دستیار دندانپزشک ؛ یار کمکی دندانپزشک

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/05/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
دستیار دندانپزشک

یکی از شاخه‌های علم پزشکی که در قرن اخیر همزمان با پیشرفت علم بسیار کاربردی شده است، دندانپزشکی و زیر شاخه‌های آن است. طبیعی است که دندانپزشک به تنهایی قادر به پیش بردن روند درمان نیست و در حین انجام فرآیند درمان قطعا به یک دستیار احتیاج دارد. دستیار دندانپزشک فردی است که به پزشک جهت تسریع روند درمان دهان و دندان مراجعه ‌کننده و همچنین جلوگیری از خطاهای احتمالی پزشکی کمک می‌کند و عضو مهمی در یک مجموعه پزشکی به شمار می‌رود. حضور یک دستیار در کنار دکتر علاوه بر تسریع روند درمان، باعث افزایش کیفیت کار نیز می‌شود.

دستیار دندانپزشکی از گروه‌های شغلی پرطرفدار است که بازار کار خیلی خوبی دارد. متقاضیان بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی مربوطه می‌توانند در مطب‌ها و کلینیک‌‌ها به عنوان یک دستیار دندانپزشک مشغول به کار شوند. برای این گروه شغلی وظایف متعددی تعریف شده است اما نکته‌ای که در انجام این وظایف از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود، رعایت دقت به دلیل حساسیت بالای کار این شاخه از پزشکی است.

در این مقاله قصد داریم به تعریف دقیق‌تری از دستیار دندانپزشک و نحوه یادگیری این تخصص، شرح وظایف، مدرک تحصیلی مورد نیاز برای بازار کار، توانمندی‌های مورد نیاز و همچنین موقعیت‌های شغلی‌، ساعات کاری و میزان درآمد شاغلان این حرفه بپردازیم.

در ابتدا مناسب است به این مساله اشاره کنیم که مناسب‌ترین قرارداد برای شروع همکاری میان دستیار و کارفرما، قرارداد دستیار دندانپزشک است. می‌توانید با زدن روی عنوان این قرارداد به صفحه مقاله آن وارد شوید و درباره ماهیت این قرارداد مطالعه کنید. لازم است به ذکر است که این شیوه از همکاری در چهارچوب یک قرارداد کار انجام می‌شود.

دستیار دندانپزشکی کیست؟

به طور کلی هر دندانپزشکی با توجه به حجم مراجعه‌ کنندگان و جهت افزایش دقت و کیفیت کار خود تقریبا به حداقل یک الی دو دستیار دندانپزشک احتیاج دارد. بنابراین با توجه به حجم تقاضای بالا برای این شغل، برای این حرفه بازار کار خوبی را می‌توان در نظر گرفت. از جمله وظایف مشترک دستیاران این است که قبل از نشستن بیمار، موقعیت صندلی را بررسی کنند که برای او راحت باشد و وسایل مورد استفاده را استرلیزه و ضدعفونی کنند و در حین انجام کار، متریال و مواد مورد نیاز را به دکتر بدهند.

همچنین دستیاران باید ویژگی‌های اخلاقی همچون اجتماعی بودن، صادق بودن، منظم بودن، مسئولیت پذیر بودن، توانایی برخورد حرفه‌ای، صبور بودن و توانایی درک بیمار را داشته باشند. آن‌ها باید ویژگی‌های ظاهری همچون برخورداری از ظاهری مناسب و آراسته، استفاده از روپوش‌های پزشکی تمیز و مناسب، رعایت بهداشت دهان و دندان و همینطور بهداشت فردی را رعایت کنند.

نحوه یادگیری تخصص دستیار دندانپزشک

در بعضی از کشورها رشته دستیار دندانپزشکی را باید به صورت آکادمیک در دانشگاه تحصیل کرد و پس از اخذ مدرک آن مشغول به کار شد. با این حال، برای یادگیری این رشته راه‌های دیگری نیز وجود دارد. یکی از این راه‌ها، شرکت در دوره های آموزشی توسط موسسات آموزشی مختلف است. در این دوره بعضی از موارد آموزشی به صورت عملی به کارآموز نشان داده می‌شوند.

البته باید یادآور شد که این دوره در هر شهر و هر زمانی برگزار نمی‌شود و با توجه به شیوع کرونا در چند سال اخیر دوره‌های آموزش حضوری کاهش پیدا کرده و اکثر آموزش‌ها به صورت آنلاین ارائه می‌شوند اما باید خاطر نشان کرد که هنگام استخدام دستیار توسط پزشک، مدرک به تنهایی کافی نیست و مهارت، تخصص و تسلط بر کار برای کارفرمایان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وظایف دستیار دندانپزشک چیست؟

همانطور که اشاره کردیم دستیاران دندانپزشکی وظایف مختلفی به عهده دارند که با شرکت در دوره‌های مربوطه می‌توانند این مهارت‌ها را به دست آورند. در این بخش به شرح این وظایف می‌پردازیم:

  1. منشی‌گری و هماهنگ کردن وقت اولیه و وقت مجدد بیمار؛
  2. استفاده از عینک محافظ، ماسک، دستکش و لباس مخصوص جهت محافظت از خود در برابر انواع بیماری‌های عفونی؛
  3. تشکیل پرونده برای بیمار جهت داشتن سوابق او در صورت مراجعات بعدی؛
  4. عدم افشای اطلاعات بیمار؛
  5. هدایت کردن بیمار به اتاق مخصوص و آماده کردن یونیت او؛
  6. دادن متریال مورد نیاز به دندانپزشک، قبل و هنگام انجام کار درمانی یا زیبایی؛
  7. مخلوط کردن متریال و مواد مورد نیاز؛
  8. دریافت هزینه‌ها از بیمار؛
  9. مراقبت از بیمار و کنترل استرس او؛
  10. دادن توصیه‌ها و آموزش‌های لازم به بیمار؛
  11. قرار دادن ساکشن در دهان بیمار حین انجام کار دندانپزشکی؛
  12. انجام بی حسی موقت قبل از شروع کار؛
  13. جرم گیری دندان‌های بیمار زیر نظر دندانپزشک؛
  14. بررسی مواد اولیه موجود در مطب و سفارش و شارژ مجدد آن‌ها در صورت نیاز و پس از مشورت با پزشک؛
  15. فعالیت جهت انجام تبلیغات موثر برای مطب و شخص دندانپزشک در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام.

مدرک دستیار دندانپزشک چیست؟

برای اخذ مدرک دستیاری دندانپزشکی باید دوره‌های آموزشی و عملی لازم را گذراند. مباحث مهم آموزشی این دوره عبارتند از:

  1. طرز برخورد اجتماعی و مودبانه با مشتری؛
  2. اصول منشی‌گری و جواب دادن تماس‌ها و وقت‌ دهی منظم به مشتری؛
  3. نحوه تشکیل پرونده برای مشتری‌ها و دانستن سوابق مشتری جهت انتقال به پرونده؛
  4. شناخت آناتومی دندان و دهان؛
  5. دانش بهداشت و کنترل عفونت دهان و دندان؛
  6. اطلاع از نحوه کنترل عفونت در محیط؛
  7. آشنایی کامل با تجهیزات مربوط به دهان و دندان؛
  8. یادگیری جزئیات دستیاری دندانپزشکی کودکان؛
  9. آگاهی از مباحث لازم در رادیولوژی دندان؛
  10. شناخت دستیاری دندانپزشکی ترمیمی؛
  11. یادگیری درمان‌های پروتز، ارتودنسی، جرمگیری، ایمپلنت، درمان‌های پریودنتیکس، درمان‌‌‌‌های فک، دهان و صورت.

قبولی در آزمون و توانمندی‌های بعد از گذراندن دوره

پس از آن، کارآموزان در صورت قبولی در آزمون می‌توانند نسبت به اخذ مدرک خود اقدام کنند. با توجه به مطالب فوق ممکن است به نظر برسد که اخذ مدرک دستیار دندانپزشک بسیار راحت است. در صورتی که آزمون این رشته جهت اخذ مدرک سالی یک بار برگزار می‌شود و در صورت قبول نشدن، دانشجو باید تا یک سال بعد صبر کند.

توانمندی‌های دستیاران پس از اتمام دوره دستیاری دندانپزشکی به شرح موارد زیر است:

  1. شناخت تجهیزات و متریال مورد استفاده در دندانپزشکی به طور کامل؛
  2. یادگیری نحوه فعالیت در کنار پزشک به موثرترین شکل ممکن؛
  3. آشنا شدن با انواع روش‌های استرلیزه جهت پیشگیری از بیماری‌های واگیردار.

موقعیت‌های شغلی دستیار دندانپزشک

به طور کلی مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مهمترین جاهایی هستند که به این تخصص نیاز دارند. تخصص‌های دندانپزشکی همچون ارتودنسی، کودکان، سالمندان و جراحی فک و دهان نیازمند دستیاران حرفه‌ای و متخصص است. دستیار می‌تواند به عنوان تکنسین دهان و دندان مشغول به کار شود. همچنین او با استفاده از مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ خود می‌تواند در زمینه خرید و فروش انواع محصولات دندانپزشکی اقداماتی انجام دهد. یک دستیار همچنین توانمندی فعالیت به عنوان استاد و شروع آموزش برخی از مهارت‌های خود در قالب دوره‌های آموزشی را پیدا می‌کند. او همچنین می‌تواند در شرکت‌های بیمه‌ای مرتبط با دندانپزشکی برای بررسی درخواست‌ها و شکایات افراد نیز مشغول به کار شود.

میزان در آمد در این حرفه چقدر است؟

میزان درآمد هر دستیار دندانپزشک می‌تواند با توجه به تجربه، کیفیت کار، مهارت و تخصص، ساعات کاری، پاره وقت یا تمام وقت بودن و با توجه به استان و شهر محل سکونت، متغیر باشد. به طور کلی دستیاری که وظیفه منشی‌گری را نیز انجام می‌دهد، تقریبا حقوقی معادل حقوق اداره کار دارد. مسلما افرادی که تمایل به کار پاره وقت در این زمینه دارند، حقوق کمتری را دریافت می‌کنند. با این حال میزان حقوق دریافتی شاغلین این رسته شغلی، با توافق مابین طرفین قرارداد مشخص خواهد شد و متغیر بودن آن علاوه بر اینکه به عوامل فوق‌ الذکر بستگی دارد، برای بسیاری از دستیاران می‌تواند با توجه به نوع تخصص و میزان تجربه بالاتر، رقم قابل توجهی باشد.

توصیه می‌کنیم

شروع فعالیت کاری به عنوان دستیار دندانپزشک نیازمند مهارت و تخصص بالایی است. به عبارت دیگر، فردی که مسئولیت دستیار دندانپزشکی را به عهده می‌گیرد باید از حساسیت و دقت بالایی نیز برخوردار باشد تا از آسیب‌های احتمالی پزشکی جلوگیری کند. به همین دلیل در ابتدای کار، امضای قرارداد مابین طرفین ضروری محسوب می‌شود و از آنجایی که فعالیت در حیطه دستیار دندانپزشک همچون مشاغل دیگر نیازمند داشتن قراردادی جامع و کامل است، توصیه می‌شود ابتدا از مفاد این قرارداد اطلاعات لازم را کسب کنید.

تنظیم قرارداد ضمن حفظ حقوق طرفین، مانع از بروز اختلافات احتمالی نیز می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم قرارداد مورد نظر خود را به کارشناسان حقوقی و وکلای تیم رکلا بسپارید. همچنین شما می‌توانید در رکلا از خدماتی نظیر مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

قرارداد دستیار دندانپزشک

متن قرارداد مورد نظرتان را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک
دانلود نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک
مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات