حیطه اختیارات مدیر تولید سینما و شرح وظایف مدیر در این موقعیت شغلی

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر تولید سینما

صدا و سیما از جمله سازمان‌هایی است که مدیر تولید در آن نقش بسیار مهمی دارد. در واقع، میزان موفقیت و پیشرفت کارآمد یک پروژه سینمایی تا حدود بسیار زیادی به نحوه فعالیت و مدیریت تولید سینما بستگی دارد. بنابراین، فرد فعال در این حوزه باید از تمامی زمینه‌های فیلمسازی شناختی نسبی داشته و از تجربه و تخصص‌ نیز برخوردار باشد. در واقع، این رهبری و برنامه‌ریزی مدیر تولید است که دیگر مراحل ساخت یک فیلم را آسان و همچنین نتیجه را رضایتبخش می‌کند. به طور کلی، وظایف و اختیارات مدیر تولید سینما ، تمامی فعالیت‌های یک پروژه فیلمسازی اعم از پیش بینی، نظارت و کنترل بر بخش تدارکات، خدمات، امور بازیگران و دیگر بخش‌های آن به جز کارگردانی فیلم را شامل می‌شود. از این رو در مقاله حاضر، هدف؛ تشریح و توضیح کامل و اختصاصی این حوزه کاری است.

در ادامه این مقاله، مطالبی را بیان می‌کنیم که حتما پیش از امضای قرارداد کاری خود، باید درباره آن‌ها بدانید.

نقش مدیر تولید در سینما در روند ساخت یک فیلم چیست؟

مدیر تولید سینما ، یکی از مهمترین عناصر یک پروژه فیلمسازی است که همواره وجود او اهمیت بسیار زیادی در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یک فیلم دارد. بنابراین هر فردی که در این حوزه کاری، مشغول است یا قصد فعالیت دارد؛ باید علاوه بر شناخت کافی و کلی از تمامی ساختارهای سینمایی و عناصر تشکیل دهنده آن، به مهارت‌هایی همچون؛ هدایت و مدیریت اقتصادی کارآمد، توانایی ایجاد تعامل و ارتباط سازنده، دانش حسابداری و تنظیم بودجه متناسب با نوع پروژه نیز تسلط کامل داشته باشد.

شرح وظایف مدیر تولید در سینما

در سازمان صدا و سیما نیز همانند هر سازمان دیگری، مدیر تولید نقشی مهم و کاربردی دارد. به این صورت که در یک پروژه سینمایی، برای اینکه تمامی مراحل ساخت فیلم اعم از ایجاد مکان مناسب، افراد ماهر و متخصص، زمان‌بندی دقیق برای اجراء برنامه‌های تعریف شده و غیره بدون هیچگونه مشکلی انجام شود، معمولا تهیه کننده فیلم، شخصی را که به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای به تمامی موارد فوق مسلط باشد، به عنوان مدیر تولید انتخاب می‌کند. این شخص نیز باید مطابق با دانش خود و همینطور مطابق با برنامه‌های مورد نظر سازمان، مسئولیت‌های محول شده را به نحو احسن انجام دهد. در ادامه، به صورت جزئی‌تر، شرح وظایف مدیر تولید در سینما را ارائه خواهیم داد.

استفاده صحیح از امکانات و تجهیزات؛ یکی از وظایف مدیر تولید سینما

یک از مسئولیت‌های مدیر تولید فیلم سینمایی ، این است که با محاسبه دقیق و مناسب بودجه در دسترس، بهترین امکانات که در عین حال به‌صرفه نیز باشند را فراهم کند. در واقع، برنامه‌ریزی‌های مدیر برای مراحل ساخت فیلم، باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر کیفیت لازم برای نتایج کار، از صرف هزینه‌های اضافی و سنگین نیز جلوگیری کند.

بررسی و انتخاب لوکیشن و تامین عوامل فیلم؛ از دیگر وظایف مدیر تولید سینما

مدیر تولید همچنین این ماموریت را دارد که متناسب با فیلمنامه نوشته شده، یک محل مناسب را از تمامی جهات (اعم از اقتصادی، جغرافیایی، اجتماعی، دور و نزدیک بودن، امنیت و غیره) برای اجرای مراحل ساخت فیلم انتخاب کند.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، نقش مدیر تولید در سینما در پروژه فیلمسازی بسیار مهم است. البته در صورتی که بسیار حرفه‌ای و کاربلد باشد. به عنوان مثال، یک مدیر تولید با تجربه و توانا از طریق ارتباطی عمیق و سازنده با افراد فعال در حوزه سینما، شرایطی فراهم می‌کند که هنگام انتخاب نیرو‌های مورد نیاز خود نظیر بازیگر، فیلمبردار، صدابردار، تدوین‌گر و غیره، وقت و هزینه زیادی را هدر ندهد.

مهارت مدیریت زمان یک اصل اساسی است!

بدون شک، یکی از مهمترین وظایف و مسئولیت‌های مدیر تولید فیلم سینمایی ، مدیریت زمان در طول فرآیند فیلمسازی است. در واقع استفاده بهینه از زمان در یک پروژه سینمایی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که در صورت کوچک‌ترین غفلت یا سهل‌انگاری، خسارات زیادی از تمامی جهات، به بار خواهد آمد. به عنوان مثال، اگر برای فیلمبرداری بخشی از فیلم، برنامه‌ای یک ماهه مدون شده است باید دقیقا به محض اتمام یک ماه، فیلمبرداری به پایان رسیده باشد. به همین جهت است که پیشنهاد می‌کنیم تهیه کنندگان در هنگام گزینش مدیر تولید، حساسیت و دقت زیادی داشته باشد.

مدیر تولید سینما باید بودجه اختصاص داده شده را مدیریت کند!

عمده‌‌ترین عاملی که باعث شکل‌گیری یک پروژه سینمایی می‌شود، میزان بودجه و سرمایه‌ای است که در اختیار تهیه کننده فیلم قرار می‌گیرد و او نیز به محض انتخاب مدیر تولید، مدیریت و نحوه بهره بردن از این بودجه را بر عهده او می‌گذارد. بنابراین مدیر تولید باید به دانش حسابداری و چگونگی استفاده از یک منابع مالی نیز مسلط باشد تا بتواند تمامی برنامه‌های تدوین شده را متناسب با میزان بودجه اختصاص یافته، اجراء کند.

ارائه ایده و طرح‌های خلاقانه؛ کار مدیر تولید سینما است!

از دیگر وظایف مدیر تولید سینما که می‌تواند یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد او نیز باشد، این است که بتواند با ارائه برنامه‌ و طرح‌های جدید و نو، در پیشرفت همه جانبه فیلم موثر عمل کند. به عبارتی دیگر، مدیر تولید می‌تواند طرحی را ارائه دهد که ضمن داشتن تاثیری مطلوب در روند ساخت فیلم، این قابلیت را داشته باشد که از هزینه‌های زمانی، مالی، انسانی و غیره نیز جلوگیری کند.

تعامل سازنده با کارگردان و هنر ترکیب عوامل

بر اساس تجارب موجود، برخی از مدیران تولید، ارتباط چندان مناسبی با کارگردان‌های فیلم ندارند. در حالیکه موفقیت یک پروژه در وهله اول، منوط به تعامل مطلوب و دوستانه تمامی گروه با یکدیگر است. از این رو، یک مدیر تولید پروژه سینمایی نیز در صورتی می‌تواند در کار و حرفه‌ خود موفق شود که با کارگردان در راستای اهداف آن پروژه، همکاری مناسبی داشته باشد.

اگر مدیر تولید بر تمامی ساختار سینمایی تسلط کافی داشته باشد، قطعا می‌تواند همه عوامل فیلم را به شیوه‌ای خلاقانه در کنار هم قرار دهد. در واقع، باید با تکیه بر دانش خود، عوامل را به‌گونه‌ای در صحنه قرار دهد که نتایجی سودمند و رضایت بخش به دنبال داشته باشد. از این رو، تسلط بر نحوه ترکیب بندی و کنار هم قرار دادن عوامل تشکیل دهنده یک فیلم، از جمله وظایفی است که باید یک مدیر تولید سینما آن را به خوبی اجراء کند.

ارزیابی و برآورد سرمایه معین شده برای پروژه

تهیه کنندگان هنگام انتخاب مدیر تولید، میزان بودجه اختصاص یافته به فیلم را برای آن‌ها تعیین می‌کنند و در واقع، مدیر تولید باید مطابق زمان‌بندی معین، مراحل ساخت فیلم را اجراء کند. بنابراین، از دیگر مسئولیت‌های مدیر تولید این است که متناسب با میزان بودجه، برنامه‌ریزی کند و در بازه زمانی مورد نظر، فرآیند ساخت فیلم را انجام دهد.

نکته مهم در خصوص این مساله این است که مدیر تولید در ابتدای پروژه باید میزان هزینه لازم برای ساخت فیلم را برآورد و اعلام کند که برای انجام پروژه بودجه معین شده مناسب است یا اینکه به بودجه بیشتری نیاز خواهد بود.

با اطلاعات جامع حقوقی و حرفه‌ای این پروژه را بپذیرید

در این مقاله تلاش کردیم، مباحثی کاربردی درباره وظایف، اختیارات و همینطور اهمیت موقعیت شغلی مدیریت تولید سینما را ارائه دهیم. بنابراین اگر به فعالیت در این حوزه علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرگونه اقدامی، حتما این مطالب را با دقت بخوانید چرا که فعالیت در این حیطه، بیش از دانش آکادمیک، نیازمند کسب مهارت و تجربیات کاربردی در زمینه تولید فیلم است. به این صورت که در اغلب مواقع، افراد بر اساس قابلیت درک خود از مراحل فیلمسازی و همچنین توانایی مدیریت اقتصادی خود جهت هدایت یک پروژه، برای این شغل برگزیده می‌شوند. از این رو خواندن مطالب فوق، می‌تواند یک پیش زمینه مفید و موثر برای پیشرفت بهتر شما در این حوزه باشد.

از طرف دیگر، برای فعالیت در این حوزه، نیاز دارید که درباره نکات حقوقی آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. تیم حقوقی رکلا این امکان را فراهم کرده است که بتوانید در صورت نیاز، به‌راحتی از خدماتی نظیر مشاوره تلفنی حقوقی و خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره‌مند شوید. برای استفاده از این خدمات، کافی است که درخواستتان را ثبت کنید.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
سیدفضل اله میرزاده درزی
thumb_up_alt
بسیار آموزنده و عالی.
15:31
24 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ممنون از شما که «رکلا» رو برای مطالعه انتخاب کردید. از شما سپاس گزاریم.
12:32
25 اردیبهشت 1402
account_circle
مجید قلی پور
thumb_up_alt
مطالب مفید و خوب بود
07:05
29 بهمن 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از شما بابت اینکه مقالات موجود در سایت رکلا را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید سپاسگزاری می‌کنیم.
11:16
30 بهمن 1402