لایحه مشروبات الکلی و شرایط قانونی در مورد نمونه لایحه نگهداری مشروبات الکلی

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/05/31
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه مشروبات الکلی

لایحه مشروبات الکلی ، از انواع لایحه دادگاه در خصوص این نوع جرم است. این لایحه‌ زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شخصی به جرم ساخت، نگهداری، حمل و مصرف مشروبات الکلی متهم شده باشد. در فقه و قانون مصرف مشروبات الکلی حرام و ممنوع است. هیچکس حق ندارد علنی در معابر مشروبات الکلی استفاده کند. علاوه بر این خرید و فروش مشروبات الکلی نیز ممنوع است. به دلیل تأکید فقه برای حرمت شراب و اهمیت این موضوع قانون، حمل، ساخت، نگهداری، مصرف و خرید و فروش مشروبات الکلی را جرم‌ می‌داند. یعنی انجام این موارد جرم محسوب می‌شود. هر کس که این کارها را انجام دهد مطابق قانون، باید مجازات ‌شود. مصرف مشروبات الکلی می‌تواند از دلایل به وجود آمدن جرم‌های بیشتری در جامعه باشد.

فردی که با استفاده از مشروبات الکلی به اصطلاح در حالت مستی است، می‌تواند در کوچه و خیابان موجب مزاحمت برای دیگران شود. در این شرایط شخص علاوه بر جرم استفاده از این مشروبات، جرم مزاحمت را نیز انجام داده است. شاکیان این مزاحمت می‌توانند علیه او نمونه لایحه مشروبات الکلی تنظیم کنند و از دادگاه بخواهند که به جرایم این شخص رسیدگی کند.

قانون این حق را برای اشخاص مختلف در نظر گرفته ‌است که هر زمان احساس کردند که امنیت آن‌ها در خطر است، به مراجع صلاحیت‌دار اطلاع دهند. همانطور که پیش‌تر گفتیم شخصی که به ‌طور آشکار مشروبات الکلی استفاده می‌کند، ممکن است مرتکب جرم‌های دیگر نیز شود. به ‌همین دلیل برای پیشگیری از وقوع جرم‌های دیگر باید این تخلف را ضمن تقدیم نمونه لایحه مشروبات الکلی به دادگاه گزارش دهیم.

علل تنظیم لایحه دفاعیه در مورد نگهداری مشروبات الکلی

تنظیم نمونه لایحه دفاعی در مورد نگهداری مشروبات الکی در شرایط و موقعیت‌های متعددی انجام می‌شود. در ادامه چند مثال را بیان می‌کنیم. در شرایط و موقعیت‌هایی که شرح می‌دهیم، برای شکایت یا دفاع از شکایت، می‌توانید از لایحه دفاعیه در مورد نگهداری مشروبات الکلی استفاده کنید.

اقدام به تولید مشروب به دلیل کسب سود بیشتر

گاهی افراد به طمع کسب سود بیشتر به ساخت و تولید مشروبات الکلی می‌پردازند. به این صورت که وسایل و تجهیزات برای تولید مشروبات الکلی را فراهم می‌کنند و مشغول به فعالیت می‌شوند. تولیدکنندگان مشروبات الکی، مشروبات را پس ‌از تولید به دیگران می‌فروشند. قانون این عمل را جرم می‌داند. در این حالت فردی که در همسایگی این محل ساکن است و یا از هر طریقی از مکان تولید مشروبات الکلی مطلع شده ‌است، می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه مشروبات الکلی و تقدیم آن به دادگاه خواستار برخورد قانونی با مجرم شود.

تهیه و تدارک مکان برای نگهداری مشروبات الکلی

تصور کنید شخصی محلی را آماده کرده است و از آن برای نگهداری مشروبات الکلی استفاده می‌کند. این شخص مشروبات را نگهداری می‌کند تا در فرصت‌های مناسب به خریداران بفروشد. در این موقعیت اگر رفت و آمدهای مشتریان باعث ایجاد مزاحمت و احساس ناامنی برای سایر همسایگان و ساکنین محله شود، آ‌ن‌ها می‌توانند نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مشروبات الکلی تنظیم کنند. این اشخاص با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مشروبات الکلی از دادگاه تقاضا می‌کنند که به مشکلات و شرایط آن‌ها رسیدگی کند و با توجه به شرایط حکم عادلانه‌ای دهد.

نقل و انتقال مشروبات الکلی

ممکن است اشخاصی در یک شهر یا استان مشغول به تهیه مشروبات الکلی باشند. این اشخاص برای فروش این مشروبات به شهرها و استان‌های دیگر از وسایل نقلیه مختلف استفاده می‌کنند. در صورتی‌ که شخص یا اشخاصی به این محموله‌ها مشکوک شده باشند و سپس با استفاده از راه‌های دیگر از حمل مشروبات مطمئن شوند، می‌توانند به مراجع صلاحیت دار اطلاع دهند. در این موقعیت شاکیان می‌توانند از نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی نیز استفاده کنند.

نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی به ‌منظور مجازات و محکوم کردن شخص یا اشخاصی تنظیم می‌شود که مشروبات الکلی را در شهرها و مناطق مختلف کشور حمل می‌کنند. اگر با اطلاعاتی که شاکی به دادگاه ارائه می‌دهد و ارائه نمونه لایحه دفاعیه ساخت مشروبات الکلی، جرم متهم برای دادگاه اثبات شود، قاضی به مجازات مجرمان حکم می‌دهد.

اگر پس ‌از حضور و گزارش ضابطین در محل مشخص شود که این مشروبات کشف‌ شده بیش ‌از ۲۰ لیتر است، وسایلی که برای حمل مشروبات استفاده ‌شده است، به نفع دولت ضبط می‌شود. یعنی اگر فردی برای مشروبات الکلی از یک ماشین‌سواری، وانت، موتور یا وسایل دیگر استفاده کند و مالک وسیله نقلیه از حمل مشروب آگاه باشد، وسیله نقلیه به نفع دولت ضبط می‌شود.

اگر مالک وسیله نقلیه بتواند اثبات کند که از حمل مشروبات الکلی بی‌خبر بوده و بدون اطلاع او مشروبات با وسیله نقلیه حمل شده ‌است، می‌تواند از مجرم خسارت بگیرد. در این شرایط شخصی که مرتکب جرم شده ‌است، باید مبلغی معادل وسیله نقلیه را به‌ عنوان جریمه به دولت بپردازد.

مجازات دایرکردن محلی برای شرب خمر

اگر شخصی محلی را برای شرب خمر دایر کرده باشد و افرادی به این منظور در آنجا جمع شوند یا خودش مردم را به آنجا دعوت کند، مرتکب جرم شده است. در این حالت همسایگان می‌توانند ضمن تنظیم نمونه لایحه مشروبات الکلی ، یک استشهادیه از اهالی محل مبنی ‌بر ایجاد مزاحمت به واسطه مشروب‌خواری تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم کنند. دادگاه با مطالعه محتوای لایحه دفاعیه مصرف مشروبات الکلی و بررسی اسناد، دلایل و استشهادیه، حکم مناسب و مجازات مقرر را اعلام می‌کند.

اشخاصی که برای تاسیس مکان شراب‌خواری به دیگران کمک کنند یا در این مکان مشغول به کار شوند یا به هر طریق دیگری در آن محل فعالیت کنند، معاون جرم محسوب می‌شوند. دادگاه با توجه به اوضاع ‌و احوال و میزان تأثیر عمل آن‌ها برای آن‌ها مجازات تعیین می‌کند یا در مجازات به آن‌ها تخفیف می‌دهد.

برای مثال شخصی که به دلیل نیاز مالی یا بیکاری و از روی اضطرار یا اجبار در آن مکان کار ‌کرده است، می‌تواند با اثبات اوضاع و احوال خود به قاضی، از دادگاه تقاضا کند که در مجازات او تخفیف دهند. مجازات مصرف مشروبات الکلی شلاق حدی است. شخصی که مشروبات الکلی را به هر طریقی استفاده می‌کند چه مست شود و چه مست نشود، مجازات حد می‌گیرد. یعنی این شخص به ۸۰ ضربه شلاق حدی محکوم می‌شود.

نکات مهم پیش از تنظیم لایحه مشروبات الکلی

  1. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که غیر مسلمانانی که در ایران زندگی می‌کنند، در صورت مصرف مسکرات «مست کننده‌ها» محکوم به حد نمی‌شوند.
  2. غیر مسلمان فقط در صورتی‌ که به ‌صورت علنی مشروبات الکی را استفاده کنند، مستحق مجازات شلاق می‌شوند. یعنی غیر مسلمان حق ندارد در خیابان، رستوران و در جامعه مسلمانان مشروبات الکلی مصرف کنند.
  3. اگر فرد غیرمسلمان در خانه خود مشروبات الکلی استفاده کند ولی در حال مستی در معابر و مکان‌های عمومی ظاهر ‌شود، به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محکوم می‌شود.
  4. اگر فردی به ‌علت مصرف مشروبات الکلی به ۸۰ ضربه شلاق حدی محکوم شود و مجدداً در مرتبه دوم نیز دستگیر و به ۸۰ ضربه شلاق حدی محکوم شود، در صورت تکرار جرم برای دفعه سوم، حکم اعدام می‌گیرد.

عوامل تشدید مجازات جرم مشروبات الکلی

هرگونه خرید و فروش مشروبات الکلی، به هر میزانی که باشد، جرم محسوب می‌شود. یعنی چه فرد ۱ لیتر مشروب الکلی معامله کند چه ده لیتر، در هر صورت مرتکب جرم شده ‌است. در مواقعی که مشروبات الکلی بیش‌ از ۲۰ لیتر باشند، مجازات شدیدتری برای مرتکب این جرم در نظر گرفته می‌شود. از طرف دیگر، اگر فردی که مشروبات الکلی را تولید، نگهداری یا خرید و فروش کرده است، کارمند دولت یا یکی از کارکنان سه قوه باشد، علاوه ‌بر مجازات مقرر در قانون، به انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت ۱ تا ۵ سال نیز محکوم می‌شود.

تخفیف مجازات در مجازات جرایم مشروبات الکلی

قاضی می‌تواند به ‌علت شرایط بیماری فرد مجرم یا ناتوانی او و همچنین در صورتی‌ که سوء پیشینه ندارد، مجازات تعزیری او را تا جایی‌ که ممکن است تخفیف دهد. در مواردی که فردی به شلاق تعزیری محکوم‌ شده است اگر قاضی تشخیص دهد که این شخص توانایی بدنی کمی دارد و ضعیف است به ‌جای شلاق تعزیری می‌تواند از او جریمه نقدی بگیرد.

پیشنهاد ما در این مورد

شما می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم لایحه، مشاوره حقوقی تلفنی ارائه می‌کند. برای ثبت درخواست در این خصوص، روی لینک قبل بزنید. از طرف دیگر، شما می‌توانید درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
میلاد دهقان
thumb_up_alt
سلام. ما به شمال کشور رفته بودیم. در جنگل در حالی که مشروب یه گوشه جنگل بود ما رو گرفتن و دادگاهی کردن. حال می‌گویند دست ما دیدن که پرت کردیم اونجا. شش لیترم واسمون زدن حالا پیام‌ اومده لایحه بذاریم چی بنویسیم؟
00:33
27 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. برای تنظیم لایحه درخواست شما را ثبت کردیم. با شما تماس خواهیم داشت.
16:39
28 خرداد 1401