نمونه قرارداد فروش جوجه و نکات تنظیم این قرارداد مهم در حوزه گوشت و پروتئین!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/17
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید جوجه

قرارداد خرید جوجه یکی از انواع قرارداد خرید کالا و از قراردادهای کاربردی و بسیار مورد استفاده در صنعت پرورش طیور است. پرورش دهندگان طیور، یکی از راه‌های کسب درآمد خود را از راه فروش تخم و جوجه پرندگان می‌دانند. بسته به نوع پرنده، خرید و فروش جوجه آن نیز در دارای شرایط خاصی انجام می‌شود. پرورش دهندگان مرغ، بوقلمون و شترمرغ، به جوجه کِشی و پرورش جوجه این نوع طیور می‌پردازند. خرید و فروش این جوجه‌ها با تنظیم نمونه قرارداد خرید جوجه میان فروشنده و خریدار انجام می‌شود. جوجه این پرندگان، علاوه بر مصرف غذایی برای پرورش و نگهداری نیز خرید و فروش می‌شود.

جوجه‌های خاص، مشتریان مخصوص خود را دارند. به طوری که شاهد تنظیم نمونه قرارداد فروش جوجه یکروزه هم هستیم. یعنی به محض جوجه شدن تخم‌ها، مشتریان خاص، آن‌ها را خریداری می‌کنند. در تمامی معامله‌های خرید و فروش، سند معتبری که امکان انجام معامله را آسان‌تر می‌کند، نمونه قرارداد فروش جوجه است.

نمونه قرارداد خرید جوجه چیست؟

نمونه قرارداد خرید جوجه ، سند معتبر قانونی است که در آن، از انجام معامله خرید و فروش میان طرفین قرارداد صحبت می‌شود. عقدی که در این قرارداد جاری است، عقد بیع است که به همان معنی خرید و فروش است. به واسطه این قرارداد، خریدار در ازای پرداخت بهای جوجه‌ها یا همان مبلغ جوجه‌ها، جوجه‌ها را تحویل می‌گیرد و به نوعی صاحب آن‌ها می‌شود. متن نمونه قرارداد خرید جوجه ، حاوی اطلاعاتی درباره چگونگی انجام معامله، نوع قرارداد، میزان جوجه‌ها، مبلغ هر جوجه، چگونگی پرداخت بها و مبلغ قرارداد، شرایط و وظایف و بسیاری موارد مهم دیگر است.

انواع نمونه قرارداد خرید جوجه

تنوع در نمونه قرارداد فروش جوجه ، به واسطه رفع نیازها و درخواست‌های مشتریان ایجاد می‌شود. به طور کلی خرید و فروش جوجه به این دلایل انجام می‌شود:

  1. خرید جوجه طیور به منظور استفاده خوراکی. مانند نمونه قرارداد فروش جوجه بوقلمون و مرغ و…
  2. خرید و فروش جوجه طیور به منظور نگهداری و پروش، مانند پرورش جوجه شترمرغ. یکی از راه‌های سرمایه گذاری برای بسیاری از افراد، سرمایه گذاری در پرورش شترمرغ است. پرورش دهندگان می‌توانند با تنظیم نمونه قرارداد فروش جوجه شترمرغ ، تولیدات خود را بفروشند یا می‌توانند جوجه‌های اصیل و سالمی را برای پرورش مجدد خریداری کنند.
  3. یکی از منابع درآمدی که بسیار مشاهده می‌شود، فروش جوجه مرغ، به عنوان حیوان خانگی است که به دلیل رنگ آمیزی و ایجاد جذابیت‌های بصری در میان کودکان، مشتریان زیادی دارد و به نوعی محل کسب درآمد تبدیل شده است. فروشندگان جوجه‌های رنگی، جوجه‌های مورد نظر خود را از همین تولید کنندگان تهیه می‌کنند.
  4. بسیاری از جوجه‌های پرندگان نیز صرفا به عنوان حیوان خانگی خرید و فروش می‌شوند. مانند جوجه انواع قناری، بلبل و طوطی و….

به طور کلی شاهد تنظیم نمونه قرارداد فروش جوجه بوقلمون ، نمونه قرارداد فروش جوجه شترمرغ ، نمونه قرارداد فروش جوجه یکروزه و انواع نمونه قرارداد فروش جوجه هستیم. تمامی این قراردادهای خرید و فروش با پیروی از قانون مدنی تنظیم می‌شوند.

نگاه قانون به این قرارداد

در نمونه قرارداد خرید جوجه ، قواعد عقد بیع جاری است و این عقد براساس ماده‌های قانون مدنی تنظیم می‌شود. از آنجایی که در قانون مدنی به طور صریح و مستقیم درباره بیع و خرید و فروش صحبت شده‌ است، عقد بیع را عقدی معین می‌نامند. معین بودن این عقد باعث شده است که نحوه اجرای آن در ماده‌های قانونی توضیح داده شود. برای همه واجب است که براساس آن قوانین اقدام به نوشتن قرارداد و خرید و فروش کنند. از طرف دیگر، نمونه قرارداد خرید جوجه ، جز عقود لازم است و طرفین قرارداد باید برای اجرای موضوع معامله، در قرارداد باقی بمانند و نمی‌توانند یک جانبه قرارداد را فسخ کنند مگر آنکه شرایط قانونی فسخ قرارداد، شامل حال هریک از طرفین شود.

قرارداد فروش جوجه یکروزه

تاییدیه بهداشت پیش از تنظیم نمونه قرارداد خرید جوجه

تولید و پرورش طیور از سری فعالیت‌هایی است که در آن باید به اصول و قوانین بهداشتی توجه خاص داشت. اخذ پروانه و مجوزهای بهداشتی برای انجام این فعالیت ضروری است. فروش جوجه‌ها چه به منظور خوراک و چه به منظور پرورش و نگهداری، باید همراه با بهداشت و سلامت پرنده باشد. هرگونه مریضی یا مشکل بهداشتی، به عهده پرورش دهنده اصلی و فروشنده است. بنابراین لازم است که پیش از عقد قرارداد خرید یا فروش، به سلامتی طیور و جوجه‌ها و بهداشت و سلامت محل نگهداری و پرورش آن‌ها توجه شود.

موضوع قرارداد در نمونه قرارداد خرید جوجه

از مهم‌ترین بخش‌های یک قرارداد، موضوع آن است. در حقیقت موضوع قرارداد همان معامله یا اتفاقی است که قرار است انجام شود. در این قرارداد نیز به همین صورت است. در بخش موضوع قرارداد، درباره نوع جوجه، میزان و مقدار درخواستی خریدار، نحوه تحویل و مشخصاتی از این قبیل صحبت می‌شود. در حقیقت موضوع قرارداد، بهانه اصلی تنظیم قرارداد است. زیرا به دلیل انجام این معامله، قرارداد حاضر تنظیم می‌شود.

ثمن معامله در نمونه قرارداد خرید جوجه

ثمن معامله، همان میزان بها یا مبلغی است که خریدار در ازای دریافت جوجه‌ها به فروشنده پرداخت می‌کند. میزان بهای هر نوع جوجه با توجه به نرخ مصوبه اتحادیه مورد نظر تعیین می‌شود و فروشندگان با توجه به نرخ تصویب شده، قیمت را تعیین می‌کنند. البته در طیور و پرندگانی که جوجه آن‌ها جز جوجه‌های قیمتی هستند، نحوه قیمت گذاری به توافق خریدار و فروشنده مربوط می‌شود. به هر حال در این بخش از قرارداد به نسبت سفارش خرید، قیمت هر جوجه به صورت جزئی و قیمت کل سفارش به صورت کلی ثبت می‌شود و بهای اصلی قرارداد مشخص می‌شود.

تعهدات فروشنده در نمونه قرارداد خرید جوجه

  1. فروشنده باید نوع و میزان جوجه‌های درخواستی خریدار را با توجه به موضوع سفارش‌ به او تحویل بدهد.
  2. فروشنده موظف است که بهداشت و سلامت طیور و جوجه‌ها را فراهم کند و محل مناسبی برای پرورش آن‌ها داشته باشد.
  3. اگر پیش از تحویل جوجه‌ها، تلفات و مریضی ایجاد شود، مسئولیت آن با فروشنده است.
  4. فروشنده مسئولیت حفاظت و نگهداری از جوجه‌ها را تا پیش از تحویل آن‌ها به خریدار به عهده دارد.
  5. فروشنده باید جوجه‌ها را در مکانی که با خریدار توافق کرده‌اند، تحویل بدهد.
  6. فروشنده باید در جهت سلامت جوجه‌ها ضمانت بدهد.
  7. فروشنده نمی‌تواند بدون اطلاع خریدار، قرارداد را به شخص دیگری واگذار کند.
  8. فروشنده باید در زمان مشخص، جوجه‌ها را تحویل بدهد و تحویل جوجه‌ها دیرکرد نداشته باشد.

تعهدات و وظایف خریدار

  1. خریدار باید مبلغ و بهای معامله را در زمان مشخص شده به فروشنده بپردازد.
  2. خریدار باید دقیقا مشخص کند که چه میزان جوجه و از چه نوعی می‌خواهد.
  3. اگر قرارداد را به صورت طولانی مدت تنظیم کرده‌اند، باید در متن قرارداد به آن اشاره کنند وگرنه یک بار انجام معامله مساوی با پایان قرارداد خواهد بود.
  4. اگر خریدار در طول معامله بلند مدت، از خرید جوجه منصرف شود، لازم است که از مدتی قبل، فروشنده را در جریان بگذارد.
  5. خریدار باید مکانی را برای تحویل جوجه‌ها در نظر بگیرد تا فروشنده بتواند به راحتی سفارش‌های او را تحویل دهد.
  6. بعد از تحویل سفارش‌ها، تمامی مسئولیت‌های آن به عهده خریدار است.

پیشنهاد می‌کنیم

با حضور در رکلا می‌توانید از سرویس‌های خدماتی مانند سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین سرویس خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید. برای بهره مندی از این خدمات، کافی است در هر کدام از این صفحات، درخواستتان را ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات