کارشناس گمرک کیست؟ معرفی این فرصت شغلی و شرح وظایف کارشناس امور گمرکی

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/12/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کارشناس گمرک

اداره گمرک یکی از سازمان‌های دولتی است که مسئولیت بازرسی، اخذ حقوق، عوارض ورود و خروج و همچنین اجرای قوانین و مقررات مربوط به صادرات و ترانزیت کالاها را بر عهده دارد. بخش مربوطه، با توجه به میزان تجارت و مبادلات اقتصادی، همواره یکی از واحدهای مهم و ضروری نظام اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود. افرادی که در حوزه مذکور اشتغال دارند تحت عنوان کارشناس گمرک شناخته می‌شوند و از این رو باید به تمام نکات اعم از قوانین و مقررات مربوطه، تعرفه‌های ابلاغی و تشریفات گمرکی لازم در زمینه‌‌های صادرات و واردات کاملا مسلط باشند.

پیرو این توضیحات، در مقاله حاضر قصد داریم مهارت‌ها، تحصیلات، درآمد، بازار کار و وظایف کارشناس گمرک را به صورت دقیق و جزئی شرح دهیم. از این رو اگر به فعالیت در این حرفه مشغول یا علاقمند هستید پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

لازم به ذکر است که اغلب کارشناسان گمرک به واسطه یک قرارداد کار ، در این سازمان استخدام شده‌اند. در واقع ماهیت این فرصت شغلی به صورت یک رابطه کارمندی و کارفرمایی خواهد بود.

کارشناس گمرک کیست؟

همانطور که در مقدمه نیز به صورت خلاصه اشاره کردیم، کارشناس گمرک فردی است که در بخش‌های مختلف این سازمان‌ یا در واحدهای گمرکی سایر صنایع تجاری و بازرگانی مشغول به کار است. مسئولیت‌ها و اختیارات کارشناسان گمرک با توجه به سازمانی که در آن کار می‌کنند، اندکی متفاوت است. برای نمونه، افرادی که کارشناس گمرک تجاری هستند باید به تعرفه، ارزش‌ و کدگذاری کالاها، قوانین و مقررات این حرفه، تسلط کافی داشته باشند. در حالیکه کارشناسان گمرک مسافری، باید از کلیه دستورالعمل‌ها، قوانین، آیین‌نامه‌ها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مربوط به بخش مسافری، آگاه باشند.

با توجه به این توضیحات، شاغلین حرفه مذکور با داشتن شناخت لازم از قوانین تعریف شده و همچنین کلیه امور واردات و صادرات این حوزه، مسئول رسیدگی به امور گمرکی هستند. در ادامه با جزئیات دقیق‌تری وظایف کارشناس گمرک را شرح خواهیم داد.

قابلیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس گمرک

شاغلین هر شغل و حرفه‌ برای اینکه بتوانند مسئولیت و فعالیت‌های خود را متناسب با دستورالعمل‌هایی که اعمال شده است، انجام دهند، باید به دانش و مهارت‌های مورد نیاز آن حرفه نیز کاملا مسلط باشند. از این رو فعالین حوزه گمرک نیز برای داشتن عملکردی مطلوب باید حتما قابلیت‌ها و اصول این شغل را بدانند. در واقع، بهتر است بگویم لازمه موفقیت در انجام وظایف کارشناس گمرک ، تسلط کامل به دانش و مهارت‌های مورد نیاز آن است. با این اوصاف، برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  1. شناخت کامل و جزئی از محیط کار و چگونگی انجام فعالیت‌های مربوطه؛
  2. توانایی تصمیم‌ گیری سریع و مناسب، مخصوصا در موقعیت‌های اضطراری؛
  3. برخورد محترمانه و در عین حال قاطع با مراجعین؛
  4. آگاهی کافی از کلیه قوانین و مقررات حوزه مربوطه؛
  5. توانایی بازرسی دقیق و جزئی کالاها و مسافران؛
  6. آشنایی کامل به انواع کالا و محصولات؛
  7. تسلط کافی به کامپیوتر و نرم افزارهای مربوطه؛
  8. مهارت در برقرار کردن ارتباط مناسب با مراجعین و همکاران.

شرح وظایف کارشناس امور گمرکی

شرح وظایف کارشناس امور گمرکی ، با توجه به سازمانی که در آن فعالیت دارند متفاوت است. با این حال، اگر بخواهیم به صورت خلاصه آن را توصیف کنیم، می‌توان به مواردی نظیر ارزیابی و بررسی دقیق محصولات مطابق با قوانین و مقررات مربوطه، تحلیل و تشخیص ارزش استاندارد کالاها، جلوگیری از ورود و خروج کالاها یا افراد غیرمجاز و سایر موارد اشاره کرد.

دیگر مسئولیت‌های مهم این حرفه

  1. بررسی و رسیدگی به اظهارنامه‌ها و سایر اسناد مدارک؛
  2. نظارت بر چگونگی بازرسی و ارزیابی کالاها در صورت لزوم؛
  3. پاسخگویی به درخواست‌ها و سوالات مراجعین؛
  4. بازرسی کالاها، مسافران و مدارک آن‌ها؛
  5. اطمینان از معتبر و اصل بودن کلیه مدارک و اسناد مشتریان؛
  6. ارزیابی تاخیرهای حمل و نقل و ثبت گزارشات؛
  7. تحقیق و بررسی‌های لازم در مورد مشتریان؛
  8. نظارت و پیگیری کالاها؛
  9. صادر کردن پروانه‌های قانونی بعد از انجام مراحل ارزیابی کالاها؛
  10. رسیدگی به کلیه امور واردات و صادرات کالاهای سازمان؛
  11. انجام دقیق و جزئی عملیات ارزیابی و بازرسی؛
  12. بررسی و کنترل اظهارنامه‌های گمرکی بعد از ترخیص.

چگونگی ورود به موقعیت شغلی کارشناس گمرک

اشخاصی که به فعالیت در این حوزه علاقمند هستند می‌توانند در رشته مدیریت امور گمرکی مدرک کارشناسی بگیرند. ضمن اینکه این شرایط برایشان فراهم است که در مقطع ارشد نیز گرایش‌های مرتبط دیگری همچون حقوق اقتصاد، حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری، حمل و نقل، نفت و گاز، تجارت اقتصادی بین‌المللی، مدیریت نظارت و بازرسی را برای تحصیل انتخاب کنند. البته در نظر داشته باشید که استخدام در سازمان‌های دولتی، منوط به قبولی در آزمون‌های ورودی و تایید صلاحیت در مصاحبه‌های مربوطه است.

آینده شغلی و بازار کار کارشناس گمرک

با توجه به رشد و توسعه‌ای که در مبادلات اقتصادی کشورها به وجود آمده است، به احتمال زیاد شاغلین حوزه گمرک نیز از بازار کار مطلوبی برخوردار خواهند بود. به بیان دیگر، فارغ التحصیلان در رشته‌های مرتبط با حوزه کاری گمرک، می‌‎توانند در سازمان گمرک ایران و سایر سازمان‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی که در بخش‌های بازرگانی و صنعتی مسئولیت چگونگی ورود و خروج کالاها و محصولات را بر عهده دارند، مشغول شوند.

میزان حقوق و درآمد کارشناس گمرک چقدر است؟

کارشناسان فعال در حوزه گمرک با توجه به نوع سازمانی که در آن مشغول هستند، حقوق و مزایای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، به فردی که کارشناس امور گمرکی سازمان‌های دولتی است، حقوقی متناسب با قوانین مدیریت خدمات کشوری پرداخت می‌شود. در حالیکه سازمان‌های خصوصی با توجه به میزان تجربه، مهارت، سوابق، تخصص و همینطور توافقی که میان طرفین صورت گرفته است، حقوق شخص مورد نظر را تعیین می‌کنند. علاوه براین، بخش خصوصی برای به خدمت گرفتن نیروی انسانی باید به قوانین کار و تعرفه حقوق پایه شورای عالی کار نیز توجه داشته باشد. در مقاله حداقل دستمزد سال می‌توانید درباره این مساله بخوانید.

آگاهی از این نکته نیز ضروری است که هر ساله پیش از شروع سال جدید و در اسفند ماه، حداقل حقوق کارمندان دولت و حداقل حقوق کارگران و کارپذیران بخش خصوصی اعلام می‌شود. به این ترتیب، این واحدها باید در قراردادهایی که با نیروی کار انسانی منعقد می‌کنند، حتما به این مساله توجه داشته باشند. علاوه براین، مزایایی نیز برای هر دو گروه در نظر گرفته شده است که باید به آن‌ها پرداخت شود.

چه افرادی برای این شغل مناسب هستند؟

هر شخصی با در نظر گرفتن یک سری نکات نظیر شرایط خانوادگی، جامعه، ارزش‌ها، علایق، عقاید و موارد مهم دیگر شغل مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. با این حال، هر نوع موقعیت شغلی، فارغ از علاقه و اشتیاق، در وهله اول، به روحیه و ویژگی‌های مرتبط با آن کار نیازمند است. بنابراین، اشخاصی که قصد دارند به طور جدی در حوزه کارشناسی گمرک فعالیت کنند علاوه بر علاقه شخصی، باید حتما به کلیه قابلیت‌ها و ویژگی‌های لازم برای این حرفه نیز اشراف کامل داشته باشند. ضمن اینکه در مقاله حاضر این فرصت شغلی به طور کامل و جامع تحلیل و بررسی شده است که در این صورت، متقاضیان می‌توانند از آن بهره لازم را ببرند.

نکات حقوقی‌ این شغل

شاغلین حرفه گمرک نیز همانند بسیاری از مشاغل دیگر، باید به طور کامل به مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز شغل خود مسلط باشند. در حقیقت، شناخت نکات و اصول مربوط به این حرفه، برای کارشناسان بسیار ضروری و مهم است چرا که ذره‌ای غفلت یا عدم آگاهی نسبت به چگونگی اجرا کردن وظایف محول شده، می‌تواند مشکلات و در برخی مواقع، خسارات سنگینی به همراه داشته باشد. بنابراین مهارت‌های فردی و اجتماعی در کنار دانش تخصصی شغل مذکور، از عوامل لازم و حیاتی هستند که کارشناسان باید حتما به آن‌ها اشراف کامل داشته باشند.

ناگفته نماند که آشنایی با مسائل حقوقی حرفه مورد نظر برای هر دو گروه کارفرما و کارپذیران اهمیت زیادی دارد. شما این امکان را دارید که از طریق ثبت درخواست در بخش مشاوره تلفنی حقوقی ، با مشاوران متخصص گفتگو کنید. ضمن اینکه در پلتفرم رکلا، این شرایط نیز برای شما فراهم است که در صورت نیاز، درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را ثبت کنید. علاوه براین، اگر درباره مطالب فوق سوالی دارید آن را در قسمت نظرات شرح دهید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

قرارداد کارمند

برای استخدام کردن یک کارمند، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کارمند
دانلود نمونه قرارداد کارمند
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات