قرارداد کارگزاری خرید چیست و چه زمانی یک نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا کامل است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/30
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری خرید

قرارداد کارگزاری خرید ، از انواع قرارداد کارگزاری یا بروکری است. آقای محبی را چند وقتی است که می‌شناسم. جوان مستعد و تلاشگری است. به خاطر می‌آورم اولین دیدارمان مربوط به روزی بود که برای مشاوره حقوقی به رکلا آمده بود. آن روز گفت که قصد دارد در زمینه کارگزاری فروش فعالیت کند و نیازمند قراردادی است که از آن برای بستن قرارداد با کارفرماها استفاده کند. از طرفی اطلاعاتی در زمینه امور حقوقی می‌خواست. آن روز گفت و گوی خوبی داشتیم. بعد از آن شاهد موفقیت‌ها و فعالیت‌هایشان در زمینه کارگزاری فروش بودم.

بسیاری از مشتریانمان با ایشان همکاری کرده بودند و معتقد بودند که از ویژگی‌های منحصر به فردش این است که نوسانات بازار را به خوبی می‌شناسد و نسبت آن بسیار مسلط است. از این که می‌دیدم به شدت تلاشگر و موفق است و در زمان کمی بسیار پیشرفت داشته، او را تشویق می‌کردم و برایم قابل احترام بود. به همین دلیل در خاطرم مانده بود و هر وقت صحبت از کارگزاری می‌شد ناخودآگاه به یادش می‌افتادم.

آقای محبی معمولاً به رکلا مراجعه حضوری نداشت، بعد از اولین جلسه، معمولاً به صورت تلفنی درباره امور کاری صحبت می‌کردیم و اگر مسئله‌ای در قراردادهایشان پیش می‌آمد با ما مشورت می‌کردند. علاوه بر این، قراردادهایشان را برایشان تنظیم می‌کردیم و به صورت اینترنتی و به وسیله ایمیل در اختیارشان قرار می‌دادیم.

کارگزاری خرید کالا ، یک شتاب رو به جلو!

تقریبا سه روز پیش بود که آقای محبی با رکلا تماس گرفتند. بعد از احوالپرسی‌های ابتدایی و صحبت‌های مقدماتی، دلیل تماسشان با رکلا را توضیح دادند. آقای محبی گفتند که چند وقتی است که یک کارفرما با ایشان تماس می‌گیرد و اصرار دارد که با یکدیگر همکاری کنند. ولی زمینه فعالیت ایشان با چیزی که در نظر آن کارفرما است متفاوت است.

آقای محبی گفتند: همانطور که می‌دانم ایشان در زمینه کارگزاری فروش محصول فعالیت می‌کنند. ولی کارفرمایی که اصرار به همکاری دارد، می‌خواهد در کارگزاری خرید کالا با ایشان همکاری کند. آقای محبی گفتند که در زمینه کارگزاری فروش مشکلی ندارند ولی تجربه‌ای در زمینه کارگزاری خرید ندارند. چیزی هم درباره قرارداد کارگزاری خرید نمی‌دانند. از طرفی کارفرما بسیار اصرار دارد و می‌گوید که مطمئن است با سابقه‌ای که در زمینه کارگزاری فروش دارم می‌توانم به ایشان کمک کنم.

در ادامه آقای محبی توضیح دادند که این پیشنهاد کاری مربوط به یک فروشگاه لباس است. صاحب فروشگاه، چند وقتی است که متوجه رکود فروش و کاهش درآمد فروشگاه شده است. با تحقیقانی که انجام داده متوجه شده است که مشتریان چندان از اجناس راضی نیستند و اجناس فروشگاه رضایتشان را جلب نکرده است. از طرفی قیمت محصولات نسبت به کیفیت آن‌ها بسیار بیشتر است. در مجموع، صاحب فروشگاه این عوامل را دلیل رکود کسب و کارشان می‌داند. به همین دلیل به دنبال ایده و راهکاری بوده است که وضعیت فروشگاه را کمی بهتر کند و باعث رونق فروش محصولاتشان شود. بعد از تحقیقات در این زمینه تصمیم می‌گیرند که کار خرید محصولاتی که برای فروش می‌آورند را به یک کارگزار بسپارند. از آنجایی که از دوستانشان تعریف آقای محبی را شنیده بودند، بسیار اصرار داشتند که آقای محبی در این زمینه با ایشان همکاری کند.

آقای محبی، نکات حقوقی کارگزاری را نمی‌دانست!

آقای محبی گفتند که با مطالعاتی که اخیراً داشته‌اند و با توجه به تجربه‌ای که در کارگزاری دارند، احتمال می‌دهند که بتوانند همکاری کنند. ولی امور حقوقی و قانونی قرارداد کارگزاری خرید کالا برایشان بسیار دارای اهمیت است. به همین دلیل درخواست داشتند که درباره نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا با یکدیگر صحبت کنیم. در جوابشان گفتم که متوجه هستم و حتماً در این باره مفصل صحبت خواهیم کرد. اما پیش از صحبت درباره متن نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا ، باید ببینیم که کارفرما به طور دقیق چه می‌خواهد!

درخواست کارفرما از کارگزار خرید چیست؟

به آقای محبی توضیح دادم؛ همانطور که می‌دانید خرید و فروش دو بازوی اقتصاد هستند. همیشه یک طرف می‌فروخته و طرف دیگر خریدار بوده است. این داد و ستد است که اقتصاد را به‌ وجود آورده است. بنابراین من نیز احتمال می‌دهم که تجربه شما در زمینه فروش بتواند در زمینه خرید نیز بسیار کارایی داشته باشد. برای نتیجه بهتر لازم است که شما بدانید، کارفرما که در اینجا صاحب فروشگاه لباس است، به طور دقیق از شما چه چیزی می‌خواهد، به دنبال چه چیزی است و هدفش از قرارداد کارگزاری چیست؟

ممکن است کارفرمایی بگوید که تنها به دنبال جنس لوکس و خاصی است و برایش خریداران مخصوص دارد. ممکن است بگوید به دنبال جنسی است که خریدش برای عموم مردم ممکن باشد. حتی ممکن است از شما تنها در زمینه فروش، مشاوره و مشورت بخواهد. بعضی کارفرمایان حتی درخواست دارند که در زمان تنظیم قرارداد خرید محصول نیز آن‌ها را همراهی کنید. بعضی به راهنمایی شما اکتفا می‌کنند و بعضی دیگر درخواست دارند که جایی که برای خرید باید به آن مراجعه کنند را به طور دقیق به ایشان معرفی کنید. در مجموع قبل از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا لازم است که شما بدانید کارفرما به دنبال چی چیزی است. در این زمان ارائه خدمات شما و حوزه فعالیتتان مشخص می‌شود.

تفاوت قرارداد کارگزاری خرید کالا و قرارداد کارگزاری فروش کالا

«آیا می‌شود برای نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا از قرارداد کارگزاری فروش کالا استفاده کرد؟» این سوالی بود که آقای محبی پرسیدند.

از آنجایی که برایشان توضیح داده بودم که تجربه‌شان در زمینه کارگزاری فروش کالا می‌تواند در زمینه خرید کالا نیز به ایشان کمک کند، این سوال برایشان پیش آمده بود.

در جوابشان توضیح دادم، درست است که این دو مساله بسیار به هم مرتبط هستند و تجربه فعالیت در آن‌ها می‌تواند در هر دو مسیر کمک کننده باشد، ولی قراردادی که برای کار تنظیم می‌شود باید کامل و مشخص در زمینه هدف خواسته شده باشد. بنابراین مهم است که قرارداد کارگزاری خرید مجزا و متفاوت از قرارداد کارگزاری فروش باشد. البته در مواردی که شما همزمان به عنوان کارگزار ، در زمینه خرید و فروش محصولات، با یک شخص حقیقی یا حقوقی شروع به همکاری می‌کنید، می‌توانید در یک قرارداد به هر دو گزینه اشاره کنید و از عنوان کلی کارگزاری خرید و فروش کالا استفاده کنید. در مجموع تفاوت قرارداد کارگزاری خرید و فروش، بر روی موضوع قرارداد است. موضوع قرارداد، مسئولیت‌های متعددی ایجاد می‌کند و هدف کلی پروژه را بیان می‌کند.

نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

نحوه نوشتن متن قرارداد کارگزاری خرید چگونه است؟

آقای محبی که تا اینجای صحبتمان به خوبی گوش سپرده بودند، گفتند متوجه توضیحاتم شدند و بسیاری از گره‌های فکری و سوالاتشان در توضیحاتم جواب داده شد. از این بابت ابراز خوشنودی کردم. آقای محبی در ادامه خواستند که درباره متن قرارداد کارگزاری خرید و نحوه نوشتن آن برایشان توضیح بدهم. تا بتوانند از توضیحاتم برای صحبت حقوقی‌تر با صاحب فروشگاه استفاده کنند.

عنوان قرارداد کارگزاری خرید

به آقای محبی توضیح دادم که ابتدای کار لازم است که عنوان قرارداد خود را مشخص کنید. برای مثال عنوان مناسب در شرایط پیش آمده « قرارداد کارگزاری خرید پوشاک زنانه /بچگانه/مردانه» است. این عنوان کوتاه به طور مختصر، توضیحاتی درباره قرارداد به ما می‌دهد و یک تصور ابتدایی از آن در ذهن ایجاد می‌کند.

اطلاعات و مشخصات کارفرما و کارگزار در قرارداد کارگزاری خرید

ابتدا و پیش از هر صحبتی لازم است که طرفین قرارداد مشخص شوند. اهمیت و ضرورت این بخش از انجایی است که قرارداد یک سند معتبر قانونی است. اسامی و مشخصاتی که از اشخاص حقوقی یا حقیقی در این بخش نوشته می‌شود، مسئولیت قرارداد را به‌عهده آن‌ها می‌گذارد. اگر کارگزار یا کارفرما اشخاص حقیقی باشند باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس آن‌ها را در قرارداد ثبت کنید. اگر کارگزار یا کارفرما اشخاص حقوقی باشد لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده نوشته شود.

موضوع قرارداد کارگزاری خرید چیست؟

کارگزاری چه خدماتی به کارفرما ارائه می‌دهد؟

از آقای محبی پرسیدم که شما به عنوان کارگزار به طور دقیق چه خدماتی به کارفرما ارائه می‌دهید؟ آقای محبی گفتند که برای این سوال مثالی می‌زنند. برای مثال، همین فروشگاه لباسی که قصد همکاری با آن را دارند، لازم است که در ابتدا با کارفرما به توافق برسند و مطمئن شوند که کارفرما به دنبال چیست؟ مثلاً ممکن است که کارفرما بگوید تنها لباس‌های زنانه را مد نظر دارد. این لباس‌ها باید ساخت و تولید داخلی یا خارجی باشند، مارک و اسم مشخصی باشند، قیمتشان در یک بازه قیمتی مشخص قرار بگیرد و جنس لباس اینگونه باشد.

آقای محبی گفتند در وهله اول من وظیفه دارم که با کارفرما مشورت کنم و بگویم که آیا خرید این مدل لباس‌ها به سود و نفع او است یا خیر! این کار را با توجه به تحلیلی که در بازار فروش داشته‌ام به دست می‌آورم.

بگذارید ساده‌تر بگویم:

در واقع کارگزار یک صنف، باید آگاه باشد که چه محصولی توجه و درخواست کننده بیشتری دارد. خرید چه محصولی سود بیشتر و فروش بیشتری را نصیب فروشگاه می‌کند و مُد روز جامعه در زمینه پوشاک چه شرایطی دارد. در مرحله بعد باید با توافق و خواست کارفرما، فروشنده‌ای را پیدا کند که محصول و جنس مورد نظر کارفرما را داشته باشد. با آن فروشنده مذاکره کرده و شرایط را برای تنظیم قرارداد آماده کند. می‌تواند تا زمان امضای قرارداد، در کنار کارفرما بماند. این‌ها خدماتی است که یک کارگزار خرید می‌تواند به کارفرما ارائه دهد و تمامی این خدمات را براساس ارتباطات، دانش، آگاهی و تسلط به بازار کسب و کار و تجربه کاری انجام می‌دهد.

حالا باید با کارفرما صحبت کنم و مشخص شود که به طور مشخص کدام یک از این خدمات را می‌خواهد. آن دسته خدماتی که کارفرما طالب آن است به طور کامل در بخش موضوع قرارداد نوشته می‌شود. زیرا همین هدف است که باعث به‌وجود آمدن قرارداد شده است.

مدت قرارداد کارگزاری خرید

لازم است که مدت قرارداد مشخص شود. مثلاً صاحب فروشگاه مشخص کند که تنها یکبار از شما کمک می‌خواهد یا تمایل دارد از این به بعد در تمامی خرید‌ها و قراردادهای خرید تا تاریخ مشخصی ایشان را همراهی کنید. در هر صورت لازم است که زمان دقیق شروع و پایان قرارداد مشخص شود و در این بخش نوشته شود. طرفین قرارداد تا پایان این زمان تعیین شده، نسبت به قرارداد و یکدیگر مسئولیت دارند.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد کارگزاری خرید

آقای محبی گفتند: فکر نمی‌کنند که نحوه پرداخت حق الزحمه قرارداد کارگزاری خرید با نحوه پرداخت حق الزحمه قرارداد کارگزاری فروش تفاوت چندانی داشته باشد.

حرفشان را تایید کردم و گفتم که در مجموع، پرداخت و دریافت حق الزحمه یک مساله توافقی است. لازم است که بر سر این موضوع با کارفرما به توافق برسید و نتیجه را در قرارداد ذکر کنید تا کارفرما موظف به انجام آن شود. همچنین می‌توانید تقاضا کنید که یا حق الزحمه در انتهای کار به یکباره به شما پرداخت شود یا به صورت اقساط و به مرور در جریان انجام مراحل کار، دریافتی داشته باشید.

تعهدات کارگزار در نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

به آقای محبی توضیح دادم که در این بخش، تمامی مسئولیت‌ها و وظایف و تعهداتی که به عهده شما است، نوشته می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه این بخش تصمیم بگیرید که کار را بپذیرید یا نپذیرید. امضای قرارداد عمل به این وظایف را الزامی می‌کند و عدم انجام وظایف، موجب فسخ قرارداد می‌شود. همچنین اگر کارفرما شرایط خاصی داشته باشد، در این بخش نوشته می‌شود.

در ادامه، مشابه همین بخش از قرارداد، برای وظایف و مسئولیت‌های کارفرما تنظیم می‌شود. کارفرما نیز موظف به انجام مسئولیت‌های خود است. برای مثال، لازم است که امکانات و هزینه لازم را برای خرید در اختیار کارگزار قرار دهد و در زمان مشخص حق الزحمه کارگزار را بپردازد.

نحوه فسخ قرارداد کارگزاری خرید چگونه است؟

در این بخش از قرارداد، می‌توانید مواردی را بیان کنید که بروز آن‌ها موجب فسخ قرارداد می‌شود. برای مثال هرگونه بی اخلاقی و اختلاف شدید میان طرفین قرارداد، عدم وفای به عهد، به عمل نرساندن تعهدات و وظایف، سپردن کار به شخص دیگر بدون اطلاع کارفرما و هرگونه خیانت در قرارداد موجب فسخ قرارداد کارگزاری خرید خواهد شد. البته مشروط به اینکه چنین حقی (حق فسخ قرارداد) در متن قرارداد تعریف شده باشد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

به هر حال در هر قراردادی امکان اختلاف وجود دارد، قانون امکان شکایت و حق خواهی را برای طرفین قرارداد، ایجاد کرده است. اما دادگاه و پروسه قانونی شکایت از طریق آن، هم زمانبر است و هم هزینه‌هایی به دنبال دارد. برای رسیدگی بهتر و سریع‌تر به اختلافات و شکایت‌ها، می‌توانید در قرارداد مرجع حل اختلاف داوری را مشخص کنید.

یعنی شخص دارای صلاحیتی را به عنوان داور قرارداد معرفی کنید. به این ترتیب، اگر در طول قرارداد با اختلاف و مشکل مواجه شدید، این امکان را دارید که برای رسیدگی به این مشکل، نزد داور معرفی شده بروید و از او بخواهید که میان طرفین رای دهد. رای داور لازم الاجرا و معتبر است. با این حال، اگر دو طرف قرارداد تمایل داشته باشند که رسیدگی به اختلافات احتمالی قراردادشان را به شورای حل اختلاف بسپارند، این امکان را دارند که در خصوص این موضوع در متن قرارداد توضیح دهند.

توضیحاتم را در اینجا به پایان رساندم. آقای محبی تشکر کردند و گفتند که در زمینه قرارداد کارگزاری خرید کالا ، اطلاعات بسیار مفیدی کسب کردند و احساس می‌کنند که می‌توانند دایره فعالیتشان را گسترده‌تر کنند. گفتم که بسیار خوشحالم که گفت و گویمان برایتان ثمربخش بوده است. بعد از مکالمه‌ای که داشتیم، قرار شد که قراردادی در زمینه کارگزاری خرید برایشان تنظیم کنیم و در اختیارشان قرار دهیم.

سوال دارید؟

اگر در مورد قرارداد کارگزاری خرید سوالی دارید، در بخش نظرات (پایین صفحه) بنویسید. در اولین فرصت پاسخ گوی آن هستیم.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد کارگزاری خرید خود را به ما بسپارید. برای این کار، لازم است که ابتدا درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید. فرآیند نوشتن قراردادی که در نظر دارید، به واسطه وکلا و مشاوران حقوقی مجرب تیم رکلا انجام می‌شود و در طول زمان نوشتن قرارداد، می‌توانید با این متخصصان در ارتباط باشید.

اگر هنوز در خصوص ابعاد حقوقی و قانونی این شیوه از توافق دچار تردید و ابهام هستید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. با ثبت درخواست در این بخش، می‌توانید در یک مکالمه تلفنی، سوالات حقوقی خود را مطرح کنید.

قرارداد کارگزاری خرید کالا

در رابطه با خرید کالا و معاملاتی از این قبیل می‌توانید نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا امضا کنید. این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

قرارداد کارگزاری خرید ملک

شما می‌توانید با امضای این قرارداد، مسئولیت پیگیری معامله خرید ملک را به شخص متخصص در این حوزه بسپارید.

نمونه قرارداد کارگزاری خرید ملک
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری خرید ملک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات