لایحه تهدید با چاقو و مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل نمونه دفاعیه در خصوص تهدید با چاقو

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/04/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه تهدید با چاقو

لایحه تهدید با چاقو یکی از انواع لایحه‌های قانونی است که معمولا توسط خواهان طرف دعوا تنظیم می‌شود. تهدید با چاقو یکی از جرایمی است که از گذشته‌های دور وجود داشته است. بعضی از افراد برای قدرت نمایی و رسیدن به خواسته‌های غیر قانونی خود، با استفاده از چاقو دیگران را تهدید می‌کنند. همچنین استفاده از چاقو برای بسیاری از افراد، تبدیل به ابزاری برای وادار ساختن اشخاص به انجام اعمال مجرمانه شده است.

تهدید با چاقو ممکن است علیه جان و مال مردم صورت گیرد که در هر دو حالت جرم محسوب می‌شود و البته مجازات کیفری نیز برای آن تعیین شده است. زیرا جان و مال مردم همواره مورد حمایت قانونگذار است و هیچکس حق ندارد با تهدید و قدرت نمایی، موجب ورود آسیب و ضرر به دیگران شود.

از سال‌های گذشته تا به امروز، حمل و استفاده از چاقو، مشکلات فراوانی همچون نزاع، درگیری و تهدید افراد را به وجود آورده است. معمولا حمل چاقو، توسط بعضی از مردان جوان یا ولگردان خیابانی انجام می‌شود. هدف از حمل این وسیله نیز دفاع از خود در شرایط خاص مانند نزاع یا تهدید دیگران است. با این وجود بعضی از افراد، اهداف مجرمانه نیز دارند. به عنوان مثال در سطح جامعه شاهد هستیم که حمل چاقو موجب به وجود آمدن جرایمی مانند تهدید با چاقو، ایراد جرح عمدی و حتی قتل می‌شود.

تهدید موضوع لایحه تهدید با چاقو چه زمانی انجام می‌شود؟

تهدید دیگران با چاقو، معمولا از طرف کسانی انجام می‌شود که قصد دارند با ترساندن دیگران، به مقصود غیر اخلاقی و غیر قانونی خود دست پیدا کنند. به عنوان مثال ممکن است فرد با تهدید دیگران به وسیله چاقو، موجب رعب و وحشت آن‌ها شود و از آن‌ها بخواهد که خواسته او را عملی کنند.

افرادی که به وسیله چاقو تهدید می‌شوند، معمولا به ناچار و از ترس جان خود و خانواده، مجبور به انجام خواسته‌های تهدید آمیز می‌شوند.

به دلیل اهمیت اعتماد و همچنین حفظ امنیت جامعه، قانونگذار جرم تهدید با چاقو را از جرایم غیرقابل گذشت می‌داند و حتی اگر شاکی از شکایت خود منصرف شود، این گذشت، تاثیری در مجازات یا عدم مجازات تهدید کننده ندارد؛ زیرا قدرت نمایی و تهدید با چاقو جرمی است که موجب ایجاد هراس، بی اعتمادی و حس ناامنی در میان مردم جامعه می‌شود.

بسیاری از افراد، از مجازات قانونی حمل و همچنین تهدید با چاقو اطلاعی ندارند و با این هدف که به وسیله آن دیگران را بترسانند، گاهی آن را به افراد نشان می‌دهند و در نتیجه، همین امر، موجب بروز جرایم دیگر نیز می‌شود.

قانونگذار، با هدف حمایت از مردم و حفظ امنیت جامعه، برای جرم تهدید با چاقو علاوه بر شلاق، مجازات حبس نیز در نظر گرفته است.

شرایط استفاده از لایحه تهدید با چاقو

تهدید با چاقو می‌تواند موجب آسیب رسیدن به جسم، جان و مال دیگران شود، به این صورت که فرد با استفاده از چاقو و با ترساندن دیگران، اموال آن‌ها را گرفته و موجب ورود ضرر به آن‌ها می‌شود.

توجه داشته باشید که استفاده از چاقو باید بتواند وحشت، هراس و نگرانی را در طرف مقابل ایجاد کند و در صورتی که برای شخص، نگرانی ایجاد نشود، این نوع از جرم محقق نخواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که فردی، دیگری را با یک چاقوی اسباب بازی یا چاقویی که کند شده و دیگر برنده نیست تهدید کند و طرف مقابل نیز از این موضوع مطلع باشد و در نتیجه هیچ گونه ترس یا نگرانی برای او به وجود نیاید، عنوان جرم را نمی‌توان برای فعل این شخص، در نظر گرفت.

در مواقعی هم که تهدید به گذشته اشاره می‌کند، جرم تهدید با چاقو محقق نخواهد شد. به عنوان مثال ممکن است فرد بگوید: اگر تلفن همراه خود را ماه گذشته به من نمی‌دادی، با چاقو دست تو را مجروح می‌کردم. در اینجا چون تهدید مربوط به زمان گذشته است، جرمی محقق نمی‌شود، زیرا جرم تهدید نسبت به آینده قابلیت اجرا دارد و در نتیجه نسبت به گذشته اثری ندارد.

مشاوره حقوقی تلفنی

مجازات وقوع چند جرم

در صورتی که جرم تهدید با چاقو منجر به وقوع جرم دیگری شود، مجازات مستقلی برای تهدید در نظر گرفته نمی‌شود بلکه فقط مجازات جرم واقع شده، برای شخص بزهکار اعمال خواهد شد. به عنوان مثال اگر جرم تهدید با چاقو منجر به ایراد جرح عمدی شود، باید تنها مجازات ایراد جرح عمدی برای شخص بزهکار در نظر گرفته شود.

گاهی ممکن است شخصی با چاقو دیگری را تهدید کند و فرد مقابل نیز به دلیل ترس و وحشت، جان خود را از دست بدهد. در صورت وجود این شرایط، این تهدید می‌تواند عنوان قتل عمد بگیرد و فرد تهدید کننده نیز موظف است دیه شخص متوفی را به صورت کامل، به ولی دم بپردازد. همچنین ممکن است که حکم قصاص شخص تهدید کننده، از سوی دادگاه کیفری صادر شود.

در مواقعی که فرد با چاقو دیگران را تهدید می‌کند و قصد ارعاب عمومی یا ترساندن عموم مردم را دارد، این جرم عنوان محاربه خواهد داشت که در این صورت، مجازات شدیدتری برای شخص مجرم در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد لایحه تهدید با چاقو

جرم تهدید با چاقو از جمله جرایمی است که علاوه بر ایجاد نگرانی برای فرد تهدید شونده، هراس و ناامنی برای همه مردم را نیز به همراه دارد. به همین دلیل، این جرم از جرایم غیر قابل گذشت است. یعنی حتی اگر بزه‌ دیده رضایت دهد و از شکایت خود صرف نظر کند، به دلیل وجود جنبه عمومی، دادستان به عنوان مدعی العموم، پیگیر این جرم و پرونده خواهد بود.

فردی که به وسیله چاقو تهدید شده است و همچنین به او ضرری وارد می‌شود، می‌تواند با تنظیم لایحه دفاعیه در خصوص تهدید با چاقو ، حق ضایع شده خود را مطالبه کند. بنابراین اگر آسیبی به جسم و جان او وارد شده است، می‌تواند در نمونه لایحه دفاعیه تهدید با چاقو ، تمام ماجرا را شرح دهد.

در نمونه لایحه دفاعیه تهدید با چاقو ، فرد، نحوه تهدید شدن خود با چاقو را بیان می‌کند و از دادگاه تقاضای مجازات متهم و جبران خسارت می‌کند.

اگر شاهدی در زمان تهدید حضور داشته باشد، بزه دیده موظف است او را به دادگاه معرفی کند تا در صورت لزوم، از اطلاعات او استفاده شود. در نهایت، قاضی پرونده، با بررسی شواهد و دلایل، حکم مناسب را صادر می‌کند.

نحوه پیگیری این جرم در دادگاه کیفری به چه صورت است؟

برای پیگیری این جرم، باید شکواییه‌ای را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی تنظیم و ثبت کنید. پس ‌از آن در دادسرا در خصوص این جرم و نحوه ارتکاب آن تحقیقات مقدماتی صورت می‌گیرد. چنانچه وقوع جرم برای مقام تحقیق محرز شود، برای پرونده قرار جلب به دادرسی صادر خواهد شد. در صورت تأیید این قرار، دادستان کیفرخواست را صادر می‌کند. پس از آن پرونده به‌ همراه کیفرخواست به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.

این لایحه چه زمانی تنظیم می‌شود؟

در شرایطی که شخصی با استفاده از چاقو دیگران را بترساند یا از آن‌ها اخاذی کند، این جرم شکل می‌گیرد. این لایحه زمانی تنظیم می‌شود که شاکی علیه متهم شکایت کند و پرونده در دادگاه کیفری مطرح شود. در این شرایط متهم و شاکی می‌توانند لوایحی را به دادگاه ارائه دهند. این موضوع سبب می‌شود تا آن‌ها توضیحات و دفاعیات خود را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه دهند. قاضی دادگاه با توجه به محتوای لوایح و دلایل هر دو طرف، حکم مناسب را صادر می‌کند.

پیشنهاد مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه توسط وکیل

شما می‌توانید تنظیم لایحه تهدید با چاقو خود را به ما بسپارید تا توسط وکیل و مشاور حقوقی این حوزه تنظیم شود. برای تنظیم لایحه ، بر روی لینک تعیین شده بزنید.

همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ما بهره مند شوید. پاسخ به سوالات حقوقی شما در خصوص طرح دعوا و همچنین تنظیم لایحه یا قرارداد، از این طریق انجام خواهد شد. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(6 نظر)
account_circle
صدری
thumb_up_alt
سلام. مستاجر بنده در زمانی که بنده نبودم با چاقو خانمم رو تهدید و شروع به فحاشی می‌کنه و اگر همسایه‌ها نبودن نمی‌دونم چه اتفاقی می‌افتاد. ضمنا این‌ها دو برادر هستند که یکیشون چاقو به دست و اون یکی هم فحش و ناسزا داده. خواستم ببینم من چه باید کنم؟ ضمنا خانمم الان حال روحی خوبی نداره و رفته خونه پدرش. حتی جواب منم نمیده. خونه نبودم با هم بحث میکنن و این دو برادر به خانم من فحاشی کردن.
07:37
17 تیر 1400
account_circle
شهرام سلمانی
thumb_up_alt
طرح لایحه شکایت در مورد اینکه شخصی سمت من چاقو کشید و جا خالی دادم و فرار کرد ولی خانم من با دیدن این صحنه دچار استرس و راهی بیمارستان شد. چطور از شما کمک بگیرم؟
19:28
22 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. درخواست خود را ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم و شرایط همکاری را بیان خواهیم کرد.
17:38
23 شهریور 1400
account_circle
جبار مرادی قانع
thumb_up_alt
سلام جناب وکیل. خسته نباشید. عرض شود که بنده چند وقت پیش برای اجرای قرار کارشناسی همراه شاکی پرونده و کارشناس نقشه بردار و حتی دو نفر مامور انتظامی با دستور قاضی پرونده به زمین کشاورزی رفتیم ولی شاکی با نهایت قلدری و خود خواهی در حضور ماموران با چاقو و پنجه بکس مزاحمت ایجاد کرد. خوشبختانه برادران نیروی انتظامی، چاقو را گرفتند و صورت جلسه کردند. ما هم همان روز شکایت کردیم. حالا برای آخرین دفاعیات رفته پیش قاضی جزایی. لطفآ راهنمایی بفرمائید برای دفاعیه روز جلسه رسیدگی. ممنونتان میشیم.
17:48
17 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. با توجه به حضور شهود در محل و صورتجلسه شدن جزئیات، شما کار نسبتاً آسانی را در پیش دارید. لذا صرفا به بیان اتفاقات پیش آمده بپردازید.
11:53
18 بهمن 1400
account_circle
مصطفی واحدی
thumb_up_alt
سلام. از برادر من شکایت شده. تهمت عنوان قدرت نمایی با چاقو. اون فرد شاهد ندارد ولی برادر من شاهد دارد که این کار رو نکرده. کاسب‌های اون منطقه شاهد هستن. به نظر شما باید چکار بکنیم که رفع اتهام بشه از داداشم؟
12:24
18 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. استفاده از شهادت شهود، تاثیر قابل توجهی در موفقیت شما خواهد داشت. ضمن اینکه حتما یک لایحه دفاعیه نیز داشته باشید و به صورت شفاهی در دادگاه، از خود دفاع نکنید.
13:48
19 بهمن 1400
account_circle
سارا
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. اگر شخصی در دعوا فردی را با چاقو تهدید کند در صورتی که هیچگونه آسیبی به شخص نرساند حکم آن چیست؟
15:37
08 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. تهدید به خودی خود، دارای عنوان مجرمانه است حتی اگر به آسیب ختم نشود.
10:58
09 فروردین 1401
account_circle
ایمانی
thumb_up_alt
سلام شبتون بخیر. پسر برادرم وارد خانه مادرم شد و در حالی که من بچه بغلم بود با قمه به طرف من حمله ور شد سر یه مسایلی که هیچ ربطی به من نداشت پدر و مادرش با هم مشکل داشتند که برادرهایم و مادرم جلویش را گرفتند. من شاهدها را به دادگاه هم بردم الان چه حکمی برایش صادر می‌شود؟
06:17
17 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ممکن است با عناوین مجرمانه‌ای مانند تهدید با چاقو، شروع به جرم قتل و سایر موارد مشابه با ایشان برخورد شود. تصمیم قطعی در این خصوص به برداشت مرجع محترم قضایی از گفته‌های شما و شهود بستگی دارد و باید در این خصوص، منتظر بمانید تا رای صادر شود.
07:22
18 فروردین 1401