نمونه لایحه دفاعیه کیفری تخریب و نکاتی که در مورد این لایحه ضروری است!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/01/15
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه تخریب عمدی

لایحه تخریب یکی از انواع مهم لایحه دادگاه است. تخریب عمدی یکی از جرائم علیه اموال منقول و غیر منقول دیگران است. در واقع تخریب به معنای وارد کردن صدمه و آسیب عمدی به مال دیگران است. تخریب اموال می‌تواند جزئی یا کلی یا از کار انداختن یک مال باشد.

اینکه گفته می‌شود: «جرم تخریب علیه اموال دیگران صورت می‌گیرد» به این معنا است که اگر کسی مال متعلق به خودش را تخریب کند مشمول این جرم نمی‌شود. برای مثال: اگر کسی گوشی تلفن همراه متعلق به خودش را بشکند، طوری که دیگر قابل استفاده نباشد، افراد خانواده‌اش نمی‌توانند از او برای این تخریب شکایت کنند، چون جرم تخریب جرمی است که در مورد اموال منقول و غیر منقول دیگران محقق می‌شود.

جرم تخریب یک جرم عمدی است. فرد باید برای انجام جرم تخریب سوء نیت داشته باشد و قصد وارد کردن صدمه یا تخریب مال دیگری را داشته باشد. اگر بدون قصد تخریب، به مال دیگران آسیبی وارد کند، فقط مسئولیت مدنی دارد و مسئولیت کیفری از او ساقط می‌شود. برای مثال: اگر فردی در یک مغازه بلور فروشی به طور اتفاقی دستش به یک گلدان گران قیمت بخورد و این گلدان بشکند، این جرم تخریب نیست چون برای تحقق جرم تخریب، قصد و سوء نیت نیاز است. اینجا فرد فقط مسئول جبران خسارت است چون قصد آسیب رساندن به مال دیگری را نداشته است.

لایحه دفاعیه تخریب دیوار

گاهی فرد به قصد بنا کردن یک ساختمان اسکلت و دیواره ساختمان را بنا می‌کند. در این زمان فردی به قصد آسیب زدن به این ساختمان با سوء نیت وارد عمل می‌شود و دیواری که ساخته شده را تخریب می‌کند. این تخریب دیوار می‌تواند به طور کامل باشد یا فقط قسمت‌هایی از آن دیوار خراب شود. به هر حال، جرم تخریب دیوار شکل گرفته است. اینجا فردی که از تخریب دیوار ساختمانش متضرر شده با تنظیم لایحه دفاعیه تخریب دیوار در مورد جرم تخریبی که باعث خراب شدن ساختمان او شده است توضیحات کامل و کافی را می‌نویسد و از دادگاه تقاضای رسیدگی و پیگیری می‌کند.

ممکن است این تخریب دیوار به وسیله ماشین‌های مخصوص این کار یا توسط کارگری که برای این کار گرفته شده یا با آتش باشد. فرد متضرر از تخریب باید در لایحه دفاعیه تخریب دیوار همه این موارد را برای قاضی بنویسد. تا قاضی با بررسی همه موارد برای این لایحه تعیین تکلیف کند.

لایحه دفاعیه تخریب خودرو

ممکن است فردی با سوء نیت و به قصد آسیب زدن به خودروی دیگری اقدامی انجام دهد که این خودرو به صورت کامل یا جزئی آسیب ببیند یا اقدام این فرد سبب شود که خودرو دیگر قابل استفاده نباشد. در این صورت فردی که خودروی او در اثر تخریب، خسارت دیده یا به طور کامل خراب شده لایحه دفاعیه تخریب خودرو را تنظیم می‌کند و به دادگاه ارائه می‌دهد. برای مثال: فردی که با شکستن شیشه‌های خودروی شخص یا آسیب زدن به بدنه خودروی او، مرتکب جرم تخریب شده است، باید مطابق قانون به مجازات عمل خود برسد. به همین دلیل، فردی که مالک خودروی تخریب شده است با تقدیم لایحه دفاعیه تخریب خودرو از دادگاه می‌خواهد که تخریب کننده را برابر قانون مجازات کند.

گاهی ممکن است تخریب کننده برای آسیب زدن به ماشین دیگری از یک تکه آهن استفاده کند و روی بدنه خودرو خط بکشد و گاهی ممکن است برای تخریب کردن خودرو از مواد منفجره استفاده کند. در این صورت مجازات فرد به دلیل استفاده از مواد منفجره تشدید می‌شود. بنابراین لازم است که مالک، در لایحه دفاعیه تخریب خودرو درباره چگونگی تخریب هم توضیحات کامل را بنویسد.

مشاوره حقوقی تلفنی

کاربرد نمونه لایحه تخریب عمدی

اموال افراد همواره مورد حمایت قانونگذار است. فردی که مال منقول یا غیر منقول او به سبب اقدام دیگری تخریب شده یا صدمه دیده یا از کار افتاده ‌است و دیگر قابلیت استفاده ندارد، می‌تواند برای گرفتن حق خود نمونه لایحه تخریب عمدی را تنظیم کند. فرد در نمونه لایحه تخریب عمدی تمام مواردی که در جریان تخریب رخ داده را می‌نویسد. فرد متضرر از اقدام تخریب کننده، در این نمونه لایحه تخریب اموال تمام توضیحات و دلایلی که به اثبات ادعایش کمک می‌کند، را به طور کامل می‌نویسد و از قاضی تقاضای رسیدگی به این موضوع را دارد.

چه زمانی نمونه لایحه تخریب عمدی تنظیم می‌شود؟

زمانی که فردی با قصد مجرمانه و سوء نیت، سبب اتلاف و تخریب اموال ما شده است، این حق از طرف قانون گذار برای ما در نظر گرفته شده که با تنظیم لایحه تخریب اموال از حق خود نسبت به این مال دفاع کنیم. در واقع، وقتی مال منقول یا غیر منقول ما آسیب دیده، با تنظیم لایحه تخریب اموال ، از مقام دادگاه، رسیدگی به جرم تخریب را تقاضا می‌کنیم.

این جرم تخریب از جرائم قابل گذشت است. یعنی شاکی می‌تواند در هر مرحله از رسیدگی شکایت خود را پس بگیرد و دادرسی توقیف ‌شود. مگر اینکه جرم دارای جنبه‌های عمومی هم باشد که در این صورت دادستان، به عنوان مدعی العموم پیگیری مجرم را ادامه می‌دهد. فردی که در جریان جرم تخریب، به اموالش صدمه رسیده یا به طور کلی، اموالش از بین رفته است، باید جریان تخریب و وسایلی که فرد برای تخریب استفاده کرده را نیز در لایحه دفاعیه تخریب عمدی بنویسد، تا قاضی بتواند با بررسی همه جوانب، حکم مناسب را صادر کند.

لایحه دفاعیه کیفری تخریب

نحوه نوشتن نمونه لایحه تخریب عمدی

در نمونه لایحه دفاعیه کیفری تخریب ، فرد علاوه بر مشخصات خود باید مشخصات مال تلف شده را بنویسد. فرد باید درباره وسایل ارتکاب جرم و چگونگی انجام جرم در لایحه جرم تخریب توضیح دهد. همچنین فرد برای اثبات ادعای خود باید اسناد، مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه دهد. قاضی با بررسی دلایل و مدارک و اطلاعات و گواهی شاهدان حکم مناسب را صادر می‌کند.

مواد قانونی مناسب نمونه لایحه تخریب عمدی

در قانون ما، جرم تخریب به طور شفاف و دقیق تعریف نشده است و فقط مصادیق و نحوه تحقق این جرم و مجازاتش در موادی از قانون مجازات اسلامی و برخی قوانین خاص آمده است. در زمان تنظیم نمونه لایحه دفاعیه کیفری تخریب می‌توانیم از این مواد قانون مجازات استفاده کنیم.

ماده 677 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)

با توجه به این ماده اگر کسی اشیای منقول و غیر منقول متعلق به دیگری را تخریب کند یا اگر کل مال یا قسمتی از آن را خراب کند یا این مال را از کارایی خارج کند، در صورتی که میزان خسارت وارده یکصد میلیون ریال یا کمتر باشد، به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت وارده محکوم خواهد شد.( اصلاحی به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399)

این ماده قبلا برای کسی که اموال متعلق به دیگران را تخریب کرده بود، مجازات حبس تعزیری از 6 ماه تا 2 سال حبس در نظر گرفته بود، ولی به موجب قانون اصلاحی 23 اردیبهشت 1399 در برخی مواد قانون مجازات، تغییراتی روی داد که شامل این ماده هم شد و مجازات حبس جای خود را به جزای نقدی داد.

زمانی که فردی به طور عمد، مالی از اموال دیگری را تخریب کند، فرد متضرر می‌تواند برای تنظیم نمونه لایحه تخریب اموال از این ماده استفاده کند.

ماده 678 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)

این ماده می‌گوید: اگر تخریب و آتش سوزی اموال منقول و غیر منقول دیگران به وسیله مواد منفجره باشد، مجازات مرتکب 2 تا 5 سال حبس است.

به دلیل استفاده از مواد منفجره، این ماده، مجازات مرتکب را تشدید می‌کند. اگر فردی برای تخریب اموال ما از مواد منفجره استفاده کند می‌توانیم در نمونه لایحه تخریب اموال به این ماده استناد کنیم و مطابق آن مجازات مرتکب را تقاضا کنیم.

ماده 675 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) و نمونه لایحه دفاعیه تخریب عمدی

این ماده درباره آتش زدن اموال متعلق به دیگری سخن می‌گوید. اگر فردی کشتی، هواپیما، عمارت ، باغ، درختان، محصول زراعی، خرمن و به طور کلی هر محل مسکونی یا آماده برای سکونت متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از 2 تا 5 سال محکوم می‌شود.

بنابراین در صورتی که فردی محصولات زراعی یک کشاورز یا خرمن او را آتش می‌زند، برای دفاع از خود در مقابل قاضی می‌تواند در متن لایحه دفاعیه کیفری تخریب به این ماده قانونی اشاره کند.

تنظیم لایحه

قواعد فقهی مناسب این لایحه

زمان تنظیم لایحه دفاعیه در جرم تخریب از قواعد فقهی برای اثبات ادعای خود و کمک به تصمیم قاضی استفاده می‌کنیم. در اینجا 3 قاعده مرتبط با لایحه دفاعیه در جرم تخریب را با هم بررسی می‌کنیم:

قاعده اتلاف

این قاعده به معنای آن است که هرکس مال متعلق به دیگری را تخریب کند، ضامن آن خواهد بود.

با توجه به این قاعده، اگر کسی به اموال دیگری آسیب بزند و سبب تلف و تخریب آن شود ضامن است و باید خسارت را جبران کند.

قاعده «مال المومن کحرمه الدمه»

این قاعده به معنای آن است که مال مومن همانند خون او محترم است. یعنی همان طور که حق صدمه زدن به جسم و جان مومن را نداریم حق آسیب زدن به اموال او هم برای ما وجود ندارد.

قاعده لاضرر

این قاعده به معنی این است که حکم دارای ضرر در اسلام وضع نشده است. با توجه به این قاعده، ضرر زدن و ضرر رساندن در اسلام قابل قبول نیست.

رای وحدت رویه مناسب نمونه لایحه تخریب عمدی

زمانی که نمونه لایحه دفاعیه جرم تخریب را تنظیم می‌کنیم برای اثبات ادعای خود و برای غنی شدن لایحه می‌توانیم از آراء وحدت رویه استفاده کنیم. در اینجا به یک رای وحدت رویه درباره تخریب مال مشاع اشاره می‌کنیم:

رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور شماره 10- تاریخ1355.7.21: مطابق این رای وحدت رویه اگر شریکی با قصد ضرر و یا کسب منفعت غیر مجاز با سوءنیت، مال مشاع (یعنی مالی که دو یا چند شخص در آن شریک هستند) را اتلاف یا تخریب کند، این شریک قابل تعقیب و مجازات است.

تا قبل از اعلام این رای وحدت رویه، اگر هر کدام از شرکا در ملک مشاع مرتکب اتلاف و تخریبی نسبت به آن ملک می‌شدند، تعقیب و پیگیری اقدام آن‌ها امکان پذیر نبود زیرا آن‌ها مالک قسمتی از آن ملک بودند و مالک می‌تواند هر اقدامی نسبت به اموال خود داشته باشد. در نتیجه با استناد به این مساله که در این ماجرا، فرد متضرر نیز از دیگر مالکان آن مال محسوب می‌شود و همچنین برای پیش‌گیری از سوء استفاده شرکاء، این رای وحدت رویه تصویب و اعلام شد.

پیشنهاد ما

برای ثبت درخواست تنظیم لایحه روی لینک قبل بزنید. کارشناسان ارشد حقوقی رکلا، پس از بررسی درخواست، با شما تماس خواهند داشت. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار شوید. برای برخورداری از این خدمات روی لینک قبل بزنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(9 نظر)
account_circle
م. ن.
thumb_up_alt
سلام. همسرم با تهدید و فحاشی اقدام به شکستن درب ساختمان پدرم کرده است و درب آپارتمان و شیشه ها شکست. چه شکایتی باید انجام بدم؟ ضمنا ما امنیت جانی نداریم. تمامی ساکنین آپارتمان شاهد کارهای ایشون بودند. آیا ممکن است بعد از شکایت در دادسرا و حکم ایشون که تا به حال سه بار سابقه حکم تعزیری داشتن دوباره هم حکم تعزیری بخورن و آزادانه در اجتماع باشن؟
00:12
22 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. ایشان همزمان مرتکب جرایم توهین، تهدید و تخریب شده‌اند و این اقدامات از مصادیق تشدید مجازات است. با توجه به سابقه‌ای که شما می‌فرمایید و با ارائه شهود به دادگاه کیفری و با لحاظ سابقه کیفری ایشان، احتمالا مقام محترم قضایی، اینبار رای متفاوتی صادر خواهند کرد. اما قطعا ارائه دلایل قابل قبول از سوی شما، در تعیین نظر مقام قضایی نقش مهمی دارد و لازم است در تمام مراحل رسیدگی حضور داشته باشید.
21:49
22 اسفند 1399
account_circle
عارف کاوسی
thumb_up_alt
شکستن شیشه‌های خودرو در روز روشن جلوی شورای حل اختلاف چه حکمی دارد؟
23:18
29 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این اقدام می‌توانید یکی از مصادیق تخریب محسوب شود و مرتکب مشمول مجازات این عمل مجرمانه قرار بگیرد.
15:07
30 آبان 1400
account_circle
شهین مطاعی
thumb_up_alt
سلام با خانمی مشکل قانونی دارم که محکوم شده. چند روز پیش به پسرم فحاشی می‌کنه. پسرم از کنار ماشینش رد شده خط انداخته با کلید. دوربین گرفتش. الان شکایت کرده. پسرم بازاریابه، زن داره، هیچ نوع سابقه‌ای نداره. ماشین خانم هم ۲۰۶ sd مدل ۸۶ هست. آیا پسرم زندان داره؟
16:20
29 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ضمن درک نگرانی شما، لطفا بیش از این نگران نباشید. اصولا مقام محترم قضایی در این خصوص تعیین تکلیف خواهد کرد اما با عناوین مجرمانه موجود، به نظر می‌رسد مشمول مجازات حبس نخواهد بود.
19:08
30 آذر 1400
account_circle
آرزو سلیمی
thumb_up_alt
سلام شوهرم ماشینم را کلا تخریب کرده و ماشین به نام منه. الان چه کار کنم؟
13:30
17 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که قصد شکایت دارید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و شکوائیه ثبت شود.
17:21
18 دی 1400
account_circle
همتی
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر آیا در لایحه تخریب اموال عمدی باید همه وسایلی که از بین رفته است یا ناقص شده را با قیمت آن‌ها بیان کنم؟ چگونه لایحه را تنظیم کنم؟ متهم برای جبران خسارت فعلا مالی ندارد اما ارثیه پدری به او خواهد رسید. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
11:20
23 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در خصوص تنظیم لایحه، علاوه بر ذکر مشخصات اموال تخریب شده، لازم است دلایل کافی برای ورود آسیب از سوی متهم به آن وسایل را ارائه دهید. این بخش لایحه از اهمیت زیادی برخوردار است.
13:21
24 اسفند 1400
account_circle
سعید علی زلده
thumb_up_alt
سلام یکی از همسایه‌های ما چند ساله که خودروهای مجتمع مخصوصا خودروی منو تخریب می‌کنه ولی تا حالا نتوانستیم مچش رو بگیریم چون خونه‌اش سمت خیابان و طبقه چهارم است و از آنجا روی خودروها سنگ یا اجر پرت می‌کنه که امکان مچ گیری خصوصا در شب نیست چطور می‌تونیم از او شکایت کنیم؟
22:32
31 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که درباره این موضوع، شاهد یا شهودی برای ارائه توضیحات وجود دارند می‌توانید شکایت نامه خود را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید تا روند رسیدگی به پرونده آغاز شود.
16:23
01 اردیبهشت 1401
account_circle
محمد میر طهماسب
thumb_up_alt
با سلام. اگر شخصی اره برقی متعلق به غیر را با فحاشی و توهین بشکند و مالک اره برقی بعد از شکایت، اره برقی را کاملا تعمیر کند تکلیف میزان خسارت چطور خواهد بود؟
20:59
25 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تعمیر اره برقی توسط مالک، مسئولیت کیفری و حقوقی مرتکب را زائل نمی‌کند و ایشان همچنان مکلف به جبران خسارت است.
14:15
26 اردیبهشت 1401
account_circle
رحیله محمد باقری
thumb_up_alt
سلام. چند روز پیش همسایه، من را مورد ضرب و جرح قرار داده ۳ نفر بودن و چون من از ایشان شکایت کردم آن‌ها هم به افترا به من گفتن گوشی آن‌ها را شکستم و همچنین یکی از آن‌ها در نزاع نبوده خودش از پله‌ها افتاده بود و دچار آسیب شده بود آن را نیز به گردن من می‌اندازد چه باید بکنم؟
11:35
30 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لازم است در این خصوص از طریق شهادت شهود، ادعای خود را به اثبات برسانید.
20:59
31 مرداد 1401
account_circle
پیمان شکوهی
thumb_up_alt
با سلام خدمت دکتر عزیز. دکتر عزیز من یه زمین دارم که دور زمین رو به اندازه یک ردیف بلوک گذاشتم ولی یکی از همسایه‌ها الان دو بار بلوک‌های منو شکونده شاهد هم دارم جرمش چیه و چه لایحه‌ای باید بنویسم؟ ممنون میشم اگه جواب بدید. کمال قدردانی دارم از حسن و نیت و راهنمایی‌های خوبتون انشاالله سالم و برقرار باشید.
00:56
07 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این مورد می‌تواند مصداق تخریب باشد و باید در خصوص آن شکواییه تخریب تنظیم کنید و در مقام دفاع، از لایحه کامل و توام با مستندات مکفی استفاده شود.
19:21
07 شهریور 1401