ترفندهایی برای افزایش دقت در کار و شناسایی عوامل کاهش دقت

-
بروزرسانی:1402/10/06
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
دقت در کار

برای موفقیت در هر شغلی، علاوه بر مهارت‌های فنی و تخصصی، به مهارت‌های دیگری از جمله، دقت در کار نیاز دارید تا بتوانید میزان بهره وری کاری خود را افزایش دهید. در هر سازمانی، مدیران از کارمندان خود انتظار دارند که وظایف محوله را طبق استانداردهای کیفی معینی به اتمام برسانند. ممکن است کارمندانی خود را ملزم به رعایت این استانداردها ندانند و به دلیل بی دقتی، کارها را به شیوه خودشان و با اشتباهات زیاد انجام دهند. تاثیرات مخرب این اقدام روی کارایی سازمان و همچنین، اعتبار آن، بسیار زیاد خواهد بود. در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت دقت در کار صحبت کنیم زیرا این مهارت به قدری مهم است که مدیران آن را در شرایط آگهی‌های استخدامی نیز ذکر می‌کنند.

علاوه بر مساله دقت در کار، تمرکز در کار نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در یک مقاله در خصوص چگونگی افزایش تمرکز در محل کار توضیح دادیم که پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینکی که پیش‌تر مشخص شد، وارد صفحه این مقاله شوید و آن را بخوانید. برخورداری از این ویژگی‌ها از مهمترین عوامل موفقیت کارپذیران در انواع قرارداد کار است.

دقت در کار و ویژگی‌های افراد جزیی نگر

دقت در کار ، مهارتی قابل یادگیری و ارزشمند است. دقیق بودن، یعنی اینکه همه توجه و حواستان را به یک موضوع معطوف کنید و تحت هیچ شرایطی به خودتان اجازه ندهید که به راحتی از آن موضوع منحرف شوید. دقت، یک مهارت انتخابی و اکتسابی به شمار می‌آید. در واقع، شما انتخاب می‌کنید که از بین محرک‌های مختلف اطرافتان، حواستان را روی یک مسئله یا شی خاص معطوف کنید تا بدین صورت، دقتتان افزایش یابد. همچنین، دقت یا جزئی نگری یک مهارت اکتسابی است یعنی اینکه اگر تا به حال در انجام وظایفتان دقت به خرج نداده‌اید و فرد دقیقی نبوده‌اید، با تلاش و کوشش و به کارگیری راهکارهایی می‌توانید آن را در خود ایجاد و تقویت کنید.

جزئی نگری و افزایش کیفیت نتیجه نهایی

زمانی که شما  تصمیم می‌گیرید کار یا پروژه‌ای‌ را انجام دهید، اگر به همه جزئیات امر توجه کنید و حتی کوچک‌ترین نکته‌ای را از قلم نیندازید، یک پروژه با کیفیت تحویل می‌دهید و به عنوان یک فرد با دقت شناخته می‌شوید. هر چقدر بیشتر به نکات ریز کارتان توجه کنید، راحت‌تر می‌توانید وظایفتان را مدیریت کنید و به تبع آن، بازدهی شما افزایش می‌یابد. در ادامه به خصوصیات افراد با دقت، اشاراتی خواهیم داشت:

  1. توجه کامل به جزئیات؛
  2. برخورداری از تفکر انتقادی به منظور نقد و بررسی تمام جوانب مسئله؛
  3. پرسش‌های متعدد در مورد مسائل مختلف به منظور درک و فهم درست از موضوع مدنظر؛
  4. مرور و بررسی مجدد کارهای تمام شده توسط آن‌ها به منظور شناسایی و برطرف کردن ایرادهای احتمالی.

اهمیت به کارگیری دقت در کار

افرادی که دقت در کار را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهند، زمانی که مسئولیتی به آن‌ها محول می‌شود، آن را به بهترین شکل انجام خواهند داد. این افراد، به واسطه توجهی که به جزئیات دارند، از دوباره کاری اجتناب می‌کنند. بنابراین، در زمان، صرفه جویی زیادی می‌شود. همچنین، آن‌ها قادر هستند نکات ریزی که در پروژه وجود دارد و منجر به آسیب‌های مهلک و پر هزینه می‌شود را شناسایی کنند.

از طرف دیگر، مدیران و کارفرمایان اطمینان دارند که هر پروژه یا وظیفه‌ای را به کارمندان با دقت خود بسپارند، مو به مو و مطابق با خواسته مدیر، آن را به اتمام می‌رسانند و از سرهم‌بندی کردن امور محوله اجتناب می‌کنند. بنابراین، این افراد، از ارزش کاری بالایی برخوردار هستند و به جایگاه‌های شغلی بالاتری نیز هدایت می‌شوند. از این رو، این کارمندان به واسطه دقت در کار ، در طولانی مدت، موفقیت و پیشرفت سازمان را سبب می‌شوند و حتی ممکن است به مجموعه‌های دیگر با درآمد و جایگاه شغلی بالاتر بروند.

ترفندهای برای بالا بردن دقت در کار توسط کارمند

تنها تفاوتی که بین افراد حرفه‌ای و عادی وجود دارد، توجه به جزئیات و دقت در انجام امور محوله است. اگر افراد متخصص، توجهی به نکات ریز در انجام وظایفشان نداشته باشند و فقط به روند کلی انجام امور توجه کنند، به حتم، با شکست مواجه خواهند شد اما چنانچه کارمندان عادی، برخلاف آنچه که از آن‌ها انتظار می‌رود، با دقت و مو به مو انجام وظیفه کنند، احتمال ایجاد اشتباه و خطا کاهش می‌یابد و در نهایت، عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند. همچنین، از افراد متخصص، پیشی می‌گیرند و امکان ارتقای جایگاه و ترفیع رتبه برایشان فراهم می‌شود. خوب است بدانید که برخورداری از دقت در کار یک مهارت ذاتی نیست و شما با به کارگیری شگردهای زیر می‌توانید آن را در خود ایجاد کنید:

  1. تهیه چک لیست به منظور ساماندهی امور و مسئولیت‌هایتان؛
  2. مدیریت مناسب زمان؛
  3. تفکر تحلیلی با هدف بررسی همه جوانب و ابعاد یک مسئله؛
  4. توجه به زبان بدن فرد مقابل؛
  5. بررسی و مرور دوباره مراحل انجام کار به منظور عدم تکرار مجدد وظایف؛
  6. حذف عوامل حواس پرتی؛
  7. ارجحیت کیفیت بر سرعت در انجام امور؛
  8. ارائه پاداش شخصی به خود، بابت انجام درست امور؛
  9. توجه موثر به صحبت‌های طرف مقابل، شامل واکنش نشان دادن و قطع نکردن حرف‌های او؛
  10. اختصاص دادن زمان‌هایی برای استراحت در طول روز؛
  11. حضور فعال در جلسات شرکت به منظور آشنایی بیشتر با جزئیات شغل مورد نظر؛
  12.  تفکر درباره تمام وقایع رخ داده در پایان روز.

راهکارهای بالا بردن دقت در کار کارمندان توسط مدیران

تقریبا همه کارفرمایان یا مدیران در کسب و کار خود، با پرسنلی مواجه هستند که وظایفشان را با دقت انجام نمی‌دهند. در این قسمت، به نکات راهبردی برای بالا بردن دقت در کار می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند در صورت مشاهده بی‌دقتی یکی از اعضای تیم، از آن‌ها بهره بگیرید تا از ناکارآمدی فرد جلوگیری کنید:

  1. صحبت صریح و رو در رو با فرد و جویا شدن علت بی‌دقتی او؛
  2. بررسی انتظارات و خواسته‌هایتان از لحاظ تناسب بین حجم امور محوله به کارمندتان و  زمان مشخص شده؛
  3. درخواست تهیه چک لیست روزانه از کارمندتان برای انجام به موقع وظایف؛
  4. بررسی نیازهای آموزشی فرد و ارائه منابع لازم برای آموزش و بهبود عملکردش؛
  5. مشخص کردن یک بازه زمانی مشخص برای تحویل امور؛
  6. فراهم کردن بستری برای امکان تعامل کارمند بی دقت و کارمند جزئی نگر؛
  7. بهره مندی از سیستم تشویق و تنبیه به منظور انجام با کیفیت وظایفشان.

عوامل موثر بر کاهش دقت در کار

زمانی که می‌خواهید مسئولیتی را به خوبی انجام دهید، باید همه توجه و حواستان را معطوف آن کنید و همه دقت خود را به کار بگیرید تا امور محوله را با کیفیت به اتمام برسانید اما در برخی مواقع، ممکن است تحت تاثیر عواملی قرار بگیرید که باعث ‌شود میزان توجه شما محدود شود. در ادامه به علل کاهش دقت در کار می‌پردازیم:

بررسی علل موثر

  1. وجود محرک‌های خارجی در محیط اطراف، مانند رفت و آمد افراد، نوتیفیکیشن گوشی، تیک تاک ساعت و غیره؛
  2. یکنواخت بودن شرایط؛
  3. تکرار بیش از حد یک موضوع؛
  4. احساس خستگی؛
  5. خواب ناکافی؛
  6. گرسنگی؛
  7. برخورداری از هیجاناتی مانند ترس، نگرانی، غم و غیره؛
  8. عدم علاقه به انجام کار.

توصیه نهایی

در هر سازمان، اگر مدیران خواهان انجام کارها و پروژه‌های با کیفیت باشند، باید از کارمندان دقیق و جزئی نگر بهره بگیرند. این افراد، به واسطه برخورداری از دقت، به همه جزئیات توجه می‌کنند و بدون توجه به عوامل حواس پرتی در محیط، به انجام کارهایشان می‌پردازند. بنابراین، بهره وری آن‌ها افزایش و موفقیت و پیشرفت عاید سازمان می‌شود.

در زمان استخدام نیروهای جدید، علاوه بر اینکه باید اطمینان حاصل کنید که متقاضی از دقت بالایی برخوردار باشد، توصیه می‌کنیم، یک قرارداد معتبر بین مدیر و کارمند امضاء شود تا هر دو طرف، به تعهدات خود عمل کنند. برای این منظور می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی وب سایت رکلا کمک بگیرید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات