نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری و جزئیات ضروری متن قرارداد کارگزاری پیمانکاری

-
بروزرسانی:1401/09/03
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری پیمانکاری

قرارداد کارگزاری پیمانکاری از جمله قراردادهای رایج در صنعت ساختمان سازی و یکی از انواع قرارداد کارگزاری است.

امروزه با توجه به گسترش ساخت و ساز و حضور پیمانکاران و سازندگان در سراسر کشور به شکل گسترده، ساخت ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها به راحتی انجام می‌شود و شاهد هستیم که بسیاری از مالکان با اخذ مجوز از شهرداری، ساخت ساختمان را به پیمانکاران حرفه‌ای می‌سپارند و پس از ساخت، آن‌ها را به بهترین قیمت می‌فروشند.

با این وجود بسیاری از افرادی که وارد حرفه ساختمان سازی می‌شوند، پیمانکاران حرفه‌ای و مطمئن را از میان هزاران پیمانکار، به آسانی نمی‌توانند شناسایی کنند و در نتیجه ممکن است علاوه بر از دست دادن سرمایه خود در نتیجه انتخاب بد، زمان خود را نیز به عنوان ارزشمند‌ترین سرمایه از دست بدهند.

آن‌ها به دلیل شغلی که دارند، سالانه باید با ده‌ها پیمانکار ساختمانی در ارتباط باشند و البته پیدا کردن پیمانکاران مربوطه که در انجام کارهای خود متعهد هستند نیز به آسانی انجام نمی‌شود.

در نتیجه کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری با هدف یاری رساندن و همکاری با مالکان و کارفرمایان، وارد عرصه می‌شود و به مشتریان خود، خدمات متنوعی را با دریافت کم‌ترین حق الزحمه ارائه می‌دهد.

کمی ساده‌تر بگوییم؟!

در واقع، کارگزاران با برخورداری از اطلاعات و همچنین برقراری ارتباط با پیمانکاران برجسته و کارفرمایان ساختمانی، به عنوان واسطه‌ای متخصص میان کارفرما و پیمانکار قرار می‌گیرند و با ارائه راهنمایی‌های لازم به کارفرما و پیمانکار، تلاش می‌کنند ساختمان مورد نظر کارفرما به بهترین وجه ساخته شود و بهترین مصالح مورد نظر کارفرما و خودشان، توسط پیمانکار در ساختمان استفاده شود.

بنابراین هنگامی که شما نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری را میان خود و کارگزار مربوطه تنظیم می‌کنید، با پرداخت کمیسیون یا حق الزحمه مناسب به کارگزار، بهترین پیمانکار مورد نظرتان را به وسیله کارگزار به دست خواهید آورد و در نتیجه، می‌توانید بدون هرگونه دغدغه خاطر، شاهد ساخت ملک خود با مطلوب‌ترین وضعیت و شرایط باشید.

مزایای نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری

هنگامی که شما با یک کارگزار پیمانکاری همکاری می‌کنید و متن قرارداد کارگزاری پیمانکاری را میان خود و کارگزارتان تنظیم می‌کنید، می‌توانید به عنوان یک کارفرما در مورد بهترین پیمانکاران و طراحان ساختمانی اطلاعات کسب کنید.

گذشته از آنکه استفاده از یک کارگزار متعهد می‌تواند از اتلاف وقت و هزینه‌های شما جلوگیری کند، گرفتن مشاوره از او بدون آنکه برای ساخت و ساز به صدها پیمانکار مراجعه کنید، می‌تواند تجربه خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

کارگزاران پیمانکاری باتوجه به ارتباطات گسترده میان خود و پیمانکاران مختلف، معمولاً برای ساخت ملک، 20 تا 80 نفر از متخصصان و پیمانکاران خبره را به شما معرفی می‌کنند.

آن‌ها اطلاعاتی را به پیمانکار منتقل می‌کنند که برای یک فرد عادی یا یک کارفرمای تازه وارد، بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.

بنابراین شما با تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری می‌توانید بر اساس نیازهای خود و همچنین بودجه‌ای که به ساخت خانه اختصاص داده‌اید، پیمانکار مناسب را بیابید و در نتیجه با صرف کم‌ترین زمان، ساخت ملک خود را به او واگذار کنید.

جالب‌تر آنکه شما در کنار حفظ سرمایه و زمان خود، از تجربه و دانش ثابت شده کارگزار نیز برخوردار هستید و می‌توانید با راهنمایی‌هایی که او به شما و پیمانکار ارائه می‌دهد، با خیال راحت و با وجود امنیت و اطمینان، سایر اقدامات مربوط به ساخت و ساز همچون دریافت مجوز از شهرداری و … را پیگیری کنید.

قرارداد کارگزاری پیمانکاری و کارگزار آن، وحی مُنزَل است؟!

بسیاری از ساختمان سازان و مالکان املاک، ممکن است خانه‌هایی را ساخته باشند و این امور بدون انتخاب کارگزار انجام شده باشد.

ممکن است در خانواده یا در میان دوستان نیز افرادی را بیابید که بدون هرگونه مشورت از اشخاص متخصص، پیمانکارانی را به خدمت می‌گیرند و از آن‌ها می‌خواهند خانه‌ای را مطابق دستوراتشان برای آن‌ها بسازند.

متاسفانه در بسیاری از اوقات مشاهده می‌شود که واقعیت با آنچه ظاهر ساختمان نشان می‌دهد مطابقت ندارد. به عبارت دیگر عدم استفاده از کارگزاران حرفه‌ای می‌تواند این عواقب را برای شما به همراه داشته باشد:

  1. پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید مصالح و پِرت بسیاری از آن‌ها یا استفاده نکردن آن‌ها به شیوه مناسب
  2. تاخیر در ساخت و ساز و عدم ایفای تعهد از سوی پیمانکار. به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه برای شما این حق وجود دارد که از پیمانکار به دلیل عدم ایفای تعهد شکایت کنید اما برای هر کارفرما یا مالک ساختمان، زمان و هزینه ساخت و ساز از بسیاری از معیارهای دیگر ارزشمندتر می‌باشد.

دو مورد دیگر در این مورد!

  1. شما به عنوان مالک، با وجود اطلاعات زیادی که در نتیجه خواندن متن‌های مختلف در سایت‌های اینترنتی به دست آورده‌اید، از جزئیات نقشه‌های استاندارد ساختمانی و طرح‌های ویژه ساخت و ساز مطلع نیستید و به هر حال استفاده از یک کارگزار پیمانکاری برجسته و متعهد که اصل را بر ارائه خدمات به شما دانسته است، می‌تواند در کسب اطلاعات هرچه بیشتر برای شما موثر واقع شود.
  2. چنانچه ذکر شد، همه چیز ظاهر ماجرا نیست. برای شما به عنوان مالک، در صورتی که از سال‌ها تجربه در حوزه ساخت و ساز برخوردار نباشید و تخصص کافی را در این زمینه نداشته باشید، ممکن است ساخت خانه با مصالح بی کیفیت یا ساخت و ساز غیر اصولی ساختمان توسط پیمانکاران تعیین شده توسط شما، طبیعی جلوه کند. به عبارت دیگر امروزه بسیاری از املاک، با رعایت اصول و معیارهای استاندارد ساختمان سازی، ساخته نمی‌شوند و مالکان نیز با توجه به آنکه تخصصی در زمینه ساخت و ساز ندارند، مقهور ظاهر جذاب ملک و تعاریف کارفرمایان از سازه خودشان می‌شوند.

بنابراین به نظر می‌رسد برای رسیدن به اهداف خود و رویایی که در زمینه ساختمان سازی در سر دارید، بهتر است از کارگزاری پیمانکاری و تنظیم متن قرارداد کارگزاری پیمانکاری استفاده کنید و با آرامش و اطمینان خاطر، فعالیت خود را در این زمینه ادامه دهید.

نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری

نکات نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری

در تنظیم فرم قرارداد کارگزاری پیمانکاری رعایت نکاتی که در ادامه مورد اشاره قرار می‌گیرند، ضروری است و در هر قرارداد اعم از تجاری یا مدنی، باید به این نکات توجه شود. نوشتن قرارداد با رعایت نکات زیر، قانونی تر است.

از جمله این نکات عبارت‌اند از:

مشخصات طرفین قرارداد

در این قسمت، باید مشخصات کامل طرفین متن قرارداد کارگزاری پیمانکاری ذکر شود. این مشخصات شامل نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، شماره تماس، اقامتگاه یا محل سکونت و … می‌باشند.

همچنین در تعیین اقامتگاه، شما می‌توانید محل سکونت یا مرکز مهم امور حقیقی خود را در قرارداد کارگزاری پیمانکاری وارد کنید و یا اینکه مطابق ماده 1010 قانون مدنی برای خود اقامتگاه دیگری را انتخاب کنید. به این اقامتگاه در اصطلاح حقوقی، اقامتگاه انتخابی گفته می‌شود و طرفین می‌توانند به عنوان محلی برای ایفای تعهدات مندرج در فرم قرارداد، این نوع اقامتگاه را برای خود در نظر بگیرند.

در مورد اشخاص حقوقی نیز، باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، مشخصات نماینده و سمت ایشان در قرارداد نوشته شود.

مدت نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری

در این قرارداد باید زمان آغاز و پایان همکاری با طرف مقابل خود را به صورت صریح بنویسید. به عنوان فردی که با برخی از قراردادها آشنایی دارید، به خوبی می‌دانید که یکی از بخش‌های مهم هر قرارداد، تعیین زمان قرارداد می‌باشد.

بنابراین به وارد کردن این اطلاعات دقت داشته باشید و همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر قصد دارید بعد از پایان مدت قرارداد مجدداً با طرف مقابل خود همکاری داشته باشید و با او در خصوص کارگزاری پیمانکاری، در ارتباط باشید، می‌توانید قرارداد را دوباره تمدید کنید و نیازی نیست که بار دیگر نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری جدیدی تنظیم کنید.

حق الزحمه یا کمیسیون کارگزار و نحوه پرداخت آن

شما به عنوان یکی از طرفین نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری ، باید به حق الزحمه‌ای که پس از انجام کار به کارگزار تعلق می‌گیرد، توجه داشته باشید و در خصوص میزان آن، با طرف مقابل خود به توافق برسید.

همچنین نحوه پرداخت کمیسیون باید در بخش بعد و از بیان میزان حق الزحمه، مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال شما می‌توانید نحوه پرداخت را نقدی در نظر بگیرید یا با توجه به توافقات خود می‌توانید چند فقره چک که در فواصل زمانی مختلف تبدیل به پول می‌شوند را تعیین کنید.

توجه داشته باشید در صورت پرداخت کمیسیون از طریق چک، تعداد فقره‌ها و همچنین مشخصات کامل چک همچون مبلغ آن، نام بانک صادر کننده و… باید ذکر شود.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری

اولین راه برای حل و فصل اختلافات که توسط بسیاری از افرادی که قراردادهای تجاری و مدنی را تنظیم می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از فنون مذاکره و همکاری طرفین در ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده می‌باشد.

خیلی از قراردادهای تجاری که موضوع آن‌ها بسیار ارزشمند است و حجم وسیعی از کالاها را مورد اشاره قرار می‌دهند نیز در ابتدا، توافق دوستانه و مذاکرات را به عنوان راه حل اولیه ارائه می‌دهند.

با این حال در صورتی که اختلاف شما با هم صحبتی و مذاکرات دوستانه از بین نرفت، می‌توانید مراجعه به مراجع قضایی ذی‌صلاح را در دستور کار خود قرار دهید. همچنین می‌توانید برای قرارداد خود از داوری استفاده کنید. در این صورت، مراجعه به دادگاه منتفی خواهد شد.

تعهدات میان مشتری و کارگزار

1-تعهدات کارگزار

  1. کارگزار باید پیمانکارانی را برای انجام کارهای ساختمانی استخدام کند که دارای صلاحیت باشند و همچنین مجوزهای لازم مربوط به کسب و کارخود را از سازمان‌های مربوطه دریافت کرده باشند.
  2. در صورت فوت یا به وجود آمدن هرگونه مصدومیت برای پیمانکار، کارگزار موظف است بدون اتلاف وقت، پیمانکار دیگری را به مالک یا مشتری خود معرفی کند. انتخاب مناسب‌ترین پیمانکار به صورت مجدد از سوی کارگزار، نباید بیشتر از 3 روز زمان ببرد، مگر آنکه مشتری یا نماینده قانونی وی، اجازه تاخیر بیش از 3 روز را به کارگزار اعطا کند یا اینکه با توجه به حجم پروژه مورد نظر، زمان در نظر گرفته شده برای یافتن پیمانکار و ادامه فعالیت پیمانکاری، کافی نباشد.
  3. کارگزار موظف است به صورت انحصاری و در جهت حفظ مصالح مشتری خود، اقدامات مختلف از قبیل ارائه مشاوره، انتخاب پیمانکار و… را به انجام برساند. هرگونه توکیل به غیر و سپردن وظایف به سایر کارگزاران ولو به صورت واحد، بر خلاف توافقات میان مشتری و کارگزار می‌باشد و در نتیجه مشتری حق دارد قرارداد مربوطه را به صورت یک جانبه فسخ کند و هیچ گونه اعتراضی از سوی کارگزار در این خصوص، مورد استماع قرار نخواهد گرفت.

2-تعهدات مشتریان فرم قرارداد کارگزاری پیمانکاری

  1. مشتری باید به صورت واضح، کلیه سفارشات و خواسته‌های خود را در ضمن نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری برای کارگزار بیان کند. در غیر این صورت استفاده از هرنوع طراحی و دکوراسیون، نقشه ساخت و.. توسط کارگزار (در صورت تایید مشتری)، بلا اشکال خواهد بود و مشتری پس از پایان ساخت حق هیچ گونه شکایتی از کارگزار یا پیمانکار مربوطه را ندارد.
  2. مشتری باید هر دو هفته یک بار، گزارشی حاوی اطلاعات کلی در خصوص فرآیند ساخت و ساز، کیفیت و پیشرفت کار و… را از کارگزار دریافت کند. در غیر این صورت هر گونه ضرر و زیان متوجه شخص مشتری خواهد بود.
  3. هنگامی که کارگزار، لیستی از پیمانکاران را مهیا می‌سازد و برای تایید و ارائه مشاوره به مشتری خود رجوع می‌کند، اگرچه کارگزار موظف به ارائه اطلاعات دقیق، مشاوره‌ها و اطلاعات لازم در این زمینه می‌باشد، اما تایید نهایی از سوی مشتری نمونه قرارداد کارگزاری پیمانکاری انجام می‌شود و در نتیجه، وی حق هیچ گونه اعتراضی در خصوص انتخاب کارگزار را نخواهد داشت.

لازم به ذکر است در صورت کوتاهی کارگزار در ارائه اطلاعات و راهنمایی و مشاوره، بحث دیگری مطرح می‌شود که ناشی از عدم ایفای تعهد از سوی کارگزار می‌باشد.

در این صورت مشتری حق خواهد داشت دادخواست مربوط به عدم ایفای تعهد را تنظیم کند و مراتب را از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری کند.

نسخه‌های قرارداد

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که این قرارداد را باید در چند نسخه تهیه و امضا کنید؟ در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که از میزان نگرانی شما درباره این موضوع می‌کاهد.

ابتدا به یاد داشته باشید که نسخه‌های قرارداد باید متحدالشکل و متحد المتن باشند. یعنی محتوای یکسانی داشته و در یک فرم ثابت نوشته شوند. بهتر است برای تمام صفحات جای امضا بگذارید و تمام صفحات توسط طرفین قرارداد امضا شوند. قرارداد را در دو نسخه تهیه کنید و هر کدام از طرفین یک نسخه از آن را داشته باشند. شما می‌توانید یک نسخه دیگر را نیز برای روز اختلاف، نزد یکی از طرفین قرارداد دهید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا انواع قرارداد کارگزاری را تنظیم کرده است. برای دسترسی به این قراردادها، کافی است به بخش نمونه قرارداد وارد شوید و قرارداد مورد نظر خود را جست و جو کنید. در صورتی که نیاز به تنظیم قرارداد کارگزاری پیمانکاری اختصاصی دارید، روی تنظیم قرارداد بزنید. ما در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

همچنین اگر تمایل دارید که در خصوص تصمیمات حقوقی و مسائل مربوط به قراردادهای خود، با مشاوران مجرب و وکلای حرفه‌ای گفتگو کنید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار

قرارداد خوب برای سر و سامان دادن به امور کارگزاری پیمانکاری، قرارداد کارگزاری انجام کار است. بر همین اساس، این قرارداد را آماده کرده‌ایم. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد مناسب شوید.

نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات