نمونه قرارداد کارگزاری ارز چیست و یک قرارداد کارگزاری عملیات ارزی کامل چه نکاتی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/09/10
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری ارز

قرارداد کارگزاری ارز امروزه یکی از قرارداد‌های پرکاربرد در زندگی به شمار می‌آید.

با توسعه روابط بین المللی میان کشور‌ها و نیاز متقابل اشخاص مانند دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی و تجار برای سرمایه گذاری و انجام اقداماتی همچون صادرات و واردات، شاهد هستیم که نمونه قرارداد کارگزاری ارز در حال حاضر به یکی از قراردادهای مهم تبدیل شده است.

حواله ارزهای رایج جهانی به حساب‌های بانکی در سراسر دنیا و نیاز متقابل افراد به ارز‌های بین المللی در کنار ارزهای داخلی، به خصوص با توجه به گسترش فناوری و ارتباطات، در جهان امروزی گسترش یافته است.

در بسیاری از کشورها بنگاه‌های تجاری صرافی فعال هستند و روزانه به مشتریان خود خدماتی ازجمله خرید و فروش ارز، حواله و… ارائه ‌می‌کنند.

بنابراین مشاهده می‌کنیم که با توسعه تجارت امروزی، میزان خرید و فروش ارز افزایش پیدا کرده است و در راستای آن، کارگزاران ارزی نیز وارد عرصه شده‌اند.

این کارگزاران با توجه به آنکه از جزئیات خرید و فروش و حواله ارزی میان کشورها اطلاع کافی دارند، تلاش می‌کنند تا دامنه ارتباطات خود را با بنگاه‌های صرافی در سراسر کشور افزایش دهند.

در نتیجه، کارگزاران با استفاده از این روش، می‌توانند علاوه بر ارائه خدماتی از قبیل یافتن بهترین بنگاه صرافی برای مشتری خود با توجه به خواسته‌ها و نیازهای او، بر اساس نکات مندرج در نمونه قرارداد کارگزاری ارز ، مقدمات را برای شکل گیری نهادی واسطه‌ای میان صرافان و مشتریان فراهم کنند.

اهمیت کارگزاری چه زمانی بیشتر است؟!

بدون شک خریداری یا فروش ارز در مبالغ بالا، نیازمند مشاوره و ارائه خدمات در خصوص مناسب‌ترین مراکز برای انجام این اقدامات می‌باشد.

تجار و افرادی که مایل به انجام کارهای اقتصادی و تجاری هستند، با توجه به آنکه حجم بالایی از مبالغ را در جریان تجارت قرار داده‌اند، خرید و فروش یا حواله ارز را به هر بنگاه صرافی واگذار نمی‌کنند.

همچنین به دلیل وجود بازار رقابتی میان تجار و اهمیت سرعت در معاملات برای آن‌ها، استفاده از کارگزاری مجرب که از جزئیات خرید و فروش و حواله ارز آگاه است و با بسیاری از صاحبان بنگاه‌های صرافی در ارتباط است، می‌تواند برای آن‌ها بسیار مهم و حتی سودآور باشد.

دانشجویان نیز برای پرداخت شهریه دانشگاه‌های خارجی، به دنبال بنگاه صرافی مناسبی هستند تا به بهترین وجه و با کم‌ترین هزینه، ارز خارجی را به حساب دانشگاه‌ خود واریز کنند.
بنابراین در تمامی شرایطی که بیان شد تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری ارز بسیار کارآمد است و به نظر می‌رسد کارگزاران ارزی می‌توانند به شما در اقدامات خرید و فروش و… کمک کنند.

کارگزار ارز چه کسی است؟

کارگزاران ارز که طرف نمونه قرارداد کارگزاری ارز با مشتریان خود قرار می‌گیرند، اشخاصی هستند که برخلاف بانک‌هایی که در سراسر کشور در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و خدمات متفاوت و وسیع‌تری ارائه می‌دهند، متخصص در خرید و فروش ارز هستند و صرفا بر روی ارز و اقدامات مربوط به آن تمرکز می‌کنند.

این اشخاص به خصوص در هنگام انتقال پول در سطوح بین المللی، چه برای اهداف تجاری و چه برای افراد، به سرعت به عنوان گزینه‌ای مناسب مورد بررسی قرار‌ می‌گیرند.

با توجه به اینکه این متخصصان با هزینه بسیار پایین، بهترین نرخ ارز را به سرعت و در کمترین زمان، به مشتری خود یا مطابق دستورات او به دیگران منتقل می‌کنند، در مقایسه با استفاده از بانک‌ها یا صرافی‌ها به صورت مستقیم، معاملات بهتری را ارائه می‌دهند.

چگونه یک کارگزار مناسب موضوع نمونه قرارداد کارگزاری ارز را پیدا کنم؟

دشوار است! دانشجو هستید و تاکنون به صورت شخصی، برای خرید ارز به صرافی نرفته‌اید و قصد دارید ارز را با بهترین قیمت خریداری کنید.

تاجر هستید و حجم انتقال وجه به خارج از کشور به قصد واردات کالا بسیار زیاد است، به طوری که قصد دارید بهترین صرافی را با کمترین نرخ و شرایط مطلوب انتخاب کنید، اما با توجه به وجود بنگاه‌های متنوع صرافی، مردد مانده‌اید و در این فکر هستید که چه راه حلی می‌تواند مناسب حال شما باشد.

سپس گزینه تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری ارز با یک کارگزار مجرب را انتخاب می‌کنید اما همچنان نمی‌دانید که یک کارگزار شایسته باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد!
در اینجا به 5 مورد از مهم‌ترین نکات در انتخاب کارگزار ارز اشاره می‌کنیم که می‌تواند در تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری ارز بسیار موثر باشد:

آیا کارگزار ارز، بر اساس قانون فعالیت می‌کند؟

در بند 5 ماده 1 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها مصوب نوشته شده است:

کارگزار، هر شخص دارای مجوز از مراجع قانونی خارج از کشور می‌باشد که به واسطه انعقاد قرارداد با صرافی، نسبت به خدمات ارزی برون مرزی در خارج از کشور مطابق با ترتیبات تعیین شده در قرارداد و در چارچوب قوانین و مقررات اقدام می‌کند.

مشاهده می‌کنیم که نخستین معیار در انتخاب کارگزاری مجرب و شایسته، قانونی بودن فعالیت او می‌باشد. کارگزار باید قوانین رایج در کشور را که به تخصص وی مربوط می‌شود، مطالعه کند و به مشتریان خود ، جزئیات قوانین را اطلاع دهد.

همچنین معامله و انشای قرارداد صرافان با کارگزاران نیز، تا حدود زیادی بستگی به قانونی بودن فعالیت کارگزاران ارزی دارد.

قرارداد کارگزاری عملیات ارزی

نرخ ارز مورد نیاز و هزینه را با یکدیگر مقایسه کنید.

اگرچه کارگزارانی که طرف نمونه قرارداد کارگزاری ارز قرار دارند، نسبت به بانک‌های کشور، نرخ ارز مناسب‌تر و هزینه کمتری را به مشتریان خود اعم از تجار و سایر اشخاص ارائه می‌کنند، اما توجه کنید که مقایسه نرخ ارز و کارمزد میان کارگزاران ارزها، بسیار مهم است.

بازار کارگزاران ارزی، بازار رقابتی است و ممکن است برخی از اشخاص کارگزار مانند شرکت‌های کارگزاری ارزی، برای آنکه توجه شما را به سوی خود جلب کنند، نرخ ارز بین بانکی را به شما اطلاع ‌‌دهند.

دقت کنید و فریب اطلاعات مربوطه را نخورید! این دقت در اثر تحقیق و پرسش از کارگزاران ارزی و گرفتن اطلاعات از آن‌ها به دست می‌آید.

بنابراین پیش از هرگونه اقدامی که منجر به تنظیم قرارداد کارگزاری عملیات ارزی شود، حتما از قیمت‌ ارز مورد نیاز خود و هزینه‌های احتمالی در خصوص کارگزاری و تبعات آن مطلع شوید.

انتقال ارز چه قدر طول می‌کشد؟

ممکن است شما بخواهید بدانید که چه قدر طول می‌کشد تا کارگزار ارزی بتواند ارز مورد نظر شما را به مقصد منتقل کند یا برای شما ارز را فراهم کند.

اکثر کارگزاران ارزی برجسته می‌توانند ارز رایج در جهان را با توجه به دستورات صادره از مشتری در طول یک یا دو روز به حساب بانک‌های خارجی انتقال دهند.

این در حالی است که بسیاری از کارگزاران ارزی، ممکن است در مدت زمان طولانی‌تر، ارز مورد نظر را انتقال دهند.

طولانی بودن زمان انتقال، گاهی به کشوری بستگی دارد که شما قصد دارید پول را به حساب یکی از بانک‌های آن انتقال دهید.

با وجود این مسئله، برای تجار و افرادی که باید در زمان سریع، مبلغی را به حساب دیگری منتقل کنند، تاخیر، بدون وجود دلایل موجه، خوشایند و راضی کننده نیست.

آیا مشتریان توسط شخص کارگزار حمایت می‌شوند؟

کارگزاران شایسته موضوع قرارداد کارگزاری عملیات ارزی ، خدمات گوناگونی به مشتریان خود ارائه می‌دهند و از سیاست‌‌های حمایتی به نفع مشتریان خود برخوردار هستند.

فرآیند حمایت کارگزاران ارزی از مشتریان باید وجود داشته باشد تا در هر زمانی در طول هفته، به سوالات احتمالی از سوی مشتریان پاسخ دهد و توضیحات لازم را برای آن‌ها بیان کند.

با برخورداری از سیستم حمایتی مطلوب از سوی کارگزار، علاوه بر اینکه میزان ریسک و خطرات احتمالی همچون ضرر رسیدن به مشتریان کاهش می‌یابد، آن‌ها می‌توانند معامله خود را هر چه سریع‌تر به اتمام برسانند.

بیان کردیم که برای بسیاری از افرادی که طرف نمونه قرارداد کارگزاری ارز قرار می‌گیرند، زمان می‌تواند بسیار مهم و در ایجاد ارتباط آن‌ها با کارگزار ارزی تاثیر گذار باشد.

آیا کارگزار از تکنولوژی روز برای انتقال وجوه برخوردار است؟

در آخر توجه کنید که آیا شخص کارگزار امکاناتی همچون کامپیوتر یا لپتاپ و تلفن هوشمند مناسب برای انجام فرآیند مورد نظر شما دارد یا خیر!

آیا برای شرکت یا فرد طرف نمونه قرارداد کارگزاری ارز سریع و آسان است که ارز را به حساب خارجی دیگر منتقل کند یا اصولا با توجه به امکاناتی که دارد، فرآیند انجام کار، آهسته پیش می‌رود و کارگزار بر حرفه خود چندان تسلط ندارد؟!

اصولا انتقال وجه از کشوری به کشور دیگر نیاز به تشکیلات زیادی ندارد و نباید برای کارگزاران، سختی ایجاد کند.

بنابراین اطمینان کسب کنید که کارگزار از امکانات لازم و تکنولوژی روز برای انتقال وجه به کشوری دیگر برخوردار باشد.

این تکنولوژی باید برای شما این امکان را فراهم کند که بتوانید بر انتقال سریع و بدون هر‌گونه مشکل ارز به خارج از کشور نظارت داشته باشید.

چرا از کارگزار ارز استفاده کنم و نمونه قرارداد کارگزاری ارز را تنظیم کنم؟

مشتریان، هنگامی که نمونه قرارداد کارگزاری ارزی را تنظیم می‌کنند، از کارگزاران، ارائه خدمات متنوعی را انتظار دارند.

اصلی‌ترین خواسته مشتریان، حفظ سرمایه خود و پرداخت کمترین هزینه برای حواله یا دریافت ارز خارجی می‌باشد.

اشاره کردیم که با توجه به قراردادی که کارگزار ارز با بنگاه‌های صرافی تنظیم می‌کند، از دامنه ارتباطات موثری برخوردار است و می‌تواند بهترین خدمات را با مناسب‌ترین نرخ و کم‌ترین هزینه، به مشتریان خود ارائه دهد.

از جمله خدماتی که اشخاص کارگزار ممکن است به مشتریان خود ارائه دهند و آن‌ها را در متن نمونه قرارداد کارگزاری ارزی ذکر می‌کنند عبارت‌اند از:

  1. ارائه خدمات حواله ارزی و خرید و فروش آن به قصد خرید املاک در خارج از کشور
  2. زندگی یا کار در خارج از کشور و نیاز به ارسال پول به کشور مقصد
  3. فراهم کردن و حواله ارز برای خریدهای یک طرفه مانند خرید هواپیما، کشتی و…
  4. تهیه و حواله ارز برای واردات و صادرات کالا
  5. دریافت حقوق کاری یا بازنشستگی در یک کشور خارجی و انتقال آن به حسابی که مد نظر مشتری است.

نکات مهمی که باید در تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری ارز رعایت کنید:

مشخصات طرفین قرارداد کارگزاری ارز

در نگارش متن قرارداد یا در صورت تهیه آن، حتماً مشخصات خود را به صورت کامل بنویسید.

مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، اقامتگاه یا محل سکونت، شماره تماس و نشانی ایمیل می‌باشد.

مطابق ماده 1010 قانون مدنی ایران طرفین می‌توانند اقامتگاهی غیر از اقامتگاه اصلی را برای خود در متن قرارداد ذکر کنند. در اصطلاح حقوقی به این اقامتگاه، اقامتگاه انتخابی گفته می‌شود و در نتیجه، ابلاغ اوراق دعوا و احضار و اخطار، در همان اقامتگاه انتخابی صورت می‌گیرد.

موضوع قرارداد کارگزاری عملیات ارزی

شما به عنوان طرف قرارداد، موظف هستید موضوع قرارداد خود را به صورت صریح تعیین کنید.

توجه داشته باشید که دادرسان در مقام صدور و اجرای احکام، محتوا را نسبت به موضوع شما دارای اولویت می‌دانند، اما درج موضوع در متن نمونه قرارداد کارگزاری ارزی بسیار مهم است.

زمان در قرارداد کارگزاری عملیات ارزی

در هنگام انشای قرارداد ، حتما زمان‌دار بودن آن را مورد بررسی قرار دهید. بدون شک، برخورداری از تاریخ شروع و پایان رابطه و همکاری با طرف دیگر، یکی از ارکان اصلی بسیاری از قراردادهای مدنی و تجاری می‌باشد. بنابراین مدت زمان مربوطه را به صورت دقیق ذکر کنید.

به طور معمول، مدت قرارداد با توافق هر دو طرف معین و نوشته می‌شود. علاوه براین، اشخاص حاضر در قرارداد این امکان را دارند که برای مدت آن، وجه التزام یا خسارت دیرکرد در نظر بگیرند. میزان خسارت نیز باید با توافق طرفین باشد و پیشنهاد می‌کنیم به صورت مکتوب در قرارداد آورده شود.

مرجع حل اختلاف در قرارداد کارگزاری ارز

در بسیاری از قراردادهای امروزی، نخستین راه برای حل و فصل اختلافات، مذاکرات دوستانه میان طرفین قرارداد با واسطه گری اشخاص می‌باشد.

در صورتی که اختلاف طرفین از این راه قابل حل و فصل نبود، هر یک از طرفین می‌توانند در مراجع قضایی ذی صلاح شکایت خود را در قالب دادخواست مطرح کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد کارگزاری ارز خود را به ما بسپارید.

برای این کار، روی لینک تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. در ارتباط اولیه با کارشناسان حقوقی رکلا می‌توانید درباره قراردادی که در نظر دارید راهنمایی بگیرید و بخواهید که نزدیک‌ترین نمونه قرارداد به خواست شما را برایتان تنظیم کنند.

علاوه براین، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی را نیز در خاطر داشته باشید. این سرویس، به شما امکان می‌دهد که درباره سوالات حقوقی و ابهاماتی که در نظر دارید، با متخصصان و مشاوران برجسته، گفتگو کنید.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات