نمونه قرارداد نمایندگی رستوران سکوی پَرش و کسب درآمد با کمک یک برند تجاری دیگر!

-
بروزرسانی:1401/09/21
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی رستوران

قرارداد نمایندگی رستوران از جمله قراردادهای رایج و تحت شمول ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و یکی از انواع قرارداد نمایندگی محسوب می‌شود.

امروزه بسیاری از رستوران‌های بزرگ در سطح دنیا، با تنظیم قرارداد نمایندگی رستوران به عنوان یک شعبه از رستورانی پرطرفدار در نقطه‌ای از کشوری خاص به فعالیت می‌پردازند و سود قابل توجهی را به دلیل نام و اعتبار رستوران مرکزی به دست می‌آورند.

شاید در کشور خودمان کمتر مشاهده شود که یک رستوران در سراسر کشور شعبه‌های زیادی داشته باشد اما به هرحال، امروزه گسترش هر چه بیشتر تاسیس شعب رستوران‌ها را در سطح شهرها و استان‌های کشور شاهد هستیم.

بسیاری از مالکین رستوران‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از یک برند پر طرفدار و معتبر که توسط اکثریت مردم یک منطقه شناخته شده است، می‌تواند در سوددهی و رونق کسب و کار آن‌ها موثر واقع شود.

علاوه بر این، استفاده از گزینه نمایندگی در مقابل تاسیس رستورانی با نام و برند شخصی، ریسک و خطر کار را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

البته کاهش ریسک و خطر به معنای موفقیت صد درصدی شما نخواهد بود بلکه به دلیل آنکه شما در ابتدا با یک برند بزرگ و پرطرفدار فعالیت خود را آغاز می‌کنید و بسیاری از اقدامات از جمله بازاریابی و تبلیغات ، توسط شرکت ارائه کننده نمایندگی انجام می‌شود، مسیر شما برای رسیدن به موفقیت هموارتر خواهد بود.

زودتر شناخته می‌شوید!

همچنین از جمله سایر مزایای گرفتن نمایندگی در اثر تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی رستوران شناخت سریع رستوران شما توسط مردم می‌باشد.

با توجه به تجربیات رستوران داران شاهد هستیم که بسیاری از آنان در سال‌های اولیه تاسیس رستوران، زیاد معروف نبوده‌اند یا حتی مردم محل همان رستوران نیز به درستی نسبت به آن شناخت نداشته‌اند.

این در حالی است که شما با دریافت نمایندگی، در همان ابتدا مشهور و شناخته شده خواهید بود. فرض کنید در یک محله رستورانی تاسیس می‌کنید و بعد از گذشت مدت کوتاهی، رستورانی دیگر با اخذ نمایندگی از یک برند پرطرفدار، در کنار شما فعالیت خود را آغاز می‌کند.

شما و رقیب شما هر دو تازه کار هستید و از تجارب کافی در زمینه رستوران داری و مشتری مداری برخوردار نیستید، اما اگر خودتان را به جای مشتریان بگذارید متوجه می‌شوید که مشتریان کدام یک از رستوران‌ها زیاد‌تر خواهند بود…!

در ادامه به ویژگی‌های نمونه قرارداد نمایندگی رستوران اشاره می‌کنیم و در نتیجه، مهم‌ترین نکات حاکم بر این قرارداد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزیت‌های نمونه قرارداد اعطای نمایندگی رستوران

در صورتی که قصد اخذ نمایندگی از یکی از برندهای حاضر در بازار را داشته باشید، بسیاری از برنامه‌ها را از پیش تعیین شده خواهید دید؛ به عنوان مثال غذاهایی که شما می‌توانید آن‌ها را به فروش برسانید، تقریباً در منوی رستوران یا فست فود شما مشخص است.

ممکن است یکی از شرکت‌های اعطا کننده نمایندگی تنها محصولی خاص را زیر نظر داشته باشد و به فروش برساند یا حتی بسیاری از شرکت‌ها به شعب مختلف چنین دستور می‌دهند که تنها غذاهای سرد را به مشتریان عرضه کنند.

همچنین نحوه پخت خوراک‌های موجود در منوی شرکت، در اختیار شما قرار می‌گیرد و در نتیجه در صورتی که شما کیفیت تولید غذای خود را حفظ کنید، می‌توانید در یک زمان مناسب به سود قابل توجهی دست پیدا کنید.

البته توجه داشته باشید که طراحی دکور و چیدمان رستوران شما را شرکت اعطا کننده نمایندگی تعیین می‌کند. همچنین بسیاری از این شرکت‌ها در صورت تمایل شما، لوازم مورد نیاز رستوران شما را که توسط خودشان تایید شده‌اند، برای شما سفارش می‌دهند و معمولاً قیمت سفارش کمتر از قیمت موجود در بازار خواهد بود.

به هر حال در این خصوص تصمیم با شما است و در صورتی که قصد داشته باشید خودتان لوازم مورد نیاز خود را تامین کنید، شرکت مشخصات دقیق دستگاه‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها را را به شما ارائه می‌دهد و در نهایت، مراحل نصب و راه اندازی این دستگاه‌ها را به انجام می‌رساند.

نمونه قرارداد اعطای نمایندگی رستوران

نکات حاکم بر نمونه قرارداد نمایندگی رستوران

مهم‌ترین نکاتی که باید در تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی رستوران مورد توجه قرار دهید را بررسی می‌کنیم:

موضوع قرارداد

موضوع نمونه قرارداد نمایندگی رستوران ، اعطای نمایندگی به رستوران شما از سوی یک برند تجاری فست فود یا رستوران شناخته شده در سطح کشور است.

البته امکان دارد که موضوع تعیین شده برای این قرارداد با آنچه بیان کردیم متفاوت باشد. به هر حال توجه به این نکته مهم است که موضوع هر قرارداد با توجه به محتوای تنظیم شده توسط طرفین، تعیین خواهد شد و در مجموع این قرارداد، مساله اعطای نمایندگی را در نظر دارد.

مدت قرارداد

مدت نمونه قرارداد نمایندگی رستوران در این قسمت از متن قرارداد مشخص می‌شود. معمولاً قرارداد نمایندگی رستوران دارای مدت نسبتاً زیاد می‌باشد و گاهی مشاهده می‌شود که بسیاری از شرکت‌های اعطا کننده نمایندگی، قراردادهای خود را به صورت 5 الی 10 ساله تنظیم می‌کنند.

به هر حال در هریک از قراردادهای تجاری و مدنی، تعیین زمان در ابتدا به صورت کلی و سپس به صورت جزئی و با بیان تاریخ آغاز و پایان قرارداد انجام می‌شود.

به عنوان مثال در صورتی که شما قصد داشته باشید نمایندگی یک برند تجاری را دریافت کنید، معمولاً زمان قرارداد به صورت ……. سال و از تاریخ …/…/… الی …/…/… محاسبه می‌شود.

علاوه بر این امکان تمدید قرارداد نمایندگی رستوران در صورت رعایت شرایط مد نظر شرکت اعطا کننده نمایندگی وجود خواهد داشت. به عبارت دیگر، در بسیاری از اوقات، وقتی تخلفی از جانب شعبه نمایندگی به وجود نیامده باشد و همچنین انجام کار و فعالیت‌های مدیریت رستوران در سال‌های پس از تنظیم قرارداد، منجر به افزایش اعتبار برند تجاری شده باشد، قرارداد مربوطه بدون دریافت هزینه یا با کسر هزینه‌ای ناچیز از شعبه نمایندگی، تمدید می‌شود.

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی رستوران

در این قسمت، تعهدات طرفین را بررسی می‌کنیم.

تعهدات نماینده تجاری در قرارداد نمایندگی رستوران

مهم‌ترین تعهدات نماینده تجاری را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  1. نماینده طرف نمونه قرارداد نمایندگی رستوران موظف است نسبت به استانداردهای ارائه شده توسط شرکت، دقت نظر کافی داشته باشد و همچنین با برخورداری از صداقت کاری، زمینه را برای فروش هر چه بیشتر محصولات فراهم کند.
  2. نماینده موظف است کیفیت محصولات درج شده در منوی رستوران را با توجه به دستورات و اطلاعاتی که شرکت تجاری در اختیار او قرار می‌دهد حفظ کند. مسئولیت عدم توجه به موارد اشاره شده و وارد آمدن خسارت به شعبه مرکزی یا برند تجاری به عهده شخص نماینده می‌باشد.
  3. نماینده نمونه قرارداد نمایندگی رستوران موظف است با امضای قرارداد محرمانگی یک جانبه پیوست شده به قرارداد اصلی، کلیه اطلاعات محرمانه از قبیل دستور پخت، فرمول‌های ارائه شده، نحوه استفاده از دستگاه‌های خریداری شده و… را محفوظ نگه دارد و برای اطمینان هرچه بیشتر، قرارداد محرمانگی را با پرسنل خود نیز تنظیم کند.
  4. مارک‌های کلیه کالاهای اولیه مورد نیاز برای طبخ خوراک‌های موضوع منوی برند تجاری، توسط خود برند در متن نمونه قرارداد نمایندگی رستوران ذکر می‌شوند. لذا در صورتی که شعبه نمایندگی به صورت اختصاصی قصد داشته باشد کالاهای مربوطه را خریداری کند، باید به مشخصات درج شده در متن قرارداد نمایندگی رستوران دقت نظر کافی داشته باشد.
  5. نماینده طرف نمونه قرارداد نمایندگی رستوران موظف است دکور و چیدمان رستوران یا فست فود را با توجه به نقشه‌های طراحی شده مربوط به تاسیسات و دکور مغازه توسط برند تجاری، پیاده سازی کند. در خصوص طراحی دکور و تاسیسات، برند تجاری نظارت کامل را در این زمینه خواهد داشت.
  6. نماینده موظف است همکاری‌های لازم را با دفتر مرکزی برند تجاری موضوع نمونه قرارداد اعطای نمایندگی رستوران داشته باشد. علاوه بر این، همکاری با هیئت نظارت و بازرسی بر نحوه عملکرد شعب نمایندگی، توسط شخص نماینده ضروری است.

تعهدات برند تجاری در قرارداد نمایندگی رستوران

مهم‌ترین تعهدات برند تجاری یا شرکت اعطا کننده نمایندگی را بررسی می‌کنیم:

  1. برند تجاری موضوع این قرارداد موظف است کلیه آموزش‌های لازم را در خصوص نحوه پخت، نحوه استفاده از دستگاه‌های پخت و پز و… به پرسنل شاغل در رستوران شعبه نمایندگی ارائه دهد.
  2. مسئولیت طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان شعبه نمایندگی و همچنین نصب تابلوی برند تجاری موضوع قرارداد نمایندگی رستوران به عهده شرکت صاحب امتیاز می‌باشد.
  3. ارائه مارک محصولات غذایی و دستگاه‌های مورد نیاز برای شعبه نمایندگی از وظایف برند تجاری می‌باشد. همچنین برند وظیفه دارد در صورت صلاحدید شخص نماینده، محصولات غذایی و همچنین دستگاه‌ها را با نرخ پایین‌تر از قیمت بازار خریداری کند و به شعبه ارائه کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم نمونه قرارداد اعطای نمایندگی رستوران خود را به ما بسپارید. با انجام این کار، این امکان را خواهید داشت که درباره قراردادی که در نظر دارید و شروطی که برای شما اهمیت بیشتری دارند، با تیم حقوقی رکلا مشورت کنید و در نهایت، قراردادی مختص به شرایط خود در اختیار داشته باشید. برای این منظور، به صفحه تنظیم قرارداد بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

از دیگر سرویس‌هایی که می‌توانید در رکلا از آن بهره‌مند شوید، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. با زدن روی لینک، به صفحه اختصاصی آن وارد شوید.

دانلود قرارداد کامل

برای دانلود این نمونه قرارداد می‌توانید روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد فرانچایز (فرانشیز)
دانلود نمونه قرارداد فرانچایز (فرانشیز)
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
امیر مرادی
thumb_up_alt
سلام.خواستم سوال کنم آیا صاحب برند باید از نمایندگی پولی دریافت کنه؟ همچنین صاحب برند حتما باید برند خودش رو ثبت کرده باشه؟
16:47
29 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این موضوع به توافق طرفین بستگی دارد. در خصوص سوال دوم نیز، ثبت برند در اداره ثبت مالکیت جهت جلوگیری از مشکلات بعدی ضروری است.
11:48
30 آبان 1400
account_circle
تقی زاده
thumb_up_alt
سلام اگر امکانش رو‌ دارید نمونه قرارداد واگذاری نمایندگی رو برای بنده ارسال بفرمایید متشکرم.
20:04
17 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا برای تهیه این قرارداد، به بخش «نمونه قرارداد» در سایت رکلا مراجعه کنید. سپس از قسمت دسته بندی، نمایندگی را انتخاب کنید و قرارداد خودتان را از همان جا، تهیه کنید. ضمن آنکه امکان جستجو در تمام بخش‌های سایت وجود دارد و می‌توانید اسم قرارداد خودتان را تایپ کنید تا به شما، قرارداد مناسب پیشنهاد داده شود.
13:15
18 آبان 1401