نمونه قرارداد فروش خرما و نحوه تنظیم این قرارداد اساسی!

-
بروزرسانی:1402/01/16
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید و فروش خرما

قرارداد خرید و فروش خرما یکی از انواع کاربردی قرارداد خرید کالا است. خرما یکی از محصولات کشاورزی است که در مناطق گرمسیری به عمل می‌آید و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل در سبد خرید خانوار ایرانی جای خود را پیدا کرده است. به طبع تقاضای بالا برای این نوع از خوراکی و همچنین به دلیل نامساعد بودن شرایط پرورش درخت نخل در برخی نقاط کشور، تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش خرما برای خرید خرما از مناطق گرمسیری و انتقال به مناطق دیگر اهمیت بسیاری یافته است. اینگونه قراردادها تنها به دلیل رساندن خرما به مناطق دیگر برای مصرف مستقیم نیست، بلکه به دلایل دیگری چون تولید فرآورده های خرما، بسته بندی و سپس انعقاد قرارداد فروش خرما با قیمت بالاتر برای افراد مورد توجه است.

فرمت نمونه قرارداد خرید و فروش خرما

این قرارداد از جمله عقودی است که شیوه تنظیم و قالب کلی آن در قانون مدنی و عرف تجارت تشریح شده است و طبق موارد زیر نوشته می‌شود:

مشخصات طرفین نمونه قرارداد خرید و فروش خرما

در این قسمت، مشخصاتی که سبب شناسایی طرفین قرارداد از هم می‌شود را می‌نویسیم. مشخصاتی مانند نام و نام‌ خانوادگی، کد ملی، نام پدر، آدرس محل سکونت و کد پستی. اگر فردی به نمایندگی از شخص دیگری، نمونه قرارداد خرید و فروش خرما را امضا می‌کند باید نام و نام خانوادگی آن فرد نیز نوشته شود. ضمن آنکه باید نمایندگی خود را اثبات کند.

توجه فرمایید که طرف معامله می‌تواند شخص حقیقی (افراد عادی و انسان طبیعی) و شخص حقوقی (ادارات، شرکت‌ها و …) باشد.

موضوع قرارداد

در این نمونه قرارداد خرید و فروش خرما ، موضوع معامله خرمایی خواهد بود که قرار است در زمان تعیین شده و به شکلی که طرفین توافق کرده اند به خریدار تسلیم شود. دقت کنید که با توجه به انواع گوناگون خرما، حتما نوع آن را به همراه مقدار دقیق ذکر کنید. برای مثال ده تن خرما مضافتی کرمان.

ثمن قرارداد خرید و فروش خرما و طریقه پرداخت

در زمان نوشتن قرارداد ، بهای معامله را متناسب با تراضی طرفین، به عدد و حروف بنویسید. پرداخت بها ممکن است به روش‌های گوناگونی مانند پرداخت نقدی، پرداخت با چک بین بانکی، پرداخت توسط دستگاه کارت خوان و غیره انجام شود. حتما شیوه پرداخت بها را در تمام نسخه‌های متن قرارداد فروش خرما به یک شکل وارد کنید. طرز پرداخت بها و مبلغ آن از جمله تعهدات خریدار به حساب می‌آید و در صورت عمل نکردن به آن از جانب او، برای فروشنده حق فسخ در نظر گرفته شده است؛ به همین جهت در متن قرارداد خرید خرما، حتما نحوه پرداخت اقساط و تاریخ آن را بنویسید.

قرارداد فروش خرما

تعهدات طرفین در قرارداد خرید خرما

طرفین قرارداد خرید و فروش خرما، در این بخش متعهد می‌شوند که عملی را انجام دهند یا مرتکب عملی نشوند. با توجه به نوع قرارداد خرید خرما ، می‌توانید خریدار را متعهد کنید که ثمن را در زمان مقرر و به شکلی که تعیین شده است به شما تسلیم کند. یا اگر خریدار هستید می‌تواند فروشنده را متعهد کنید که خرما را طبق بسته بندی خاص یا به صورت فله تحویل دهد. تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر الزام آور و دارای اثر است. برای مثال، اگر خریدار، خرما را بر اساس نمونه خریداری کند، فروشنده موظف است باقی مانده خرما را نیز مانند نمونه از همان نوع تحویل دهد و در غیر این صورت، مشتری طبق قانون می‌تواند او را مکف به انجام کامل تعهد کند.

اگر فروشنده تعهد کند که خرما را با وزن مشخصی تحویل ‌دهد اما وزن خرما از آن حد کمتر باشد، مشتری می‌تواند او را مکلف کند که تعهد خود را به طور کامل انجام دهد.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها

در قراردادهای خصوصی که بین اشخاص منعقد می‌شود تعیین مرجع حل اختلاف به عهده طرفین است. در خصوص این قرارداد نیز به همین شکل است. به عبارت دیگر در زمان بروز اختلاف ابتدا سعی می‌شود که از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز، مسئله حل شود و در صورت عدم توفیق، به مرجع حل اختلاف قرارداد مراجعه می‌شود. مرجع حل اختلاف قرارداد فروش خرما می‌تواند داور یا مراجع قضایی باشد. اگر مرجع حل اختلافی در متن قرارداد تعیین نشود، برای حل اختلاف باید به مراجع دادگستری مراجعه کنید. تعداد نسخه‌های قرارداد نیز کاملا مطابق نظر طرفین است. برای مثال خریدار و فروشنده می‌توانند این قرارداد را در دو نسخه تهیه کنند و هر کدام از نسخه‌های قرارداد، نزد یکی از آن‌ها باشد.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که تمام نسخه‌های قرارداد باید به صورت متحد الشکل و متحد المتن تنظیم شوند. علاوه براین، خریدار و فروشنده باید تمام نسخه‌های قرارداد را امضا کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قرارداد شما بیش از یک صفحه است، برای هر صفحه از قرارداد، جایگاهی برای امضا طرفین در نظر بگیرید.

نکاتی برای نوشتن قرارداد خرید و فروش خرما

بعد از انعقاد قرارداد، طرفین می‌توانند با توافق و رضایت یکدیگر، شرایط را به روز معامله و قبل از امضا برگردانند. یعنی قرارداد به طور کامل از اعتبار خارج شود و هیچ اثری نداشته باشد. ( اقاله قرارداد )

در قسمت موضوع قرارداد خرید و فروش خرما ، به صورت دقیق و شفاف، مقدار و نوع خرما را مشخص کنید و هیچ ابهامی باقی نماند.

در مورد قصد و رضای طرفین، اگر هر کدام از آن‌ها نمونه قرارداد خرید و فروش خرما را در حالت اکراه امضا کند، معامله اثری نخواهد داشت. برای مثال اگر خریدار به تهدید فروشنده اقدام کند و فروشنده نیز از بیم جان و آبرو، معامله را امضا کند، معامله اثر قانونی نخواهد داشت. البته اگر فروشنده اطمینان داشته باشد که خریدار نمی‌تواند تهدیدات خود را عملی کند، حالت اکراه محقق نمی‌شود.

خریدار خرما را در محلی تحویل خواهد گرفت که قرارداد خود را با فروشنده در آن مکان امضا کرده است، مگر اینکه ضمن عقد، محل دیگری را برای تسلیم خرما به خریدار در نظر گرفته باشند. پیشنهاد می‌کنیم حتما در متن قرارداد درباره محل تحویل خرما، میزان دقیق آن و همچنین شرایط نقل و انتقال آن به خریدار توضیح دهید. توضیح درباره این جزئیات، احتمال بروز مشکل یا اختلاف میان طرفین را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید برای تنظیم قرارداد خود از ما مشاوره بگیرید یا اینکه به طور کلی، مسئولیت نگارش محتوای قرارداد مورد نظر خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی همین عبارت بزنید و برای سپردن مسئولیت نگارش قرارداد به تیم رکلا نیز، روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و در صفحه مربوط به آن، درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد فروش اقساطی خرما

با امضای این قرارداد، مقدار مشخصی خرما را به صورت اقساطی معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی خرما
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی خرما

قرارداد فروش خرما (نقدی)

برای خرید و فروش خرما با شرط پرداخت نقدی وجه آن، می‌توانید این نمونه قرارداد را استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش خرما
دانلود نمونه قرارداد فروش خرما
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات