نمونه قرارداد کارگزاری بیمه چیست و چه نکاتی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/08/23
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری بیمه

قرارداد کارگزاری بیمه قراردادی کاربردی و قابل استفاده برای اشخاص حقیقی و حقوقی کارگزاری بیمه است.

آقای آریامهر موسس شرکت کارگزاری

صبح اول وقت بود. هوای بهاری انرژی مثبتی را منتقل می‌کرد. منتظر بودم، یکی از مشتریان که چند مدت پیش، وقت مشاوره با من گرفته بود بیاید. برای اولین بار بود که به اینجا می‌آمد. داشتم از فضای بیرون پنجره لذت می‌بردم، که ضربه‌ای به در خورد و در باز شد. به سمت در برگشتم و با آقای جوانی که به نظر می‌رسید در حدود 30 سال سن داشته باشد مواجه شدم. لبخندی زیبا روی صورتش نقش بسته بود. با صدای بلند سلام کرد. متوجه شدم که فردی شاد و پرانرژی است. جواب سلامش را با خوشرویی دادم و دعوتش کردم تا بنشیند.

به او گفتم: لطفاً خودتان را معرفی کنید تا بیشتر باهم آشنا شویم.

گفت: آریامهر هستم. توسط یکی از دوستان با رکلا آشنا شدم و وقت ‌مشاوره‌ای را با شما هماهنگ کردم.

لبخندی زدم و گفتم: از آشنایی با شما خوشبختم. درباره چه موضوعی مشاوره می‌خواستید؟

در جواب به سوالم گفت: من لیسانس رشته مدیریت بیمه را دارم. به تازگی در شرکت کارگزاری بیمه استخدام شده‌ام و می‌خواهم مشغول به کار شوم.

آقای آریامهر ادامه داد: خودم بر اساس کتاب‌هایی که در دانشگاه خوانده‌ام، اطلاعاتی اندک در این رابطه دارم اما برای دریافت آگاهی بیشتر و انجام کار بهتر، تصمیم گرفتم یک وقت مشاوره با شما بگیرم. بنابراین از شما می‌خواهم در مورد موضوع کارگزاری بیمه و نحوه نوشتن قرارداد کارگزاری بیمه با من صحبت کنید.

به آقای آریامهر گفتم که حتماً تمام نکات را برایشان توضیح می‌دهم. آقای آریامهر منتظر بود تا صحبت‌هایم را بشنود.

کارگزاری بیمه چیست

صحبت‌هایم را با تعریف کارگزاری بیمه شروع کردم.

به آقای آریامهر گفتم: کارگزاران بیمه اشخاص عادی، شرکت‌ها و موسساتی هستند که برای یک یا چند موسسه کار می‌کنند. به این معنا که مطابق قوانین و مقررات مربوط به هر موسسه به اشخاصی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند مشاوره بیمه می‌دهند و در مقابل این کار خود دستمزدی دریافت می‌کنند.

کارگزار بیمه کیست

شخصی حقیقی یا حقوقی است که در مقابل مبلغی که دریافت می‌کند، به متقاضیان خدمات بیمه در رابطه با خدمات بیمه مشاوره می‌دهد و آن‌ها را راهنمایی می‌کند.

این شخص باید از بیمه مرکزی ، پروانه کارگزاری (مجوز) دریافت کند.

وظایف کارگزار بیمه

به آقای آریامهرگفتم شما به عنوان کارگزار بیمه وظایفی دارید که عبارتند از:

کارگزار بیمه مسئول صحت امضای بیمه گذار است. اگر کارگزار بیمه اجازه نامه کتبی رسمی داشته باشد و بر اساس آن به جای بیمه گذار، فرم مربوط به بیمه را امضا کند، مسئولیت صحت اطلاعات وارد شده در فرم، متوجه ایشان خواهد بود.

کارگزار بیمه باید تمام معاملات جاری را در دفتر قانونی خود ثبت کند. او موظف است آمار و اطلاعات خود را همانطور که بیمه مرکزی عنوان کرده است، ارائه دهد.

کارگزار بیمه باید تضمینی به صورت وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی به بیمه مرکزی ارائه دهد. حداقل میزان این تضمین برای کارگزاری حقیقی پنجاه میلیون تومان و برای کارگزاری حقوقی نیز یکصد میلیون تومان است.

کارگزار بیمه موظف است هر سال اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی خود را به بیمه مرکزی ارائه دهد.

کارگزار بیمه باید قانون بیمه مرکزی ایران ، بخشنامه‌های ابلاغی بیمه مرکزی، و دیگر قوانین کشور را رعایت کند.

آقای آریامهر با تمرکز بالا به حرف‌هایم گوش می‌داد.

گفتم: البته باید خدمت‌تان عرض کنم که شاید هدف نماینده بیمه و کارگزار بیمه یکی باشد، اما آن‌ها دارای تفاوتی هستند که باید به آن توجه کرد.

نمونه قرارداد کارگزاری بیمه

تفاوت و شباهت نماینده بیمه و کارگزار بیمه

آقای آریامهر گفت: ممکن است کمی از تفاوت آن‌ها، برایم بگویید.

گفتم: بله حتما! کارگزار بیمه می‌تواند برای شرکت‌های متعدد کار کند اما نماینده بیمه فقط مخصوص یک بیمه ‌گر است.

کارگزار بیمه در حقیقت یک شرکت یا موسسه است که در مقابل فعالیت‌های خود و انجام معاملات مربوطه بین بیمه‌ گر و بیمه‌ گذار دستمزدی دریافت می‌کند.

کارگزار به عنوان وکیل و نماینده بیمه ‌گذار در امور مربوط به ضرر و زیان و خسارت ایشان حضور دارد و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهد. اما نماینده بیمه چنین حقی ندارد. بنابراین تفاوت میان این دو یک تفاوت اساسی است.

شباهت نماینده بیمه و کارگزار بیمه نیز در این است که هر دو به بیمه‌ گذار خدمات ارائه می‌دهند.

نگاهی به آقای آریامهر کردم و گفتم اگر تا اینجا، مطالب را متوجه شده‌اند، اطلاعاتی درباره قرارداد کارگزاری بیمه و نحوه نوشتن آن به ایشان بدهم.

قرارداد کارگزاری بیمه

هر فعالیتی در بیمه که طرفین یا یک طرف قرارداد، آن را به کارگزار مشخصی واگذار ‌می‌کند به یک قرارداد کارگزاری بیمه نیاز دارد.

قرارداد کارگزاری بیمه انواع گوناگونی دارد مانند: قرارداد بیمه حوادث، قرارداد بیمه خدمات، قرارداد بیمه سرمایه و قرارداد بیمه عمر جمعی و… .

متن قرارداد کارگزاری بیمه

ابتدا باید مشخصات طرفین قرارداد آورده شود.

یعنی باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، نشانی دقیق محل اقامت، کد پستی، شماره ثابت و شماره موبایل طرفین نوشته شود. البته اگر حقیقی باشند. اما اگر یکی از طرفین یا هردوی آن‌ها شخص حقوقی باشند مشخصاتی که باید دریافت شود؛ نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی شرکت، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده و سمت ایشان می‌باشد.

عنوان نمونه قرارداد کارگزاری بیمه

بعد از مشخصات طرفین، موضوع نمونه قرارداد کارگزاری بیمه بیان می‌شود.

برای مثال می‌توانید موضوع قرارداد را اینگونه بنویسید: «انجام امورکارگزاری مربوط به بیمه از سوی کارگزار مطابق با جزئیات و مندرجات مقیود در مواد آتی»

مدت قرارداد

سپس باید مدت قرارداد کارگزاری بیمه نوشته شود. در این قسمت باید تاریخ شروع و پایان بیمه در قرارداد آورده شود. این مدت در صورت تمایل طرفین قابل تمدید است.

مبلغ قرارداد کارگزاری بیمه

منظور از مبلغ قرارداد، حق الزحمه‌ای است که در ازای فعالیت کارگزار به او پرداخت می‌شود. این حق الزحمه ممکن است از سوی بیمه گذار یا شرکت بیمه باشد. به بیان ساده‌تر، مبلغ قرارداد، همان دستمزد کارگزار است و باید میزان و چگونگی پرداخت آن به صراحت در متن قرارداد تعیین و نوشته شود. در نظر داشته باشید که نحوه پرداخت دستمزد کارگزار با توافق طرفین مشخص خواهد شد. برای مثال بیمه گذار مطابق با توافقی که با کارگزار بیمه داشته است، ملزم خواهد بود که حق الزحمه او را بپردازد. از طرف دیگر، ممکن است که این قرارداد میان شرکت بیمه و کارگزار منعقد شده باشد. برای آن شرایط نیز، باید حقوق و مزایای کارگزار به صورت دقیق و صریح در متن قرارداد توضیح داده شود.

جزئیات تعهدات طرفین در نمونه قرارداد کارگزاری بیمه

در این قسمت از قرارداد، باید تعهدات طرفین قرارداد ذکر شود. همچنین اگر هریک از طرفین شروطی دارند باید بیان شود.

گارگزار باید تمام کارهایی را که انجام می‌دهد ثبت کند و به بیمه ‌گذار گزارش دهد و اگر طرف قرارداد او شرکت بیمه باشد باید عملیات انجام شده برای شرکت بیمه را با جزئیات ثبت کند و به شرکت ارائه دهد.

پس از پایان صحبت‌هایم، آقای آریامهر اعلام تمایل کردند که رکلا، نوشتن قرارداد ایشان را به عهده بگیرد. به ایشان اطمینان دادم که یک قرارداد کامل ظرف سه روز کاری تنظیم خواهیم کرد و نسخه اولیه آن را برای ایشان ارسال می‌کنیم.

پیشنهاد ما

چنانچه قصد تنظیم قرارداد کارگزاری بیمه دارید و می‌خواهید وظیفه تنظیم قرارداد را به ما بسپارید یا مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید، روی هریک از لینک‌های قبل بزنید. ما در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

ملیکا اسماعیلی
«ملیکا» از فارغ التحصیلان رشته حقوق و به مباحث مرتبط با قراردادها و سایر امور حقوقی، علاقه مند است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات