتر است بدانیم گران‌فروشی شامل گران شدن قیمت خدمات هم می‌شود. یعنی مشاغلی هم که خدماتی هستند، ممکن است مشمول گران‌فروشی شوند. برای مثال؛ آرایشگری، معلمی و مشاوره، شغل‌های خدماتی هستند. اگر شما به‌ عنوان یک آرایشگر، خدماتی را به مشتری ارائه کرده‌اید و با توجه به میزان مواد مصرف ‌شده و هزینه‌های مالیات، قیمت مصوبه را از مشتری دریافت کرده باشید، گران‌فروشی نکرده‌اید. در صورتی‌ که به‌ علت بالا بودن هزینه‌ها از شما شکایت شود، می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه گرانفروشی و ارائه مدارک و اسناد معتبری مانند مصوبه اصناف، از خود دفاع کنید.

توضیح بیشتر در قالب یک مثال کاربردی

اگر شخصی به‌ عنوان پرستار کودک، مشغول به کار شود، شغل او نیز در گروه مشاغل خدماتی خواهد بود. اگر کارفرما از پرستار کودک شکایت کند و مدعی شود که به‌ علت بی‌ اطلاعی از قیمت مصوب، مبلغی بیشتر ‌از حق پرستار پرداخت کرده است، در این حالت پرستار می‌تواند برای دفاع از خود نمونه لایحه گرانفروشی را تنظیم کند. او با بیان دلایلی مانند اینکه هزینه رفت‌ و آمد و هزینه غذا به او پرداخت ‌نشده و این اضافه قیمت را برای همین موضوع دریافت کرده‌ است می‌تواند از خود دفاع کند.

گران‌فروشی کالاها هم موضوعی است که همه مردم در زندگی آن را تجربه کرده‌اند. از گران‌فروشی کالاهایی مانند مواد غذایی تا خوراکی و پوشاک و اتومبیل مشمول این ‌موضوع می‌شوند. در این حالت شخصی که مدعی می‌شود از خرید خود ضرری به او وارد شده‌ است و قیمت بیشتری از ارزش کالای اصلی پرداخته‌ است، می‌تواند از فروشنده شکایت کند. فروشنده به ‌علت اینکه خودش، کالا را با قیمت بیشتری خریده است، می‌تواند نمونه لایحه گرانفروشی را تنظیم کند و از حق خود دفاع کند. در این پرونده قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

نکات مهم نمونه لایحه گرانفروشی

نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود، این است که هر کالایی که قیمت آن نسبت ‌به گذشته افزایش داشته باشد، نمی‌تواند مشمول گران‌فروشی شود. بلکه ممکن است نوسانات بازار و افزایش قیمت ارز باعث این ‌موضوع شده باشد. در این حالت، فروشنده مقصر نیست. اگر اطلاع دارید که فروشنده کالایی را احتکار کرده است تا به قیمت بالاتر به مردم بفروشد، می‌توانید علیه او شکایت کنید.

گران‌فروشی موضوعی است که می‌تواند ابتدا با یک اخطار کتبی و جریمه نقدی برطرف شود. زمانی ‌که از کسی شکایت می‌شود، در مرحله اول، واحد تجاری و خدماتی تعطیل نمی‌شود. این‌ مورد و جریمه‌های آن با توجه به هر میزان افزایش قیمت عرضه کالا و تعداد دفعات جریمه شدن متفاوت است.

برای دفاع از اتهام گران‌فروشی می‌توانید درخواست ارائه نظر کارشناس رسمی دادگستری را مطرح کنید. سپس با ارائه نظر کارشناسی ثابت کنید که مرتکب این جرم نشده‌اید.

احتکار با گران‌فروشی متفاوت است. احتکار به معنی آن است که به قصد ورود ضرر به جامعه یا نظام اقتصادی کشور، با هدف کسب سود بیشتر از عرضه کالاهای اساسی به مردم خودداری کنید و آن کالا در بازار کمیاب یا نایاب شود. در این حالت مجازات محتکر مجازات شدیدتری نسبت‌ به گران‌فروشی است.

نمونه لایحه گرانفروشی چه کاربردی دارد؟

در مواقعی که به شما اتهام گران‌فروشی وارد می‌شود و علیه شما شکایت می‌کنند، این‌موضوع می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به اعتبار و جایگاه شغلی شما وارد کند. برای اینکه بتوانید از جایگاه خود دفاع کنید و برائت خود را ثابت کنید، نمونه لایحه دفاعیه گرانفروشی ، مناسب شما خواهد بود. کاربرد این لایحه دفاعیه در خصوص گرانفروشی، در این است که شما با تنظیم آن و بیان دلایل خود در این لایحه دفاعیه در خصوص گرانفروشی ، می‌توانید از خود دفاع کنید و اعتبار شغلی خود را مجدد به دست آورید. در این‌ حالت اگر قاضی دلایل شما را کافی و مؤثر بداند، به نفع شما حکم می‌دهد. برای مثال، شخصی را در نظر بگیرید که یک مغازه فروش تلفن‌ همراه دارد، این شخص با توجه به کشور سازنده تلفن همراه و امکانات و ویژگی‌های آن‌ها، تلفن همراه را به قیمت مصوب یا بالاتر از قیمت سایر گوشی‌های مشابه آن به فروش می‌رساند.

در این حالت، شخصی که گوشی تلفن‌ همراه را از این فروشنده خریداری کرده‌ است، به دلیل گران‌فروشی علیه او شکایت می‌کند. فروشنده‌ای که علیه او شکایت شده است، می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه گرانفروشی و ارائه دلایل و مدارک گمرک و همچنین با ارائه فاکتور خرید، از خودش دفاع کند. چنانچه قاضی مدارک ارائه‌ شده را کافی بداند به نفع فروشنده حکم می‌دهد.

ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی

گرانفروشی به معنی عرضه کالا یا خدمات به بهایی بیشتر از نرخ‌های تعیین ‌شده توسط مراجع رسمی است. در واقع گرانفروشی به معنی اجرا نشدن مقررات قیمت‌ گذاری و انجام هر نوع اقدامی است که باعث افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود. در این ماده برای گران‌فروشی نسبت به میزان قیمت اضافه‌ شده و تعداد دفعات تذکر یا جریمه شخص، ضمانت اجراهای متفاوتی در نظر گرفته‌ شده است که از جریمه و اخطار کتبی شروع می‌شوند و در هر نوبت که گرانفروشی تکرار شود، جریمه و ضمانت اجرای متفاوتی خواهد داشت. برخورد با این جرم حتی ممکن است باعث شود که در نهایت واحد تجاری تعطیل یا کارت بازرگانی تاجر لغو شود.

پیشنهاد ما

در خصوص تنظیم لایحه و آگاهی از ابعاد حقوقی و قانونی آن، با مشاوران حقوقی گفت و گو کنید. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. این خدمات با شرایط بسیار مناسبی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
فرحناز غنى
thumb_up_alt
اينجانب با طرح دعوا از يك شركت به دليل گران محاسبه كردن نرده‌هاى شيشه سكوريت و همينطور اشتباه محاسباتى متراژ براى شعبه ٣ شوراى حل اختلاف نوشهر نوبت رسيدگى دارم همينطور درخواست تامين و جلب نظر كارشناس نمودم سوال بنده در خصوص نحوه تنظيم لايحه دفاعيه هست بخاطر بعد مسافت كه اصفهان هستم و برايم حضور در جلسه رسيدگى مشكل خواهد بود.
12:21
29 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از طریق ثبت لایحه در یکی از دفاتر خدمات قضایی، دفاعیات خود را به مرجع قضایی ذیربط برسانید.
11:34
30 شهریور 1401