قرارداد نمایندگی انحصاری فروش یکی از انواع قرارداد نمایندگی یا قرارداد اعطای نمایندگی است که برای رشد و توسعه مشاغل مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. این رونق و توسعه هم به سود صاحب و سهام دار اصلی کار است و هم باعث اشتغال زایی و ایجاد یک کسب و کار برای اشخاص دیگر میشود. اتفاقی که در بازار تجارت و اقتصاد به اصطلاح به آن بُرد- بُرد میگویند. این شرایط بُرد-بُرد است که بسیاری از اشخاص را مشتاق میکند که با تنظیم و عقد نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری فروش بتوانند وارد کسب و کاری شوند که برایشان ایجاد درآمد میکند.
صاحبان کار و سرمایه به خوبی میدانند که اگر بخواهند کسب و کار خودشان را توسعه دهند و باعث افزایش سود و درآمدشان باشند، باید بتوانند به بازارهای بیشتری دسترسی داشته باشند. برای دسترسی به بازارهای بیشتر لازم است که محصول و خدمات در مکانها و شهرهای بیشتری ارائه شود. به طور حتم فروش محصول شما در دو یا سه شهر، بهتر و ثمر بخشتر از فروش آن در یک شهر است. حتی در ابعاد گسترده، بسیاری از شرکتها و کارخانهها به دنبال دستیابی به بازارهای جهانی و ارتباط با کشورهای مختلف هستند. بدون شک یکی از رایجترین و کارآمدترین قراردادهایی که میتواند در این زمینه به شما کمک کند، قرارداد نماینده انحصاری فروش است. در این مطلب درباره این قرارداد و نمایندگی فروش بیشتر توضیح خواهیم داد.
اقتصاد و تجارت امروز از دایره دو رکن اصلی کالا و خدمات خارج نیست. اشخاصی که در تولید و عرضه کالایی خاص مشغول هستند یا افرادی که خدمات به خصوصی ارائه میدهند، دغدغه رشد و گسترش کارشان را در سر دارند. شاید در گذشته بزرگترین موفقیت، فروش و ارائه خدمات در جغرافیای محل زندگیمان بود. اما امروزه رشد تکنولوژی و ارتباط بیش از پیش جوامع مختلف با هم، باعث شده است که بازارهای بزرگتری در اختیار عرضه کنندگان کالا و خدمات باشد.
بدون شک هیچ کس از این میزان سود و توسعه نمیگذرد. امروزه فروش به شکل کلاسیک خود چندان موفق به نظر نمیرسد. هدف و قصد اشخاص مختلف فعال در اقتصاد و تجارت، دسترسی به بازارهای مختلف و ارتباط با شهرها و مکانهای متعدد است. بازاریابی امروزه یک دانش تخصصی است که هر کسب و کاری به آن نیازمند است. تهیه امکانات فیزیکی و نیروی انسانی از مهمترین نیازها است. برای انتقال، معرفی و شروع فعالیت کاریتان در شهر یا مکان دیگر، بهترین و شاید تنها گزینه شما، توجه به فرصتهای نمایندگی و استفاده از نمونه فرم قرارداد نمایندگی انحصاری فروش است. نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری فروش قراردادی است که این امکان را فراهم میکند تا کسب و کار شما در منطقه، شهر و حتی کشورهای مختلف توسعه داشته باشد.
احتمالاً به طور معمول شنیده باشید که شخصی، نماینده شخص دیگر گردیده است. در حقیقت ارتباطی بین آنها شکل گرفته است که در آن یک شخص اصلی است و شخص دیگر با دستورالعمل و راهنماییهای او و در جهت اهداف مشترک، اقدام به فعالیت میکند. در عنوان نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری فروش نیز همین اتفاق میفتد. ما یک شخص، شرکت، سازمان یا پایگاه اصلی داریم. به منظور گسترش حوزه فعالیت برای طرف اولیه و اصلی و ایجاد اشتغال برای طرف دوم میان این دو قراردادی تحت عنوان قرارداد نماینده انحصاری فروش تنظیم میشود. یعنی شخص دوم نماینده شخص اول در شهر یا منطقه دیگر است.
اگر قرار باشد شخص حقیقی یا حقوقی، نمایندگی یک شرکت، برند یا کسب و کار دیگر را در اختیار بگیرد، باید شروط ویژهای را رعایت کند. در ادامه به تعدادی از این شروط اشاره میکنیم:
در عنوان این قرارداد از کلمه انحصاری استفاده شده است. سوال پیش میآید که نمایندگی انحصاری به چه معنا است و چه شرایطی برای این عنوان لازم است؟ نمایندگی انصاری حالتی از نمایندگی است که در آن از قید انحصار استفاده شده است. به این معنی که در آن منطقه یا شهر خاص، فقط و فقط نمایندگی در اختیار یک نمایندگی است و تمامی فروشها در نمایندگی آنها اتفاق میافتد. به همین دلیل است که به این نوع نمایندگی، نمایندگی انحصاری میگویند.
همانطور که پیشتر گفتیم یکی از دغدغههای اصلی شرکتها و موسسات خدماتی و ارائه دهنده کالا، شناخته شدن بیشتر، کارآمدی و جذب مشتریان و مخاطبان بیشتر است. به منظور این کار، شرکتها و موسسات به دنبال جذب نمایندهای وظیفه شناس هستند که رسیدگی به انجام امور خدمات یا توزیع کالا شرکت اصلی و مرجع را به عهده بگیرد. برای انجام این کار، شرایط معینی نیز وجود دارد. اولین کاری که در زمان اعطای نمایندگی باید انجام شود، تنظیم نمونه قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری فروش است.
با این که نمونه فرم قرارداد نمایندگی انحصاری فروش از انواع قراردادهای پر استفاده و کاربردی است، اما شکل ثابتی برای تنظیم و نوشتن قرارداد ندارد. بیشمار نوع از متن قرارداد نمایندگی انحصاری فروش وجود دارد که میتواند اطلاعات خوب و درستی درباره این قرارداد به ما بدهد.
پیشتر درباره انحصار در عنوان نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری فروش توضیح دادیم. انحصار را به صورت کلی میتوان به دو حالت تقسیم کرد. 1- انحصار یک جانبه و 2- انحصار دو جانبه.
لازم است که به طور دقیق در متن قرارداد نمایندگی انحصاری فروش ، از یک جانبه یا دو جانبه بودن آن صحبت شود و این مساله در متن قرارداد به صورت مکتوب ثبت شود. زیرا که بسیاری از دعاوی و اختلافات آینده به این مورد بستگی دارد.
بدون شک هدف و قصد نهایی و اصلی تمامی نمایندگانی که قرارداد نماینده انحصاری فروش را امضا میکنند، فروش محصول و به موجب آن دریافت کمیسیون آن خواهد بود. در واقع کمیسیون فروش، درآمد اصلی نمایندگان محسوب میشود. لازم است که در متن این قرارداد ، به میزان کمیسیون یا حق العمل نماینده اشاره شود. علاوه بر کمیسیونی که نمایندگان بابت هر فروش کسب میکنند، میتوان برای آنها حق العمل یا مزایای دیگری نیز در نظر گرفت. البته این امر به نظر و سیاستهای تشویقی شرکت مرجع بستگی دارد. شرکتها با مزایا و امکانات متفاوتی فعالیت میکنند که همین مسئله نیز میتواند میان آنها رقابت ایجاد کند و در تعداد متقاضیان برای دریافت نمایندگی آنها تاثیرگذار باشد.
شما میتوانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا مشاوره حقوقی تلفنی روی هر یک از لینکهای قبل بزنید.
ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.