نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل و نکات مهم قرارداد کارگزاری فروش گازوئیل

-
بروزرسانی:1401/09/07
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری گازوئیل

قرارداد کارگزاری گازوئیل یکی از نمونه قراردادهایی است که اطلاعات زیادی در مورد آن وجود ندارد در صورتی که این قرارداد در زمینه صادرات و فرآورده‌های نفتی نقش مهمی دارد، مخصوصاً برای کشور ما که بخش بزرگی از درآمد آن وابسته به صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل است.

نکته‌ای که باید این‌جا در نظر داشته باشید این است که منابع نفتی و همچنین فرآورده‌های نفتی جزء ثروت‌های عمومی است (اصل 44 و 45 قانون اساسی و قانون نفت مصوب 23/7/1366) و اختیار اداره آن چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، فقط با دولت (وزارت نفت) می‌باشد. پس برای فروش و صادرات گازوئیل، دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد و این ثروت به دست مردم یا اشخاص حقیقی و حتی اشخاص حقوقی حقوق خصوصی (مثل شرکت‌های خصوصی) نیست.

فروش گازوئیل توسط کارگزاران سریع‌تر است!

خیلی وقت‌ها دولت برای صادرات گازوئیل از کارگزاران یا بروکر‌ها استفاده می‌کند. شاید برای شما این سئوال پیش بیاید که کارگزاران و بروکر‌ها چه اشخاصی هستند؟

کارگزاران فرد یا شرکتی هستند که برای فروشنده، خریدار و برای خریدار، فروشنده پیدا می‌کنند و به نوعی بین آن‌ها واسطه می‌شوند.

کارگزار در نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل ، کیست؟

در مورد فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل ما 3 دسته کارگزار داریم:

  • کارگزارانی که از طرف شرکت نفت رجیستر شده‌اند. این کارگزاران که توسط شرکت نفت تأیید شده‌اند، حدود سی شرکت هستند که هویت رسمی دارند.
  • کارگزاری بورس ؛ این اشخاص از کارگزاران رسمی بورس انرژی هستند و از طریق عرضه‌های بورس برای متقاضیان خرید انجام می‌دهند. نکته‌ مهم این است که صادرات گازوئیل در حجم‌های کوچک و متوسط بیشتر از طریق بورس انجام می‌شود.
  • کارگزاران نفتی آزاد؛ این اشخاص هویت و سازمان مشخصی ندارند و به صورت فردی فعالیت می‌کنند. این دسته از کارگزاران زیاد مورد توجه نیستند پس بهتر است که کارگزاران نفتی به خودشان هویت و سازمان مشخص بدهند تا بتوانند مطمئن‌تر در این زمینه فعالیت کنند.

در نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل یکی از این 3 دسته حتماً طرف قرارداد قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل

شرکت‌های کارگزاری کارآمدتر هستند!

با توضیحات بالا متوجه شدید که دولت می‌تواند برای فروش گازوئیل به یکی از این سه دسته کارگزار مراجعه کند و از طریق این اشخاص، گازوئیل خود را به کشور‌های دیگر صادر کند. با کمی تفکر به راحتی به این نتیجه می‌رسم که این منطقی‌ترین روش است چون اکثر شرکت‌های کارگزاری با شرکت‌های بزرگ نفتی رابطه طولانی مدت دارند و از جزئیات صادرات این محصول اطلاع دارند. از طرف دیگر، بازار‌های انرژی، مقررات و ریسک‌های مربوط به خودش را دارد و برای موفق عمل کردن در این زمینه باید به یک متخصص رجوع کنند.

تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل

بعد از مراجعه به این اشخاص، اولین قدمی که باید برداشته شود؛ تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل است. دولت با این اشخاص قرارداد می‌نویسد و وظایف و تکالیف کارگزاران را در نمونه قرارداد کارگزاری فروش گازوئیل مشخص می‌کند.

برای آگاهی از نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل ، نکاتی را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم که در زیر، این نکات را توضیح خواهیم داد.

قانون حاکم (ماده 10 قانون مدنی، قراردادهای اداری، قانون تجارت)

قرارداد‌های کارگزاری تابع ماده ده قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران است. یعنی اشخاص می‌توانند با یکدیگر قرارداد خصوصی بنویسند و با هم توافق کنند به شرطی که این قرارداد مخالف قانون نباشد.

در این‌جا هم چون دولت برای تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل به کارگزاران مراجعه می‌کند و قرارداد کارگزاری تنظیم می‌کند، باز هم ماده 10 قانون مدنی مبنا می‌باشد اما یک نکته‌ای که در این قرارداد وجود دارد این است که در اینجا شخص حقوقی دولت است (اشخاص حقوقی حقوقی عمومی) و شرکت خصوصی (اشخاص حقوقی حقوق خصوصی) نیست به همین خاطر یک سری مقررات از پیش تعیین شده برای تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش گازوئیل وجود دارد که از طرف دولت تحمیل می‌شود و کارگزار نمی‌تواند آن شرایط و مقررات را تغییر دهد یا بخواهد که طبق خواسته او باشد و باید طبق نظر دولت عمل کند.

شاید این سئوال برای شما پیش بیاید که این دیگر نامش توافق نیست، وقتی کارگزار نمی‌تواند برای دولت شرایط و تکالیفی در نظر بگیرد!

اما اینطور نیست. همین که کارگزار با میل و اراده خودش با دولت قرارداد می‌نویسد یعنی توافق کرده است که آثار حقوقی آن را بپذیرد، حالا هر چقدر که می‌خواهد شرایط قرارداد یکجانبه باشد.

نکته مهمی که باید در مورد آن صحبت کنیم این است که از آن جایی که یک طرف قرارداد دولت است و شرایط مخصوص به خود و غیر قابل تغییری را دارد، بنابراین از بعضی جهات، این قرارداد شامل قرارداد‌های اداری می‌شود.

از زاویه دیگر که به این قضیه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چون کارگزار نقش واسطه گری و عاملی دارد، باید در خصوص برخی مسائل به قانون تجارت (باب ششم) مراجعه کنیم.

طرفین نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل

طرف اول نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل دولت (وزارت نفت) است که کارفرما نامیده می‌شود و شخص حقوقی است.

طرف دوم قرارداد، کارگزار است که کارگزاران هم می‌توانند اشخاص حقیقی باشند مانند یک فرد عادی و هم می‌توانند اشخاص حقوقی باشند مانند شرکت‌های کارگزاری که در بالا به آن اشاره کردیم.

در نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل اگر کارگزار یک فرد عادی باشد باید مشخصات شخص حقیقی یعنی نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره تلفن آورده شود و اگر یک شخص حقوقی یعنی شرکت باشد باید نام شرکت، شماره ثبت، آدرس و شماره تلفن آورده شود.

دقت داشته باشید که خریدار در نمونه قرارداد کارگزاری فروش گازوئیل هیچ سمتی ندارد و جزء طرفین قرارداد نیست و این قراردادی است که بین دولت و کارگزار تنظیم می‌شود.

موضوع نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل

موضوع نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل کاری است که کارگزار باید انجام دهد، یعنی برای گازوئیل در کشور‌های دیگر خریدار پیدا کند و بین آن‌ها قرارداد تنظیم کند تا در آخر بتواند گازوئیل را بفروشد و آن را صادر کند.

نحوه انجام قرارداد کارگزاری گازوئیل

ممکن است قرارداد کارگزاری برای یک مدت زمان نسبتاً طولانی نوشته شود، مثلاً دو ساله باشد. در اینجا دولت می‌تواند مشخص کند که چند بشکه باید توسط کارگزار فروخته شود یا حداقل میزان فروش در هر ماه یا هر فصل یا هر سال را مشخص کند.

مدت در نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل

مدت قرارداد با توافق طرفین مشخص می‌شود که این توافق بیشتر به شرایط اقتصادی و بازار آن زمان بستگی دارد. در این‌جا چون دولت نقش تعیین کننده بیشتری دارد ممکن است از طرف دولت پیشنهاد شود و کارگزار هم آن را قبول کند. مثلاً قرارداد کارگزاری فروش گازوئیل برای دو سال و از تاریخ… تا تاریخ… می‌باشد.

محل اجرای قرارداد

یکی از نکات خیلی مهم که در نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل باید مشخص شود این است که کارگزار باید این قرارداد را در کجا اجرا کند؟ چون تا زمانی که گازوئیل به مقصد می‌رود، کارگزار باید مدیریت و نظارت داشته باشد. مثلاً گازوئیل را باید به کجا تحویل دهد؟ به کدام کشور یا کدام بندرگاه؟ پس مبدأ و مقصد باید در نمونه قرارداد کارگزاری فروش گازوئیل مشخص شود.

با توجه به این‌که گازوئیل، بیشتر مصرف کننده‌های صنعتی و شهری دارد به همین خاطر ممکن است تحویل در مکان خاصی درخواست شود که باید از قبل در نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل نوشته شود.

ممکن است دولت درخواست کند که صادرات گازوئیل تنها از طریق حمل و نقل زمینی و از مرز‌های رسمی انجام شود.

کشور ما در چند سال اخیر با وجود تحریم‌های پی در پی توانسته است گازوئیل را به کشور‌های همسایه مانند عراق، پاکستان، افغانستان و سوریه صادر کند.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش گازوئیل

وظایف کارگزار در نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل

کارگزار برای تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل باید از دانش های مرتبط با این فرآورده نفتی برخوردار باشد. مثلاً قرارداد‌های بازرگانی بین‌المللی را بشناسد و از مهارت‌های عالی ارتباطی و همچنین بازاریابی برخوردار باشد، در جریان موضوعات فنی و مسائل جدید باشد، از همکاران متخصص که در این زمینه فعالیت می‌کنند مشورت بگیرد و… .

کارگزار باید مذاکرات اولیه را انجام دهد و شرایط را برای تنظیم قرارداد فراهم کند.

کارگزار باید دقت کند! چون شرایط قیمت از طرف دولت مشخص شده است، پس طبق همان شرایط با خریدار مذاکره کند.

کارگزاران برای این‌که به درخواست خریدار رسمیت بدهند باید از او بخواهند که درخواست سربرگ‌دار ارائه بدهد.

برای اطمینان بیشتر از فروش و صادرات گازوئیل لازم است کارگزار از خریدار، رزومه و مدارک لازمی را بخواهد. مثلاً بارنامه از معاملات قبلی می‌تواند گزینه خوبی برای اطمینان به خریدار باشد. همچنین کارگزار باید استعلامات لازم را انجام دهد.

سایر وظایف کارگزار

کارگزار باید تمرکز جدی بر نظارت داشته باشد و هماهنگی‌های لازم را برای تحویل گازوئیل انجام دهد. مثلاً بر بارهای سفارش شده نظارت داشته باشد و آن‌ها را برای حمل و نقل آماده کند. همچنین باید در طول ارسال، حمل و نقل را مدیریت کند و مطمئن شود که در مهلت تعیین شده، گازوئیل به مقصد می‌رسد و هماهنگی‌های لازم را برای تحویل با فروشنده داشته باشد.

کارگزار باید نحوه پرداخت گازوئیل را طبق شرایط به خریدار اعلام کند. مثلاً پرداخت بهای گازوئیل به صورت ریالی در داخل کشور باشد یا به صورت ارزی در خارج از کشور به حساب‌هایی که از سوی فروشنده اعلام شده است یا… و به خریدار بگوید که قیمت و نحوه پرداخت آن قابل تغییر نیست.

کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل ، باید در نظر داشته باشد پس از این‌که معامله در بورس نهایی شد و یا حواله گازوئیل صادر شد تغییر مقصد از طرف خریدار امکان‌پذیر نیست و باید از قبل این موضوع را به خریدار بگوید.

وظایف کارفرما در این نمونه قرارداد

کارفرما باید به کارگزار بگوید که نحوه قیمت‌گذاری گازوئیل به چه صورت بوده است تا اگر خریدار از او سوال کرد، بتواند اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهد. در واقع کارفرما باید فرمول محاسبه قیمت پایه گازوئیل را در اختیار کارگزار بگذارد. کارگزار از این اطلاعات در مذاکرات ابتدایی با خریدار استفاده می‌کند و آگاهی از این مورد برای کارگزار، یک مساله ضروری و مهم محسوب می‌شود.

کارفرما باید هرگونه اطلاعات، مدارک و اسنادی که برای تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل با خریدار لازم است را در اختیار کارگزار قرار دهد.

کارفرما باید با امضا و اجرای تعهدات و وظایف خود، کارمزد کارگزار را طبق شرایط نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل، پرداخت کند.

در نظر داشته باشید که کارفرما باید در صورت امضا نکردن نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل یا اجرا نکردن قرارداد و انصراف از آن، کارمزد کارگزار را پرداخت کند.

حل اختلاف در قرارداد کارگزاری فروش گازوئیل

با توجه به این‌که برای حل اختلاف در زمینه بروکر‌های فرآورده‌های نفتی مرجع و محاکم تخصصی در داخل کشور وجود ندارد و هنوز شورای حل اختلافی در این زمینه راه اندازی نشده است پس باید حل اختلاف را به داوری بسپاریم، که انتخاب داور و نحوه داوری هم با توجه به شرایط مصوبه دولت و سازوکاری که برای این کار در نظر داشته است انجام می‌شود و رأی داور برای طرفین لازم‌الاجرا است.

امضای نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل

طرفین با امضای نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل ، به آن رسمیت می‌دهند و از آن به بعد کارگزار، مسئول فروش و صادرات گازوئیل و متعهد به وظایف خودش خواهد بود.

با توجه به توضیحات بالا متوجه شدید که با مراجعه به کارگزار و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری گازوئیل از مزایای زیادی علاوه بر صرفه‌جویی در وقت بهره‌مند خواهید شد. مزایای مثل تجزیه و تحلیل میزان کشش بازار، برخورداری از قیمت‌های کف بازار و همچنین آخرین قیمت عرضه فرآورده‌های نفتی که معامله شده است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم این قرارداد را به تیم رکلا بسپارید. برای این اقدام، روی لینک تنظیم قرارداد بزنید و در صفحه اختصاصی آن، درخواستتان را ثبت کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدمات حقوقی تیم رکلا است که می‌توانید از آن بهره ببرید. این سرویس را برای زمانی پیشنهاد می‌کنیم که می‌‎خواهید درباره یک موضوع خاص با مشاوران مجرب یا وکلای با تجربه گفتگو کنید.

دکتر ساجده اکبرپور
خانم «دکتر ساجده اکبرپور» فارغ التحصیل رشته حقوق خصوصی در مقطع دکترا است و در تالیف مباحث حقوقی - قراردادی رکلا، نقش مستقیمی داشته است. علاقه دکتر اکبرپور به نگارش مقالات، زمینه ساز تالیف مقالات مهمی در وب سایت حقوقی رکلا شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات