قرارداد نمایندگی مواد غذایی ؛ راهی برای افزایش سرعت فروش تولیدات خوراکی در سایر مناطق

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی مواد غذایی

قرارداد نمایندگی مواد غذایی ، از جمله قراردادهای پرکاربرد برای افرادی است که در صنعت مواد غذایی مشغول به فعالیت هستند. این قرارداد یک نوع قرارداد نمایندگی است. مواد غذایی جزء نیازهای اساسی و اصلی مردم جهان است. این نیاز جایگاه والایی در زندگی بشر دارد و در طول تاریخ لحظه‌ای نبوده‌ است که مواد غذایی اهمیت خود را از دست بدهد. مشتریان مواد غذایی را عموم مردم جهان تشکیل می‌دهند و تجارت، تولید و فعالیت در عرصه مواد غذایی همیشه از جمله مهم‌ترین مشاغل و کسب و کارهای دنیا بوده است.

علاوه بر این سود و منفعتی که از تهیه و فروش محصولات غذایی به دست می‌آید نیز انکار ناپذیر است. شاید شنیده باشید که در دنیای کنونی، هرچیزی که با خوراک و پوشاک مردم در ارتباط باشد همیشه مشتری دارد! البته که این مسئله حقیقت دارد. مواد غذایی جزء مهم‌ترین و ضروری‌ترین مایحتاج مردم هستند. به همین دلیل اشخاص بی شماری وجود دارند که در این صنعت فعالیت می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های تولید کنندگان مواد غذایی این است که بتوانند برای محصولات و تولیدات خود مشتریان بیشتری را جذب کنند و در بازار جایگاه بالاتری را به دست آورند.

رونق در کسب و کار، فروش بیشتر و البته درآمدزایی، به وسیله تبلیغات مناسب و افزایش دسترسی مردم به محصولات و تولیدات میسر می‌شود. به همین دلیل صاحبان شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی از نمونه قرارداد نمایندگی محصولات غذایی استفاده می‌کنند. با تنظیم و امضای نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش محصولات غذایی ، شرایطی به وجود می‌آید که تولیدات و محصولات شرکت‌ها در دسترس افراد بیشتری قرار بگیرد.

نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی چیست؟

نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش مواد غذایی ، زیر مجموعه قراردادهای نمایندگی و به خصوص قراردادهای نمایندگی فروش است. در این دسته از نمونه قرارداد ، اختیار فروش مواد غذایی، تولیدات یا واردات و صادرات یک شرکت و… به اشخاص متقاضی نمایندگی اعطا می‌شود. متقاضیان نمایندگی معمولا در شهر‌ها، کشورها و مناطقی دورتر از مرکز اصلی تولید هستند در نتیجه با تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی فروش محصولات غذایی ، مواد غذایی تولید شده توسط تولید کننده مرکزی به مکان‌های متعددی فرستاده می‌شود و بهتر در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.قرارداد اشاره شده، نوشته‌ای مکتوب است که دارای مجموعه‌ای از نکات و اطلاعات مهم می‌باشد. در این قرارداد، موضوع، هدف، مدت اعتبار، مبلغ مورد نیاز، تعهدات، شرایط و بسیاری از موارد دیگر که با این کار در ارتباط است، نوشته می‌شود.

در حقیقت نمونه قرارداد نمایندگی محصولات غذایی ، قراردادی معتبر و قانونی است که با تنظیم و امضای آن، همکاری شما با مرکز اصلی اعطا کننده نمایندگی برقرار می‌شود. این قرارداد براساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم خواهد شد و در نتیجه کاملا موجه و قانونی می‌باشد. ماده 10 قانون مدنی حکم به آزادی قراردادها می‌دهد. این ماده چنین ذکر می‌کند که اگر قرارداد براساس شرع و با رعایت مواد قانونی نوشته شود، ایرادی در اعتبار آن وجود نخواهد داشت.

در نتیجه تنها نکته‌ای که در اینجا بسیار مهم می‌باشد، توافق طرفین قرارداد بر اساس حکم قانون است. در واقع با تنظیم نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش محصولات غذایی ، سندی معتبر را در اختیار دارید که در صورت بروز مشکل می‌توانید به دادگاه ارائه دهید.

اهمیت و کاربرد قرارداد

فرض کنید یک تولیدی دارید و در آن تولیدی به صورت اختصاصی یک نوع مواد غذایی را تولید می‌کنید. تصور کنید که چند سال است که این‌کار را می‌کنید و به خوبی در منطقه، شهر و محدوده اقامت خود شناخته شده هستید و مشتریان بسیار خوبی را نیز جذب کرده‌اید. شما به اندازه‌ای خوب هستید که با اطمینان به دیگران معرفی می‌شوید. آیا سقف کار شما همین است و جذب مشتریان شهر و منطقه خودتان برای شما کافی است؟

برای بسیاری از تولیدکنندگان موفق جواب به این سوال منفی است. تولیدکنندگان و صاحبان شرکت‌های مواد غذایی به دنبال توسعه و گسترش کسب و کار خود می‌باشند. شرکت‎‌ها می‌خواهند محصولات تولیدی خود را در شهرها و مناطق مختلف کشور یا حتی خارج از کشور به فروش برسانند. برای انجام این کار، به نظر می‌رسد که تاسیس دفاتر در شهر‌های مختلف لازم است.

علاوه بر این تمامی تولید کنندگان می‌دانند که تاسیس دفتر در شهرها و مناطق مختلف نیازمند سرمایه زیاد و رسیدگی و نظارت بیشتر است. در نتیجه به نظر کاری سخت و نشدنی است. به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان این اقدام را انجام نمی‌دهند. با وجود مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، به نظر می‌رسد تنها راهی که به شرکت‌های تولید کننده کمک می‌کند تا کسب و کار خود را توسعه دهند، تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی باشد.

امضاء نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش محصولات غذایی

زمانی که شرکت تولید کننده مواد غذایی، نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش محصولات غذایی را امضا می‌کند، این اجازه را می‌دهد که محصولات او در محدوده جغرافیایی دیگری نیز به فروش برسد. همچنین متعهد می‌شود که میزان محصول مورد نیاز نماینده را نیز در اسرع وقت در اختیارش قرار دهد. به این ترتیب شرکت‌ها هم به هدفشان می‌رسند و هم محصولات خود را به بازارهای متفاوتی ارسال می‌کنند که در نتیجه موجب توسعه و رونق کسب و کار آن‌ها می‌شود. علاوه بر این افزایش فروش و درآمد نیز از جمله امتیازات تاسیس نمایندگی در سایر نقاط کشور می‌باشد. از طرفی دیگر، به وجود آمدن منبعی برای افزایش درآمد نماینده یا متقاضی اخذ نمایندگی از جمله سایر منافع این قرارداد می‌باشد.

نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش محصولات غذایی

انواع نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی

از دو جهت می‌توانیم درباره انواع نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش مواد غذایی صحبت کنیم:

  1. انواع نمونه قرارداد نمایندگی فروش محصولات غذایی براساس نوع محصولات و تولیدات مواد غذایی
  2. انواع نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش مواد غذایی براساس انحصار

اگر نوع قرارداد براساس نوع محصولات یا تولیدات مواد غذایی باشد، می‌توانیم بگوییم که بی ‌شمار قرارداد وجود خواهد داشت. زیرا که ماهیت مواد غذایی بسیار متنوع و متغیر است. در واقع تقسیم بندی واحدی وجود نخواهد داشت. البته توجه داشته باشید که به طور کلی مواد غذایی را به طرق مختلف تقسیم بندی کرده‌اند اما این تقسیم بندی‌ها بسیار کلی است.

با وجود کلی بودن تقسیم بندی و همچنین تنوع مواد غذایی، مشاهده می‌کنیم که اعطای نمایندگی به صورت کلی اتفاق نمی‌افتد. شرکت‌ها حتی نوع جنسی که قصد دارند آن را در نمایندگی به فروش برسانند را انتخاب می‌کنند و در نتیجه در متن قرارداد ذکر شده بیان می‌کنند.

نوع دیگری از تقسیم بندی نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی ، وجود دارد که باتوجه به موضوع انحصار انجام می‌شود. براساس انحصار، قرارداد مربوطه به دو دسته نمایندگی یک جانبه و نمایندگی دو جانبه تقسیم می‌شود.

قرارداد نمایندگی مواد غذایی یک جانبه

منظور از یک جانبه بودن نمایندگی انحصاری، یک نوع تعهد و تضمین از سوی شرکت اعطا کننده نمایندگی است. به این ترتیب که برای اعطای نمونه قرارداد نمایندگی فروش محصولات غذایی ، تولید کننده یا شرکت اصلی در زمان بررسی درخواست متقاضی، شهر و منطقه او را نیز در نظر می‌گیرد. شهر، منطقه و همچنین کشوری که متقاضی اخذ نمایندگی در آن ساکن است، از جمله موارد مهم برای دریافت نمایندگی محسوب می‌شود.

شرکت اعطا کننده نمایندگی باید بررسی کند که آیا در منطقه مورد نظر، به شخص دیگری نمایندگی داده است یا خیر؟ اگر در آن منطقه به شخص دیگری نمایندگی نداده باشد، نمایندگی فروش را به شخص متقاضی اعطا می‌کند. از طرفی شما را موظف می‌کند که صرفا در آن منطقه و محیط جغرافیایی اقدام به فعالیت کنید. در حقیقت، اجازه نمایندگی فروش علاوه بر خود شخص متقاضی، به منطقه محل کسب و کار او نیز داده می‌شود.

در هرجایی که درخواست نمایندگی کرده‌اید، باید در همان شهر اقدام به فعالیت کنید. به طور کلی انحصار یک جانبه به این معنی است که شرکت اعطا کننده نمایندگی، در یک منطقه جغرافیایی فقط به یک شخص حق نمایندگی فروش را اعطا می‌کند.

نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی دو جانبه

نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی به صورت نمایندگی انحصاری دوجانبه، تعهدی است که نماینده به شرکت اعطا کننده نمایندگی می‌دهند. در این نوع از قرارداد نمایندگی، علاوه بر شرایطی که در نمایندگی یک جانبه مطرح است، نماینده متعهد می‌شود که در محل نمایندگی فقط محصولات و مواد غذایی شرکت اصلی را به فروش برساند و از فروختن مواد غذایی مشابه یا تولید شده توسط رقیب شرکت اصلی خودداری کند.

منطقه و کالا در نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی

در این بخش از نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی ، کالاها و مواد غذایی که اجازه فروش آن‌ها به نماینده داده شده است، معرفی می‌شوند. همچنین به طور ویژه تاکید می‌شود که نمایندگی به کدام منطقه و محدوده جغرافیایی داده شده است. این بخش از قرارداد به نوعی موضوع قرارداد و موضوع نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی را مشخص می‌کند.

نکته: اگر نماینده، خواهان این باشد که از محصولات دیگر شرکت اعطا کننده نمایندگی برای فروش استفاده کند، باید برای این تصمیم به شرکت اصلی درخواست دهد. بدون تاییدیه و موافقت شرکت اصلی، نماینده نمی‌تواند برای محصولات و مواد غذایی نمایندگی دهد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد نمایندگی مواد غذایی

باید این مساله را در نظر داشته باشید که در جریان قرارداد، امکان بروز هر اختلاف یا مشکلی وجود دارد. برای رسیدگی به این اختلافات، لازم است که مرجعی به عنوان مرجع حل اختلاف قرارداد معرفی شود. این مرجع به طور معمول شورای حل اختلاف است اما طرفین قرارداد می‌توانند با توافق یکدیگر، شخصی را به عنوان مرجع حل اختلاف یا داور نیز انتخاب کنند. این شخص که اصطلاحا داور نامیده می‌شود، در زمان بروز اختلاف میان آن‌ها داوری خواهد کرد و حکم می‌دهد. عمل به رای و حکم مرجع حل اختلاف ضروری است. حکم داور از نظر قانونی نیز معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد نمایندگی مواد غذایی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا دریافت مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید. ضمن آنکه شما می‌توانید از نمونه قرارداد کاملی که برای نمایندگی تنظیم شده است استفاده کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سپیده محمدی
thumb_up_alt
شرکت تولید کننده مواد غذایی هستیم. در استان خودمون تا حدی شناخته شدیم ولی می‌خوایم نماینده بگیریم. ولی نمی‌دونم چه امتیاز ویژه‌ای براشون بذارم.
10:30
06 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در این مورد همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد و می‌توانید توافق انجام شده را در متن قرارداد منعکس کنید. به طور کلی، در این مورد اختیار زیادی برای اعطای امتیاز دارید.
16:36
13 خرداد 1400