لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول و نکاتی که باید بدانید!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/07/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول

جرم استفاده از سند مجعول یک نوع جرم است که موجب ورود ضرر به حیثیت و جایگاه افراد می‌شود. همچنین باعث اخلال در نظم عمومی و اقتصادی جامعه خواهد شد. بعضی از اشخاص برای رسیدن به هدف غیر قانونی خود از سند مجعول استفاده می‌کنند. اگر شخصی به علت استفاده طرف مقابل از سند مجعول، متحمل ضرر و زیان شود، می‌تواند علیه متهم شکایت کیفری مطرح کند. او با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول درباره جرم ارتکابی و ضررهایی که به او وارد شده است، به طور کامل توضیح می‌دهد. قاضی با بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

تفکیک جرم جاعل و استفاده از سند مجعول

گاهی ممکن است یک شخص در متن یک سند تغییرات ایجاد یا آن را مخدوش کند، ولی خودش از آن استفاده نکند. در این حالت این شخص جاعل، فقط به دلیل همان جرم محاکمه می‌شود. شخصی هم که از این سند مجعول استفاده می‌کند به جرم استفاده از سند مجعول ، مورد محاکمه قرار می‌گیرد. یعنی این دو جرم مجزا هستند و از یکدیگر تفکیک شده‌اند. چنانچه یک شخص خودش یک سند را مخدوش یا به آن چیزی اضافه یا کم کند و بعد، از آن استفاده کند به مجازات هر دو جرم محکوم می‌شود. در این حالت، شخصی که این سند مجعول علیه او استفاده شده است، می‌تواند علیه متهم در دادگاه کیفری شکایت کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول ، رسیدگی و صدور حکم مناسب را از قاضی تقاضا کند.

مقید به نتیجه نبودن جرم استفاده از سند مجعول

جرم استفاده از سند مجعول، جرمی مقید به نتیجه نیست. یعنی اگر شخص از یک سند مجعول استفاده کند، ولی به هر دلیلی نتیجه مورد نظر او حاصل نشود، این جرم واقع شده ‌است. این شخص نمی‌تواند ادعا کند که به دلیل حاصل نشدن نتیجه مورد نظر، مجرم نیست و این جرم هم محقق نشده ‌است. برای مثال، شخصی را در نظر بگیرید که با استفاده از سند مجعول، قصد دارد که از بانک وام دریافت کند و این سند را به صورت رهن در بانک قرار دهد.

اگر کارمندان بانک این ‌موضوع را متوجه شوند و از پرداخت وام به او خودداری کنند نیز این جرم واقع شده ‌است. یعنی اطلاع یافتن کارکنان بانک و عدم دریافت وام توسط او، نمی‌تواند دلیل موجهی برای برائت او باشد. در این حالت، بانک می‌تواند علیه او شکایت کند و با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول ، تقاضای محاکمه این شخص را از دادگاه داشته باشد. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم خود را صادر خواهد کرد.

عدم استفاده از سند مجعول

زمانی که یک شخص یک سند مجعول را در اختیار دارد ولی از آن استفاده نمی‌کند، جرم واقع نمی‌شود. یعنی اگر یک شخص به هر دلیلی سند مجعول را حمل کند ولی قصد استفاده از آن را نداشته باشد، مرتکب جرم استفاده از سند مجعول نشده ‌است. برای مثال، شخصی را در نظر بگیرید که تعداد زیادی اسکناس مجعول در اختیار دارد ولی به دلیل آگاه بودن از جعلی بودن آن‌ها، از اسکناس‌ها استفاده نمی‌کند. در این حالت نمی‌توان این شخص را مجازات کرد. زیرا قصد استفاده از این سند را نداشته‌ است.

نکات مهم نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول

ممکن است درباره هر سندی که توسط مرجع خاص صادر می‌شود، جرم استفاده از سند مجعول واقع شود. برای مثال، استفاده از شناسنامه یا کارت ملی مجعول، استفاده از گواهینامه مجعول و گواهی پزشکی قانونی مجعول نیز برای شخص، مجازات جرم استفاده از سند مجعول را خواهد داشت.

یکی از ارکان تحقق جرم استفاده از سند مجعول، آگاه بودن از مجعول بودن سند است. یعنی اگر شخصی بدون اطلاع از مجعول بودن سند، از آن استفاده کند، این جرم محقق نشده ‌است. البته اثبات عدم اطلاع به ‌عهده خود شخص خواهد بود. برای مثال، ممکن است یک شخص چند تراول را در فروشگاه به فروشنده بدهد و در مقابل، اجناسی را دریافت کند، چنانچه فروشنده متوجه مجعول بودن تراول‌ها شود ولی خریدار از این موضوع آگاه نباشد، نمی‌توان او را به جرم استفاده از سند مجعول محاکمه کرد.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول

جرم استفاده از سند مجعول جرمی است که موجب اخلال در نظم و آسایش مردم می‌شود. این ‌جرم موجب ورود ضرر به اموال و جایگاه مردم خواهد بود. قانون‌گذار با جرم ‌انگاری استفاده از سند مجعول، حمایت خود را از مردم و اموال آن‌ها اعلام کرده ‌است. با توجه به مواردی که بیان شد، چنانچه یک شخص سندی را با علم به مجعول بودن آن مورد استفاده قرار دهد، مرتکب جرم استفاده از سند مجعول شده ‌است.

شخصی که در این ماجرا دچار ضرر و زیان شده باشد، می‌تواند علیه متهم در دادگاه کیفری شکایت کند. شاکی با نوشتن نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول درباره مواردی که رخ داده ‌است، به ‌طور کامل توضیح می‌دهد. برای مثال، شخصی را در نظر بگیرید که خودروی خود را به شخص دیگر می‌فروشد. او پس ‌از دریافت مبلغ مورد توافق، متوجه می‌شود که خریدار تعداد زیادی تراول تقلبی به او پرداخته ‌است. در این حالت، فروشنده خودرو می‌تواند علیه خریدار شکایت کیفری مطرح کند، سپس با تنظیم نمونه لایحه استفاده از سند مجعول ، از قاضی تقاضا کند که به این جرم رسیدگی شود. قاضی در صورت احراز شرایط جرم، حکم مجازات مجرم را صادر می‌کند.

چه زمانی نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول نوشته می‌شود؟

زمانی ‌که یک شخص به واسطه استفاده متهم از سند مجعول متضرر می‌شود، می‌تواند علیه او شکایت کند. شاکی با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول و بیان جزئیات این جرم، رسیدگی به شکایت و صدور حکم عادلانه را از قاضی تقاضا می‌کند. تصور کنید که شخصی با استفاده از مدرک فارغ ‌التحصیلی و مدرک نظام ‌پزشکی مجعول طبابت می‌کند و افراد زیادی برای معالجه و درمان به او مراجعه خواهند کرد.

این اشخاص با تصور پزشک بودن این شخص، به او اعتماد دارند و این شخص با استفاده از مدرک مجعول، آن‌ها را معاینه می‌کند. در چنین شرایطی، بدون شک این شخص مجرم خواهد بود و بیماران می‌توانند علیه او شکایت کیفری مطرح کنند. پس از شکایت نیز می‌توانند با تنظیم لایحه دفاعیه در خصوص استفاده از سند مجعول ، از دادگاه تقاضا کنند که او را مجازات کند. در این شرایط قاضی پس از بررسی شرایط و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

اسناد و دلایل مرتبط با نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول

شخصی که به دادگاه مراجعه و علیه مجرم شکایت کیفری مطرح می‌کند، باید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول تمام مدارک و دلایل اثبات ‌کننده ادعای خود را به دادگاه ارائه دهد. این شخص می‌تواند با ارائه سند مجعول ثابت کند که طرف مقابل، با استفاده از سند مجعول او را فریب داده و اموال او را تصاحب کرده‌ یا به جایگاه ایشان آسیبی وارد کرده‌ است. در اثبات این حالت، شهادت شهود نیز می‌تواند مؤثر باشد. قاضی پس ‌از بررسی دلایل و مدارک، حکم مجازات مجرم را صادر می‌کند.

رای وحدت رویه مرتبط با لایحه

رای شماره 624 مورخ 28/ 1/ 1377 ، یک رای وحدت رویه مهم، کاربردی و مرتبط با نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول است که می‌توانید در نگارش این لایحه به آن استناد کنید. مطابق این رأی وحدت رویه استفاده از سند مجعول و ساختن سند مجعول، دو جرم جداگانه محسوب می‌شوند. یعنی اگر شخصی به صورت متقلبانه سندی را برای فریب دیگران بسازد و شخص دیگری آن را استفاده کند، در این حالت جاعل سند، مجازات مجزا و شخص دیگری که از آن استفاده می‌کند نیز، به علت استفاده از سند مجعول مجازات جداگانه و مستقل دارد.

پیشنهاد ما

نوشتن و تنظیم لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول ، علاوه بر دانش حقوقی نیازمند آگاهی از پرونده و شرایط خاص آن است. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنظیم لایحه مورد نظر را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
حسین مرادی
thumb_up_alt
متقاضی تنظیم یک لایحه دفاعیه در برابر اتهام جعل هستم.
18:20
13 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کاربر گرامی! همکارانم با شما تماس خواهند داشت. در کنار شما هستیم.
18:32
14 دی 1400