نمونه قرارداد خرید کامپیوتر و نکات مهمی که در قرارداد خرید رایانه ضروری است!

-
بروزرسانی:1401/11/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید کامپیوتر

قرارداد خرید کامپیوتر یکی از انواع مهم قرارداد خرید کالا است.

کامپیوترها را می‌توان نسخه پیچیده‌تری از دستگاه‌هایی دانست که توانایی انجام محاسبات ریاضی داشتند. اولین کامپیوتر دیجیتالی الکترونیکی جهان در سال ۱۹۳۷ ساخته شد و رفته رفته آنقدر پیشرفت کردند که به شکل کامپیوترهای امروزی در آمدند. کامپیوترها تا حد زیادی تمامی زندگی ما را تحت تاثیر قرار دادند؛ در نتیجه با توجه به اهمیت بالای آن‌ها در انجام امور مختلف، بحث قرارداد خرید و فروش کامپیوتر مطرح می‌شود. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد که چگونه یک نمونه قرارداد خرید کامپیوتر را تنظیم کنید.

نوع نمونه قرارداد خرید کامپیوتر

تغییر مالکیت کامپیوترها، از طریق خرید و فروش انجام می‌شود. این معامله در قانون، شکل مشخصی دارد. در انعقاد نمونه قرارداد خرید کامپیوتر خود، توجه کنید که کامپیوترها جز اموال منقول به حساب می‌آیند، یعنی اموالی که به سادگی قابلیت جا به جایی دارند و تغییر موقعیت مکانی آن‌ها سبب آسیب به محل نمی‌شود. از سوی دیگر، نمونه قرارداد فروش کامپیوتر از جمله عقودی است که هیچ یک از طرفین حق فسخ یک جانبه آن را ندارد مگر به موجب اختیاراتی که قانون به هریک داده است.

فرمت قرارداد خرید و فروش کامپیوتر

در این بخش، نکات مهم این قرارداد را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که علاوه بر این نکات، ذکر سایر موارد نیز در متن قرارداد بی اشکال است.

مشخصات طرفین

در قرارداد حتما مشخصات طرفین را به طور دقیق و واضح بنویسید. این مشخصات، هویت شخص را اثبات می‌کند و نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت، کد پستی و شماره تماس را شامل می‌شود.

طرفین می‌توانند برای خود یا به نمایندگی از دیگری، نمونه قرارداد خرید کامپیوتر را امضا کنند. از سوی دیگر، طرف قرارداد می‌توانند شخص حقیقی (افراد عادی) و اشخاص حقوقی (شرکت) باشند. قانون گذار هردو را در انعقاد قرارداد به رسمیت می‌شناسد و منعی تعیین نکرده است.

ثمن و روش پرداخت

در نمونه قرارداد خرید کامپیوتر ، طریقه پرداخت را می‌توانید به صورت نقد و اقساط تعیین کنید. اگر قصد دارید که مبلغ را به صورت اقساط پرداخت کنید حتما مشخصات دقیق تری برای پرداخت در قرارداد ذکر کنید. برای مثال اگر برای پرداخت وجه از چک استفاده می‌کنید، حتما تاریخ و شماره چک و مبلغ آن را بنویسید.

در تکمیل این بخش از قرارداد دقت زیادی به خرج دهید، زیرا طریقه پرداخت بها به منزله تعهد خریدار به فروشنده است و در صورتی که مخالف آن عمل کند، فروشنده اختیار فسخ خواهد داشت.

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد فروش کامپیوتر

هریک از طرفین قرارداد می‌تواند طرف مقابل را ملزم به انجام یا عدم انجام عملی در راستای قرارداد، کند. اقدام بر خلاف تعهدات، می‌تواند برای طرف مقابل، اختیار فسخ یا امکان مطالبه خسارت ایجاد کند. برای مثال طریقه پرداخت بها و میزان آن از تعهدات خریدار در مقابل فروشنده است.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه

در زمان نوشتن قرارداد با توافق طرفین مرجعی تعیین می‌شود که در صورت بروز اختلافات بعدی، به آن مرجع مراجعه می‌کنند. نکته مهم این است که اگر طرفین، مبلغ خسارت عدم انجام تعهد را در متن نمونه قرارداد خرید کامپیوتر تعیین کرده باشند، آن مرجع نمی‌تواند مبلغ را افزایش یا کاهش دهد. اگر طرفین در هنگام انعقاد قرارداد مرجع حل اختلاف را تعیین نکنند، در صورت بروز اختلاف باید به دادگاه مراجعه شود.

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد فروش کامپیوتر کاملا به نظر طرفین وابسته است و در قانون تعداد خاصی مشخص نشده است.

قرارداد خرید و فروش کامپیوتر

نکات حقوقی نمونه قرارداد خرید کامپیوتر

  1. فروشنده موظف است مبیع را در همان محلی که قرارداد امضا شده است به خریدار تحویل دهد مگر این که محل دیگری را توافق کرده باشند.
  2. اگر خریدار کامپیوتر را بدون رویت و تنها از طریق اوصافی که فروشنده اعلام کرده است، خریداری کند و پس از تحویل متوجه شود که آن اوصاف صحت نداشته است می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  3. پرداخت هزینه انتقال، بیمه و سایر هزینه‌های مربوط به قرارداد به عهده طرفی است که عرف تعیین می‌کند.
  4. اگر از چک به عنوان روش پرداخت استفاده می‌کنید، حتما اعتبار و صحت آن را بررسی کنید.
  5. در مورد طرز نوشتن نمونه قرارداد خرید کامپیوتر حتما تمامی مواد را با خط واضح و خوانا بنویسید.
  6. اگر هریک از طرفین شروطی را در متن قرارداد ذکر می‌کند آن شرط باید نامشروع یا غیرمنطقی نباشد.
  7. مورد معامله باید نفع عقلایی مشروع داشته باشد.
  8. اگر در فاصله زمانی بین بعد از امضا قرارداد و قبل از تسلیم کامپیوتر، بدون اینکه فروشنده تقصیری داشته باشد، مبیع آسیب ببیند و معیوب شود، معامله فسخ می‌شود و باید مبلغی را که دریافت کرده است به خریدار باز گرداند.
  9. اگر طرف معامله شخص نابینایی است که قصد انعقاد نمونه قرارداد خرید کامپیوتر را دارد باید حتما از اوصاف کامپیوتر به هر طریق ممکن آگاه شود.
  10. هرگاه مشخص شود که انعقاد نمونه قرارداد خرید کامپیوتر ، صوری و به قصد فرار از دین بوده است، دادگاه می‌تواند حکم توقیف آن را بدهد.
  11. اگر هر دو طرف قرارداد با رضایت کامل و به طور همزمان، قرارداد را تمام کنند، آن عمل، اِقاله نام دارد. در اقاله، تمام شرایط به حالت قبل از تنظیم قرارداد باز می‌گردد.
  12. در صورت فسخ یا اقاله نمونه قرارداد خرید کامپیوتر نیازی نیست که طرفین به تعهدات خود عمل کنند.

سایر نکات حقوقی

  1. اصل بر صحت تمامی معاملاتی است که انجام می‌شوند، مگر آنکه فساد آن ثابت شود.
  2. قرارداد تنها بین دو طرف به طور کامل لازم الاجرا است مگر اینکه در متن ذکر شود که آن قرارداد به نمایندگی شخص دیگری انجام می‌شود یا تعهدی به نفع شخص ثالث در قرارداد ذکر شود.
  3. طرف معامله که در نمونه قرارداد خرید کامپیوتر به نفع او تعهدی نوشته شده است، می‌تواند از مطالبه آن خودداری کند.
  4. هرگاه مشخص شود که فروشنده ضمن انعقاد نمونه قرارداد خرید کامپیوتر قصد فریب خریدار را داشته است، امکان فسخ از جانب او وجود دارد.
  5. مورد معامله حتما باید در زمان انعقاد نمونه قرارداد خرید کامپیوتر موجود و معین باشد، در غیر این صورت، حتما باید اوصاف آن به طور دقیق برای خریدار ذکر شود.
  6. اگر مالک در زمان دریافت کامپیوتر تغییراتی در آن دهد که سبب افزایش قیمت و بها شود سپس نمونه قرارداد خرید کامپیوتر با رضایت هر دو طرف فسخ شود، فروشنده باید مبلغ آن تغییرات را به خریدار بپردازد.
  7. حتما قبل از امضای قرارداد از سابقه آن مطلع شوید؛ برای مثال کامپیوتر سرقتی نباشد.
  8. به دلیل اینکه لفظ کامپیوتر مصداق های زیادی دارد (مدل، شرکت سازنده و غیره) بیع در صورتی صحیح است که در قرارداد تمام ویژگی‌هایی که سبب تمایز آن از دیگر رایانه‌ها می‌شود، قید کنید.
  9. تسلیم کالا زمانی اتفاق می‌افتد که رایانه به خریدار تحویل داده شود، حتی اگر از آن استفاده نکند و سود نبرد.

اکراه طرفین برای انجام این معامله

اگر شخص به دلیل تهدید جانی، مالی و آبرو، اقدام به انعقاد معامله کند، آن شخص دچار اکراه شده است که در نتیجه این اقدام، معامله باطل خواهد بود اما اگر شخص بداند که طرف مقابل نمی‌تواند تهدید خود را عملی کند، معامله صحیح است. همچنین اگر شخص پس از انعقاد، به هر دلیلی از حالت اکراه خارج شود و نسبت به معامله رضایت داشته باشد، آن معامله صحیح خواهد بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به مجموعه حقوقی رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست در این بخش، روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید. به این ترتیب، به صفحه اختصاصی آن هدایت خواهید شد. در این بخش اطلاعات درخواست شده را وارد کنید و منتظر باشید تا دپارتمان حقوقی رکلا با شما ارتباط بگیرد.

ممکن است برای انجام این قرارداد به مشاوره حقوقی نیاز داشته باشید یا اینکه بخواهید سوالات حقوقی خود در این زمینه را از متخصصان حقوقی بپرسید. برای این مورد، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم. با زدن روی لینک مشخص شده، می‌توانید برای ثبت درخواست مشاوره، اقدام کنید.

دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کامپیوتر

در صورتی که معامله کامپیوتر به صورت اقساطی انجام می‌شود و همه مبلغ قرارداد همزمان با امضای قرارداد به فروشنده پرداخت نخواهد شد از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کامپیوتر
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کامپیوتر

دانلود نمونه قرارداد فروش کامپیوتر (نقدی)

اگر کامپیوتر به صورت نقدی معامله می‌شود و قرار نیست پرداخت مبلغ به تاریخ دیگری موکول شود از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش کامپیوتر
دانلود نمونه قرارداد فروش کامپیوتر
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات