نمونه قرارداد کارگزاری واردات چیست و فرم قرارداد جعاله تعمیر مسکن چه کاربردی دارد؟

-
بروزرسانی:1402/02/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری واردات

قرارداد کارگزاری واردات به یکی از قراردادهای مهم در عرصه تجارت تبدیل شده است و در دسته بندی انواع قرارداد کارگزاری قرار می‌گیرد. با توسعه فناوری و گسترش ارتباطات میان افراد، امروزه اشخاص سعی می‌کنند در تمامی زمینه‌ها از جمله واردات کالا به داخل کشور، با در نظر گرفتن دنیای مدرن، به فعالیت بپردازند.

بسیاری از تجار نیز، دیگر از روش‌های سابق و سنتی تجارت برای وارد کردن کالا به کشور خود استفاده نمی‌کنند و برعکس تمام تلاش آن‌ها، برخورداری از اطلاعات و امکانات لازم به خصوص در جهت وارد کردن کالا از کشورهای دیگر می‌باشد.

با وجود انبوهی از فروشندگان کالا و شرکت‌های تولید کننده و همچنین به وجود آمدن بازار رقابتی شدید میان اصناف و کارخانجات سراسر جهان، پیدا کردن کالای مورد نظر از شرکتی مطمئن و وارد کردن آن به داخل کشور، کمی دشوار به نظر می‌رسد.

ممکن است در گام اول از وارد کردن کالای مورد نظر خود پشیمان شوید یا بدون هرگونه جست و جو و فقط برای سرعت در معاملات خود، از شرکت خاصی کالاها را خریداری کنید و سپس مقدمات حمل و ورود به کشور را برای آن‌ها فراهم کنید.

با وجود این اوصاف، ورود تجار جدید به بازار و اطلاع نداشتن از وضعیت فروشندگان و تولید کنندگان کالا نیز می‌تواند مانعی بر سر راه ارتباط با بازارهای خارجی باشد.

کارگزاران واردات آماده خدمت به شما هستند!

بسیاری از حقوقدانان عرصه بین الملل و تجارت مدعی هستند که در صورتی که قصد دارید واردات شما در بازار بین المللی امروز، موفقیت کسب کنید، باید از جزئیات واردات و مشکلاتی که در این زمینه در خارج و داخل از کشور به وجود می‌آیند، اطلاع کافی داشته باشید.

اطلاع داشتن از فرآیند ترخیص کالا در گمرگ، شرایط مورد نیاز برای پذیرش کالاها، میزان عوارضی که باید برای واردات کالا پرداخت کنید، مالیات و… از جمله اقداماتی است که برای هر تاجر در مسیر وارد کردن کالا به داخل کشور، وجود دارد.

کارگزاران نمونه قرارداد کارگزاری واردات در این شرایط در کنار شما خواهند بود. آن‌ها از تجربه لازم در زمینه تجارت و واردات کالا برخوردار هستند و می‌توانند به شما اطلاعات مناسبی را در زمینه واردات کالاهای خاص، تشریفات مربوط به فرآیند واردات و… انتقال دهند.

قطعاً تجار، علاوه بر اقدامات مربوط به واردات کالا، امور دیگری را نیز در برنامه خود دارند، روزانه ده‌ها قرارداد را تنظیم می‌کنند و وقت آن را ندارند که بهترین فروشنده یا تولید کننده کالا در کشورهای دیگر را پیدا کنند و سفارشات خود را به ایشان تحویل دهند.

در نتیجه انجام دادن اقدامات مربوط به واردات کالا توسط یک متخصص که سال‌ها در زمینه واردات کالا فعالیت داشته است، از مسیر درست تجارت در این عرصه اطلاع دارد و البته بهترین تولید کنندگان خارجی و فروشندگان بین المللی را زیر نظر دارد، بسیار کارآمد است و می‌تواند از اتلاف وقت و سرمایه تجار، جلوگیری کند.

نمونه قرارداد کارگزاری واردات

کارگزاران نمونه قرارداد کارگزاری واردات چه اشخاصی هستند؟

این کارگزاران نقش یک واسطه متخصص و با تجربه را برعهده دارند. درواقع این افراد، تجاری که قصد واردات کالا از کشوری به کشور خود دارند را به فروشنده یا تولیدکننده کالاها و محصولات مورد نظر آن‌ها وصل می‌کنند و در نتیجه بهترین محصولات را با مطلوب‌ترین قیمت و کمترین هزینه، به تجار می‌فروشند.

در نتیجه این وساطت و انجام اقدامات مربوط به ورود کالاها نیز، کارگزاران نمونه قرارداد کارگزاری واردات حق العمل یا کمیسیون دریافت می‌کنند.

تنظیم متن قرارداد کارگزاری واردات

تجار و سایر افرادی که روزانه قراردادهای زیادی را تنظیم می‌کنند به خوبی می‌دانند که برای تعیین وظایف و مسئولیت‌ها از طرفی و همچنین در نظر گرفتن حقوق هریک از طرفین از سوی دیگر، تنظیم قرارداد اولین و مهم‌ترین گام می‌باشد.

یکی از نکات مهم در تنظیم فرم قرارداد کارگزاری واردات توجه به ماده 10 قانون مدنی ایران می‌باشد. این ماده قراردادهایی که با رضایت و توافق طرفین تنظیم می‌شود را معتبر می‌داند و تنها در صورتی که مفاد قرارداد مخالف قوانین مصوب دستگاه قانونگذاری کشور باشند، عقد را باطل می‌داند.

قرارداد کارگزاری واردات نیز بر اساس ماده 10 تنظیم می‌شود و طرفین می‌توانند توافقات خود را در صورتی که مخالف با قانون نباشد، در متن آن ذکر کنند.

اما تنظیم قرارداد کارگزاری واردات به غیر از قانون حاکم بر آن، دارای نکات دیگری نیز می‌باشد.

طرفین نمونه قرارداد کارگزاری واردات

طرفین قراردادهای کارگزاری، کارفرما و کارگزار هستند.

کارفرمایان اشخاص تاجر اعم از حقیقی یا حقوقی هستند که اطلاعاتی همچون نوع کالا، کیفیت، تعداد، کشور مورد نظر و… را به کارگزار اطلاع می‌دهند و از او می‌خواهند بهترین فروشنده یا تولید کننده را به ایشان معرفی کند.

کارگزاران نیز چنانچه بیان کردیم اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که به عنوان یک متخصص حرفه‌ای در حوزه واردات کالا، میان تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا، واسطه می‌شوند و در نتیجه انجام اقدامات اشاره شده در نمونه قرارداد کارگزاری واردات حق العمل یا کمیسیون دریافت می‌کنند.

در نتیجه، تولیدکنندگان یا فروشندگان کالا، نقشی در قرارداد کارگزاری واردات نخواهند داشت.

در بسیاری از قراردادهای کارگزاری، با توجه به ماهیت کالاهای سفارش شده از سوی کارفرما، معمولاً اشخاص حقوقی کارگزاری، بیشتر طرف قرارداد قرار می‌گیرند و البته نمونه قرارداد کارگزاری واردات نیز از این نکته مستثنی نیست.

بنابراین، کارفرمایان اعم از تجار و سایر اشخاص، بیشتر در قالب شرکت فعالیت دارند و البته طرف مقابلشان نیز شرکت‌های کارگزاری هستند که شماره گواهینامه کارگزاری نیز برای آن‌ها به ثبت رسیده است.

اتاق بازرگانی بین المللی

با توجه به توسعه صادرات و واردات کالاهای سبک و سنگین در جهان، اتاق بازرگانی بین المللی، مراتب خاصی را برای تنظیم روابط میان کارگزار و کارفرمای نمونه قرارداد کارگزاری واردات در نظر گرفته است. فرمت در نظر گرفته شده توسط اتاق بازرگانی که به NCNDA/IMFPA نیز مشهور است، مجموعه‌ای از تعهدات کارفرما و نحوه پرداخت کمیسیون به کارگزار را مورد اشاره قرار می‌دهد.

در ضمن در این فرمت ذکر شده است در صورتی که کارفرما به کارگزاران رسمی وارداتی و صادراتی مراجعه می‌کند، باید قبل از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری واردات ، فرم سفارش را پر کند و بخشی از کمیسیون را به عنوان پیش پرداخت در قالب چک بانکی به کارگزار ارائه دهد.

مرجع حل اختلاف متن قرارداد کارگزاری واردات

در این قرارداد همچون بسیاری از قراردادهای تجاری بین المللی، روش داوری کاربرد دارد. در این زمینه معمولا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به عنوان داور و تعیین کننده وضعیت اختلافات میان کارفرما و کارگزار انتخاب می‌شود.

مراجعه به اتاق بازرگانی ایران هنگامی انجام خواهد شد که طرفین فرم قرارداد کارگزاری واردات و همچنین کمیسیون مقرر شده توسط آن‌ها نتوانند اختلافات را حل و فصل کنند.

در این صورت نمایندگانی از سوی طرفین قرارداد در طی جلسه‌ای با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، هیئت داوری مربوطه را تشکیل می‌دهند و در نتیجه مذاکرات، رای توسط اتاق بازرگانی صادر می‌شود. این رای لازم الاجرا است و طرفین حق اعتراض نسبت به رای صادره را نخواهند داشت.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد کارگزاری واردات خود را به ما بسپارید. برای این کار به صفحه تنظیم قرارداد بروید و درخواستتان را ثبت کنید. برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌توانید روی لینک مشخص شده بزنید و به صفحه آن وارد شوید.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات