نمونه قرارداد فروش تیرچه و جزئیات و شیوه نگارش قرارداد مطابق با قانون مدنی!

-
بروزرسانی:1399/08/17
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش تیرچه

قرارداد فروش تیرچه یکی از انواع قرارداد خرید کالا و از جمله معاملاتی است که مورد اقبال و توجه ساختمان سازان قرار دارد. تیرچه‌ها بر اساس کاربرد انواع متفاوتی دارند مثل تیرچه بتنی، تیرچه پیش ساخته خرپایی، تیرچه پیش ساخته پیش تنیده و غیره. اما سوال مهم این است که چگونه می‌توان نمونه قرارداد فروش تیرچه را تنظیم کرد که از نظر قانونی به طور کامل پذیرفته شده باشد؟ در ادامه متن، راهکارهایی برای تنظیم نمونه قرارداد خرید تیرچه ارائه می‌دهیم.

نوع قرارداد فروش تیرچه

قراردادهای خرید و فروش در قانون مدنی ما به عنوان عقد بیع شناخته می‌شوند که نمونه قرارداد فروش تیرچه نیز یکی از آن‌ها است. این قراردادها با قصد و توافق طرفین که ناشی از رضایت قلبی آن‌ها است تنظیم می‌شوند و فسخ یک جانبه‌ آن‌ها ممکن نیست.

شرایط و نحوه نوشتن نمونه قرارداد خرید تیرچه

انعقاد قرارداد خرید و فروش از بزرگراهی می‌گذارد که قانون مسیر آن را تعیین کرده است و شامل موارد زیر می‌شود:

مشخصات طرفین

هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند طرف معامله واقع شوند و قانون گذار حقوق هر دو را محترم شمرده است:

اشخاص حقیقی: شامل انسان‌ها می‌شود. در صورت معامله با اشخاص حقیقی نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت، کد پستی و شماره تماس آن‌ها را در متن قرارداد فروش تیرچه بنویسید.

اشخاص حقوقی: شامل ادارات، موسسات و شرکت‌ها می‌شود. اگر طرف معامله شما هریک از اشخاص حقوقی است نام شرکت، کد اقتصادی، کد ثبتی، آدرس، کد پستی، شماره تماس و ایمیل آن را بنویسید.

ممکن است فردی به نمایندگی از هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به امضای معامله کند، در این صورت ابتدا باید نمایندگی خود را اثبات کند، سپس نام و نام خانوادگی و سمت او در متن قرارداد نوشته می‌شود.

در حالت کلی، معامله تنها بین خریدار و فروشنده و قائم مقامان قانونی آن‌ها (برای مثال: وراث) لازم الاجرا است.

موضوع مورد معامله

در نمونه قرارداد فروش تیرچه مشخصاتی را که در خصوص تیرچه مد نظر اهمیت دارد را به طور دقیق بنویسید؛ زیرا فروشنده موظف است که تیرچه را به طور کامل مطابق با مشخصات نوشته شده در متن نمونه قرارداد فروش تیرچه به خریدار تحویل دهد. همانطور که قبلا گفته شد تیرچه‌ها انواع متفاوتی دارند، برای مثال تیرچه بتنی که بر اساس استفاده‌ای که از آن می‌شود ضخامت‌های متفاوتی دارد. بنابراین حتما ضخامت آن، دهانه، فواصل و سایر مشخصات دارای اهمیت را به طور کامل در متن قرارداد بنویسید. فروشنده باید تیرچه‌ها را در همان زمان و مکانی که قرارداد امضا می‌شود به خریدار تحویل دهد، مگر این که در متن قرارداد طور دیگری توافق کرده باشند. اگر فروشنده از تعهداتی که در این قسمت از قرارداد نوشته شده است، شانه خالی کند، خریدار می‌تواند مطابق با اختیارات قانونی خود عمل کند. برای مثال:

اگر قبل از اینکه خریدار، تیرچه‌ها را دریافت کند نقصی در آن‌ها به وجود بیاید، می‌تواند طرف مقابل را موظف کند که تیرچه بدون نقص تحویل دهد.

اگر تعداد تیرچه‌ها در متن قرارداد نوشته شده باشد و در زمان دریافت خریدار متوجه شود که از تعداد تعیین شده کمتر یا بیشتر است، در حالت اول خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا از فروشنده بخواهد که تفاوت مبلغ را به او بپردازد یا او را مکلف به انجام کامل تعهد کند و در حالت دوم باید آن تعداد تیرچه‌های اضافی را به فروشنده بازگرداند.

وجه معامله و نحوه پرداخت آن

پرداخت نقد: در این روش، خریدار بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد تمامی مبلغ را پرداخت می‌کند. او می‌تواند از هر روشی که مورد توافق قرار گرفته است، برای پرداخت وجه استفاده کند. در صورت پرداخت نقد، در متن قرارداد مبلغ، تاریخ و مکان پرداخت را قید کنید.

پرداخت اقساطی: در این روش، طرفین قرارداد مبلغ را به صورت اقساط در متن قرارداد تعیین می‌کند. در این صورت در متن قرارداد، تعداد اقساط، تاریخ پرداخت و نحوه پرداخت را به صورت دقیق بنویسید. پرداخت وجه معامله مطابق با آنچه که در نمونه قرارداد فروش تیرچه تعیین شده است به طور کامل به عهده خریدار است و خریدار موظف است که مطابق با آنچه که در متن قرارداد نوشته شده است عمل کند، در غیر این صورت، فروشنده می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند. برای مثال:

اگر خریدار به هر دلیلی از پرداخت باقیمانده وجه معامله ناتوان شود، فروشنده می‌تواند تیرچه را به او تحویل ندهد یا از او پس بگیرد.

اگر خریدار توان پرداخت وجه را داشته باشد اما از پرداخت آن خودداری کند، فروشنده می‌تواند از مرجع حل اختلاف یا دادگاه صالح بخواهد که او را ملزم به پرداخت وجه کند یا شخصا قرارداد خرید تیرچه را فسخ کند.

قرارداد خرید تیرچه

شروط نمونه قرارداد فروش تیرچه

هر یک از طرفین می‌توانند شروطی را در متن قرارداد برای طرف مقابل تعیین کنند و در صورت تخلف از آن‌ها برای طرف مقابل اختیاراتی مشخص شود. شروط نیز باید سه ویژگی مهم داشته باشند:

مشروع باشند.

قابل انجام باشند.

سود و منفعت داشته باشند.

در صورت عدم رعایت این سه شرط، آن شروط باطل هستند اما قرارداد فروش تیرچه به قوت خود باقی است.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها نمونه قرارداد فروش تیرچه

معمولا طرفین می‌توانند در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش تیرچه مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود در خصوص قرارداد تعیین کنند، در این صورت در زمان بروز اختلافات، اگر مسائل از طریق صلح و سازش قابل حل نباشد می‌توانند به آن مرجع مراجعه کنند.

اگر طرفین در متن قرارداد مرجعی را تعیین نکنند، در زمان بروز اختلافات مربوط به قرارداد می‌توانند به هر یک از سه دادگاه زیر مراجعه کنند:

دادگاه محل امضای قرارداد فروش تیرچه

دادگاه محل اقامت فردی که ادعا علیه او مطرح می‌شود (خوانده).

دادگاه محل اجرای تعهدات.

در خصوص تعداد نسخه‌های قرارداد فروش تیرچه ، عدد خاصی از سوی قانون گذار پیش‌بینی نشده است و تعداد نسخه‌ها کاملا مطابق با نظر طرفین تعیین می‌شود اما رعایت نکات زیر جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی الزامی است:

  1. تمامی نسخه‌های قرارداد خرید تیرچه به یک شکل نوشته شوند و در همه آن‌ها عبارت «تمامی نسخه‌ها متحدالشکل هستند» ذکر شود.
  2. نسخه‌ها با امضا و اثر انگشت هر دو طرف اعتبار و رسمیت می‌یابند.
  3. شماره صفحات را به صورت چاپی و به صورت جزء از کل در هر نسخه بنویسید برای مثال صفحه 1 از 4.

قرارداد فروش اقساطی کالا

این نمونه قرارداد شرایطی فراهم می‌کند که معامله مورد نظر خود را به صورت اقساطی انجام دهید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

قرارداد مناسب برای معامله و فروش کالا را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات