نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه و نکات نمونه قرارداد نصب موتورخانه چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/01
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه ، قراردادی در زمینه پیمانکاری است. در این قرارداد، کارفرما ، نصب و راه اندازی موتورخانه را به صورت پیمانکاری به پیمانکار متخصص می‌سپارد. کارفرما موظف می‌شود در ازای انجام پروژه نصب و راه اندازی موتور خانه ، مبلغی مشخص شده و توافق شده را به پیمانکار بپردازد. به همین دلیل است که می‌گوییم نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه ، از سری قراردادهای پیمانکاری است.

پیش از آنکه ادامه این مقاله را مطالعه کنید توصیه ما این است که حتما ویدئوی زیر را ببینید. ما در این ویدئو، در مورد علت اهمیت تنظیم قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه صحبت کرده‌ایم. همانطور که می‌دانید تنظیم قرارداد مکتوب در میان صنف پیمانکاران موتورخانه چندان متداول نیست اما آیا این رویه به نفع آن‌ها خواهد بود؟ پاسخ این سوال مهم، در ویدئوی زیر است.

آقای مرادی پیمانکار نصب و راه اندازی موتورخانه‌ها

چندی پیش مراجعی به نام آقای مرادی داشتیم که در زمینه نصب و راه اندازی موتور خانه‌ها فعالیت می‌کرد.

آقای مرادی که مرد جوانی بود.

میگفت که تقریبا 3 سالی می‌شود که مشغول به کار است.

جلسه مشاوره حقوقی با آقای مرادی را تقریبا بعد از ظهر شروع کردیم و یکی دو ساعتی مشغول صحبت بودیم.

آقای مرادی توضیح دادند که تقریبا سه سال است که مشغول به کار هستند.

چندی پیش با یکی از کارفرماها، سر حق و حقوقشان به مشکلاتی برمی‌خورند و این اختلافات، مدتی طول می‌کشد و در آخر به حق و حقوقشان در آن پروژه نمی‌رسند. آقای مرادی تعریف می‌کرد که این اتفاق و اتفاقاتی از این قبیل ، در این مدت که مشغول به کار می‌باشد برایش پیش آمده است.

آشنایی آقای مرادی با رکلا

همسر آقای مرادی با رکلا در اینستاگرام آشنا شده بود و ظاهراً از آنجا ما را دنبال می‌کرده است. به پیشنهاد همسرشان تصمیم می‌گیرند که با ما جلسه‌ مشاوره داشته باشند و در زمینه امور حقوقی و قوانین پیمانکاری و قرارداد نصب موتورخانه جلسه داشته باشیم. بسیار خوشنود شدم و ابراز خوشحالی کردم که از پست‌ها و نوشته‌های ما در اینستاگرام و سایت، دیدن کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که با هم مشاوره داشته باشیم. آقای مرادی گفتند که واقعا نمی‌دانم که چطور کاری را بدون آگاهی از حق و حقوقم شروع کرده‌ام و الان از همسرم بابت معرفی شما بسیار ممنونم.

مشاوره حقوقی را با آقای مرادی شروع کردم

به آقای مرادی گفتم که اصلا نگران و ناراحت نباشید. هنوز دیر نشده و حتما در پایان جلسه اطلاعات خوبی به دست آورید که شما را در ادامه مسیر حرفه‌ای شما کمک می‌کند.

جلسه را با توضیحات درباره قرارداد پیمانکاری آغاز کردم.

یک سری اطلاعات درباره شرایط و الزامات و امور حقوقی و قانونی پیمانکاری دادم.

آقای مرادی یک سری سوالات درباره نحوه باز گرفتن حقوقشان در کارهای قبلیشان پرسیدند که برایشان مراحل قانونی کار را توضیح دادم. تقریبا یک ساعتی بود که مشغول به صحبت بودیم. تعارف کردم که از خودشان پذیرایی کنند. آقای مرادی گفتند، حالا که درباره پیمانکاری و امور حقوقی آن صحبت کردیم. توضیحاتی نیز درباره نمونه قرارداد نصب موتورخانه بدهم.

اطمینان دادم که حتما اینکار را خواهم کرد.

نکات حقوقی نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

در این بخش، در مورد نحوه نوشتن این قرارداد، جزئیاتی را با آقای مرادی، در میان گذاشتم:

عنوان نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

برای آقای مرادی توضیح دادم که ابتدای هر قرارداد، عنوان نوشته می‌شود.

عنوان، محتوای قرارداد را مشخص می‌کند.

اگر آقای مرادی برای کار جدید تصمیم به نوشتن و تنظیم قرارداد پیمانکاری داشته باشد، قراردادش با این عنوان شروع می‌شود: قرارداد نصب موتورخانه یا قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

در عنوان، محتوای کلی قرارداد مشخص می‌شود و خواننده قرارداد، تکلیفش با قرارداد معلوم خواهد شد.

اطلاعات و مشخصات فردی طرفین نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

بعد از عنوان ، اطلاعات و مشخصات فردی طرفین نمونه قرارداد نصب موتورخانه نوشته می‌شود.

اگر کارفرمایی که با او قرارداد می‌بندید شرکت باشد باید وکیل آن شرکت یا صاحب امتیاز شرکت یا نماینده آن، در امضای قرارداد، شرکت کند و علاوه بر نام شرکت به عنوان یک طرف قرارداد، نام نماینده آن شرکت نیز باید در قرارداد نوشته شود و ایشان قرارداد را امضا کند.

در این بخش از قرارداد باید اطلاعات با جزئیات و کامل بیان شود. اطلاعاتی مانند:

  1. نام و نام خانوادگی
  2. نام پدر
  3. شماره شناسنامه
  4. شماره تماس
  5. آدرس دقیق محل سکونت و کدپستی

این اطلاعات کامل، هویت افراد حاضر در قرارداد را مشخص می‌کند و در زمان لازم، مشخص می‌شود که شما حق و حقوقتان را باید از چه کسی مطالبه کنید.

همچنین در این بخش، باید طرفین قرارداد نصب موتورخانه مشخص شوند.

با نوشتن عنوان پیمانکار و کارفرما طرفین قرارداد مشخص می‌شوند.

البته اگر طرف مقابل، یک شرکت است باید مشخصات شرکت نوشته شود. به عنوان مثال:

  1. نام شرکت
  2. شماره ثبت
  3. کد اقتصادی
  4. نشانی مرکز اصلی
  5. نام نماینده شرکت
  6. سمت نماینده شرکت

موضوع نمونه قرارداد نصب موتورخانه

برای آقای مرادی توضیح دادم که موضوع نمونه قرارداد نصب موتورخانه شامل توضیحات کاملی درباره پروژه‌ای که به عنوان پیمانکاری پذیرفته‌ شده است، خواهد بود. در این بخش، توضیح داده می‌شود که قرارداد شامل چه مراحل و چه کارهایی است. مراحلی مانند نصب و راه اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی و تهویه مطبوع  و مراحلی که زیر مجموعه این کار، قرار می‌گیرد.

عملیات و مراحل نصب و راه اندازی موتور خانه را در ادامه برای ایشان توضیح دادم.

عملیات و مراحل نصب و راه اندازی موتور خانه

1 . استقرار دستگاه‌ها و تجهیزات و نصب آن‌ها در در موتورخانه. این دستگاه‌ها شامل دیگ‌های فولادی آب گرم، دستگاه ابزوربشن، برج‌های خنک کننده، پمپ‌های زمینی و خطی، منابع آب گرم مصرفی، منابع انبساط و ذخیره و آتش نشانی روی است.

2 . ساخت و نصب لوله‌ کشی‌های داخلی و ارتباطی موتور خانه و ساخت و نصب کلکتورها

3 . برنامه ریزی درباره ساخت تکیه گاه و ساپورت لوله کشی های داخلی و ارتباطی و نصب آن‌ها

4 . آب اندازی به لوله‌ها و کلکتورها و  تست آن‌ها و همچنین تست لوزام و تجهیزات

5 . اتصال و نصب تابلوهایی که مربوط به برق اصلی هستند. نصب و اتصال و تست کابل‌های تغذیه تجهیزات، تست دستگاه‌ها و کابل کشی‌های داخل موتور خانه، نصب و تست لوازم کنترل و اندازگیری نیز باید در این مرحله انجام شود.

6 . عایق و رنگ آمیزی موتور خانه. در این بخش می‌توان توضیحاتی درباره جزئیات این کار داد. جزئیاتی مانند رنگ و نوع جنس و این نوع مسائل که در همه آن‌ها، باید استاندارد را در نظر گرفت.

7 . راه اندازی سیستم موتور خانه. راه اندازی سیستم تامین فشار آب، راه اندازی سیستم فشار آب برای بخش گرمایشی و آبگرم مصرفی و آماده سازی برای سرمایش که آماده سازی برای سرمایش توسط شرکت سازنده دستگاه اجرا می‌شود.

تمامی این مراحل، مراحل انجام پروژه نصب و راه اندازی موتور خانه است که لازم است در بخش موضوع قرارداد آورده شود. پیمانکار موظف است تمام این مراحل را انجام دهد و صحت و حسن انجام هر کدام از مراحل را تست و آزمایش کند. تمام این مراحل، به طور کلی، همان پروژه‌ای می‌باشد که به پیمانکار سپرده شده است.

آیا نوشتن تمام این مراحل ضروری است؟

آقای مرادی تایید کردند و گفتند که گاهی در جریان کار و نوع کار بخش‌هایی حذف می‌شوند یا ممکن است که موارد جدیدی اضافه شوند و کارفرما مسائل دیگر را نیز در نظر بگیرد. برایشان توضیح دادم که حرفشان کاملا درست است ولی در ابتدای قرارداد باید این مسائل به طور کامل مشخص شود، درباره آن، به توافق برسید و به طور کامل در قرارداد ذکر شود. این قرارداد، خودش سندی است که حق و حقوقتان را مشخص می‌کند.

مدت نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

در این بند از نمونه قرارداد نصب موتورخانه ، بازه زمانی که برای انجام پروژه مورد نیاز است مشخص می‌شود. کارفرمایان و پیمانکاران برحسب تجربه می‌توانند تخمین بزنند که انجام یک پروژه به چه بازه زمانی نیاز دارد و آن میزان را به عنوان مدت قرارداد تعیین کنند. البته تعیین مدت قرارداد به عوامل دیگری نیز بستگی خواهد داشت. برای مثال ممکن است کارفرما بخواهد پروژه نصب و راه اندازی موتورخانه در بازه زمانی کمتری انجام شود. در این موقعیت می‌تواند با پیمانکار و تیم او توافق کند که ساعات بیشتری مشغول به کار باشند و پروژه را سریع‌تر از زمانی که تخمین زده می‌شود، تمام کنند. در هر صورت، از مهمترین نکاتی که پیمانکار و کارفرمای این پروژه پیش از امضای قرارداد باید درباره آن گفتگو و توافق داشته باشند و نتیجه توافق را به صورت دقیق در متن قرارداد بنویسند، مدت قرارداد است.

شیوه صحیح نوشتن مدت قرارداد به این صورت است که شما ابتدا تاریخ دقیق شروع به کار و در ادامه تاریخ دقیق اتمام پروژه را تعیین کنید و در متن قرارداد بنویسید. ممکن است تاریخ شروع پروژه با تاریخ امضای قرارداد متفاوت باشد. یعنی پیمانکار قرارداد را امضا کند اما عملیاتی کردن پروژه نصب و راه اندازی موتورخانه در تاریخی دیگر (معمولا چند مدت بعد از امضای قرارداد) آغاز شود اما اگر برای آغاز قرارداد، تاریخی در نظر نگیرید، به طور معمول تاریخ امضای قرارداد را به عنوان تاریخ آغاز عملیاتی کردن پروژه لحاظ می‌کنند.

مکان انجام تعهدات در نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

در این بند از قرارداد، مکان و ساختمان مورد نظر که قصد نصب و راه اندازی موتورخانه در آن وجود دارد، مشخص می‌شود. لازم است آدرس دقیق و موقعیت جغرافیایی آن، مشخص ‌شود. البته یک بار دیگر هم، نام ساختمان، در بخش موضوع آورده می‌شود. یعنی در آن جایی که توضیح داده می‌شود قرارداد مربوط به انجام پروژه نصب و راه اندازی موتور خانه برای کدام ساختمان است.

مشخصات فنی و محاسبه پروژه در نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

برای آقای مرادی توضیح دادم که در این بخش باید مشخصات فنی پروژه را بیان کنند تا در قرارداد نوشته و تنظیم شود. مشخصاتی که شامل چگونگی و جنس تجهیزات و طریقه کارگذاری آن‌ها در پروژه می‌شود. محاسباتی در زمینه ابعاد و اندازه‌ها و کارایی و تست بخش‌های مختلف موتورخانه انجام می‌شود. بر حسب ساختمان و میزان کار و شرایط پروژه، محاسبات و مشخصات فنی در این بخش ثبت می‌شود.

هزینه نمونه قرارداد نصب موتورخانه

در این بخش از قرارداد، هزینه کلی و مبلغ کل قرارداد نوشته می‌شود. همچنین در ادامه به صورت جزئی‌تر هزینه هر مرحله از کار نیز نوشته می‌شود. تمامی مراحلی که در موضوع قرارداد ذکر کردیم، می‌توانند دارای زمان مشخص برای اتمام و دارای مبلغ مشخص به عنوان هزینه کار باشند. به علاوه، با توجه به توافق کارفرما و پیمانکار، تهیه تجهیزات و ابزار و لوازم و وسایل مورد استفاده نیز محاسبه می‌شود. اگر کارفرما ابزار را تهیه کند که هیچ ، ولی اگر پیمانکار تجهیزات و لوازم را خریداری و محیا کند، هزینه و مبلغ خرج شده، به دستمزد افزوده خواهد شد.

نحوه پرداخت نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

آقای مرادی در ادامه گفتند که درباره قیمت به توافق می‌رسند ولی در زمان دریافت و تسویه با کارفرما به مشکلاتی بر می‌خورند. معمولا هزینه بعد از اتمام کار پرداخت می‌شود. در آخر کار هم تمام شده و دیگر چیزی دستشان نیست که بتوانند فشاری برای دریافت پولشان وارد کنند. برای آقای مرادی توضیح دادم که در این مورد نیز، راه حل‌هایی وجود دارد و نگران نباشند.

توضیح دادم که می‌شود نحوه پرداخت هزینه نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه را نیز مشخص کرد. مثلا آقای مرادی به عنوان پیمانکار، می‌تواند تقاضا کند که مبلغی از هزینه قبل از شروع به کار پرداخت شود. همچنین کار را به مراحلی تقسیم کند. بعد از انجام هریک از مراحل، پرداخت مرحله بعدی هزینه تقاضا شود.

به همین ترتیب، مبلغ قابل پرداخت را می‌توان به این شرح دریافت کرد:

1 . مبلغی در ابتدای قرارداد پرداخت شود.

2 . مبلغی بعد از انجام شدن 25 درصد از کار، پرداخت شود.

3 . مبلغی بعد از انجام 50 درصد از کار، پرداخت شود

4 . و باقی مانده مبلغ قابل پرداخت، بعد از اتمام کار پرداخت شود.

معمولا کارفرمایان، درصدی از مبلغ قابل پرداخت را جهت تضمین نگه می‌دارند. یعنی درصدی از مبلغ قابل پرداخت را بعد از انجام تست و آزمایش نهایی پرداخت می‌کنند. به این ترتیب، ضمانت حسن انجام کار پیمانکار نیز مشخص می‌شود.

در زمینه موتور خانه نیز ممکن است کارفرما مدتی زمان بخواهد که کارکرد صحیح موتور خانه را چک کند و به این ترتیب تضمینی داشته باشد. در این شرایط، ایرادی نیست. بعد از اتمام زمان ضمانت و تست، مبلغ پرداخت می‌شود. اگر کارفرما، اقدام به پرداخت نکند با او برخورد قانونی خواهد شد زیرا قرارداد سندی معتبر است و در قراردادی که ما تنظیم می‌کنیم، این شرایط پرداخت، به طور کامل بیان شده است.

مثال قسمت پرداخت نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

ما در قراردادی که برای آقای مرادی نوشتیم، قسمت پرداخت را مطابق تصویر زیر تنظیم کردیم:

نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

اسناد و مدارک در نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

1 . خود قرارداد حاضر به عنوان سندی معتبر و قانونی محسوب می‌شود.

2 . نقشه ساخت و نصب و انجام و تجهیز موتورخانه

3 . آیین نامه و قوانین موجود در آیین نامه صنفی

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

در این بخش از نمونه قرارداد نصب موتورخانه ، تمامی وظایف و مسئولیت‌ها و تعهدات پیمانکار نسبت به پروژه نوشته می‌شود. تعهداتی که در زمینه انجام و عملی کردن پروژه نصب و راه اندازی موتور خانه به‌عهده پیمانکار است، در این بخش نوشته می‌شود . همچنین در این بخش، شروط و توقعات کارفرما نیز ذکر می‌شود.

در صورت بیان شدن این شرایط در قرارداد، پیمانکار موظف به انجام آن ‌است.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

در این بخش از نمونه قرارداد نصب موتورخانه ، تعهدات و وظایف و مسئولیت‌های کارفرما نسبت به پروژه شرح داده می‌شود. همچنین شروط خاص و انتظارات پیمانکار از کارفرما نیز در این بخش نوشته می‌شود.

ضمانت حسن انجام کار در نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

در بعضی از قراردادهای پیمانکاری، کارفرما برای حسن انجام کار، ضمانتی دریافت می‌کند.

این ضمانت یا مبلغی از هزینه قابل پرداخت به عنوان دستمزد پیمانکار است یا مبلغی به میزان پروژه، که به صورت چک یا سفته دریافت می‌شود.

موارد فسخ نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه

برای آقای مرادی توضیح دادم که قراردادی که نوشته و امضا می‌شود، تعهدی برای عمل به وجود می‌آورد. این تعهد موجب می‌شود که هیچ کدام از طرفین نتوانند به یکباره، قرارداد را فسخ کنند یا کار را به افراد دیگر بسپارند. در این بند موارد خاصی ذکر می‌شود که در صورت بروز آن اختلافات، امکان فسخ قرارداد باشد.

برای آقای مرادی توضیح دادم که به طور کلی درباره نحوه نگارش نمونه قرارداد نصب و راه اندازی موتورخانه برایشان صحبت کرده‌ام. البته بخش‌ها و بند‌های دیگری نیز وجود دارد که با صلاحدید و توافق طرفین قرارداد نوشته می‌شود. در نوشتن تمامی بندها، نظر و نظارت مشاور حقوقی دارای اهمیت است. بنابراین بهتر است که تنظیم و نگارش قراردادها را فرد متخصص انجام دهد و از نوشتن دستی قرارداد خودداری شود. آقای مرادی تشکر کرد و گفت که بسیار خوشحال است که با رکلا آشنا شده و حتما برای پروزه‌های کاری آینده از قراردادهای رکلا استفاده خواهد کرد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد کامل را تنظیم کرده است و شما این امکان را خواهید داشت که با زدن بر روی تصویر زیر، وارد بخشی شوید که توضیحات این قرارداد در آنجا نوشته شده است. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی استفاده کنید.

دریافت قرارداد کامل

برای دریافت چنین قراردادی روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد نصب موتورخانه
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات