لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی و نکاتی که باید بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1399/12/25
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی

لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی یکی از انواع لایحه‌ مشروبات الکلی است. قاچاق مشروبات الکلی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بود. این جرم تاثیرات بسیار منفی برای جامعه دارد و قاچاق مشروبات الکلی نتایج زیان ‌باری به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که تدابیر متنوعی برای مبارزه و پیشگیری از جرم قاچاق مشروبات الکلی در نظر گرفته شده است.

با این‌ وجود هنوز هم در این زمینه یک قانون مدون وجود ندارد و برای مبارزه و پیشگیری از قاچاق مشروبات الکلی راهکار مناسبی نیست. در دین اسلام، استفاده از مشروبات الکلی حرام اعلام‌ شده است. قانون مجازات اسلامی هم به تبعیت از فقه، تولید و استفاده از مشروبات الکلی را جرم‌ می‌داند. یعنی قانون برای آن مجازاتی تعیین کرده ‌است. صنعت مشروبات الکلی یکی از سودآورترین صنایع دنیا است.

ورود مشروبات الکلی به کشور

ورود مشروبات الکلی از مهم‌ترین جرایم در زمینه قاچاق کالاهای ممنوعه در کشور ما است. تقاضای زیاد جامعه برای استفاده از مشروبات الکلی از دلایلی است که موجب افزایش قاچاق می‌شود. مشارکت در فرآیند ورود مشروبات الکلی به کشور جرم است و شخصی که این عمل را انجام دهد مرتکب جرم قاچاق مشروبات الکلی شده است. قاچاقچی‌ها مطابق قانون مجازات می‌شوند.

زمانی که شخصی از قاچاق کالا با خبر شود، می‌تواند این ‌موضوع را به مراجع صلاحیت‌دار و مأموران انتظامی گزارش دهد، اما اگر تمایل داشته باشد که به صورت شخصی این ‌موضوع را پیگیری کند، لازم است که لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی تنظیم کند. این شخص با تنظیم لایحه و اشاره به اطلاعاتی که از آن‌ها آگاه شده است، به مبارزه با جرم قاچاق مشروبات الکلی کمک می‌کند. زیرا با این کار از توزیع گسترده مشروبات الکلی در جامعه جلوگیری می‌شود. مشروباتی که از طریق قاچاق وارد کشور شده‌اند، اگر توسط پلیس کشف و ضبط شوند، مطابق دستور قاضی پرونده، منهدم و نابود خواهند شد.

معنای قاچاق مشروبات الکلی

قاچاق مشروبات الکلی به معنی آن است که مشروبات از طریق مرزهای کشور به صورت غیر مجاز وارد شوند. در مواقعی که مشروبات الکلی از شهری به شهر دیگر یا از استانی به استان دیگر منتقل شود، از شمول قاچاق خارج است و عنوان مجرمانه دیگری دارد.

بنابراین عبارت قاچاق مشروبات الکلی فقط مختص ورود این کالای ممنوعه از طریق مرزهای کشور است.

نکات مهم جرم قاچاق مشروبات الکلی

با توجه به اینکه رسیدگی به جرم قاچاق کالاهای ممنوعه در صلاحیت دادگاه انقلاب است، قاچاق مشروبات الکلی نیز به ‌علت ممنوع بودن این کالا در صلاحیت دادگاه انقلاب قرار می‌گیرد. در صورتی ‌که با استفاده از یک وسیله نقلیه‌، بیش‌از ۲۰ لیتر مشروبات الکلی قاچاق شود، وسیله نقلیه توسط دولت ضبط می‌شود. اگر مالک وسیله نقلیه بی‌اطلاع باشد، مجرم باید معادل قیمت آن وسیله نقلیه جریمه نقدی بپردازد.

مجازات قاچاق مشروبات الکلی

قاچاق مشروبات الکلی موضوعی است که قانون مدونی برای آن تنظیم نشده است. در قانون مجازات اسلامی و قانون قاچاق کالا و ارز، اشاره مختصری به این جرم شده است و به غیر از این موارد، هیچ قانونی جرم قاچاق مشروبات الکلی را تعریف نمی‌کند. آرای وحدت رویه و نظریه‌های مشورتی قوه قضاییه برای تصمیم‌گیری بهتر در این زمینه به قضات کمک کرده ‌است.

قانون مجازات اسلامی برای قاچاق مشروبات الکلی، مجازات حبس، شلاق و جریمه نقدی تعیین می‌کند. این مجازات به ‌هیچ‌ وجه قابل تعلیق نیست. یعنی قاضی نمی‌تواند حکم به تعلیق آن‌ها بدهد.

عوامل مؤثر بر قاچاق و لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی

عوامل اقتصادی مهم‌ترین عامل افزایش قاچاق مشروبات الکلی در کشور هستند. به‌ علت ممنوع بودن این نوع کالا در کشور ما و خطر بالای جابه جایی آن، سود حاصل از قاچاق مشروب بسیار زیاد است. در مناطق مرزی کشور به دلیل محرومیت و بیکاری، اشخاص بسیاری در زمینه قاچاق فعالیت می‌کنند. این اشخاص به دلیل آشنایی با موقعیت جغرافی منطقه، می‌توانند به راحتی مشروبات الکلی را قاچاق کنند.

موارد تشدید مجازات و لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی

در مواقعی که این مشروبات بیش‌ از ۲۰ لیتر باشد، مجازات فرد مرتکب افزایش می‌یابد. همچنین در مواقعی که مرتکب، یکی از کارکنان دولت یا شرکت‌های دولتی یا کارکنان یکی از سه قوه و مؤسسات وابسته به آن‌ها یا شوراها و شهرداری‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی و اعضای نیروهای مسلح باشد، علاوه‌ بر مجازات مقرر در قانون، به انفصال موقت از ۱ تا ۵ سال از خدمات عمومی محکوم می‌شود.

گاهی ممکن است یکی از کارمندان گمرک با دریافت رشوه، اجازه ورود کانتینرهای قاچاق مشروب الکلی را صادر کند. در این حالت فردی که از این موضوع با خبر شده است، می‌تواند همکار او یا از افراد دیگر باشد. این شخص با تنظیم لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی شکایت خود را اعلام می‌کند. دادگاه با بررسی لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی و احراز شرایط، او را به مجازات مقرر در ماده ۷۲ و ۷۰۳ و علاوه ‌برآن به انفصال موقت از خدمات دولتی از ۱ تا ۵ سال محکوم می‌کند.

کاربرد لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی

قاچاق مشروبات الکلی جرمی است که در پی آن جرایم دیگری در جامعه گسترش پیدا می‌کند. قاچاق مشروبات الکلی موجب افزایش نا امنی در جامعه، بیماری و حتی مرگ افراد می‌شود. برای پیشگیری از این جرم اقدامات فراوانی صورت‌ گرفته است. اما متأسفانه کافی و کارآمد نبوده‌اند. پیشگیری و مبارزه با این جرم بدون کمک مردم امکان‌پذیر نیست. گاهی مردم به ‌محض اطلاع از وقوع این جرم، احساس مسئولیت می‌کنند و با تنظیم لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی از شخصی که مرتکب قاچاق شده است، شکایت می‌کنند.

در نوشتن لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی به میزان و مقدار مشروبات، وسیله نقلیه آن‌ها و محلی که مشروبات در آن‌ محافظت می‌شود، اشاره می‌کنند. قاضی با مطالعه محتوای لایحه و بررسی شرایط و مدارک، برای پیگیری این جرم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی چه زمانی تنظیم می‌شود؟

زمانی‌که فرد یا افرادی از قاچاق مشروبات الکلی با خبر شوند، این‌موضوع را به مراجع صلاحیت‌دار گزارش می‌دهند. آن‌ها برای این ‌موضوع لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی تنظیم می‌کنند و به دادگاه ارائه می‌دهند. برای مثال ممکن است، فردی که در یک روستای مرزی زندگی می‌کند، ماشین‌هایی که مشروبات الکلی قاچاق می‌کنند را نزدیک محل زندگی خود مشاهده کند و این‌ موضوع را گزارش دهد.

این شخص همچنین می‌تواند با تنظیم لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی ، جزئیات و چگونگی وقوع این جرم را برای قاضی شرح دهد. گزارش این جرم و تنظیم لایحه دفاعیه قاچاق مشروبات الکلی و صدور حکم مناسب، موجب جلوگیری از توزیع این مشروبات در جامعه و مجازات مرتکبین می‌شود.

سخن آخر

تنظیم لایحه نیازمند آگاهی از جنبه‌های مختلف حقوقی و قوانین موجود در کشور است. بر همین اساس، تیم حقوقی رکلا، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه را توصیه می‌کنید. شما می‌توانید با زدن بر روی هریک از لینک‌های قبل، از خدمات مربوط به آن استفاده کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات