قرارداد نمایندگی پوشاک ؛ راهی برای توسعه برند و افزایش فروش

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی پوشاک

قرارداد نمایندگی پوشاک ، از انواع قرارداد نمایندگی یا قرارداد اعطای نمایندگی است که امروزه بسیار متداول است. پوشاک به اندازه مورد نیاز و برای استفاده عموم مردم جهان وجود دارد و با توجه به کاربرد گسترده، این صنعت از جمله قوی‌ترین، پر درآمد‌ترین و البته متنوع‌‌ترین صنایع تجاری جهان می‌باشد. آرزوی هر تولید کننده یا طراح لباس این است که بتواند جایگاه خود را در صنعت پوشاک به مراتب بالاتری انتقال دهد و در نتیجه تبدیل به یک برند خاص شود. قرارداد نمایندگی فروش پوشاک ، نه تنها در سطح شهر و کشور، بلکه در سطح بین المللی و جهانی تنظیم و امضا می‌شود. فعالان عرصه پوشاک به خوبی می‌دانند که یکی از بهترین‌ راه‌های رونق و توسعه کسب و کار و فروش بیشتر محصولات تولیدی، استفاده از نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک می‌باشد.

نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک چیست؟

نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی پوشاک ، نوشته مکتوب و معتبری است که به وسیله آن ارتباط کاری و تجاری میان دو طرف مشخص می‌شود. در این قرارداد یک طرف شرکت، موسسه، تولیدی یا یک فروشگاه بزرگ پوشاک است، و طرف دیگر قرارداد را شخص یا اشخاصی تشکیل می‌دهند که متقاضی دریافت نمایندگی فروش محصولات و تولیدات طرف اول هستند.

این قرارداد یک سند معتبر قانونی است که نشان می‌دهد طرف اول قرارداد بخشی از فعالیت‌های خود مانند فروش، تبلیغات، بازاریابی و… را تحت عنوان نمایندگی به طرف دوم اعطا کرده است. در ابتدا لازم است شرکت اصلی درخواست متقاضی اخذ نمایندگی را تایید کند. برای این تایید، متقاصی باید صلاحیت کامل را داشته باشد. بعد از تایید صلاحیت، شرکت تصمیم می‌گیرد که به متقاضی، نمایندگی فروش را اعطا کند. در این زمان است که نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی پوشاک ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس این قرارداد، یک ارتباط کاری میان طرفین شکل می‌گیرد و همچنین حدود و مقررات آن مشخص می‌شود. در این قرارداد درباره مشخصات طرفین، چگونگی فعالیت نمایندگی، مدت اعتبار، پوشاک مورد نظر برای فروش، شرایط و تعهدات، اختیارات و وظایف نماینده و… صحبت می‌شود.

اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک

تجارت و صنعت پوشاک از جنبه‌های متفاوتی دارای اهمیت می‌باشد. ایده، طراحی، دوخت، تهیه و در آخر بازاریابی، تبلیغات و فروش، مسیر طولانی یک کالا یا جنس از نوع پوشاک را تشکیل می‌دهد. آنچه در این قرارداد مد نظر ما می‌باشد، تبلیغات، بازاریابی و فروش پوشاک است. هر تولید کننده یا طراحی که در زمینه پوشاک فعالیت می‌کند، مشتاق است که بتواند برای فروش تولیدات خود به بازارهای بزرگ‌‌تری دست پیدا کند. بزرگترین دغدغه شرکت‌ها، موسسات و تولیدی‌هایی که در زمینه پوشاک فعالیت می‌کنند، این است که بتوانند پوشاک خود را در شهر‌ها و کشور‌های مختلف به فروش برسانند. ایجاد دفتر مرکزی در هرشهر و به دنبال آن کنترل و مدیریت این دفاتر، کاری بسیار سخت، پر هزینه و نشدنی است.

از طرفی بسیاری از کسانی که به دنبال شروع یک کسب و کار پر درآمد می‌گردند، سعی می‌کنند که در زمینه فروش پوشاک سرمایه گذاری کنند. بسیاری از این افراد، متقاضی اخذ نمایندگی از برندها و تولیدی‌های بزرگ پوشاک هستند. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود محصولات پوشاکی در شهر‌ها و مناطق مختلف شناخته شده و به فروش برسند، به رونق کسب و کار و به دست آوردن درآمد توسط شخص نماینده منجر می‌شود. در واقع استفاده از نام و اعتبار شرکت اصلی تاثیر زیادی در پیشرفت و توسعه کسب و کار شعبه نمایندگی خواهد داشت. در نتیجه شاهد اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک برای هر یک از طرفین قرارداد هستیم.

قرارداد نمایندگی فروش پوشاک

انواع نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک

اگر منظور از انواع ، تنوع در نوع پوشاک و محصولات نمایندگی پوشاک باشد، باید بگوییم که انواع مختلفی برای این قرارداد وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید به صورت جداگانه، قرارداد نمایندگی فروش پوشاک زنانه، مردانه، کودکانه، پسرانه، دخترانه و غیره را میان خود و طرف مقابل تنظیم کنید. اما اگر منظور از انواع نمونه قرارداد، صرفا تنوع در نوع و چگونگی تنظیم قرارداد نمایندگی فروش پوشاک باشد، می‌توانیم این سوال را با اشاره به موضوع انحصاری بودن یا نبودن، پاسخ بدهیم.

نمایندگی انحصاری و غیر انحصاری

انحصاری بودن به این معناست که نمایندگی شما صرفا منحصر به یک مدل پوشاک و یک برند خاص باشد. در مقابل، غیر انحصاری بودن نمایندگی زمانی به وجود می‌آید که شما با چندین شرکت و تولیدی کار می‌کنید و عاملیت فروش محصول آن‌ها را دریافت کرده‌اید. عاملیت فروش هم به این معنی است که شما به غیر از جنس خاص یک شرکت، کالاها و محصولات تولیدی‌های دیگر را نیز به فروش می‌رسانید و برای تهیه اجناس نیاز دارید که سرمایه گذاری کنید و آن کالاها و محصولات را از شرکت‌ها خریداری کنید.

قرارداد نمایندگی انحصاری یک جانبه یا دو جانبه

پیش‌تر درباره انحصاری بودن یا نبودن نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک ، صحبت کردیم. حالا به این نکته اشاره می‌کنیم که تعهد به انحصاری بودن در نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک به دو حالت دسته بندی می‌شود.

  1. انحصاری یک جانبه
  2. انحصاری دو جانبه

نمایندگی انحصاری یک جانبه در نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی پوشاک ، تعهدی از سوی شرکت، یا تولید کننده اصلی است که امتیاز نمایندگی‌ خود را به متقاضی اعطا کرده است. در این قرارداد، شرکت اصلی محدوده جغرافیایی نمایندگی را مشخص می‌کند و متعهد می‌شود که در آن منطقه، به شخص یا اشخاص دیگری حق نمایندگی اعطا نکند.

از طرفی دیگر، نمایندگی انحصاری دو جانبه در نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک ، علاوه بر ایجاد تعهد برای شرکت تولید کننده، برای شخص نماینده نیز تعهدی را به همراه می‌آورد. در این نوع از قرارداد، نماینده یا شعبه نمایندگی متعهد می‌شود که در محل نمایندگی، کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های دیگر را به فروش نرساند و از نمایندگی برای فروش کالاها و اجناس تولید شده توسط تولید کننده رقیب استفاده نکند.

شرایط نمایندگی در قرارداد نمایندگی پوشاک

هر تولیدی یا شرکتی برای اعطای نمایندگی، شرایط خاصی دارد. با تحقیق و مراجعه به تولیدی مورد نظر خود، می‌توانید متوجه شوید که چه شرایطی را باید داشته باشید، اما به طور کلی و به صورت عمومی، چند شرط برای اخذ نمایندگی وجود دارد:

  1. شخص متقاضی برای اخذ نمایندگی و تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک ، باید مهارت و توانایی خوبی در بازاریابی، جذب مشتری و فروش محصولات داشته باشد.
  2. اگر نمایندگی، مسئولیت فروش جنس خاصی را به‌عهده دارد، باید در آن زمینه اطلاعات و آگاهی بسیار خوبی داشته باشد تا بتواند در مورد جنس و ماندگاری و تاثیر آن برای مشتریان صحبت کند و به سوالات احتمالی آن‌ها پاسخ بدهد.
  3. یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین نکات در فروش بهتر محصولات این است که فروشنده نوسانات و سیاست کاری بازار را به خوبی بشناسد. آگاهی از این موارد برای ادامه کسب و کار و رونق نمایندگی فروش پوشاک بسیار موثر است.
  4. میزان سرمایه ابتدایی برای شروع به کار نمایندگی، برخورداری از امکاناتی همچون مکان، پرسنل کافی و… از جمله مهم‌ترین شرایط برای اخذ نمایندگی از شرکت تولید کننده می‌باشد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک

از دوراندیشی‌های موفق در زمینه تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی پوشاک ، انتخاب مرجع حل اختلاف است. به هر حال در هر همکاری امکان خطا و مشکل وجود دارد. بعید نیست که طرفین نسبت به تعهدات خود کوتاهی کنند و در انجام آن‌ها خطاهایی داشته باشند. البته امیدواریم که این اتفاق نیفتد ولی پیشنهاد می‌کنیم که در این بخش برای جلوگیری از ریسک این مشکل، شخصی را به عنوان مرجع حل اختلاف یا داور انتخاب کنید.

این شخص باید معتبر باشد و هر دو طرف قرارداد برای انتخاب او، توافق داشته باشند. در صور بروز خطا یا مشکل داور میان طرفین قرارداد داوری می‌کند و رای می‌دهد. این رای و حکم از نظر مراجع قانونی معتبر و لازم الاجرا است. انتخاب داور به ما کمک می‌کند که با صرف وقت و هزینه کمتر به مشکلات و اختلافات کارمان رسیدگی کنیم.

تعداد نسخه‌های این قرارداد

برای اشخاصی که این قرارداد را امضا می‌کنند، این سوال مطرح می‌شود که بهتر است قرارداد در چند نسخه تهیه و امضا شود. به طور معمول این قرارداد را در سه نسخه متحد الشکل تهیه می‌کنند. محتوای هر سه نسخه باید کاملا مشابه باشد و هر سه نسخه باید توسط طرفین قرارداد امضا شود. به هر کدام از طرفین قرارداد یک نسخه داده می‌شود و نسخه سوم را نیز نزد یکی از طرفین قرار می‌دهند تا در روز اختلاف، به مراجع قضایی تقدیم شود.

اگر قرارداد بیش از یک صفحه است، پیشنهاد می‌کنیم که تمام صفحات آن توسط طرفین قرارداد امضا شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است. می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات