قرارداد فروش اعتباری چیست و خرید و فروش کالا بصورت اعتباری چگونه است؟

-
بروزرسانی:1400/12/24
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش اعتباری

در عرصه مبادلات کالا، انواع متفاوتی از معامله خرید و فروش یافت می‌شود. فروش اعتباری به عنوان یکی از انواع رایج این معاملات به حساب می‌آید. ممکن است شما روزانه با مصادیق معاملات اعتباری مواجه شوید. از آنجا که در این نوع معاملات، روابط فی ما بین خریدار و فروشنده ماهیتی مستمر دارد و آن‌ها برای یک بازه زمانی طولانی در برابر یکدیگر متعهد خواهند شد، برای قاعده مند ساختن تعهدات آن‌ها، تنظیم و امضای یک قرارداد ضرورت دارد. موافقت نامه مورد نیاز برای این موقعیت، نمونه قرارداد فروش اعتباری کالا خواهد بود.

باید اشاره داشت که تنظیم این موافقت نامه، دارای پیچیدگی‌های منحصر به فردی است. به همین دلیل در زمان تنظیم آن، لازم است به استانداردهای حقوقی مرتبط با این موافقت نامه توجه کنیم. در این مقاله تلاش می‌کنیم که با توضیح چهارچوب و ماهیت این موافقت نامه، جنبه‌های مختلفی از این سند حقوقی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

نمونه قرارداد فروش اعتباری کالا برای چه نوع مبادلاتی استفاده می‌شود؟

این امکان وجود دارد که روابط فی ما بین خریدار و فروشنده برای انجام مبادلات کالا به صورت مستمر باشد. به عبارت دیگر در موارد زیادی، تعاملات اشخاص برای خرید و فروش کالا، تنها به یک بار ختم نخواهد شد بلکه آن‌ها به مرور زمان و به اقتضای حوزه کاری خود، با یکدیگر تعاملاتی خواهند داشت و عمل خرید و فروش، مکررا فی ما بین آن‌ها تکرار می‌شود.

برای مثال، فرض کنید شما صاحب یک عمده فروشی هستید و مشتریان شما روزانه یا ماهانه از شما کالاهایی را تهیه می‌‌کنند. در این زمینه شما به جای این که روزانه یا ماهانه عمل خرید و فروش را با آن‌ها انجام دهید، با در نظر گرفتن نوع خاصی از تعاملات اقتصادی، فرایند مبادلات خود را آسان‌تر خواهید کرد. قرارداد خرید اعتباری ، یکی از انواع موافقت نامه‌ها است که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به موجب این قرارداد، شما می‌توانید برای قاعده مند کردن روابط بلند مدت خود در خرید و فروش کالا اقدام کنید.

پس از انعقاد نمونه قرارداد فروش اعتباری کالا، به جای اینکه خریدار پس از انجام هر معامله مبلغی را به شما بپردازد، ایشان متعهد می‌شود که ثمن کالاهای خریداری شده را بر اساس هر فاکتور فروش و ظرف یک بازه زمانی معین به فروشنده پرداخت کند. با توجه به این موضوع، می‌توان بیان کرد که علاوه بر سهولت امر معامله در چنین موافقت نامه‌هایی، این توافقات برای خریدار مزایایی را به همراه خواهد داشت.

بر اساس آنچه که در خصوص نمونه قرارداد فروش اعتباری کالا بیان شد، این موافقت نامه چه ویژگی‌هایی را در بردارد؟

بر اساس آنچه که در پاسخ به سوال قرارداد خرید اعتباری چیست بیان کردیم، می‌توان این موافقت نامه را به عنوان یک موافقت نامه تملیکی به حساب آورد زیرا هدف اصلی از انعقاد این قرارداد، کسب مالکیت است و پس از امضای آن نیز خریدار به عنوان مالک کالاهای موضوع قرارداد در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر، این موافقت ماهیتی معوض دارد زیرا خریدار قادر نیست که به صورت رایگان، مالکیت کالاهای مورد نظر خود را کسب کند. بنابراین ایشان موظف است در ازای کالاهایی که خریداری می‌شوند، مبلغ یا بهای آن‌ها را پرداخت کند.

آیا می‌توان نمونه قرارداد فروش اعتباری کالا را به عنوان نوعی از مبایعه نامه‌ در نظر گرفت؟

قبل از پاسخ به این سوال، معنا و مفهوم مبایعه نامه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به طور کلی مبایعه نامه یا بیع نامه، یک نوع سند قانونی یا مدرک معتبر برای اثبات ایجاد و انجام معاملات به حساب می‌آید. هدف اصلی طرفین این موافقت نامه، انتقال و کسب مالکیت است. در این میان خریدار برای کسب مالکیت موضوع موافقت نامه، مبلغی را در قالب ثمن به فروشنده پرداخت می‌کند.

درنظام حقوقی حاکم بر قرارداها، مبایعه نامه‌ها تحت عنوان بیع مورد اشاره قرار گرفته‌اند. به همین ترتیب قانونگذار نیز قواعد منحصر به فردی را برای این دست از توافقات اشخاص در نظر می‌گیرد. بنابراین اگر شما قرارداد بیع را امضا کنید و قواعد منحصر به فرد آن را رعایت نکنید، قرارداد شما از اعتبار قانونی لازم برخوردار نخواهد شد.

مواد 338 الی 465 قانون مدنی، در خصوص اجزا و شرایط صحت انواع مبایعه نامه صحبت می‌کند. یکی از موارد مهم آن نیز در زمینه مشخص و معین بودن مبیع (مورد معامله) و مبلغ آن است. به این صورت که وجود هر نوع ابهام یا کلی گویی در مال مورد معامله و مبلغ آن، توافقات اشخاص را بی اعتبار می‌سازد.

آیا نمونه قرارداد فروش اعتباری کالا ، استاندارد مطرح شده را محقق می‌کند؟

همانطور که بیان کردیم، در قرارداد فروش کالا بصورت اعتباری ، مبلغ قرارداد بر اساس هر فاکتور فروش مشخص می‌شود. بنابراین در زمان امضای این قرارداد، شما از مبلغ این قرارداد به صورت مشخص و شفاف آگاهی ندارید. پس می‌توان بیان کرد که به نوعی ثمن این موافقت نامه، نامعین و مبهم است. پس در صورتی که ما موافقت نامه فروش اعتباری را به عنوان نوعی از مبایعه نامه‌ها در نظر بگیریم، این موافقت نامه بی اعتبار خواهد بود.

نمونه قرارداد فروش اعتباری کالا ، نوع متفاوتی از معاملات هستند که چهارچوب حقوقی حاکم بر آن‌ها بر اساس اراده و توافقات خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، ماده 10 قانون مدنی این مجوز را به اشخاص اعطا می‌کند که در خصوص تعاملات خاص خود که دارای ماهیتی نامعین هستند، تصمیم گیری کنند. قراردادهای نامعین، قراردادهایی هستند که به صورت خاص و جزئی در قانون مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. بنابراین طرفین این موافقت نامه‌ها، نقش پر رنگی در تعیین جزئیات این دست از موافقت نامه‌ها دارند.

اصلی‌ترین شرط صحت نمونه قرارداد فروش اعتباری کالا چیست؟

اراده طرفین در خصوص در نظر گرفتن هر شرطی برای قرارداد فروش کالا بصورت اعتباری ، بی حد و حصر نیست. ماده 10 قانون مدنی بیان می‌کند که برای به رسمیت شناخته شدن اراده و توافقات طرفین در قراردادهای نامعین، باید اصول قانونی و شرعی مد نظر قرار بگیرند. بنابراین اگر شما شرایطی را برای این موافقت نامه در نظر بگیرید که با اصول قانونی مغایرت داشته باشد، موافقت نامه شما از درجه اعتبار خارج خواهد شد.

آیا لازم است که در این قرارداد، خریدار تضمین‌هایی را به عهده بگیرد؟

بله. یکی از نکات اصلی در خصوص قرارداد خرید اعتباری ، بحث سند یا اسناد ضمانتی است که خریدار به فروشنده کالا ارائه می‌کند. حال سوال پیش می‌آید که چرا در این قرارداد در نظر گرفتن چنین تضامینی اهمیت دارد؟

در پاسخ باید گفت که؛ زیرا فروشنده با اتکا بر چنین تضامینی کالای خود را بدون دریافت مبلغ به خریدار ارائه می‌کند. به عبارت دیگر، چنین اسنادی به عنوان اعتبار قرارداد هستند و خریدار قادر است تا درصد مشخصی از اعتبار خود کالا یا کالاهایی را از فروشنده دریافت کند. به طور کلی، اعتبار خریدار برای خریداری کالا از فروشنده، از محل اسنادی همانند چک تامین خواهد شد.

حتما قرارداد اختصاصی داشته باشید!

ماهیت این قرارداد و تعهداتی که به موجب آن بر عهده طرفین قرار می‌گیرد، به گونه‌ای است که پیشنهاد می‌کنیم حتما برای انجام موضوع آن، از قرارداد اختصاصی استفاده کنید. از آن جهت که نوشتن قرارداد اختصاصی با در نظر گرفتن شرایط و توقعات شما انجام می‌شود، استفاده از این نوع خدمات برای تهیه قرارداد مورد نیازتان، گزینه مطمئنی خواهد بود. مشاوران حقوقی و وکلای مجربی که در تیم حقوقی رکلا، مسئولیت رسیدگی به درخواست تنظیم قرارداد شما را به عهده می‌گیرند، تلاش خواهند کرد که قرارداد مورد نظر، هم از نظر قانونی صحیح و معتبر باشد و هم بتواند توقعات شما از این نوع معاملات را برطرف کند.

با این حال، اگر هنوز هم نسبت به ابعاد مختلف این قرارداد ابهام دارید و برای شما سوالات زیادی در خصوص آن مطرح شده است، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و به واسطه آن، با مشاوران مجرب مجموعه در ارتباط باشید.

قرارداد فروش اعتباری

توافق خود در خصوص معامله به صورت فروش اعتباری را با استفاده از این نمونه قرارداد مکتوب کنید.

نمونه قرارداد فروش اعتباری
دانلود نمونه قرارداد فروش اعتباری
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات