نمونه قرارداد خرید بتن آماده و نکات قانونی و مهم این نوع از قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید بتن آماده

قرارداد خرید بتن آماده قراردادی پر استفاده برای تامین مصالح ساختمانی و یک نوع قرارداد خرید کالا است. بدون شک همه اشخاصی که در ساخت و ساز ساختمان مشغول به فعالیت هستند، در مرحله‌ای از کار به این قرارداد نیاز پیدا می‌کنند. برای پیمانکاران ساختمانی و به طور کلی اشخاصی که پروژه ساخت و سازی را در دست دارند، یکی از مهم‌ترین مسائل، تهیه مصالح است. صاحبان پروژه ساخت و ساز، باید بتوانند در زمان مناسب و با احتساب قیمت مناسب، مواد و مصالح مورد نیاز را در اختیار گروه سازنده قرار بدهند.

پیمانکاران برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از نوسانات بازار مصالح تلاش می‌کنند که به طور دقیق میزان مصالح مورد نیاز برای پروژه را محاسبه کنند و برای تهیه آن به طور کلی اقدام کنند. این کار از افزایش قیمت مصالح در حین پروژه جلوگیری می‌کند و به میزان زیادی، امنیت مالی خوبی برای پروژه به وجود می‌آورد. پیمانکاران می‌کوشند که با استفاده از آگاهی و تجربه‌ای که دارند و با استفاده از روابطی که به دست آورده‌اند، مصالح را با قیمت مناسب از کارخانه‌ها خریداری کنند. یکی از مصالح بسیار مورد نیاز برای ساخت و ساز، بتن آماده است که پیمانکاران برای تهیه آن از نمونه قرارداد خرید بتن آماده با شرکت و کارخانه مورد نظر استفاده می‌کنند.

نمونه قرارداد خرید بتن آماده چیست؟

نمونه قرارداد فروش بتن آماده ، نوشته مکتوبی است که در آن از انجام معامله خرید و فروش بتن آماده صحبت شده است. این قرارداد میان کارخانجات تولید بتن آماده و خریداران منعقد می‌شود. متن قرارداد خرید بتن آماده حاوی مطالبی درباره چگونگی انجام این معامله خرید و فروش، نحوه اجرای قرارداد، نوع و میزان بتن، بهای محصول، نحوه پرداخت آن و شرایط خاص و موارد مهم دیگر است. نمونه متن قرارداد فروش بتن آماده سند مکتوب این توافق خرید و فروش است که در صورت بروز اختلاف و مشکل می‌توان نزد داور یا دادگاه، به آن استناد کرد. نمونه فرم قرارداد فروش بتن آماده با معرفی فروشنده و خریدار آغاز می‌شود. اگر در اجرای قرارداد، اختلافی هم ایجاد شود، مراجعه به متن قرارداد بسیار کمک کننده خواهد بود.

لازم بودن نمونه قرارداد خرید بتن آماده

لازم بودن نمونه متن قرارداد فروش بتن آماده به این معنا است که طرفین قرارداد یعنی خریدار و فروشنده ملزم به حضور در قرارداد هستند و نمی‌توانند به صورت یک جانبه تصمیم به فسخ قرارداد بگیرند. این مساله برای طرفین قرارداد بسیار مفید و دارای اهمیت است. زیرا که در معامله‌هایی که میزان بتن زیاد است و تحویل بتن در دوره‌های متعدد صورت می‌گیرد، نوعی ضمانت برای طرفین وجود دارد. از طرفی، فروشنده مطمئن خواهد بود که بتن تولیدی حتما خریداری می‌شود و خریدار نیز مطمئن خواهد بود که براساس قرارداد، مصالح مورد نیاز را در زمان تعیین شده در اختیار خواهد داشت. این ملزم بودن به اجرای قرارداد از نکات مثبت نمونه قرارداد خرید بتن آماده است.

نمونه متن قرارداد فروش بتن آماده

نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید بتن آماده

برای آگاهی بیشتر درباره متن نمونه قرارداد فروش بتن آماده و محتوای این قرارداد، به شرح نکات مهم چگونگی تنظیم این قرارداد می‌پردازیم. در ابتدای قرارداد لازم است به این نکته اشاره کنید که قرارداد براساس قانون مدنی و مطابق مواد قانونی عقد بیع نوشته و تنظیم شده است. این عبارت موجب اعتبار بخشیدن به قرارداد می‌شود. از طرفی، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که موارد قانونی در متن قرارداد به خوبی رعایت شده است.

معرفی طرفین نمونه قرارداد خرید بتن آماده

ابتدای قرارداد را با معرفی خریدار و فروشنده بتن آماده مشخص می‌کنیم. در اکثر موارد، فروشنده این قرارداد کارخانجات و شرکت‌های تولیدی بتن آماده هستند و خریداران قرارداد، پیمانکاران و صاحبان پروژه‌ای هستند که تمایل دارند مصالح مورد نیاز برای ساخت و سازشان را تهیه کنند. به طور کلی طرفین قرارداد یا شخص حقیقی (افراد انسانی) یا اشخاص حقوقی(شرکت، کارخانه، تولیدی) هستند. برای معرفی، ابتدا به معرفی فروشنده و سپس خریدار می‌پردازیم. اشخاص حقیقی را با اطلاعاتی مانند نام و نام‌خانوادگی طرفین، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی و تلفن معرفی می‌کنیم و اشخاص حقوقی را با اطلاعاتی مانند نام شرکت یا کارخانه تولیدی، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سِمَت ایشان معرفی می‌کنیم.

نماینده یا وکیل طرفین

طرفین می‌توانند در صورت لزوم از نماینده یا وکیل استفاده کنند تا به جای آن‌ها نمونه قرارداد خرید بتن آماده را امضا کند. برای اینکار، نماینده باید مدرک معتبری از حق امضای خود داشته باشد. در ادامه نیز نماینده یا وکیل باید در متن قرارداد به طور کامل و دقیق معرفی شود.

موضوع نمونه قرارداد خرید بتن آماده

موضوع قرارداد حاضر، خرید و فروش بتن آماده است. در این بخش از قرارداد، میزان کلی بتن مورد نظر، نوع و جنس بتن، وزن و جرم بتن، میزانی روانی بتن آماده، حداقل ابعاد سنگدانه‌های آن و نحوه تحویل به خریدار به خوبی توضیح داده شده است. موضوع قرارداد در واقع همان دلیلی است که قرارداد به بهانه آن تنظیم شده است.

ثمن معامله و نحوه پرداخت آن

ثمن به معنای ارزش، بها و مبلغ تعیین شده برای هر جنس یا کالایی است. بدون شک، خرید و فروش بر پایه پرداخت و دریافت ثمن انجام می‌شود. چیزی که چرخه تولیدی و اقتصادی یک محصول را فعال نگه می‌دارد ثمن قرارداد است. در این بخش از قرارداد، درباره بهای بتن‌ها تصمیم گرفته می‌شود و مبلغ توافقی در متن قرارداد نوشته می‌شود. در ادامه نیز شرایط و نحوه پرداخت ثمن شرح داده می‌شود. به طور کلی به چند شکل می‌توانیم ثمن قرارداد را پرداخت کنیم. در ادامه به انواع تسلیم ثمن اشاره می‌کنیم:

انواع عقد بیع در تسلیم ثمن نمونه قرارداد خرید بتن آماده

بیع نقد: به این معنی است که به محض انجام معامله و تحویل بتن آماده، ثمن و مبلغ قرارداد به فروشنده پرداخت می‌شود.

بیع نسیه: در این نوع قرارداد، خریدار، بتن آماده را تحویل می‌گیرد و ضمانت می‌دهد که در زمان مشخص شده بهای آن را بپردازد. خریدار که می‌تواند پیمانکار پروژه ساخت و ساز باشد، می‌تواند اقساطی را برای پرداخت مبلغ قرارداد مشخص کند. لازم است که میزان ثمن پرداختی در هر قسط نیز مشخص شود.

بیم سلم یا سلف: در این نوع از قرارداد، خریدار بهای کامل بتن آماده را پیش از تولید و تحویل پرداخت کرده است. در این قرارداد، فروشنده متعهد می‌شود که در بازه زمانی تعیین شده، بتن مورد نظر را به خریدار تحویل بدهد.

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد خرید بتن آماده

شما می‌توانید در بخش تعهدات، به موارد زیر اشاره کنید:

  1. فروشنده متعهد شود که در زمان مشخص شده جنس را تحویل بدهد.
  2. خریدار متعهد شود که ثمن معامله را در زمان مشخص شده پرداخت کند.
  3. فروشنده متعهد شود که جنس با کیفیت تحویل بدهد.
  4. مسئول کیفیت اجناس را قبل از تحویل یا در حین تحویل مشخص کنید. البته در صورت مشاهده اِشکال در جنس، فروشنده باید آن را تحویل بگیرد و خسارت بپردازد.
  5. طرفین موظف شوند که تا اجرای کامل معامله در قرارداد باقی بمانند.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد خرید بتن آماده

اگر با مذاکره و گفت و گو، اختلافات حل نشوند، می‌توانید برای رسیدگی به اختلاف، به مراجع قضایی مراجعه کنید. علاوه بر این، ماده 454 و 455 قانون آیین دادرسی مدنی نیز توضیح داده است که طرفین می‌توانند به سلیقه خود، مرجعی برای حل اختلاف انتخاب کنند تا میان آن‌ها داوری کند.

نکات مهم در خصوص اجرای نمونه قرارداد خرید بتن آماده

  1. متن قرارداد و تمام نکات و شروط موجود در آن باید با رضایت طرفین نوشته شده باشد.
  2. اگر هر کدام از طرفین با اجبار و اکراه و به دلیل ترس از آبرو یا ترس از به خطر افتادن جان خود، قرارداد را امضا کنند، آن قرارداد غیر نافذ خواهد بود.
  3. تسلیم کالای خریداری شده زمانی انجام می‌شود که جنس مورد معامله به طور کامل در اختیار خریدارد قرار گرفته باشد.
  4. اگر بتن مورد نظر به صورت مشاع در اختیار اشخاصی باشد و شخص فروشنده فقط به نیمی از آن اختیار داشته باشد، قرارداد نوشته شده درباره آن نصفه صحیح است و درباره نصف دیگر اشتباه خواهد بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید. از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک نمونه کامل از این قرارداد تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد خرید بتن آماده

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد خرید بتن آماده
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات