نمونه قرارداد نمایندگی تجاری ؛ قراردادی با هدف توسعه کسب و کار و تجارت

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی تجاری

قرارداد نمایندگی تجاری قراردادی شناخته شده و بسیار کاربردی در دنیای تجارت و کسب و کار است. علاوه‌بر این، این قرارداد از متنوع‌ترین قراردادهایی است که زیر مجموعه قرارداد نمایندگی یا قرارداد اعطای نمایندگی قرار می‌گیرد. سازمان‌ها، شرکت‌ها و اشخاص حقوقی برای گسترش و توسعه تجارت و کسب و کار خود، اقدام به تنظیم و عقد نمونه قرارداد نمایندگی تجاری می‌کنند. به وسیله این قرارداد، شرکت‌ها و سازمان‌ها، نماینده‌ای را برای معرفی، تبلیغ، بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش، پخش و توزیع محصولات و ارائه بسیاری از خدمات و فعالیت‌های دیگر انتخاب می‌کنند.

این نماینده در بازارهای مختلف، شهرها و کشورهای مختلف و نواحی جغرافیای دورتر از محل اصلی و پایگاه ابتدایی شرکت، شروع به فعالیت می‌کند. در واقع با توجه به توافق با مرجع و شرکت اصلی، مجوز ارائه همه یا بخشی از فعالیت‌های مرجع اصلی به نماینده اعطا می‌شود. نمونه قرارداد نمایندگی تجاری یک روش بی‌نقص برای توسعه و رونق تجارت‌های بزرگ و حتی نوپا است که سود و منفعتی دو جانبه برای نماینده و شرکت و موسسه اصلی به همراه دارد.

فرم نمونه قرارداد نمایندگی تجاری چگونه است؟

همانطور که گفتیم قرارداد نمایندگی تجاری از مهمترین و متنوع‌ترین قراردادهای تجاری است. به طور کلی هر فعالیتی که بتوانیم آن را فعالیت تجاری بنامیم و دارای موسسه، شرکت یا پایگاه اصلی و تایید شده باشد، می‌تواند با اعطای امتیاز نمایندگی به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر، اقدام به توسعه تجارت و کسب و کار خود کند و تولیدات یا خدمات خود را در شهر یا منطقه دیگری ارائه دهد. این اتفاق به وسیله یک قرارداد تنظیم و کنترل می‌شود.

فرم خام نمونه قرارداد نمایندگی تجاری برای اعطا یا اخذ این نمایندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط کافی است که اشخاص با توجه به نیازشان به تنظیم و عقد این قرارداد اقدام کنند. قراردادها و به ویژه قرارداد نمایندگی در این مطلب، سندهای معتبر و قانونی هستند که حدود اختیارات و حقوق طرفین یک پیمان کاری را مشخص می‌کنند. این قراردادها به صورت رسمی و غیر رسمی تنظیم می‌شوند. فرم نمونه قرارداد نمایندگی تجاری به صورت انحصاری و غیر انحصاری تنظیم می‌شود. البته تمایل بسیاری از موسسه و شرکت‌ها به انحصاری بودن این قرارداد است.

نمونه قراردادهای نمایندگی تجاری به صورت انحصاری یک جانبه یا دو جانبه

به طور کلی بحث انحصاری بودن قرارادهای نمایندگی برای طرفین قرارداد یک تضمین ایجاد می‌کند. تضمینی که به فعالیت ثمربخش‌تر نماینده و اعتبار فروش بیشتر شرکت اصلی می‌انجامد. در نمایندگی انحصاری یک جانبه، موسسه و شرکت مرجع، متعهد می‌شود که در محدوده جغرافیای نماینده، به شخص دیگری امتیاز نمایندگی اعطا نکند. این تعهد باعث می‌شود که نماینده از بابت بازار و محدوده مشتریانی که در اختیار دارد، خیال آسوده‌ای داشته باشد. از آن طرف در قرارداد نمایندگی انحصاری دو جانبه، علاوه برتعهدات قرارداد یک جانبه، نماینده نیز متعهد می‌شود که در نمایندگی فقط و فقط محصولات و تولیدات شرکت مرجع به فروش برسد و صرفاً روی محصولات و خدمات این برند تجاری فعالیت کنند.

نحوه تنظیم و نوشتن متن نمونه قرارداد نمایندگی تجاری

در ادامه برای آشنایی بیشتر با نمونه قرارداد نمایندگی تجاری به شرح و توضیح فرم خام نمونه قرارداد نمایندگی تجاری می‌پردازیم. نکته اول این است که بدون شک هر قراردادی عنوانی دارد. با توجه به کاری که می‌خواهید انجام دهید و با توجه به شرکت و موسسه‌ای که نمایندگی را اعطا می‌کند، عنوان قرارداد مشخص می‌شود. این عنوان با این که عبارت کوتاهی است. اما باید یک دورنمای کلی از متن قرارداد به ما بدهد. بعد از عنوان، اشخاص حاضر در قرارداد باید معرفی شوند.

منطقه و کالا

این بخش از نمونه قرارداد نمایندگی تجاری به نوعی موضوع اصلی این قرارداد است. در این بخش از قرارداد به صورت رسمی، مسئولیت فروش کالا (یا هر محدوده اختیاراتی که از طرف شرکت اصلی به نماینده داده شود)، در محدوده جغرافیایی مشخص به نماینده انتخاب شده واگذار می‌شود. نماینده موظف می‌شود که مسئولیت‌های واگذار شده به او را در محدوده نمایندگی‌ به نحو احسن انجام دهد. ممکن است که شرکت اصلی، دارای چندین نوع از محصولات مختلف باشد و فقط اجازه فروش چند نوع از آن‌ها را به نماینده داده باشد. در این شرایط اگر نماینده، خواهان آن باشد که کالاهای دیگری را نیز به مجموعه کالاهای نمایندگی‌ اضافه کند، لازم است که این درخواست را به مرجع اصلی برساند. با توافق مرجع اصلی کالاهای جدید به نمایندگی اضافه می‌شوند. بنابراین نماینده باید فعالیت خود را با شرکت و شعبه اصلی هماهنگ کند.

نمونه قرارداد نمایندگی تجاری

حسن نیت و رفتار عادلانه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که طرفین در اجرای نمونه قرارداد نمایندگی تجاری باید به آن توجه کنند، بحث حسن نیت و رفتار عادلانه است. طرفین باید در اجرای تعهداتشان در زمینه فعالیت و موضوع قرارداد براساس این موافقت نامه و بر مبنای حسن نیت، رفتار عادلانه و مناسب عمل نمایند. به طور کلی، شرط اصلی در نمایندگی تجاری، عمل براساس حسن نیت و رفتار عادلانه است تا برای هر دو طرف سود و منفعت داشته باشد.

وظایف و تعهدات طرفین در نمونه قرارداد نمایندگی تجاری

در این بخش از قرارداد نمایندگی تجاری، وظایف و تعهداتی که به‌عهده طرفین است مشخص می‌شود. طرفین قراداد نمایندگی تجاری موظف هستند که به این وظایف و تعهدات عمل کنند. در ادامه به مواردی از این تعهدات اشاره می‌کنیم:

  1. نماینده تعهد می‌دهد که نهایت تلاش و توانایی خود را برای انجام دستور العمل‌های منطقی و معقول شرکت اصلی به کار بگیرد و با جدیت یک تاجر، مسئولیت منافع شرکت اصلی را به‌عهده بگیرد و از آن حمایت کند.
  2. نماینده نباید سفارشات خارج از منطقه را بپذیرد مگر آنکه شرکت و مرجع اصلی اعطا کننده نمایندگی اجازه آن را داده باشد.
  3. نماینده اجازه ندارد که از طرف شرکت اصلی، اقدام به عقد قرارداد با شخص دیگری کند. مگر اینکه در موارد خاص، این اجازه از سوی شرکت اصلی به او داده شده باشد.
  4. نماینده صرفاً سفارشات را از سوی مشتریان برای شرکت اصلی جذب می‌کند. در آخر تصمیم رد یا قبول سفارش با شرکت اصلی است.
  5. قبول سفارشات توسط شرکت اصلی صورت می‌گیرد. شرکت اصلی باید در سریع‌ترین زمان و بدون تاخیر، نماینده را از رد یا قبول سفارشاتی که توسط نمایندگی ارائه شده مطلع کند. شرکت اصلی می‌تواند با صلاحدید خود سفارشات را رد یا قبول کند.
  6. شرکت اصلی نمی‌تواند بدون دلیل موجه و منطقی، سفارشات نمایندگی را رد کند. زیرا این کار حسن نیت و رفتار عادلانه او را دچار مشکل می‌کند.

و بسیاری دیگر از تعهدات و وظایفی که به محض امضای قرارداد به‌عهده طرفین قرار می‌گیرد در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود.

تعهد عدم رقابت در قرارداد نمایندگی تجاری

یکی از نکات مهم در نمونه قرارداد نمایندگی تجاری ، بحث تعهد عدم رقابت است. نماینده بدون داشتن مجوز کتبی از شرکت مرجع، اجازه ساخت و تولید محصول، توزیع یا قبول نمایندگی را ندارد. این‌ کارها رقابت محسوب می‌شود. رقابت در نمونه قرارداد نمایندگی تجاری ، به هیچ وجه موجه نیست. یکی از شروط اصلی برای عقد این قرارداد تعهد عدم رقابت است.

نکته مهم این است که امکان دارد که یک شخص بخواهد در حیطه‌های مختلف وارد شود و با شرکت‌های مختلفی کار کند و نمایندگی آن‌ها را بپذیرد. اشکالی در این کار نیست، به این شرط که کالای مورد نظر، رقیب کالاهای شرکت مرجع (موضوع این قرارداد) نباشد. نماینده نمی‌تواند نمایندگی شرکت رقیب را بپذیرد، زیرا این کار، منافع شرکت مرجع را تحت الشعاع قرار می‌دهد. گاهی این شرط به صورت یک قرارداد مجزا تحت عنوان قرارداد عدم رقابت تنظیم می‌شود.

علائم تجاری شرکت مرجع

نماینده در متن نمونه قرارداد نمایندگی تجاری ، متعهد می‌شود که از علائم تجاری، اسامی تجارتی یا هر نوع علائم دیگر که مربوط به شرکت اصلی اعطا کننده نمایندگی است، استفاده کند. همچنین نماینده متعهد خواهد بود که از اسامی تجارتی و یا علائم شرکت یا برند دیگر، حتی به صورتی که به علت شباهت با علائم اعطا کننده نمایندگی اشتباه برانگیز باشند، در منطقه یا جای دیگر استفاده نکند. همچنین اگر متوجه سواستفاده از نام شرکت در جای دیگری شود، موظف است که شرکت اصلی را از این اتفاق آگاه کند.

پیشنهاد ما در مورد قرارداد نمایندگی تجاری

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات