نمونه قرارداد بروکری گازوئیل ؛ قراردادی با هدف سرعت و افزایش فروش این محصول!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بروکری گازوئیل

قرارداد بروکری گازوئیل (قرارداد کارگزاری گازوئیل) از جمله قراردادهایی است که برای کشورهایی که بخش بزرگی از درآمد آن‌ها وابسته به صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی است، بسیار مهم و کاربردی است. این قرارداد در زمینه صادرات و خرید و فروش فرآورده‌های نفتی نقش بسیار مهمی دارد و در این موارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتوجه به اصل 44 و 45 قانون اساسی و به دنبال آن قانون نفت مصوب 23/7/1366، منابع نفتی و فرآورده‌های نفتی جزء ثروت‌های عمومی به شمار می‌آیند. به عبارت دیگر چه در داخل و چه در خارج از کشور، برای اداره کردن و استخراج فرآورده‌های نفتی، تنها دولت حاکم دارای صلاحیت می‌باشد.

در کشور ما، وظیفه انجام اقدامات لازم در این زمینه به عهده وزارت نفت می‌باشد. با توجه به تاثیری که این صنعت در اقتصاد کشور دارد و با عنایت به این مسئله که نفت یکی از سرمایه‌های ارزشمند در هر کشوری محسوب می‌شود، مالکیت آن به عموم مردم تعلق خواهد داشت و در نتیجه استخراج، صادرات و خرید و فروش آن، نمی‌تواند در اختیار اشخاص خصوصی یا گروه خاصی از آ‌ن‌ها قرار بگیرد. در نتیجه خرید و فروش گازوئیل نیز تنها در دست دولت است و انجام اقدامات لازم در این عرصه، تنها از طریق اشخاص مورد تایید دولت امکان پذیر می‌باشد. بنابراین نه تنها اشخاص حقیقی اختیاری در خرید و فروش گازوئیل نخواهند داشت بلکه شرکت‌های خصوصی نیز نمی‌توانند در این زمینه ورود کنند.

در این نوشتار، ارتباط و تاثیر گذاری نمونه قرارداد بروکری گازوئیل و همچنین شرایط خرید و فروش آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سرعت در معامله با استفاده از قرارداد بروکری گازوئیل !

در بسیاری از مواقع دولت‌هایی که دارای منابع نفتی از جمله گازوئیل هستند، برای فروش سریع‌تر، بهتر و با قیمت مناسب‌تر، از نمونه قرارداد بروکری گازوئیل و همچنین اشخاص بروکر استفاده می‌کنند. نمونه قرارداد بروکری گازوئیل از جمله قراردادهای کاربردی برای اجرای سیاست‌های مربوط به خرید و فروش و صادرات نفت توسط کشورهای مختلف می‌باشد. از همان ابتدا سوالی برای ما به وجود می‌آید مبنی بر اینکه بروکری به چه معناست و شخص بروکر چه کسی می‌باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بروکر، شخصی حقیقی یا حقوقی است که کار او، ایجاد ارتباط میان خریدار و فروشنده است.

بروکری که در زمینه فروش گازوئیل و منابع نفتی فعالیت می‌کند، به بررسی و تحلیل بازار خرید و فروش این محصول می‌پردازد و از نوسانات این بازار آگاهی کسب می‌کند. همچنین او با بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در ارتباط است و به این ترتیب علاوه بر اینکه در زمینه کاری و ارائه پیشنهاد‌ها، مشاور مجربی به شمار می‌آید، به عنوان یک واسطه ماهر بین فروشنده و خریدار قرار می‌گیرد. بروکر با استفاده از فنون واسطه گری، امکان خرید و فروش به صرفه را برای کارفرمای خود مهیا می‌کند و در نتیجه باعث افزایش سرعت در این کار می‌شود.

شخص بروکر طرف فرم قرارداد بروکری گازوئیل

در زمینه منابع نفتی و فرآورده‌های آن از جمله گازوئیل، سه نوع بروکر وجود دارد.در ادامه به توضیح این سه دسته می‌پردازیم:

  1. حدود سی شرکت بروکری هستند که توسط شرکت نفت تأیید شده‌اند و هویت رسمی دارند. این شرکت‌ها توسط شرکت نفت تایید و رجیستر شده‌اند.
  2. بروکری بورس: از بروکرهای رسمی در زمینه بورس انرژی هستند و مشغول به فعالیت در این عرصه می‌باشند. این بروکر‌ها از طریق عرضه‌ بورس، برای آن دسته از متقاضیانی که خواهان خرید فرآورده‌های نفتی هستند، محصولات مورد نظر را خریداری می‌کنند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که به طور کلی صادرات گازوئیل در مقدار کم یا متوسط از طریق بورس انجام می‌شود.
  3. بروکری آزاد: این بروکرها عضو سازمان یا شرکت بروکری مشخصی نیستند و به تنهایی عمل می‌کنند و در فعالیت خود، مستقل هستند. با توجه به اینکه این اشخاص دارای تشکیلات مناسب یا به عبارتی اینترپرایز (enterprise) نیستند، زیاد مورد توجه اشخاص فروشنده و خریدار قرار نمی‌گیرند. بنابراین برای افزایش و توسعه کسب و کار خود، باید تلاش کنند که عضو یک شرکت بروکری معتبر شوند تا بتوانند با اطمینان بیشتر در این زمینه فعالیت کنند. بروکر طرف نمونه قرارداد بروکری گازوئیل ، همیشه در یکی از سه دسته‌ای که بیان شدند، قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد بروکری گازوئیل

شرکت‌های نمونه قرارداد بروکری گازوئیل کارآمدتر هستند!

به طور کلی دولت می‌تواند به سه طریقی که پیش‌تر گفتیم به فروش گازوئیل بپردازد. راهکار دولت برای صادرات گازوئیل نیز به همین شکل است. اگر کمی به این سه راه دقت کنیم، متوجه می‌شویم که بهترین و منطقی‌ترین روش برای فروش و صادرات گازوئیل، سپردن این کار به شرکت‌های بروکری بزرگ و معروف است. شرکت‌های بروکری با شرکت‌های نفتی ارتباطی قوی و طولانی مدت دارند و همچنین با برخورداری از تجربه کافی، از جزئیات و نکات ریز مربوط به صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی اطلاع دارند. بازارهایی که کالای مورد معامله آن‌ها با انرژی در ارتباط است، مانند گازوئیل و از این دست مواد، مقررات و ریسک‌های مربوط به خودشان را دارند. برای موفقیت در این بازارها، باید قوانین و ریسک‌های مربوطه را شناسایی کنید یا اینکه برای موفق عمل کردن در این کار، به یک متخصص آگاه که همان بروکر است مراجعه کنید.

تنظیم متن قرارداد بروکری گازوئیل

بعد از آنکه دولت شخص حقیقی یا شخص حقوقی بروکری را شناسایی کرد و این شخص مورد تایید قرار گرفت، حالا نوبت به گام بعد می‌رسد. در این مرحله از کار، شما باید متن قرارداد بروکری گازوئیل را تنظیم کنید یا اینکه فرم قرارداد بروکری گازوئیل را تهیه کنید. البته پیشنهاد ما این است که هر قراردادی، با توجه به شرایط خاص خود تنظیم شود. بدون شک می‌دانیم که نمونه قرارداد بروکری گازوئیل یک سند قانونی و معتبر است. همچنین تعهدات بروکر تا زمانی که نمونه قرارداد بروکری گازوئیل میان او و طرف دیگر تنظیم نشود، دارای ضمانت اجرا نخواهد بود. بنابراین لازم است که برای شروع فعالیت در این زمینه، این قرارداد میان طرفین تنظیم شود.

طرفین قرارداد بروکری گازوئیل

اولین ماده از این قرارداد به معرفی طرفین قرارداد می‌پردازد. صحت و اعتبار اطلاعاتی که در این بخش نوشته می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا رسیدگی و پیگیری مسائل مربوط به این قرارداد، به عهده اشخاصی است که به عنوان طرفین قرارداد معرفی شده‌اند. طرفین این قرارداد بروکر و کارفرما هستند که می‌توانند اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی باشند.

قوانین حاکم

نمونه قرارداد بروکری گازوئیل به اعتبار ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. ماده 10 قانون مدنی می‌گوید:

«قراردادهای خصوصی نسبت به اشخاصی که آنها را منعقد کرده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.»

براساس این ماده، نمونه قرارداد بروکری گازوئیل تا زمانی که مخالف صریح قانون نباشد، معتبر خواهد بود و در نتیجه تنظیم آن با توجه به توافقات مشروع میان طرفین، هیچ گونه ایرادی نخواهد داشت.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم نمونه قرارداد بروکری گازوئیل خود را به ما بسپارید. با ثبت درخواست در صفحه تنظیم قرارداد ، تیم حقوقی رکلا با شما ارتباط می‌گیرد و پروسه تنظیم قراردادی که در نظر دارید را پیگیری خواهیم کرد.

علاوه براین، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدمات حقوقی تیم رکلا است که استفاده از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات