مهم نیست در چه شغلی باشید. همین که بتوانید با مشتریان، کارکنان، مدیر و افرادی که به نوعی با آنها در ارتباط هستید، همکاری خوبی داشته باشید، به نقل از اهالی فوتبال، “سه هیچ از بقیه جلوتر هستید” زیرا یک محیط کاری سالم و کارآمد ایجاد میکنید. در واقع، مهارت همکاری در کار از جمله تواناییهای مهمی است که سازمانهای زیادی برای استخدام کارکنان خود، آن را مدنظر قرار میدهند چرا که به واسطه همکاری و اتحاد افراد با یکدیگر، انجام پروژههای بزرگ در سریعترین زمان ممکن تسهیل میشود و همچنین شاهد افزایش تولید و بهرهوری بیشتری خواهید بود.
همکاری در کار، از دغدغههای مهم کارفرمایان در انواع قرارداد کار است. به طور معمول کارفرمایان تلاش میکنند اشخاصی را استخدام کنند که از روحیه همکاری برخوردار باشند و بتوانند به خوبی به گروه بپیوندند.
مهارت همکاری در کار را میتوان مهارت فعالیت گروهی نیز معنی کرد زیرا به دو یا چند نفر از کارکنان اشاره دارد که گروهی را تشکیل میدهند و ضمن به کارگیری مهارتهای تخصصی خود، برای رسیدن به هدف مشترکی تلاش میکنند. در همکاری شغلی، علاوه بر تعاون اعضای گروه با یکدیگر یا با مدیر، همکاری کارکنان سطوح مختلف از بخشهای متفاوت سازمان با یکدیگر مطرح است.
به واسطه همکاری، مجموعهای از منابع، مهارتها، تخصص، ایده و غیره در دسترس و اشتراک اعضاء قرار میگیرد که با بهرهگیری از آنها به نتایج قابل توجهی دست خواهند یافت. همچنین، علاوه بر مورد مذکور در مشاغل مشارکتی، به دلیل اینکه افراد، آزادی بیان دارند، تشویق به نوآوری و خلاقیت میشوند. بیایید مزیتهای بیشتری از همکاری در کار را برای اعضاء بیان کنیم:
حتی اگر قادر باشید کاری را به صورت انفرادی انجام دهید، بهتر است به دنبال افرادی باشید که در این مسیر، همراه و همگام شما باشند تا به واسطه همکاری در کار، بازدهی کاریتان افزایش یابد.
بر اساس یک ضرب المثل معروف، “یک دست صدا ندارد”. از آنجایی که هر فردی تفکر و توانایی محدودی دارد، در نتیجه، به واسطه فرآیند همکاری، خرد جمعی در کار نهادینه میشود، قدرت حل مسئله افزایش مییابد و به تبع آن، پیشرفت چشمگیری حاصل خواهد شد. به چند نمونه دیگر از دلایل اهمیت مشارکت در محیط کار میپردازیم:
مهارت همکاری در کار ، یک توانایی سازنده به منظور حل سریعتر مشکلات سازمان به شمار میآید. آگاهی از روشهای تقویت همکاری بسیار مهم است زیرا به بهبود عملکرد و ایجاد روابط مناسب میان افراد کمک زیادی میکند. در ادامه به روشهایی برای تقویت مهارت همکاری در کار اشاراتی خواهیم داشت:
بنا به دلایل زیر افراد تمایل به همکاری در کار تیمی ندارند:
موسسات خیریه مراکزی هستند که با هدف بهبود مشکلات مردم نیازمند تاسیس شدهاند. این مراکز به افراد داوطلب، برای تحقق اهداف انسان دوستانه و خیرخواهانه نیازمند هستند. طبق تعریف سازمان صلیب سرخ، زمانی همکاری داوطلبانه شکل میگیرد که افراد، عملی را با میل شخصی خود، بدون در نظر گرفتن بعد مادی آن و با هدف کمک به افراد بی بضاعت انجام دهند. غرض افراد در این نوع همکاری، حس فداکاری و دلسوزی به همنوعان خود است. این امر، تاثیرات زیادی در زندگی افراد میگذارد.
در ادامه به مزایای همکاری در کار خیر در ابعاد فردی و اجتماعی میپردازیم:
برخی از افراد به صورت ذاتی، تمایل به تعاون و خدمت رسانی در مراکز خیریه را دارند. به واسطه فعالیت در موسسات خیریه، علاوه بر تاثیرات فردی، شاهد اثرات اجتماعی آن بر زندگیتان خواهید بود و کارایی آن را در بخشهای دیگر از زندگیتان مشاهده میکنید. در این خصوص به موارد زیر، نگاهی بیندازید:
اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید فعالیتهای خوب و عامه پسند انجام دهید، این نکته را در نظر بگیرید که نیکوکاری همیشه با کمک مالی میسر نمیشود و از روشهای دیگری نیز میتوانید در امور نیک سهیم شوید. در این قسمت روشهای همکاری در کارهای خوب را بیان میکنیم:
همکاری اعضاء با یکدیگر، یک عامل مهم برای موفقیت هر کسب و کار به حساب میآید زیرا منجر به همافزایی میشود. یک محیط شغلی مبتنی بر همکاری، به خودی خود شکل نمیگیرد بلکه باید از روشهای مذکور در این مقاله، برای تقویت این مهارت، بهره ببرید تا اعتماد کارمندانتان را جلب کنید و حس تعاون و همیاری را در آنها زنده نگه دارید.
برای آگاهی از ابعاد قانونی روابط کاری خود، میتوانید از موسسه حقوقی رکلا کمک بگیرید. این مجموعه، خدماتی همچون مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی را ارائه میدهد که میتوانید به سهولت برای استفاده از آنها درخواستتان را ثبت کنید.