راهکارهایی برای موفقیت در شغل مدیر تولید محتوا

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر تولید محتوا

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش علاقه افراد جامعه به برطرف کردن نیاز‌های خود از طریق اینترنت و تمایل به دریافت خدمات آنلاین، تعداد زیادی از کسب و کارها نیز فعالیت خود را دیجیتالی کرده‌اند. به همین دلیل، در اغلب سازمان‌ها و شرکت‌ها، در کنار بخش‌های فعال برای رشد و توسعه کسب و کار مورد نظر، بخش دیگری نیز تحت عنوان مدیر تولید محتوا برای رسیدگی و مدیریت محتوای دیجیتال برقرار شده است. از این رو مسئولیت‌های بخش مورد نظر، برعهده شخصی قرار می‌گیرد که از دانش و مهارت قابل توجهی در حوزه رهبری و هدایت سازنده تیم تولید محتوا برخوردار باشد. در مواقعی فعالیت در این حوزه کاری، به دلیل داشتن وظایف و مسئولیت‌های متعدد برای شخص منتسب، اندکی دشوار و پیچیده است.

این حوزه کاری، از جمله مشاغل جدیدی محسوب می‌شود که روز به روز در حال پیشرفت است. هر سازمانی که بخواهد با استفاده از امکانات موجود در فضای اینترنت کسب و کار خود را ارتقاء دهد، نیازمند یک تیم تولید کننده محتوا است تا علاوه بر به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات خود، بتواند برای فروش و عرضه بیشتر محصولات شرایط مطلوبی ایجاد کند. در ادامه، شرح حالی کاربردی‌تر درباره مدیریت تولید محتوا و همینطور وظایف و اختیارات او ارائه خواهیم داد.

لازم است بگوییم که به خدمت گرفتن مدیر تولید محتوا، اغلب به واسطه امضای یک قرارداد کار ممکن می‌شود. در واقع میان مدیر و کارفرما، رابطه استخدامی برقرار خواهد بود.

مدیر تولید محتوا کیست ؟

مدیر تولید محتوا به کسی اطلاق می‌شود که علاوه بر آگاهی و تسلط به زمینه‌های مختلف تولید محتوا، از تجربه و سوابق مطلوبی در این حوزه کاری نیز برخوردار باشد. به عبارت دیگر، هر سازمان یا شرکت معمولا فردی را برای مدیریت بخش محتوا انتخاب می‌کنند که در تمامی حوزه‌های مربوط به تولید محتوا از مهارت کافی برخوردار باشد. بنابراین افراد شاغل در این حرفه، معمولا دارای تجارب زیادی هستند و به عبارتی دیگر، با طی کردن مراحلی متعدد و کسب تجربیات قابل توجهی به این جایگاه رسیده‌اند. با این اوصاف، شخص فعال در این حوزه، مسئولیت‌هایی به عهده دارد که در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. نظارت بر نوشتن؛
  2. ارزیابی کیفیت محتوا؛
  3. شناسایی و ارزیابی رقبا؛
  4. ویرایش محتوا پیش از انتشار؛
  5. آگاهی از مهارت‌های سئو سایت.

مدیریت تولید محتوا چیست ؟

همانطور که در مطالب پیشین اشاره کردیم افرادی که برای این سمت شغلی انتخاب می‌شوند، باید از توانایی‌ها و مهارت‌های زیادی همچون خلاقیت، قدرت رهبری و هدایت، شناخت کلی از زمینه‌های مختلف این حرفه، آشنایی به فضاهای مجازی، توانایی تحلیل و ارائه بازخوردهای کاربردی و موارد مهم دیگر برخوردار باشند. بنابراین، مدیریت تولید محتوا به طور کلی شامل اجرای فرآیندی نظیر برنامه ریزی استراتژیک در جهت تولید کارآمد و هدفمند محتوا، ارائه راهنمایی‌های لازم به افراد تیم و تحلیل و ارزیابی محتوا‌ می‌شود.

شرح وظایف مدیر تولید محتوا

افرادی که به عنوان مدیر تولید محتوا فعالیت می‌کنند دارای مسئولیت‌ها و وظایف متعددی هستند که انجام درست و دقیق هر یک از آن‌ مسئولیت‌ها بسیار مهم و ضروری است. در ادامه به شرح تعدادی از این وظایف می‌پردازیم.

انجام بررسی و تحقیق به عنوان یکی از وظایف مدیر تولید محتوا

از جمله مهمترین وظایف مدیر بخش محتوا، انجام بررسی و تحقیقات لازم برای تولید یک محتوای گیرا و موثر است. در واقع مدیر باید از طریق مطالعه، مصاحبه، نظرسنجی، ارتباط و تعامل با متخصصان موفق این حوزه، برنامه‌های لازم برای تولید یک محتوای موثر و با کیفیت را تدوین کند. نظارت بر صحت اجرای این برنامه نیز به عهده مدیر تولید محتوا خواهد بود.

تدوین و ارائه استراتژی هدفمند توسط مدیر تولید محتوا

مسئول بخش محتوا، متناسب با اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت سازمان و همچنین با توجه به نوع محتوا (متنی، تصویری، صوتی و غیره) برنامه و استراتژی خود را طراحی می‎‌کند و در نهایت، متناسب با این استراتژی، تیم مربوطه را برای تولید محتوای مورد نظر هدایت می‌کند.

رسیدگی به فرآیند تولید و انتشار محتوا به عهده مدیر تولید محتوا است

ممکن است در سازمان‌های کوچک، مدیر بخش علاوه بر نظارت و کنترل کیفیت محتواها، خود نیز به تناسب اختیارات و وظایفی که دارد، در مواردی به تولید محتوا بپردازد اما در سازمان‌های بزرگتر معمولا فرد مشغول در این سمت شغلی، تنها وظیفه نظارت بر عملکرد، انتشار، تقسیم وظایف بین اعضای تیم و موارد مهم دیگر را برعهده دارد. با این حال، در این سازمان‌ها نیز ممکن است، مدیر محتوا در مواقع نیاز و همچنین به جهت مهم بودن محتوای مورد نظر، به تولید محتوا بپردازد. با این حال، تمام محتواها با نظارت مستقیم این مسئول تولید می‌شوند.

بهینه سازی و به روز رسانی

فرد مسئول بخش محتوا، باید فضای وب سایت را به خوبی مدیریت کند. یعنی به صورت مداوم و جهت ارائه بهتر مطالب به کاربران، محتوای سایت را به روز رسانی کند. به عبارت دیگر، او باید از مهارت‌هایی همچون تسلط کامل به وردپرس، ارائه محتوا به صورت کاملا بهینه و متناسب با قوانین موتور جستجو و همچنین توانایی ایجاد انسجام و ارتباط میان مطالب برخوردار باشد.

اگرچه بهینه سازی و تسلط کامل به اصول سئو ، وظیفه فرد متخصص در این حوزه است اما یک مدیر تولید محتوا نیز موظف است جهت هدایت و نظارت مطلوب‌تر بر فعالیت تیم محتوا، تا حدودی به اصول سئو و بهینه سازی محتوا مسلط باشد.

تجزیه و ثبت گزارش از نحوه عملکرد تیم

از دیگر مسئولیت مدیر محتوا، تجزیه و تحلیل عملکرد خود و همچنین تحلیل عملکرد اعضای تیم محتوا است. در واقع، مدیر محتوا باید با بررسی دقیق و ثبت نقاط قوت و ضعف خود و تیم محتوا، گزارشاتی را به مدیران ارشد ارائه دهد تا با تحلیل و ارزیابی شاخص‌های کیفیت، در صورت لزوم یک استراتژی کارآمد و بهینه برای اعضای تیم خود تدوین کند.

شرحی کلی بر ماهیت شغل مدیر تولید محتوا

اگر بخواهیم خلاصه‌ای از مجموع مطالب بالا ارائه دهیم باید بگوییم که مدیر تولید محتوا، وظیفه تحلیل و ارزیابی دقیق هر نوع محتوایی اعم از تصویری، صوتی، متنی و غیره در قبل و بعد از منتشر کردن محتوا را بر عهده دارد. در واقع، فعالیت مدیر باید به صورتی باشد که به جذابیت و گیرایی محتوا‌های منتشر شده از دید کاربران اهمیت دهد و در نتیجه باعث افزایش محبوبیت، اعتبار و فروش سازمان شود. از آنجا که مدیر این بخش مسئول طراحی برنامه‌های فعالیت گروه تولید محتوا است، باید به صورت جزئی و کلی روند تولید محتوا را بررسی کند؛ از مهارت شناسایی فرصت‌های عالی برای تولید محتواهای جدید و خلاقانه برخوردار باشد؛ بر ترافیک سایت و همچنین کشف و ارائه راه‌های جدید افزایش ترافیک نظارت و مدیریت داشته باشد و برای بهتر انجام شدن این امور تلاش کند.

بنابراین حوزه کاری مدیر تولید محتوا، می‌تواند برای هر شخص علاقمند به این حیطه بسیار کارآمد و موفقیت آمیز باشد. البته در نظر داشته باشید که میزان درآمد و همینطور اختیارات یک مدیر تولید محتوا، متناسب با سازمان و شرکتی که در آن فعالیت دارد، متفاوت خواهد بود. با این حال، فعالیت در این حیطه با گذشت زمان برای فرد علاقه‌مند، از نظر مالی و از لحاظ موقعیت شغلی، پیشرفتی چشمگیر ایجاد می‌کند.

برای شروع فعالیت به یک قرارداد کاری نیاز دارید

حال که درباره ماهیت این موقعیت شغلی توضیحاتی را ارائه دادیم، در آخر باید بگوییم که فعالیت در این سمت شغلی به یک قرارداد کامل نیاز دارد. محتوای این قرارداد با توجه به شرایطی که برای این حرفه تعریف می‌شود و با توجه به روابط میان شرکت و نیروی کار متخصص نوشته می‌شود. اگر می‌خواهید نسبت به این قرارداد اطلاعاتی کسب کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. اطلاعاتی که در این تماس رد و بدل خواهد شد، به شما کمک می‌کند که هنگام امضای قرارداد کاری، با آگاهی بیشتری اقدام کنید.

علاوه براین، می‌توانید یک قرارداد مختص به این حرفه در اختیار داشته باشید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید. برای بهره مندی از این خدمات، کافی است که درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد کارشناس تولید محتوا

برای دریافت فرم کامل این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا
دانلود نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات