همکاری در کار؛ مهارتی موثر برای پیشبرد سریع‌تر و بهتر امور

-
بروزرسانی:1402/08/15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
همکاری در کار

مهم نیست در چه شغلی باشید. همین که بتوانید با مشتریان، کارکنان، مدیر و افرادی که به نوعی با آن‌ها در ارتباط هستید، همکاری خوبی داشته باشید، به نقل از اهالی فوتبال، “سه هیچ از بقیه جلوتر هستید” زیرا یک محیط کاری سالم و کارآمد ایجاد می‌کنید. در واقع، مهارت همکاری در کار از جمله توانایی‌های مهمی است که سازمان‌های زیادی برای استخدام کارکنان خود، آن را مدنظر قرار می‌دهند چرا که به واسطه همکاری و اتحاد افراد با یکدیگر، انجام پروژه‌های بزرگ در سریع‌ترین زمان ممکن تسهیل می‌شود و همچنین شاهد افزایش تولید و بهره‌وری بیشتری خواهید بود.

همکاری در کار، از دغدغه‌های مهم کارفرمایان در انواع قرارداد کار است. به طور معمول کارفرمایان تلاش می‌کنند اشخاصی را استخدام کنند که از روحیه همکاری برخوردار باشند و بتوانند به خوبی به گروه بپیوندند.

مفهوم همکاری در کار و مزایای آن

مهارت همکاری در کار را می‌توان مهارت فعالیت گروهی نیز معنی کرد زیرا به دو یا چند نفر از کارکنان اشاره دارد که گروهی را تشکیل می‌دهند و ضمن به کارگیری مهارت‌های تخصصی خود، برای رسیدن به هدف مشترکی تلاش می‌کنند. در همکاری شغلی، علاوه بر تعاون اعضای گروه با یکدیگر یا با مدیر، همکاری کارکنان سطوح مختلف از بخش‌های متفاوت سازمان با یکدیگر مطرح است.

به واسطه همکاری، مجموعه‌ای از منابع، مهارت‌ها، تخصص، ایده و غیره در دسترس و اشتراک اعضاء قرار می‌گیرد که با بهره‌گیری از آن‌ها به نتایج قابل توجهی دست خواهند یافت. همچنین، علاوه بر مورد مذکور در مشاغل مشارکتی، به دلیل اینکه افراد، آزادی بیان دارند، تشویق به نوآوری و خلاقیت می‌شوند. بیایید مزیت‌های بیشتری از همکاری در کار را برای اعضاء بیان کنیم:

  1. توانایی خلق ایده‌های بکر؛
  2. داوطلبی برای انجام امور به منظور ایجاد احساس هدفمندی، تعلق و همچنین، کسب تجربه بیشتر؛
  3. یادگیری مهارت‌های جدید از سایر اعضای گروه و ایجاد فضای مناسبی برای رشد و توسعه فردی؛
  4. بهره‌مندی از توانایی حل مسئله؛
  5. افزایش علاقمندی به کار؛
  6. کاهش زمان اتمام پروژه؛
  7. افزایش بازدهی اعضاء و سازمان.

اهمیت همکاری در کار

حتی اگر قادر باشید کاری را به صورت انفرادی انجام دهید، بهتر است به دنبال افرادی باشید که در این مسیر، همراه و همگام شما باشند تا به واسطه همکاری در کار، بازدهی کاریتان افزایش ‌یابد.

بر اساس یک ضرب المثل معروف، “یک دست صدا ندارد”. از آنجایی که هر فردی تفکر و توانایی محدودی دارد، در نتیجه، به واسطه فرآیند همکاری، خرد جمعی در کار نهادینه می‌شود، قدرت حل مسئله افزایش می‌یابد و به تبع آن، پیشرفت چشم‌گیری حاصل خواهد شد. به چند نمونه دیگر از دلایل اهمیت مشارکت در محیط کار می‌پردازیم:

  1. ارائه نظرات متفاوت برای حل مسئله؛
  2. هدفمندی برنامه‌های کاری اعضاء؛
  3. ایجاد حس ارزشمندی؛
  4. شکل‌گیری یک محیط شغلی آرام، اثر بخش و کارآمد؛
  5. آزادی در بیان نظرات افراد و به دنبال آن شکوفایی استعدادهای آن‌ها؛
  6. تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف اعضاء؛
  7. افزایش رضایتمندی افراد؛
  8. انجام امورات سازمان با کیفیتی مطلوب؛
  9. تحویل وظایف محوله در موعد مقرر.

راهکارهایی برای افزایش همکاری در کار

مهارت همکاری در کار ، یک توانایی سازنده به منظور حل سریع‌تر مشکلات سازمان به شمار می‌آید. آگاهی از روش‌های تقویت همکاری بسیار مهم است زیرا به بهبود عملکرد و ایجاد روابط مناسب میان افراد کمک زیادی می‌کند. در ادامه به روش‌هایی برای تقویت مهارت همکاری در کار اشاراتی خواهیم داشت:

  1. تعیین اهداف واقع بینانه به منظور افزایش روحیه اعضاء و پیشبرد بهتر امور؛
  2. شفافیت در تشریح کامل اهداف و چشم‌ اندازهای سازمان؛
  3. تشریح جامع وظایف هر یک از اعضاء با هدف افزایش اعتماد و تعهد آن‌ها به تیم؛
  4. برقراری ارتباط موثر و سازنده کارکنان با یکدیگر؛
  5. بیان انتظارات و خواسته‌هایتان به صورت کامل؛
  6. احترام متقابل به یکدیگر؛
  7. عدم سرزنش افراد گروه در هنگام بروز خطا؛
  8. تقدیر و تشکر، بابت عملکرد خوب اعضاء.

دلایل عدم همکاری در کار

بنا به دلایل زیر افراد تمایل به همکاری در کار تیمی ندارند:

  1. رفتار رئیس گونه برخی از اعضاء؛
  2. حذف اهداف بلند مدت در راستای دستیابی به منافع آنی؛
  3. عدم شفاف سازی نقش هریک از اعضاء و چشم‌ اندازهای تیم؛
  4. فقدان درک متقابل افراد؛
  5. نبود ارتباط موثر شغلی، احساسی و کلامی بین برخی از پرسنل؛
  6. عدم رسیدگی و برطرف نمودن تعارضات میان اعضاء؛
  7. چشم پوشی از عملکرد ضعیف برخی از اعضاء و اجحاف در حق سایرین.

مزایای همکاری در کار خیر

موسسات خیریه مراکزی هستند که با هدف بهبود مشکلات مردم نیازمند تاسیس شده‌اند. این مراکز به افراد داوطلب، برای تحقق اهداف انسان دوستانه و خیرخواهانه نیازمند هستند. طبق تعریف سازمان صلیب سرخ، زمانی همکاری داوطلبانه شکل می‌گیرد که افراد، عملی را با میل شخصی خود، بدون در نظر گرفتن بعد مادی آن و با هدف کمک به افراد بی بضاعت انجام دهند. غرض افراد در این نوع همکاری، حس فداکاری و دلسوزی به همنوعان خود است. این امر، تاثیرات زیادی در زندگی افراد می‌گذارد.

در ادامه به مزایای همکاری در کار خیر در ابعاد فردی و اجتماعی می‌پردازیم:

  1. رضایت خاطر فرد به دلیل انجام امور خیرخواهانه؛
  2. احساس مثمر ثمر واقع شدن؛
  3. درک ارزش زندگی؛
  4. امید به آینده؛
  5. افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس؛
  6. احساس قدرت؛
  7. برقراری ارتباط با سازمان‌های مختلف؛
  8. کسب مهارت‌ها و توانایی‌های جدید.

تاثیرات اجتماعی

برخی از افراد به صورت ذاتی، تمایل به تعاون و خدمت رسانی در مراکز خیریه را دارند. به واسطه فعالیت در موسسات خیریه، علاوه بر تاثیرات فردی، شاهد اثرات اجتماعی آن بر زندگیتان خواهید بود و کارایی آن را در بخش‌های دیگر از زندگیتان مشاهده می‌کنید. در این خصوص به موارد زیر، نگاهی بیندازید:

  1. کاهش بی عدالتی‌ها و صدمات اجتماعی؛
  2. احساس قدرتمندی سازمان‌های مردم نهاد و داوطلبانه مانند انجمن حمایت از حیوانات، انجمن حمایت از بیماران کلیوی و غیره؛
  3. گسترش سرمایه‌های اجتماعی؛
  4. توسعه و پیشرفت جامعه؛
  5. بهبود همبستگی و اتحاد ملی؛
  6. اشتغال زایی؛
  7. کاهش فقر و تعارضات اجتماعی؛
  8. توسعه اقتصادی جامعه؛
  9. ارتقای کیفیت زندگی؛
  10. رشد ارزش‌های اجتماعی.

روش‌های همکاری در کارهای خوب

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید فعالیت‌های خوب و عامه پسند انجام دهید، این نکته را در نظر بگیرید که نیکوکاری همیشه با کمک مالی میسر نمی‌شود و از روش‌های دیگری نیز می‌توانید در امور نیک سهیم شوید. در این قسمت روش‌های همکاری در کارهای خوب را بیان می‌کنیم:

  1. تدریس به دانش آموزان بی بضاعت؛
  2. شرکت در فعالیت‌های جهادی از قبیل بازسازی و نوسازی مدارس یا منازل زلزله زدگان؛
  3. نظم و ترتیب دهی رویدادهای شادی بخش مانند جشن، مهمانی، اردوی تفریحی و غیره؛
  4. کمک به افراد ناشنوا و نابینا از طریق تهیه و تدوین محتواهای صوتی برای آن‌ها؛
  5. مددکاری با هدف کمک به افراد بیمار؛
  6. داوطلب در انجام امور اداری مرکز خیریه؛
  7. عضویت در گروه طراحی و گرافیک موسسه به منظور همکاری در تبلیغات، طراحی بروشور، بیلبورد و غیره؛
  8. استفاده از خودروی شخصی‌تان برای انجام امور خیریه در مرکز؛
  9. همکاری در ایجاد بازارچه‌های خیریه با هدف جذب کمک‌های مردمی.

در نظر داشته باشید

همکاری اعضاء با یکدیگر، یک عامل مهم برای موفقیت هر کسب و کار به حساب می‌آید زیرا منجر به هم‌افزایی می‌شود. یک محیط شغلی مبتنی بر همکاری، به خودی خود شکل نمی‌گیرد بلکه باید از روش‌های مذکور در این مقاله، برای تقویت این مهارت، بهره ببرید تا اعتماد کارمندانتان را جلب کنید و حس تعاون و همیاری را در آن‌ها زنده نگه دارید.

برای آگاهی از ابعاد قانونی روابط کاری‌ خود، می‌توانید از موسسه حقوقی رکلا کمک بگیرید. این مجموعه، خدماتی همچون مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی را ارائه می‌دهد که می‌توانید به سهولت برای استفاده از آن‌ها درخواستتان را ثبت کنید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات