نمونه قرارداد خرید ذرت و شروط مهم و اساسی این نوع از قرارداد!

-
بروزرسانی:1401/05/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید ذرت

قرارداد خرید ذرت یکی از انواع قرارداد خرید کالا و از قراردادهایی است که امروزه با توجه به متن قانون مدنی تنظیم می‌شود. در کنار سایر محصولاتی که امروز کشت و زرع شده و به بازار عرضه می‌شوند، امروزه کاشت ذرت نیز بین کشاورزان، رایج است.

از طرفی بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی، حاضر هستند برای توسعه کسب و کار خود یا حتی استفاده شخصی، محصولات به دست آمده را با تنظیم نمونه قرارداد خرید ذرت از کشاورزان خریداری کنند. شرکت‌های تجاری زیادی وجود دارند که برای تولید محصولات خاص خود، نیاز به ذرت دارند. همچنین بسیاری از کارخانه‌ها، برای تولید کنسروهای خوراکی، از ذرت‌های خریداری شده استفاده می‌کنند و در نتیجه، بعد از تولید کنسروها، آن‌ها را با قیمتی مناسب، روانه بازار می‌کنند.

در گذشته‌های دور، خرید و فروش ذرت، تنها برای استفاده شخصی صورت می گرفت. با توسعه ماشین آلات صنعتی و به وجود آمدن کسب و کارهای گوناگون، امروزه شاهد هستیم که حجم وسیعی از محصولات مزارع، با استفاده از نمونه قرارداد خرید ذرت به فروش می‌رسند و نه تنها کشاورزان بلکه تولید کنندگان کالاها نیز، سود قابل توجهی را از این معاملات به دست می‌آورند.

چرا قرارداد خرید ذرت را تنظیم کنیم؟

ممکن است بسیاری از اشخاص، بدون آنکه قراردادی بین آن‌ها امضا شود، محصولاتی همچون ذرت را خرید و فروش کنند. بسیاری از افرادی که این محصولات را برای مصرف شخصی تهیه می‌کنند، بدون تنظیم این قرارداد، معامله را به انجام می‌رسانند. به عبارت دیگر در آنچه بر خرید و فروش ذرت حاکم است، معاطات یا داد و ستد بدون تنظیم قرارداد است.

حال تصور کنید یک شرکت تولید کنسرو ذرت بخواهد حجم وسیعی از محصولات یک مزرعه را خریداری کند. مسلم است که این شرکت باید سرمایه زیادی بابت خرید ذرت مورد معامله بپردازد. در حقیقت، شرکت نمی‌تواند صرفا سرمایه را به زارع پرداخت کند و در مقابل، تعهدات و شرایطی را برای خود و شخص مقابل در نظر نگیرد.

در این زمان است که اهمیت تنظیم نمونه قرارداد خرید ذرت آشکار می‌شود. البته این قرارداد، تنها بین اشخاص حقیقی (کشاورزان) و اشخاص حقوقی (شرکت‌های تجاری) تنظیم نمی‌شود و دامنه تنظیم آن وسیع است. همانطور که اشاره کردیم، اشخاص حقیقی نیز می‌توانند این قرارداد را بین خود تنظیم کنند.

ذکر این نکته نیز مهم است که طرفین معامله، می‌توانند تمام حقوق خود را در متن قرارداد ذکر کنند و در صورت بروز هر گونه اختلاف، به عنوان یک سند قانونی، به قرارداد مربوطه استناد کنند.

نگاه قانون به نمونه قرارداد خرید ذرت

قوانین، همواره دیدگاهی کلی را به تنظیم کنندگان قراردادها ارائه می‌دهند. بنابراین بحثی تحت عنوان قرارداد خرید محصولات کشاورزی و قرارداد فروش ذرت وجود ندارد.

با توجه به همین نکته، می‌توانیم احکام حاکم بر این قرارداد را تابع مباحث اختصاص یافته به عقد بیع بدانیم. قانونگذار ایران، در بخشی از قانون مدنی، به عقد بیع و قوائد عمومی حاکم بر آن اشاره کرده است. طرفین عقد بیع، باید قرارداد خود را با توجه به متن قانون تنظیم کنند. در غیر این صورت قرارداد باطل خواهد بود.

همین نکته در خصوص نمونه قرارداد فروش ذرت نیز صدق می‌کند. در حقیقت، طرفین در هنگام نوشتن قرارداد خود، باید به متن قانون توجه داشته باشند. همچنین در صورتی که نکته‌ای در متن قانون ذکر نشده باشد، آن‌ها می‌توانند اصل آزادی اراده، توافقات قانونی و شرعی خود را تحت عنوان موادی از قرارداد، در متن آن ذکر کنند.

نمونه قرارداد خرید و فروش ذرت قراردادی لازم یا جایز است؟

با توجه به نکاتی که ذکر شد، نمونه قرارداد خرید ذرت به تبع عقد بیع، یک قرارداد لازم است. بر اساس ماده 185 قانون مدنی، عقد لازم، عقدی است که هیچ یک از طرفین نتوانند به تنهایی، آن را فسخ کنند مگر اینکه با توافق بین ایشان، قرارداد اقاله شود یا اینکه به دلیل وجود دلیلی قانونی، برای یکی از طرفین حق فسخ ایجاد شود.

بنابراین هیچ یک از طرفین نمونه قرارداد فروش ذرت نمی‌توانند به هر دلیلی، آن را به صورت یک طرفه فسخ کنند و برای باطل شدن این قرارداد، وجود توافق طرفین یا وجود یکی از موارد قانونی مندرج در متن قرارداد، ضروری است.

نمونه قرارداد خرید ذرت عقدی معین یا غیر معین است؟

منظور از عقد معین این است که قانونگذار، بخشی از مواد قانونی را برای یک عقد، در نظر گرفته باشد. همانطور که در ابتدای متن ذکر شد، بخشی از مواد قانون مدنی، به عقد بیع و احکام مربوط به آن اختصاص دارد. بنابراین؛ نمونه قرارداد خرید ذرت نیز تابع همین مواد قانونی است و در نتیجه، در دسته عقود معین قرار می‌گیرد. البته همانطور که گفتیم، وجود مواد قانونی مانع از توافق طرفین قرارداد نخواهد بود. بنابراین در صورتی که به نکته‌ای در متن قانون اشاره نشده باشد، طرفین می‌توانند با توجه به توافقات بین خود، قرارداد را تنظیم کنند.

قرارداد خرید و فروش ذرت

نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید ذرت

در این قسمت، قصد داریم به مهمترین نکات مربوط به تنظیم قرارداد اشاره کنیم. قبل از بیان این نکات، در نظر داشته باشید که طرفین، برای رسمی کردن یا رسمی نکردن قرارداد خود، اختیار کامل دارند. بنابراین هیچ گونه الزامی برای رسمی کردن سند وجود نخواهد داشت.

اولین گام برای تنظیم قرارداد خرید ذرت تعیین مشخصات دقیق طرفین در متن قرارداد است. در ادامه، مشخصات طرفین را بررسی خواهیم کرد.

مشخصات طرفین

بدیهی است طرفین موظف هستند اطلاعات خود را به صورت دقیق، در متن قرارداد بنویسند. این مشخصات، باید با توجه به واقعیت نوشته شوند. به عبارت دیگر، طرفین قرارداد، تنها زمانی می‌توانند این سند معتبر قانونی را مورد استناد قرار دهند که مشخصات دقیق و حقیقی خود را در متن قرارداد بنویسند. این مشخصات، با توجه به حقیقی بودن یا حقوقی بودن طرفین، متفاوت خواهد بود.

موضوع نمونه قرارداد خرید ذرت

موضوع قرارداد، به ماهیت و کیفیت مال مورد معامله مربوط است. در نتیجه، در قراردادهای بیع، گاهی به جای لفظ موضوع، از مورد معامله استفاده می‌شود. به هر حال، همانطور که اشاره کردیم، در این قسمت، مشخصات دقیق کالای مورد نظر نوشته خواهد شد، به عنوان مثال موضوع این قرارداد می‌تواند نوعی ذرت از مزارع شهر مشهد باشد که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.
به هر حال ذکر این نکته بسیار مهم است که اساس یک قرارداد، به موضوع آن وابسته است.

مبلغ تعیین شده در قرارداد خرید ذرت

در این قسمت از قرارداد، قیمت توافق شده بین طرفین نوشته خواهد شد. مبلغ قرارداد، به صورت عدد و حروف، نوشته می‌شود و نحوه پرداخت آن توسط شخص خریدار توضیح داده می‌شود.

به عنوان مثال ممکن است خریدار، مبلغ قرارداد را به صورت نقد یا اقساط پرداخت کند. علاوه بر این در صورتی که خریدار، از اسناد مالی و تجارتی همچون چک استفاده کند، ذکر تعداد چک‌هایی که توسط خریدار نوشته شده است و همچنین نام بانک صادر کننده این اسناد، توسط طرفین قرارداد الزامی است.

شرایط معامله

گسترده‌ترین مبحث مربوط به یک مبایعه نامه یا عقد بیع، تعیین شرایط حاکم بر معامله است. شرایط قرارداد، وظایف، مسئولیت‌ها، تعهدات و حقوق هر یک از طرفین را شامل می‌شود. به عنوان مثال، خریدار در متن قرارداد، شرطی را تعیین می‌کند مبنی بر اینکه محصولات را دو ماه بعد از برداشت، از فروشنده تحویل بگیرد.

این مسئولیت‌ها، تعهدات و حقوق، به محض آنکه در متن قرارداد نوشته می‌شوند و طرفین نیز، قرارداد مربوطه را تنظیم می‌کنند، معتبر است و در نتیجه، طرفین موظف هستند به تعهدات خود در مقابل یکدیگر پایبند باشند.

پیشنهاد ما

برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد خرید ذرت روی اینجا بزنید. پس از ثبت درخواست توسط شما، کارشناسان حقوقی ما با شما تماس خواهند داشت.

قرارداد فروش ذرت (نقدی)

با امضای این نمونه قرارداد، ذرت را به صورت نقدی بفروشید.

نمونه قرارداد فروش ذرت
دانلود نمونه قرارداد فروش ذرت

قرارداد فروش اقساطی ذرت

این نمونه قرارداد زمانی کاربرد دارد که بخواهید مقدار مشخصی ذرت را به صورت اقساطی معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی ذرت
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی ذرت
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات