این مطلب را بخوانید و نمونه قرارداد نگهداری چیلر را بهتر بشناسید!

-
بروزرسانی:1401/11/09
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نگهداری چیلر

یکی از قراردادهایی که متقاضیان بی‌شماری در دو حوزه تهویه مطبوع و صنعتی دارد، قرارداد نگهداری چیلر است. این قرارداد برای انجام پروژه‌های گوناگون میان پیمانکار و کارفرما منعقد می‌شود که در نتیجه تنظیم این قرارداد، طرفین متعهد به انجام اموری می‌شوند که در ضمن متن، آن‌ را پذیرفته‌اند. تنظیم متن نمونه قرارداد نگهداری چیلر مطابق با توافق و اراده و رضایت کامل طرفین صورت می‌گیرد. بنابراین اصل مهم، هیچ یک از طرفین نمی‌تواند قصد و اراده خود را به طرف دیگر تحمیل کند.

البته به خاطر داشته باشید که این قرارداد شکل و فرم تعریف شده‌ای در نزد مراجع قضایی ندارد؛ اما در طی زمان و در نزد عرف یک فرم متعارف یافته است که طبق همین نظر، نمونه قرارداد نگهداری چیلر از بخش‌های متفاوتی تشکیل می‌شود. اگر می‌خواهید نمونه قرارداد نگهداری چیلر را به شکلی تنظیم کنید که در نهایت مورد تایید مراجع قضایی واقع شود و حقوق خودتان نیز به عنوان کارفرما یا پیمانکار حفظ شود، ما راهکارهای بسیار مناسبی را به شما ارائه می‌دهیم که مجموع آن‌ها یک قرارداد قانونی خوب را برای شما به همراه دارد.

موضوع قرارداد و مشخصات فنی چیلر

موضوع قرارداد بیانگر قصد و نیت اشخاص از انجام قرارداد است. بنابراین اگر موضوع، نمونه قرارداد نگهداری چیلر است، ماهیت آن نیز باید در همین راستا باشد. اگر قصد تنظیم این قرارداد را دارید باید آگاه باشید که چیلرها با توجه به کارکرد به دو دسته تقسیم می‌شوند. یا برای تهویه مطبوع یا جهت امور صنعتی استفاده می‌شوند. بنابراین می‌توانید از چیلر برای تهویه مطبوع و برای کاهش رطوبت و خنک کردن هوا در واحدهای صنعتی و ادارات استفاده کنید یا اگر کارفرما هستید می‌توانید آن را برای خنک کردن محصولات و ماشین آلات کارخانه‌ها و مراکز تولیدی به کار بگیرید. پیمانکار موظف است چیلری را به کارفرما تحویل دهد که دقیقا متناسب با نیاز او و مواد مندرج در این قرارداد است. در غیر این صورت کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

مدت قرارداد نگهداری چیلر

در این قسمت از قرارداد، مدت شروع و پایان تعهدات نوشته می‌شود. اگر پیمانکار طبق زمان بندی عمل نکند و نتواند در موعد مقرر به تمام تعهدات خود در خصوص قرارداد نگهداری چیلر عمل کند، می‌‌تواند از کارفرما بخواهد که مدت قرارداد تمدید شود. کارفرما می‌تواند با این درخواست مخالفت کند. البته اگر تعهدات پیمانکار به اتمام رسیده باشد و زمان قرارداد نیز خاتمه یافته باشد، در صورتی که کارفرما باز هم برای انجام پروژه به کمک پیمانکار نیاز داشته باشد، می‌تواند مجددا قراردادی با او تنظیم کند. توجه کنید که قرارداد جدید می‌توانند شرایط، مواد و مندرجات متفاوتی با قرارداد سابق داشته باشد.

وجه قرارداد و طریقه‌ پرداخت آن

پیمانکار و کارفرما می‌توانند در خصوص قیمت و نحوه پرداخت با یکدیگر توافق کنند. در نهایت، این توافق می‌تواند چند موضوع را مشخص کند که باید در متن قرارداد نگهداری چیلر نوشته شود. مثل مبلغ، تاریخ پرداخت، نحوه پرداخت (اعم از نقد و اقساط). در صورت پرداخت اقساطی، مبلغ هر قسط و تاریخ پرداخت آن را بنویسید. اگر قصد دارید از چک استفاده کنید، حتما شماره آن را نیز در متن قید کنید. به خاطر داشته باشید که اگر نتوانید وجه چک را پرداخت کنید، پیمانکار می‌تواند آن را از مرجع قضایی پیگیری کند. ضمن این که پیمانکار می‌تواند برای الزام کارفرما به پرداخت به موقع اقساط، وجه التزامی را در متن قرارداد تعیین کند، برای مثال تعیین شود که اگر کارفرما اقساط را به موقع پرداخت نکند، به ازای هر دو روز تاخیر باید مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه پرداخت کند.

قرارداد تعمیر چیلر

تعهدات در قرارداد نگهداری چیلر

پیمانکار شخصی است که در ازای دریافت مبلغی از کارفرما به انجام امور مدنظر او در تاریخ مشخص و به شکل مشخص اقدام می‌کند و کارفرما نیز شخصی است که در ازای پرداخت مبلغی، عمل مشخصی را از طرف مقابل درخواست می‌کند. بنابراین تعریف، برخی از تعهدات طرفین مشخص می‌شود که در ادامه آن را بهتر توضیح می‌دهیم:

تعهدات کارفرما

مهمترین تعهد کارفرما، پرداخت قیمت و مبلغ قرارداد است. علاوه بر این، کارفرما باید محیط امن و مناسبی را برای پیمانکار فراهم کند. اگر پیمانکار برای انجام تعهدات خود، هزینه‌ای را پرداخت می‌کند، کارفرما موظف است آن را به او پرداخت کند. برای مثال اگر پیمانکار برای تهیه قطعه‌ای هزینه‌ای متحمل شده است، می‌تواند با ارائه پیش فاکتور یا با جمع‌ بندی نهایی آن به مبلغ کل قرارداد، آن را از کارفرما مطالبه کند.

تعهدات پیمانکار

علاوه بر انجام درست و کامل اموری که در متن قرارداد نگهداری چیلر ملزم به انجام آن‌ها شده است، امور دیگری را می‌توان در ارتباط با تعهدات او برشمرد:

موظف است در ساعت مقرر در کارگاهی که برای انجام امور قرارداد تعیین شده است، حضور داشته باشد.

پیمانکار موظف است در صورت تمایل کارفرما، هر تعداد نیروی متخصص برای کار با دستگاه، استفاده کند. البته گاهی کارفرما از پیمانکار می‌خواهد که دستگاه چیلر، فقط در اختیار او باشد.

پیمانکار شخصی است که نمونه قرارداد تعمیر چیلر را امضا می‌کند، بنابراین حق ندارد تعهدات خود را به شخص دیگری واگذار کند. البته اگر در انجام تعهدات خود کوتاهی کند کارفرما می‌توانند از طریق اظهارنامه، او را ملزم به انجام تعهد کند. در صورت کوتاهی مجدد، کارفرما می‌تواند به هزینه او با پیمانکار دیگری برای انجام پروژه، قرارداد نگهداری چیلر امضا کند.

پایان دادن به قرارداد تعمیر چیلر

با توجه به اینکه قرارداد نگهداری چیلر حاصل توافق و تفاهم دو طرف است، هیچ یک از طرفین حق ندارند آن را به صورت یک جانبه از اعتبار خارج کنند. طرفین در صورتی که رضایت کامل داشته باشند، می‌توانند با توافق و رضایت کامل یکدیگر، نمونه قرارداد نگهداری چیلر را از اعتبار خارج کنند که در اصطلاح حقوقی این عمل را اقاله می‌گویند. در شرایط دیگر نیز طرفین می‌توانند قرارداد نگهداری چیلر را از اعتبار خارج کنند. برای مثال:

  1. انحلال شرکت پیمانکار.
  2. در صورت توقیف محل مورد نظر کارفرما برای انجام پروژه (کارگاه).
  3. در صورت توقیف چیلر.

در صورت خاتمه مدت قرارداد نگهداری چیلر ، البته اگر طرفین آن را به صورت صریح یا ضمنی تمدید نکنند.

توصیه می‌کنیم

توصیه می‌کنیم برای رابطه همکاری و توافقی که در راستای نگهداری چیلر میان شما برقرار می‌شود، حتما یک قرارداد مکتوب داشته باشید. همچنین این نکته مهم را در نظر بگیرید که تمام توافقات و شروط شفاهی که بیان می‌کنید را حتما به صورت مکتوب نیز در متن قرارداد بنویسید. تنظیم چنین قراردادی، به شما کمک می‌کند که سند و مدرک معتبری در دست داشته باشید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید به آن استناد کنید.

در راستای تهیه قراردادی که برای شما مناسب باشد، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم. با ثبت درخواست در این بخش، مسئولیت نگارش محتوای قراردادتان را به تیم حقوقی رکلا می‌سپارید. علاوه براین، اگر در رابطه با نکات قانونی و حقوقی این قرارداد سوالی دارید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند برای شما کاربردی و مناسب باشد.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات