لایحه خیانت در امانت خودرو و نکاتی که قبل از تنظیم آن نیازمند اطلاع است!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/09/12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه خیانت در امانت خودرو

خیانت در امانت عبارت آشنایی است که همه ما در زندگی درباره آن را شنیده‌ایم یا تجربه‌ای در این زمینه داریم. خیانت در امانت خودرو، همانطور که از عنوان آن نیز مشخص است، مربوط به زمانی می‌شود که شخصی خودروی خود را به دیگری می‌سپارد و شخص امین، در این امانت خیانت می‌کند. یعنی خودرو را همان گونه که تحویل گرفته است به صاحب خودرو پس نمی‌دهد. لایحه خیانت در امانت خودرو زمانی تنظیم می‌شود که شخص مالک، خودروی خود را به دیگری سپرده باشد و آن شخص نیز در این امانت تعدی یا تفریط کرده باشد و باعث ورود ضرر به مالک شود.

گاهی مواقع ممکن است شخصی خودروی خود را نزد دیگری به امانت گذاشته باشد و آن شخص با هدف آسیب زدن به خودرو، به شیوه‌ای از آن استفاده کند که دیگران تصور کنند که خودروی خود او است. در این حالت هم جرم خیانت در امانت خودرو واقع‌ می‌شود. صاحب خودرو می‌تواند با طرح شکایت در دادگاه کیفری و تنظیم لایحه خیانت در امانت خودرو از دادگاه برای رسیدگی به این مساله و صدور حکم مناسب، تقاضا کند.

مواردی از محقق شدن جرم خیانت در امانت خودرو

جرم خیانت در امانت خودرو ، در مواقعی که خودرویی توسط مالک یا متصرف، برای وکالت یا اجاره نزد شخص دیگر قرار داده‌ شده باشد هم واقع می‌شود. برای مثال، تصور کنید که مالک خودروی خود را نزد وکیل قرارداده است تا آن را برای او بفروشد یا برای کار معینی استفاده کند. اگر وکیل خودرو را با هدف ضرر زدن به صاحب آن تلف کند و از بین ببرد، در این حالت جرم خیانت در امانت خودرو شکل‌گرفته است. مالک می‌تواند علیه وکیل شکایت کند و لایحه خیانت در امانت خودرو را تنظیم کند.

گاهی ممکن است شخصی خودروی خود را به مستاجر اجاره داده‌ باشد تا مستاجر از خودرو برای کار مشخصی استفاده کند. اگر مستاجر به قصد ورود ضرر به مالک خودروی او را عمداً در  یک جاده متروک رها کند و نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کند، در این حالت جرم خیانت در امانت واقع می‌شود. زیرا سوء نیت و قصد ورود ضرر به مالک باعث وقوع این جرم شده ‌است. در این حالت، مالک می‌تواند علیه او شکایت کند و با تنظیم لایحه خیانت در امانت خودرو ، از دادگاه تقاضا کند که او را مجازات کند.

شرایط تحقق جرم خیانت در امانت خودرو

برای اینکه جرم خیانت در امانت خودرو محقق شود، شرایطی لازم است. این شرایط به این صورت خواهند بود:

سو نیت در جرم خیانت در امانت خودرو

امین باید با سوءنیت و قصد وارد کردن ضرر به مالک از خودرو استفاده کند. همچنین تصاحب مالکانه خودرو توسط امین به گونه‌ای باشد که دیگران تصور کنند که این خودرو به خود او تعلق دارد. اتلاف و مفقود کردن خودرو نیز اگر با سوءنیت و قصد ورود زیان به مالک باشد، از موارد تحقق این جرم است. در همه این موارد، باید سوء نیت و قصد مجرمانه امین برای دادگاه محرز شود.

یعنی اگر هرکدام از این مواردی که بیان شد با سوءنیت امین همراه نباشد و تعدی و تفریطی هم صورت نگرفته باشد، این جرم واقع نشده‌ است. برای مثال: اگر خانه امین آتش‌گرفته باشد و خودروی این شخص هم که در پارکینگ خانه امین قرار داشته است، در آتش‌سوزی بسوزد و به دلیل آسیب دیدن، دیگر قابل ‌استفاده نباشد، امین نقشی در اتلاف  خودرو ندارد. یعنی تعدی و تفریط و سوءنیتی در این موضوع وجود نداشته است، پس این جرم محقق نشده‌ نمی‌شود.

تعدی و تفریط در جرم خیانت در امانت خودرو

گاهی ممکن است امین به دلیل تعدی و تفریط و با هدف ضرر و زیان وارد کردن به مالک، خودروی او را تلف کند. در این حالت جرم خیانت در امانت واقع شده‌ است و مالک می‌تواند علیه متخلف، در دادگاه کیفری شکایت کند. او با نوشتن لایحه خیانت در امانت خودرو درباره مسائلی که امین به وجود آورده ‌است، توضیحات کافی و کامل را بیان می‌کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

در مواقعی ممکن است که مالک، خودروی خود را به امین بسپارد تا با آن کار کند و مسافران را جابه‌جا کند. اگر امین با سوءنیت از این خودرو برای حمل اشیا و وسایل سنگین استفاده کند یا با آن مواد مخدر و ممنوع حمل کند، جرم خیانت در امانت واقع ‌شده است. در این حالت مالک علیه او در دادگاه شکایت کیفری مطرح می‌کند، سپس با تنظیم لایحه خیانت در امانت خودرو و شرح ماجرا، از قاضی تقاضا می‌کند که به این پرونده و مجازات مجرم رسیدگی شود.

 نکات مهم!

جرم خیانت در امانت یک جرم قابل گذشت است. یعنی اگر شاکی از شکایت خود منصرف شود، باعث توقف دادرسی می‌شود.

نکته دیگر اینکه در این جرم فقط مالک یا متصرف می‌توانند در دادگاه علیه امین شکایتی مبنی ‌بر جرم خیانت در امانت مطرح کنند. یعنی اگر شخصی خودرویی را سرقت کرده باشد و خودرو را نزد دیگری بسپارد، نمی‌تواند علیه آن شخص، شکایت کیفری مطرح کند. زیرا حق مالکانه نسبت ‌به خودرو ندارد.

نکته بعد اینکه در قانون برای جرم خیانت در امانت فقط مجازات حبس بیان ‌شده است. اما روشن است که امین باید نسبت به مالی که تلف شده یا از بین رفته است، جبران خسارت کند.

جرم خیانت در امانت معمولاً مقدمه جرائم دیگر نیز محسوب می‌شود. جرائمی مانند: توهین، ضرب ‌و شتم، ضرب‌ و جرح، تخریب و تهدید.

کاربرد این لایحه

گاهی ممکن است شخصی خودروی خود را نزد دیگری به امانت بسپارد و آن شخص از خودرو به شیوه‌ای استفاده کند که باعث ورود خسارت به خودرو شود. صاحب خودرو وقتی برای پس گرفتن خودرو به آن شخص مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود که امین مرتکب جرم خیانت در امانت شده است و با عمل خود باعث ورود ضرر به مالک و ورود آسیب به خودروی او شده است. در این حالت مالک می‌تواند علیه امین شکایت کند و لایحه خیانت در امانت خودرو را به دادگاه تقدیم کند. دادگاه با بررسی دلایل و مدارک در صورت احراز شرایط جرم خیانت در امانت، حکم خود را صادر می‌کند.

آیه و روایت مناسب لایحه خیانت در امانت خودرو ‌

  1. آیه 27 سوره انفال: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید؛ به خدا و پیامبر خیانت نکنید و در امانات خود نیز خیانت روا مدارید. در حالی ‌که می‌دانید این کار گناه بزرگی است.»؛
  2. روایت پیامبر اکرم (ص): «کسی که به امانتی که در دست او است اهمیت ندهد و سهل‌ انگاری کند تا از بین برود، پیرو ما نیست.».

قاعده فقهی مرتبط با این لایحه

  1. الامین لایضمن یعنی امین ضامن نیست. (در صورت عدم تقصیر)؛
  2. لیس علی الامین الالیمین: بر امین چیزی جز سوگند لازم نیست؛
  3. قاعده اتلاف: هر کس مال دیگری را تلف کند، ضامن آن خواهد بود.

پیشنهاد ما

لایحه خیانت در امانت خودرو یکی از لوایح مهم دادگاه است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب نتایج بهتر، تهیه و تنظیم این لایحه را به یک مشاور حقوقی بسپارید. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و علاوه براین، تنظیم لایحه را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(8 نظر)
account_circle
ارجمند
thumb_up_alt
من یک دستگاه خودرو بدون قرارداد خریدم و هنوز پولش رو ندادم. قرارمون به 50میلیون بود. ایشان خودداری کرده و 120میلیون می‌خواد و سند نمی‌زنه. رفته به دروغ از دست من به عنوان خیانت در امانت شکایت کرده. باید چیکار کنم؟ با تشکر از تیم حقوقی رکلا.
17:39
27 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. نبود قرارداد، زحمت اثبات این موضوع را چند برابر می‌کند. با این حال، شما باید برای ایشان یک اظهارنامه ارسال کنید و بخواهید که تکالیف خود را در خصوص قرارداد بیع شفاهی انجام دهند. در غیر این صورت، باید علیه ایشان با عنوان الزام به تنظیم سند رسمی، دادخواست بدهید.
12:54
28 مهر 1400
account_circle
ش.ص
thumb_up_alt
سلام بنده خودرویی را نزد خانمی امانت گذاشته‌ام و پلاک را به نام ایشان انتقال داده‌ام و بعد از مدتی، پسر این شخص، خودروی بنده را تصرف نمودند و به نام شخص دیگری انتقال داده‌ام می‌توانم خودروی خود را پس بگیرم؟
00:02
16 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ارتباط معقولی بین امانت دادن و فک پلاک وجود ندارد و عملیات فک پلاک معمولا برای انتقال مالکیت انجام می‌شود لذا اگر قراردادی ندارید تبعاً کار سختی را برای اثبات عدم مالکیت ایشان بر خودرو به عهده خواهید داشت اما در مجموع، می‌توانید از طریق دلایل مختلف، این موضوع را اثبات کنید.
10:01
17 اسفند 1400
account_circle
صفیه سید موسوی
thumb_up_alt
بی نظیر ممنون از راهنمایی‌هاتون.
09:57
10 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. خواهش می‌کنم و ممنون که «رکلا» رو انتخاب کردید.
11:43
11 اردیبهشت 1401
account_circle
حسین ذاکری
thumb_up_alt
سلام من خودروی ساینا از خانومی خریداری کردم و بخاطر شرایط مالی، قولنامه دستی گرفتم و ماشین رو خریدم و امضا و اثر انگشت خریدار پای قولنامه و فیش بانکی هم موجوده که مبلغ رو پرداخت کردم. ماشین رو از من امانت گرفت و خیانت در امانت کردن آیا طبق قولنامه دستی امضا و اثر انگشت و فیش بانکی کاری از دستم برمیاد برای پس گرفتن خودرو؟
06:09
24 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما در حال حاضر به عنوان مالک خودرو محسوب می‌‎شوید و می‌توانید از طریق محاکم کیفری و حقوقی با عناوین مختلف علیه ایشان طرح دعوا کنید.
11:22
25 اردیبهشت 1401
account_circle
سعیداربابی
thumb_up_alt
سلام بنده صافکار هستم مشتری داشتم که کار ماشین رو انجام دادم. شب مغازه‌ام جایی برای گذاشتن ماشین نداشت و من مثل مواقع دیگر ماشین را مغازه نزدیک خودم گذاشتم که صبح برم بگیرم ولی بعد از رفتن من، صاحب اون مغازه ماشین رو سوار میشه و متاسفانه تصادف می‌کنه و من اصلا خبر نداشتم الان صاحب ماشین از من شکایت کرده در صورتی که از ماجرا خبر داره و میدونه که کی پشت فرمان بوده الان حکم من چیه و من چه کاری باید انجام بدم؟
22:16
02 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. صاحب خودرو می‌تواند علیه شما طرح دعوای خیانت در امانت کند اما باید سو نیت شما اثبات شود. در خصوص خسارات وارد شده، در صورت مطالبه خسارت از شما، شما نیز می‌توانید آن خسارات را از صاحب مغازه مطالبه کنید.
08:35
04 تیر 1401
account_circle
محمد نوری
thumb_up_alt
سلام ماشین به صافکار دادم تا درست کنه یک ساعت بعد از تحویل در یک منطقه دیگه تصادف می‌کنه و حالا میگه من رفتم لوازم بخرم واسه همین ماشینی که واسه تعمیر سپرده شده به من. آیا می‌توانم ادعای خیانت در امانت کنم؟
16:49
13 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تشخیص خیانت بودن یا نبودن این موضوع، با مقام محترم قضاوت است. اما آنچه به نظر می‌رسد این است که هیچ ارتباط منطقی میان خرید قطعه برای خودروی شما و لزوم استفاده از آن خودرو وجود ندارد و به نظر می‌رسد می‌تواند با فرض عدم اخذ اجازه از شما، مصداق خیانت در امانت باشد.
13:32
14 تیر 1401
account_circle
آذر خونساری
thumb_up_alt
سلام. من خودروی پراید رو در اختیار یه آقا قرار دادم و وقتی اون رو تحویل گرفتم خودرو صدای خیلی بدی میداد و قرار بود ایشون ببره تعمیرگاه درستش کنه اما گوشیش رو از دسترس خارج کرده. من اسنپ کار می‌کنم و مسافرها حاضر به سوار شدن نیستن. میتونم از ایشون شکایت خیانت در امانت کنم؟ ممنون.
15:34
19 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این موضوع به جنبه‌های مختلفی بستگی دارد. از قبیل علت سپردن خودرو به ایشان و استفاده از آن خودرو بر خلاف نظر شما و در ثانی، اثبات قصد ایشان برای سوء استفاده.
12:31
20 مرداد 1401
account_circle
راحله نصیری
thumb_up_alt
سلام من خودروی پرشیا را برای تعمیر به مکانیکی بردم و تعمیر که نکرد هیچ ماشین هم مفقود شد. الان هم یکسال و نیم میگذره من هم شکایت مبنی خیانت در امانت کردم و گویا مکانیک مستاجر بوده و با صاحب ملک به مشکل خورده. مکانیک میگفت ماشین دست صاحب ملکه و ایشون میگفت دست مکانیک هست و الان با شکایت من صاحب ملک اظهار داره ماشین مکانیک بابت بدهی مغازه به من داده ولی قبلا قبول نداشت و هیچ جلسه دادگاه هم حضور نداشت حتی با گرفتن جلب ایشان ولی چند روز پیش صاحب ملک با آوردن قبض پارکینگ به دادگاه که ماشین داخل پارکینگه اقدام کرد. برای گرفتن ماشین رفتم ولی ماشین نه کامپیوتر نه باطری و نه رینگ اسپرت داشت. شکستگی شیشه‌ها و نبودن باند و پخش و کلا همه نقایص مشهوده. با ماشین اوراقی روبرو شدم و دادگاه هم میگه همین که هست شما برای گرفتن خسارت دوباره شکایت کن و تامین دلیل و کارشناسی بده ولی دوباره من باید دو سال دیگه برم تا دادگاه کلا باید قید ماشین رو برای همیشه بزنم چون هزینه رفت و آمد من و بودن ماشین داخل پارکینگ سرسام آوره و مسیر من به اون دادگاه هم خیلی دور هست لطفا راهنمایی کنید ممنونم.
18:14
06 آذر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
متاسفانه در این مورد، رویه به همین شکلی است که مورد توجه قاضی محترم دادگاه قرار گرفته است. در این حالت، به دلیل اتهام وارد شده به صاحب ملک، ایشان مکلف به رد مال شده است اما جبران خسارات وارد شده به خودرو باید از طریق محاکم حقوقی دنبال شود.
10:33
07 آذر 1402