نمونه قرارداد کارگزاری صرافی و نکات مهم فرم قرارداد کارگزاری صرافی کامل

-
بروزرسانی:1401/09/10
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری صرافی

قرارداد کارگزاری صرافی از جمله قرارداد‌های رایج در جهان تجارت امروز محسوب می‌شود.

با توسعه ارتباطات و افزایش صادرات کالا به کشورهای دیگر، امروزه تجار، حجم وسیعی از مبادلات ارزی را انجام می‌دهند و در به دست آوردن ارز خارجی، به بهترین صرافی مورد نظر خود مراجعه می‌کنند.

این در حالی است که با توجه به تاسیس بنگاه‌های صرافی در سراسر ایران به صورت گسترده و البته ورود تجار جدید به بازار صادرات و واردات، دسترسی به صرافی مناسب برای تجار دشوار به نظر می‌رسد.

همچنین در کنار تجار، برخی از افرادی که قصد دارند به دلایل مختلف نظیر کار یا تحصیل، به خارج از کشور سفر کنند، به دلیل تجربه کم در این زمینه، همواره نسبت به خرید و فروش ارز خارجی، دغدغه خاطر دارند.

در این شرایط، کارگزاران صرافی با توجه به اطلاعات و ارتباطاتی که با افراد مختلف در سراسر کشور دارند، همواره به عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب، مورد توجه تجار و سایر اشخاص قرار می‌گیرند.

چرا از مستقیم سراغ صرافی نروم؟

اگرچه بنگاه‌های صرافی، روزانه عملیات حواله ارز خارجی به حساب اشخاص دیگر را انجام می‌دهند، اما اشخاص در شرایط متفاوت به خصوص هنگامی که قصد دارند مبلغ زیادی ارز خارجی را خریداری یا به فروش برسانند یا آن را به حساب شخص دیگر واریز کنند، به سراغ هر بنگاه صرافی نمی‌روند.

بنابراین شناخت بنگاه صرافی برای مشتریانی که قصد خرید و فروش یا انتقال ارز را دارند، بسیار مهم می‌باشد.

از سوی دیگر به دلیل اهمیت وجود اصل سرعت در معاملات تجار، این اشخاص نمی‌توانند بهترین بنگاه‌های صرافی را در کمترین زمان شناسایی کنند و از خدمات آن‌ها استفاده کنند.

این نکته در خصوص اشخاصی همچون دانشجویان بین المللی نیز صادق است.

بنابراین وجود کارگزاران صرافی و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری صرافی می‌تواند در یافتن بهترین صراف با بهترین قیمت و نرخ ارز بسیار موثر باشد.

کارگزاران صرافی، با برخورداری از اطلاعات جامع ناشی از تحقیق و تجربه و برخورداری از مهارت ارتباط با صرافان در سراسر ایران، می‌توانند بهترین اطلاعات را با کم‌ترین هزینه در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

در واقع کارگزاران، بهترین صرافان در کشور را با توجه به سفارش و دستورات مشتریان خود، که در فرم قرارداد مطرح می‌شود، به آن‌ها معرفی می‌کنند و بر اساس مندرجات نمونه قرارداد کارگزاری صرافی، مقدمات شکل گیری ارتباط میان آن‌ها را فراهم می‌کنند.

کارگزار طرف فرم قرارداد کارگزاری صرافی ویژگی‌ها و وظایفی را دارا می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

همچنین در این نوشتار به مهم‌ترین نکات حاکم بر قرارداد نیز اشاره می‌کنیم.

چرا از گزینه کارگزار صرافی استفاده کنم؟

چنانچه بیان کردیم امروزه بازار بنگاه‌های صرافی در سراسر ایران به صورت باور نکردنی گسترش یافته است. اگرچه بسیاری از تجار با تجربه، همچنان از بنگاه صرافی مورد اعتماد خود، ارز مورد نیاز را خریداری می‌کنند، اما با توسعه تجارت، نیاز به برخورداری از اطلاعات لازم نسبت به صرافان معتبر با نرخ ارز مناسب در میان سایر تجار احساس می‌شود.

همچنین شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی که قصد دارید هزینه خوابگاه یا دانشگاه خود را به حساب آن‌ها واریز کنید، با استفاده از کارگزاری مجرب و حرفه‌ای، نه تنها زمان خود را حفظ می‌کنید بلکه می‌توانید از اتلاف هزینه‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

در واقع، مراجعه به کارگزار صرافی به عنوان متخصص در یافتن مناسب‌ترین صرافی با در نظر گرفتن بهترین شرایط و کم‌ترین هزینه می‌تواند تجربه خوشایندی را برای شما به همراه داشته باشد.

بنابراین بسیار روشن است که استفاده از کارگزار صرافی به عنوان واسطه‌ای میان شما و بنگاه صرافی مطلوب از چه اهمیتی در دنیای تجارت و کسب و کار امروزی برخوردار است.

همچنین در بسیاری از اقدامات افراد همچون حواله ارز به خارج از کشور یا دریافت مبالغ از کشور‌های مربوطه ، تنظیم متن قرارداد کارگزاری صرافی بسیار تاثیر گذار است.

نمونه قرارداد کارگزاری صرافی

کارگزار صرافی چه کسی است؟

در ابتدای متن اشاره کردیم که نهادها و موسسات بانکی در سراسر جهان تا حدودی در کنار بنگاه‌های صرافی فعالیت‌هایی همچون خرید و فروش و حواله ارز به کشور‌های خارجی را انجام می‌دهند.

با این وجود، حضور کارگزاران صرافی در عرصه تجارت کنونی به عنوان واسطه میان مشتریان و بنگاه‌های صرافی، مانند گذشته به بازار این بنگاه‌ها نسبت به بانک‌ها رونق تازه‌ای بخشیده است.

کارگزاران طرف فرم قرارداد کارگزاری صرافی برخلاف بانک‌ها و موسسات مالی واقع در سراسر دنیا که انواع خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، به صورت حرفه‌ای شما را تنها در خصوص یافتن بهترین صراف در کشور، راهنمایی می‌کنند.

در واقع آنان بر روی حیطه تخصصی مربوط به خود تمرکز دارند و با توجه به آنکه از اطلاعات کافی و تجربه لازم برخوردار هستند، به شما در زمینه حرفه تخصصی خود یاری می‌رسانند.

اشخاص کارگزار، هنگامی که شما قصد دارید برای اهداف تجاری یا شخصی خود، ارز کشور مورد نظرتان را خریداری کنید، شما را از جزئیات خرید و فروش مطلع می‌سازند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه به دستورات شما اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

با استفاده از کارگزاری مطمئن و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری صرافی با او برای تحکیم هر چه بیشتر رابطه، خرید و فروش ارز را برای خود آسان کنید و بدون هیچ گونه دغدغه خاطر، سایر فعالیت‌ها و کارهای روزمرره خود را انجام دهید.

کارگزار موضوع فرم قرارداد کارگزاری صرافی را چگونه انتخاب کنم؟

شرایط پیچیده است و شما تا به حال متن قرارداد کارگزاری صرافی را تنظیم نکرده‌اید. در این میان مشکل دیگری نیز وجود دارد!

برای مثال، شما دانشجو هستید و سال‌ها وقت خود را صرف مطالعه و تحقیق و پژوهش کرده‌اید و تا به حال شخصاً وارد دنیای تجارت نشده‌اید و از ویژگی‌کارگزاران و شرایط آن‌ها مطلع نیستید.

از طرفی دیگر نمی‌توانید به هر بنگاه صرافی که در خیابان‌ها می‌بینید اعتماد کنید و حواله ارز خود را که ممکن است حداقل چند هزار دلار یا یورو باشد، به آن‌ها بسپارید.

یا به عنوان مثال ممکن است تاجری باشید که بدون وقفه سعی دارید کالایی را به کشور وارد کنید و در برابر آن باید 1500 دلار به حساب شرکت فروشنده در خارج از کشور انتقال دهید.

یافتن بنگاه صرافی معتبر و استفاده از کارگزاری دلسوز و متعهد در میان هزاران نفر و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری صرافی با وی دشوار است اما راه حل دارد.

در این قسمت 2 نکته مهم در خصوص انتخاب اشخاص کارگزار را بررسی می‌کنیم و شما را در انتخاب کارگزاری شایسته و داشتن تجارتی پرسود و رابطه‌ای مستحکم، یاری می‌کنیم:

آیا کارگزار شما فعالیت خود را مطابق قانون انجام می‌دهد؟

در انتخاب کارگزار خود و در اولین مرحله، توجه داشته باشید که کارگزار باید بر اساس قوانین عام و خاص صادره از دستگاه‌های قانونگذاری کشور برای شما فعالیت انجام دهد.

در واقع اولین گام برای شناسایی یک کارگزار حرفه‌ای، احترام به قانون و عمل به آن می‌باشد. بدون شک هنگامی که کارگزار صرافی نسبت به قانون و آیین نامه‌های صادره متعهد باشد،

برای حفظ اعتبار و اخلاق حرفه‌ای خود، نسبت به مشتریان نیز متعهد است و به مفاد نمونه قرارداد کارگزاری صرافی نیز پایبند خواهد بود.

اهمیت قانونی بودن فعالیت کارگزار آنچنان مهم است که بند 5 ماده 1 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها نیز به آن اشاره کرده است.

به عنوان طرف نمونه قرارداد کارگزاری صرافی ، باید نرخ ارز مورد نیاز خود و هزینه را با یکدیگر مقایسه کنید.

بیان کردیم که کارگزاران ارز در حال حاضر در مقابل بانک‌ها و موسسات مالی قرار دارند و می‌توانند نرخ ارز مورد نیاز شما را به قیمت ارزان‌تر به شما ارائه دهند.

بنابراین این نکته واضح است که کارگزاران صرافی، ارز مورد نیاز شما را با قیمت و تشریفات کمتر به شما ارائه می‌دهند و میزان هزینه شما نیز در مراجعه به کارگزاران کاهش می‌یابد. اما ممکن است برخی از سودجویان، با توجه به عدم اطلاع شما از قیمت واقعی ارز در بازار و عدم تجربه کافی شما، نرخ ارز بین بانکی را برای شما شرح دهند.

این دسته از اشخاص مشتری را به سوی خود می‌کشانند و با بیان نرخ میان بانکی، ممکن است حتی صرافی مناسبی را به مشتری خود معرفی نکنند!

بنابراین در این خصوص دقت کنید و شخصاً نرخ ارز و هزینه احتمالی را با یکدیگر مقایسه کنید.

در واقع این نکته به قدری مهم است که پیشنهاد می‌کنیم پیش از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری صرافی در خصوص آن اطلاعات کسب کنید.

مدتی که کارگزار برای انتقال ارز هزینه می‌کند.

شما به عنوان شخص تاجر یا فردی که زمان برای او بسیار ارزشمند است، ممکن است بخواهید زمان انتقال ارز توسط کارگزار یا بنگاه پیشنهاد شده توسط وی را مورد بررسی قرار دهید.

در سراسر جهان، بسیاری از کارگزاران مجرب و حرفه‌ای که از امکانات و تکنولوژی مناسب برخوردار هستند، در طول یک یا دو روز، ارز مورد نیاز شما را از طرف یکی از بنگاه‌های صرافی، به حسابی در کشوری دیگر انتقال می‌دهند.

در ایران نیز معمولا کارگزاران، با توجه به تخصص و ارتباطات و تشکیلاتی که از آن‌ها برخوردار هستند، پس از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری صرافی به سرعت برای شما ارز مورد نظرتان را با توجه به مقداری که در قرارداد به آن اشاره شده است، به حسابی دیگر منتقل می‌کنند.

همچنین آن‌ها در تبدیل ارز خارجی به پول رایج کشور و انتقال حقوق شما از خارج از کشور به حساب‌های بانکی در ایران، معمولا در مقطع زمانی که در بالا به آن اشاره شد، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

البته توجه داشته باشید که بر اثر مشکلاتی همچون سیاست کشورها و کشوری که قصد دارید ارز را به حساب‌های بانکی آن منتقل کنید، ممکن است تاخیر در انتقال به وجود آید.

در حالت کلی امروزه با توجه به بازار رقابتی میان تجار و سرعت در خرید و فروش و انجام معاملات، انتقال سریع وجه به حسابی دیگر اولین دغدغه هر تاجر یا بسیاری از افراد دیگر می‌باشد.

همچنین از جمله سایر نکات که باید پیش از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری صرافی مورد توجه قرار گیرند عبارت‌اند از: حمایت کارگزار از مشتریان خود، برخورداری از تکنولوژی لازم همچون لپتاپ و تلفن همراه و… .

نکاتی که باید در تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری صرافی رعایت شوند:

مشخصات طرفین قرارداد را به صورت دقیق بنویسید.

مشخصات طرفین شامل نام و نام خانوادگی، اقامتگاه یا محل سکونت، شماره شناسنامه، شماره ملی و… می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک قرارداد کارگزاری صرافی ، توجه به این قسمت از قرارداد می‌باشد.

گرچه در وهله اول به نظر می‌رسد این قسمت از اهمیت آنچنانی برخوردار نیست اما این دیدگاه ناشی از بی‌اطلاعی نسبت به بندهای قرارداد کارگزاری صرافی است.

در واقع مراجع قضایی، اظهارنامه‌ها، اخطاریه‌ها و سایر نامه‌های مربوطه را به نشانی اقامتگاه موجود در متن قرارداد کارگزاری صرافی ارسال می‌کنند و این اسناد، به نام طرفین قرارداد صادر می‌شوند.

اگرچه اصل بر این است که فرد محل سکونت خود را به عنوان اقامتگاه انتخاب می‌کند اما مطابق ماده 1010 قانون مدنی ، افراد می‌توانند اقامتگاهی غیر از محل سکونت خود را در متن قرارداد کارگزاری صرافی ذکر کنند که در اصطلاح به آن اقامتگاه انتخابی گفته می‌شود.

با تعیین اقامتگاه انتخابی در متن قرارداد کارگزاری صرافی ، کلیه اسنادی که مورد اشاره قرارگرفتند، به آدرس این اقامتگاه ارسال می‌شوند و مراجع قضایی فرض را بر این می‌گیرند که طرفین از مندرجات این اسناد اطلاع دارند.

موضوع فرم قرارداد کارگزاری صرافی

در نگارش قرارداد کارگزاری صرافی حتماً به تعیین موضوعی مناسب متناسب با محتوای قرارداد توجه داشته باشید.

موضوع قرارداد کارگزاری صرافی به صورت مستقیم ماهیت قرارداد شما را مشخص می‌کند.

اگرچه بسیاری از افرادی که در حیطه نگارش قرارداد کارگزاری صرافی تخصص لازم را ندارند چنین تصور می‌کنند که توجه به موضوع قرارداد به اندازه محتوای آن، از اهمیت کافی برخوردار نیست اما توجه داشته باشید که موضوع در کنار محتوا از جمله ارکان اصلی قراردادهای تجاری و مدنی است.

اگرچه قضات و مراجع قضایی برای صدور حکم و سایر اسناد، محتوا را در اولویت کار خود قرار می‌دهند، اما این دلیل نمی‌شود که طرفین موضوعی مناسب را برای قرارداد خود تعیین نکنند.

مدت در نمونه قرارداد کارگزاری صرافی

در هر قرارداد اعم از تجاری و مدنی، طرفین باید زمان آغاز و پایان همکاری و ارتباط میان خود را در متن قراردادشان بیان کنند.

در قرارداد موضوع این نوشتار نیز، طرفین باید حتماً زمان شروع همکاری و پایان آن را به صورت صریح ذکر کنند.

البته بیان این نکته واجب است که نوشتن مدت زمان به معنای ایجاد تاریخ انقضاء برای قرارداد مربوطه نیست.

شما می‌توانید در صورتی که تمایل به همکاری با طرف مقابلتان را داشته باشید، قرارداد اخیر را دوباره تمدید کنید و در نتیجه به تنظیم یا تهیه مجدد قرارداد نیاز نخواهید داشت.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد کارگزاری صرافی

شما به عنوان یکی از طرفین قرارداد فوق، باید مرجع حل اختلاف را با توجه به توافقات خود و طرف مقابل در متن آن ذکر کنید.

در بسیاری از قراردادهای امروزی، در ابتدا، مذاکرات دوستانه و ارائه پیشنهادات از سوی طرفین و اشخاص ثالث معیار قرار می‌گیرد.

لذا در صورتی که طرفین قرارداد از این راه، نتوانستند اختلافات خود را حل و فصل کنند، مراجعه به مراجع قضایی ذی صلاح در اولویت آن‌ها قرار خواهد گرفت.

اهلیت طرفین در قرارداد کارگزاری صرافی

برای تنظیم قرارداد کارگزاری صرافی و همکاری در این زمینه، طرفین باید از اهلیت قانونی برخوردار باشند. ماده 210 قانون مدنی این نکته را مورد تاکید قرار داده است و ماده 211 قانون مدنی به تعریف اهلیت اشاره کرده است.

مطابق ماده 227 قانون مدنی، در صورتی که یکی از طرفین به تعهدات خویش عمل نکند، وقتی محکوم به پرداخت خسارت می‌شود که نتواند ثابت کند عدم ایفای تعهد به علت یک عامل خارجی صورت گرفته است.

مطابق ماده 264 قانون مدنی، تعهدات طرفین نمونه قرارداد کارگزاری صرافی به یکی از روش‌های ایفای تعهدات، اقاله، ابرا، تبدیل تعهد و تهاتر از بین می‌رود.

پیشنهاد ما در مورد قرارداد کارگزاری صرافی

شما می‌توانید تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری صرافی خود را به ما بسپارید.

برای این کار، ابتدا لازم است که با زدن روی لینک تنظیم قرارداد ، درخواستتان را ثبت کنید تا بخش حقوقی رکلا با شما ارتباط بگیرد. در ادامه می‌توانید مسئولیت نگارش قراردادی که در نظر دارید را به متخصصان رکلا بسپارید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر نسبت به ابعاد حقوقی اقدامی که انجام می‌دهید، اطلاعی ندارید، حتما پیش از هر اقدام، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای دسترسی به این خدمات نیز، کافی است که درخواستتان را در این بخش ثبت کنید.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات