نمونه قرارداد نصب آسانسور و نکات مهم در قرارداد آسانسور و نمونه قرارداد نصب بالابر

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/11
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نصب آسانسور

قرارداد نصب آسانسور ، یک نوع قرارداد پیمانکاری است که در آن، نصب آسانسور به دست فرد متخصص این کار سپرده می‌شود. چند روز پیش قراری با تعدادی از دوستان قدیمی‌ام داشتم. چند وقتی بود که هم دیگر را ندیده بودیم. به پیشنهاد یکی از بچه‌ها قرار شد برای عصرانه به کافه‌ای که به تازگی در نزدیکی خانه‌اش باز شده بود برویم و شب را هم، در خانه او دور هم باشیم. نیم ساعتی زودتر به محل قرار رسیدم و به همان دوستمان زنگ زدم. گفت که آماده است و می‌آید که به کافه برویم و آنجا منتظر بقیه باشیم. خیلی طول نکشید که دوستم آمد و لبخند زنان آن طرف خیابان را نشانم داد و کافه مورد نظر را دیدم.

پیش از آنکه ادامه این داستان حقوقی را مطالعه کنید توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را تا انتها ببینید. در این ویدئو، ما درباره اینکه چه بخش‌هایی از قرارداد نصب آسانسور قابل توافق است صحبت کرده‌ایم. شما با دیدن این ویدئو متوجه خواهید شد که چقدر در نگارش بندهای مختلف این قرارداد، قابلیت اجرای خواسته‌های خود را دارید.

آسانسور خراب بود!

به در ورودی ساختمانی که محل کافه بود رسیدیم. درست رو به روی ورودی آسانسور قرار داشت. کاغذی روی آن زده بودند و با خطی بزرگ نوشته شده بود که آسانسور خراب است. چاره‌ای جز استفاده از راه پله نبود. با فلش‌های روی دیوار و راهروی ورودی، به طبقه بالا هدایت می‌شدیم. این مسیر تقریبا سه طبقه‌ای بود. پله‌ها انقدر طولانی شدند که به خنده افتادیم. دوستم می‌گفت که دفعه قبل با آسانسور آمده است و نمی‌داند چرا امروز آسانسور کار نمی‌کند. گفت که مجذوب طراحی داخلی سالن کافه شده است و دوست داشت ما نیز آن را ببینیم، اما از شانس بد امروز آسانسورشان خراب بود.

به طبقه‌ای که کافه در آن قرار داشت رسیدیم و وارد شدیم. واقعاً سلیقه‌ طراح داخلی را تحسین کردم. به شدت مکان زیبایی بود. میزی را انتخاب کردیم و نشستیم. به سرعت مرد خوشرویی برای گرفتن سفارش سر میز آمد. دوستم تشکر کرد و پرسید که چرا آسانسور خراب است؟ و اینکه برای امدن به کافه‌ کمی اذیت شدیم. مردی در نزدیکی میز ما ایستاده بود و با یکی از پرسنل صحبت می‌کرد که متوجه صحبت دوستم شد. با خوشرویی سمت میز ما آمد و خودش را صاحب کافه معرفی کرد. عذرخواهی کرد و گفت که خودش هم از این شرایط ناراحت است. چند روزی است که آسانسور ساختمانشان خراب شده است و به دنبال کسی هستند که بتواند در سریع ترین زمان کار نصب آسانسور جدید را برایشان انجام دهد. به خاطر آوردم که مدتی پیش، قرارداد نصب آسانسور را برای یکی از مشتریانمان تنظیم کرده‌ام.

یک پیمانکار عالی نصب آسانسور میشناختم!

به صاحب کافه گفتم که کسی را میشناسم که می‌تواند اینکار را به خوبی برایشان انجام دهد. صاحب کافه خوشحال شد و پرسید که خودتان در این کار هستید، که دوستم قبل از من توضیح داد که من مشاور حقوقی هستم. در ادامه برایشان توضیح دادم که مدتی قبل،  نمونه قرارداد پیمانکاری نصب آسانسور را برای یکی از مشتریانمان تنظیم کرده‌ام و به همین دلیل، پیمانکار این کار را می‌شناسم. صاحب کافه بسیار استقبال کرد و درخواست کرد که در اسرع وقت، ملاقاتی برای مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد داشته باشیم. قرار شد با پیمانکار هماهنگ کنند و  برای تنظیم نمونه قرارداد آسانسور هیدرولیک به دفتر ما در رکلا بیایند.

قرارداد نصب آسانسور را تنظیم کردم

از ملاقات و آشنایی با آقای محمدی، صاحب کافه، یکی دو روزی گذشته بود و امروز نوبت مشاوره حقوقی داشتند. چند دقیقه‌ای بود که رسیده بودند. در همان زمان که از آن‌ها با چای و شکلات شیرین پذیرایی می‌کردم، پرسیدم که به توافقات ابتدایی رسیده‌اند یا نه؟ آقای محمدی سری تکان دادند و گفتند که تا حدودی توافق کرده‌اند. چند نمونه از نمونه قرارداد آسانسور سندیکا ، نمونه قرارداد بالابر هیدرولیک و  نمونه قرارداد مدیر فنی آسانسور را که برای مشتریان قبلی تنظیم کرده ‌بودم (با رعایت محرمانگی اطلاعات) روی میز گذاشتم تا بتوانند مطالعه کنند.

توضیح دادم که می‌خواهم در کنار توضیحی که درباره نمونه قرارداد نصب بالابر می‌دهم، تصویری ذهنی از کار و قرارداد داشته باشند و نگاه کردن به نمونه قرارداد نصب آسانسور اطلاعات خوبی به آن‌ها می‌دهد. توضیح دادم که هر زمان که کارفرمایی بخواهد نصب بالابر یا آسانسور را به پیمانکاری بسپارد، فارغ از اینکه آسانسور در چه ساختمان و محیطی  نصب می‌شود، نیاز به قرارداد نصب آسانسور کامل دارند. در این میان نمونه قرارداد آسانسور هیدرولیک و  قرارداد نصب آسانسور سندیکا  در نوع نوشتن قرارداد تغییری ایجاد نمی‌کند. اما در قرارداد، توضیحات کاملی درباره آسانسور ذکر می‌شود.

نحوه نوشتن قرارداد نصب آسانسور

آقای محمدی که نمونه قرارداد‌های نصب آسانسور را نگاه میکرد، پرسید که قرارداد شبیه به کدام یکی از آن‌ها می‌شود. برایش توضیح دادم که دقیقا شبیه هیچ کدام! این خصوصیت رکلا است. ما شرایط شما را در نظر می‌گیریم و با توجه به شرایط و انتظاراتتان قرارداد را برایتان تنظیم می‌کنیم.  آقای محمدی با رضایت سری تکان دادند و گفتند که دوست دارند درباره کلیات قرارداد برایشان توضیح دهم.

آقای نصری، پیمانکار نصب آسانسور که در گذشته نیز برایش قرارداد تنظیم کرده بودیم به آقای محمدی اطمینان داد که حتما توضیحات کاملی از ما دریافت می‌کند. از آقای نصری بابت محبت و حمایتشان تشکر کردم و رو به آقای محمدی توضیح دادم که نحوه نوشتن قرارداد نصب آسانسور و  نکات مهم در قرارداد آسانسور را برایشان توضیح می‌دهم. در ادامه گفتم که اولین چیزی که در قرارداد نوشته می‌شود و یکی از مهم‌ترین نکات مهم در قرارداد آسانسور است، عنوان میباشد.

عنوان نمونه قرارداد پیمانکاری نصب آسانسور

در ابتدای قراردادها، اولین چیزی که نوشته می‌شود، عنوان قرارداد است. عنوان کوتاه و مختصر است و درباره موضوع و محتوای قرارداد، یک توضیح کلی می‌دهد. مثلا برای قرارداد شما می‌‌نویسیم قرارداد نصب آسانسور یا با تاکید بیشتر، می‌توانیم بنویسیم قرارداد نصب آسانسور هیدرولیک یا قرارداد نصب بالابر در این عنوان واژه بالابر و آسانسور، تفاوتی با هم نمی‌کنند. به یک معنی هستند و می‌توانند به جای هم نیز، در قرارداد نصب آسانسور استفاده شوند.

مشخصات طرفین در قرارداد نصب آسانسور

در ادامه توضیح دادم که بعد از عنوان، باید مشخصات شما در قرارداد نوشته شود. مشخصاتی مثل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس و شماره تلفن از مشخصاتی هستند که باید حتما در قرارداد نوشته شوند. همچنین در این بخش، پیمانکار و کارفرما مشخص می‌شوند و با نوشتن این سمت‌ها جلوی اسم آن‌ها، طرفین قرارداد را مشخص می‌کنیم.

موضوع قرارداد نصب آسانسور

در این بخش موضوع قرارداد نوشته می‌شود. در موضوع قرارداد، توضیحات کاملی درباره قرارداد داده می‌شود. برای مثال توضیح داده می‌شود که این قرارداد برای نصب آسانسور در ساختمان است یا هر مکان دیگری که مد نظر می‌باشد. نوع آسانسور، تعداد طبقات، برنامه و هدف از این قرارداد به طور کلی بیان می‌شود و توضیحات کلی درباره موضوع و محتوای قرارداد نوشته می‌شود.

این بند باید به گونه‌ای تنظیم شود که بیان‌گر کل پروژه کاری باشد و با مطالعه این بند، اطلاعات کاملی در زمینه پروژه به دست بیاید. در این بند نوشته می‌شود که نصاب آسانسور چه خدماتی ارائه می‌دهد. مثلا نوشته می‌شود که آسانسور با گارانتی چند روزه، نصب می‌شود و راه اندازی شده و آزمایش عملکرد می‌شود. همچنین ظرفیت و تعداد طبقات در نظر گرفته شده برای این آسانسور نیز در این بخش نوشته می‌شود. البته اینکه، تمام موارد بالا، در قسمت موضوع قرارداد نوشته شود، به نظر مشاور حقوقی بستگی دارد.

مبلغ قرارداد نصب آسانسور

در این بند از قرارداد، مبلغ و هزینه نصب آسانسور نوشته می‌شود. این مبلغ احتمالی نیست و باید به طور قطعی و با جزئیات نوشته شود. این مبلغ براساس نرخ مصوبه اتحادیه تعیین می‌شود. همچنین طرفین نمونه قرارداد نصب بالابر یعنی کارفرما و نصاب آسانسور می‌توانند در این زمینه به توافق برسند.

از طرف دیگر، با توجه به نوع کار، باید هزینه‌های احتمالی برآورد شوند. هزینه‌هایی که برای مالیات برارزش افزوده ایجاد می‌شود و هزینه‌های حمل وسایل و نصب کلیه درها و کابین‌ها و کلیه لوازم اولیه جهت راه اندازی نیز، محاسبه می‌شوند و در قرارداد نوشته خواهد شد و در نهایت، بعد از کسر از کل مبلغ، ما بقی مبلغ قرارداد به پیمانکار پرداخت می‌شود. همچنین پرداخت مبلغ قرارداد به تایید مراجع ذیصلاح نیز وابسته است. صحت و سلامت آسانسور باید توسط مراجع ذیصلاح تایید شود و حسن انجام کار و قابلیت بهره روی آن مشخص شود. بعد از کسب تاییدیه‌ها، مبلغ قرارداد پرداخت می‌شود.

به عنوان مثال به بخش مبلغ قرارداد در تصویر زیر نگاه کنید. این قرارداد قبلاً توسط ما تنظیم شده است.

نمونه قرارداد نصب آسانسور

نحوه پرداخت مبلغ

در این بخش از قرارداد، نحوه پرداخت مبلغ توضیح داده می‌شود. کارفرما می‌تواند با دریافت ضمانت حسن انجام کار از پیمانکار، مبلغ قراداد را در چند نوبت پرداخت کند. با دریافت ضمانت، می‌تواند درصدی از مبلغ را قبل از شروع کار به پیمانکار بپردازد. همچنین در این بند توضیح داده می‌شود که چه درصدی در زمان نصب آسانسور و چه مبلغی در زمان دریافت تاییدیه و حسن انجام کار و چه درصدی در انتهای قرارداد، پرداخت می‌شود. تمامی این پرداخت‌ها به دریافت ضمانت حسن انجام کار، نیاز دارد. زمانبندی نحوه پرداخت، کاملا به توافقات بین طرفین قراداد بستگی دارد و می‌تواند با نظارت و نظر مستقیم طرفین نوشته شود. به آقای محمد گفتم که پیش از نگارش قرارداد نهایی، لازم است که حتما در مورد نحوه پرداخت و مبلغ توافق کنید.

مدت قرارداد نصب آسانسور

در این بند از قرارداد، حداقل و حداکثر زمانی که برای نصب آسانسور لازم است نوشته می‌شود. پیمانکار موظف است که تا پایان مدت زمان تعیین شده، کار را تمام کند و آسانسور آماده استفاده باشد. زمانبندی انجام کار، می‌تواند زیر مجموعه این بند از قرارداد، قرار بگیرد. زمانبندی یعنی کار به مرحله‌های کوتاه تری تقسیم شود و برای انجام هر مرحله، زمان مشخص و دقیقی، از قبل تعیین شود. در این صورت، پیمانکار موظف است در زمان تعیین شده در هر مرحله، کار آن مرحله را به پایان برساند و گزارش آن را به کارفرما تحویل دهد. برای مثال می‌توانید از این زمانبندی استفاده کنید:

  • تاریخ تحویل درها و ریل‌ها و همچنین دریافت درایو و متعلقات آن ( اصطلاحا تراول نامیده می‌شود.)
  • تاریخی که تمام درها و ریل‌ها کامل نصب شوند.
  • تاریخ تحویل کابین و تابلو و همچنین تحویل کلیه قطعات کسری جهت نصب و راه اندازی
  • تاریخ نصب کلیه قطعات و آمادگی برای دریافت تاییدیه

البته زمانبندی کار می‌تواند در بندی جدا از قرارداد نصب آسانسور بیاید.

دوره تضمین قرارداد نصب آسانسور

در این بند، گارانتی و پشتیبانی فنی آسانسور توضیح داده می‌شود. در این بند توضیح داده می‌شود که شرکت نصب کننده آسانسور تا چه زمانی، خدمات پس از فروش و نصب را ارائه می‌کند. پیمانکار متعهد است که تا زمان مشخصی بعد از اتمام کار، مسئولیت خسارات و عدم کارکرد و مشخصات فنی آسانسور تازه نصب شده را، به‌عهده بگیرد. برای این ضمانت دو راه وجود دارد:

1- در این تبصره، معمولاً پیمانکار ضمانتی 10 ساله می‌دهد. در این ده سال، پشتیبانی و خدمات پس ار فروش را پرداخت می‌کند.

2- پیمانکار کلیه دستور العل‌های نصب و راه اندازی و نگهداری و تعمیر را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد.

تعهدات پیمانکار قرارداد نصب آسانسور

در این بند کلیه تعهدات و وظایفی که پیمانکار به‌عهده دارد نوشته می‌شود. تمامی تعهداتی که در جریان کار به‌عهده می‌گیرد و کلیه تعهداتی که به موجب مقررات اتحادیه و صنف، جز مقررات قطعی کار او است، آورده می‌شود. در این بخش، اگر کارفرما شرط خاصی برای پیمانکار داشته باشد نوشته می‌شود. تعهدات پیمانکار در بخشی از موارد، بر اساس قوانین و مقررات است و این الزامات قانونی حتما رعایت می‌شوند.

تعهدات کارفرما

در مقابل پیمانکار، کارفرما نیز تعهداتی در زمینه‌های متخلف دارد که حتما باید آن‌ها را انجام دهد. تعهداتی در زمینه پرداخت به‌موقع مبلغ توافق شده، آماده کردن وسایل مورد نیاز و تهیه شرایط و موقعیت مناسب برای کار، بخشی از تعهدات کارفرما است.

مشخصات فنی آسانسور در قرارداد نصب آسانسور

در این بخش، مشخصات فنی آسانسور یا بالابر نوشته می‌شود. برای نوشتن این مشخصات دقیق، می‌توانیم از کاتالوگ آسانسور استفاده کنیم یا از شرکت سازنده بخواهیم که اطلاعات جامعی دراین مورد بدهند. در این بخش، خصوصیات و ویژگی‌ها و مشخصات فنی آسانسور نوشته می‌شود.

موارد فسخ قرارداد نصب آسانسور

از دغدغه‌های مهم پیمانکاران و کارفرمایان در این قبیل قراردادها، فسخ بی دلیل قرارداد است. گاهی شرایطی پیش می‌آید که هر کدام از طرفین به دلایلی موجه یا غیر موجه تمایل خواهد داشت که قرارداد را فسخ کند. مسلم است که فسخ قرارداد در میانه فرآیند عملیاتی کردن موضوع آن، زیان و خسارت‌هایی برای طرفین آن ایجاد می‌کند. بنابراین، هر دو طرف تمایل خواهند داشت، شروطی تعیین کنند که امکان فسخ کردن را از طرف دیگر بگیرند یا اینکه فسخ قرارداد را به موارد مشخصی محدود کنند. برای محدود کردن حق فسخ قرارداد به موارد و شرایط خاص، باید این شروط به صورت دقیق و صریح مشخص شوند و در متن قرارداد به آن‌ها اشاره کنید. در نظر داشته باشید که پیمانکار و کارفرما باید از این شروط مطلع باشند و در خصوص آن‌ها موافقت خود را اعلام کنند.

زمان و مکان قرارداد

در این بند، زمان دقیق پروژه نوشته می‌شود. همچنین مکان مشخص برای شروع فعالیت و نصب آسانسور نیز مشخص خواهد شد. یعنی نشانی دقیق محلی  که قرار است در آسانسور آنجا نصب شود، نوشته می‌شود.

به آقای محمدی و آقای نصری، توضیح دادم که اطلاعات مختصری درباره قرارداد نصب آسانسور به آن‌ها داده‌ام .حالا لازم است شرایط و توقعات و دغدغه‌های خودشان را برای من بگویند تا در قرارداد اعمال کنم. همچنین توضیح دادم که قرارداد دارای بند و ماده و تبصره‌های فراوانی است که از توضیح آن‌ها صرف نظر کردم تا خسته نشوند، ولی برای کیفیت بهتر کار در قراردادی که مشاوران حقوقی رکلا، تنظیم می‌کنند، از این ماده‌ها و تبصره‌ها استفاده می‌شود.

قرارداد آسانسور pdf و word

تیم حقوقی رکلا اقدام به تنظیم یک نمونه قرارداد قرارداد آسانسور pdf (قابل چاپ) و word (قابل ویرایش) کرده است.

روی تصویر زیر بزنید و توضیحات این قرارداد را مطالعه کنید.

از طرف دیگر، این امکان برای شما فراهم است که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد سفارشی نیز استفاده کنید.

قرارداد کامل

دریافت کردن چنین قراردادی با زدن بر روی تصویر زیر ممکن خواهد بود.

نمونه قرارداد پیمانکاری نصب آسانسور
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمد مهدی
thumb_up_alt
سلام وقتتون بخیر. سوالی که داشتم اینه که پدر من خونه رو به یک سازنده داد که تخریب کنه و بسازه بعد الان این آقای مهندس، آسانسور رو نصب و راه اندازی کرده ولی ساختمون هنوز پایان کار نگرفته. بعد این آقا به پدر من گفته که شما باید بری قرارداد آسانسور ببندی. میخواستم بدونم قرارداد رو پدر من باید بنویسه یا همون مهندس که خونه رو ساخته؟ و اینکه الان آسانسور رو نصب و راه اندازی کرده یعنی اینکه خودش قرارداد رو قبلا نوشته؟ ممنون میشم پاسخ بدید.
07:14
17 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این موضوع که آیا باید پدر شما قرارداد نصب آسانسور را امضا کند یا به عنوان یکی از مصادیق وظایف پیمانکار است به قراردادی بستگی دارد که بین پدر شما و پیمانکار نوشته شده است. بر همین اساس، اگر در قرارداد در خصوص انجام کلیه وظایف مرتبط با ساخت ملک صحبت شده باشد قاعدتا وظیفه تنظیم قرارداد نصب آسانسور نیز به عهده سازنده خواهد بود. در خصوص سوال دوم شما نیز نمی‌توان بدون اطلاع قبلی از نحوه توافق میان سازنده و پیمانکار آسانسور در این مورد اظهار نظر کرد اما احتمالا قبلا در مورد حدود تعهدات، توافق کرده‌اند.
15:24
17 اردیبهشت 1402