در دنیای رو به پیشرفت امروز، سرعت انتقال دادهها اهمیت فراوانی دارد. البته این سرعت باید برمبنای انتقال دادههای صحیح صورت بگیرد تا بتواند کارایی موثری در زندگی مردم داشته باشد. رشد و گسترش فناوری و افزایش استفاده مردم از اینترنت سبب شده است که بسیاری از امور روزمره مردم در بستر اینترنت صورت بگیرد. یکی از این امور، دریافت گواهی کد پستی است. شناسایی دقیق مقصد یا نشانی مورد نظر اشخاص و تعیین صحت آدرس با استفاده از این تاییدیه امکانپذیر خواهد بود. این مدرک که توسط سازمانهای صلاحیتدار صادر میشود، در واقع تصدیق و تاییدی بر صحیح بودن آدرس است.
دریافت تاییدیه پستی در موارد زیادی کاربرد دارد و از مهمترین آنها میتوان به اهمیت دریافت این تصدیق برای انجام معاملات، ثبتنام آزمونهای سراسری و ثبت نام دوره تحصیلات تکمیلی، استخدام، دریافت دسته چک، تعویض پلاک و اطمینان در خصوص صحت آدرس برای ارسال مرسولههای پستی اشاره کرد.
اگر در خصوص نحوه اخذ گواهی کد پستی و موارد مرتبط با آن نیازمند اطلاعات کاملی هستید، پیشنهاد ما این است که این متن را تا انتها مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم درخصوص ماهیت این تاییدیه و روشهای اخذ آن نکاتی را مطرح کنیم.
معمولا در بانکها، سازمانها، ادارات و در زمان ثبتنامهای اینترنتی از اشخاص گواهی کد پستی را مطالبه میکنند. اشخاصی هم که قصد دارند مرسولهای را به نشانی مقصد ارسال کنند، باید کد پستی مبدا و مقصد مورد نظرشان را روی پاکت یا بسته بنویسند. اگه شخص ارسال کننده مرسوله از صحیح بودن کد پستی مقصد اطمینان نداشته باشد، میتواند با استفاده از این سرویس و اخذ تاییدیه نشانی، پس از اطمینان نسبت به صحت آدرس، با خیال آسوده مرسوله مورد نظر خود را به مقصد مورد نظر ارسال کند.
مثالی که بیان شد، در واقع بیانگر اهمیت صدور گواهی کد پستی ده رقمی برای اطمینان از صحیح بودن آدرس و تایید صحت آن است و از جمله دغدغههای روزمره محسوب میشود که اشخاص زیادی ممکن است با آن مواجه باشند.
بدون شک دریافت این تاییدیه میتواند مشکلات اشخاص زیادی در خصوص اطمینان از صحت آدرس مورد نظرشان را برطرف کند زیرا در تاییدیه پستی مواردی از جمله نام دقیق استان، نام شهرستان، نام محله، اسم خیابان، نام کوچه و پلاک ملک مورد نظر نوشته میشود. علاوه براین، اگر آدرس مقصد مورد نظر شما متعلق به یک ملک چند طبقهای باشد، در این صورت در این تاییدیه مشخص میشود که شناسه پستی متعلق به کدام طبقه از این ساختمان است. همانطور که مشخص است، این تاییدیه جزئیات قابل توجهی ارائه میدهد که میتواند ابهامات زیادی را برطرف کند.
یکی از دلایل اهمیت این تاییدیه، صدور آن توسط مراجع صاحب صلاحیتدار است. یعنی زمانی که در تاییدیه، آدرس ملک نوشته میشود، این موضوع به معنی تصدیق آدرس و تایید آن توسط مرجع صالح خواهد بود. البته امکان دریافت اینترنتی این تاییدیه وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت. منظور از مرجع صلاحیت دار نیز، سازمان پست است و گواهی دارای اعتبار است که دارای مهر سازمان باشد.
گواهی کدپستی 10 رقمی به عنوان یک مدرک معتبر و قابل استناد برای اثبات صحت و درستی نشانی استفاده میشود. به طور معمول این تاییدیه برای زمانی کاربرد دارد که یک شخص حقیقی یا سازمانی تمایل داشته باشند از این موضوع اطمینان کسب کنند که آدرس مشخصی دقیقا به شماره پستی که در اختیار آنها است تعلق دارد یا نه. شاید این تصور وجود داشته باشد که این گواهی صرفا برای اطمینان حاصل کردن از صحت و اعتبار نشانی خانهها کاربرد دارد اما در واقع چنین نیست. باید شفاف بیان کنیم که هر ملکی اعم از املاک تجاری، مسکونی یا اداری یک کد پستی دارند و بدون شک در مکان مشخصی نیز دایر شدهاند که برای آگاهی از اصالت و صحت آدرس آنها میتوان از گواهی کد پستی که به آن مکان تعلق دارد، استفاده کرد و تاییدیه آن را گرفت. در ادامه بعضی از موارد پرکاربردی که نیاز به دریافت این تاییدیه وجود دارد را بیان میکنیم تا نسبت به اهمیت و کاربرد آن اطلاعات بیشتری به دست آورید.
یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از این تاییدیه، زمان ثبت نام دانش آموزان است. اداره آموزش و پرورش هر شهرستان، مدرسه محل تحصیل دانش آموزان را براساس محل زندگی آنها تعیین میکند. یعنی مدارس برای ثبت نام دانش آموزانی که در مناطقی غیر از محل استقرار مدرسه ساکن هستند، با محدودیتهایی مواجه خواهند بود و عملا مطابق قانون نباید این دسته از دانش آموزان را ثبت نام کنند. در واقع هر مدارس لزوما باید دانش آموزانی را ثبت نام کنند که در منطقه مرتبط با محل استقرار مدرسه سکونت دارند. تقسیم بندی مناطق تحت پوشش هر مدرسه، توسط آموزش و پرورش شهرستان صورت میگیرد و به مدارس ابلاغ میشود. به همین دلیل است که زمان ثبت نام دانش آموزان، ارائه فرم گواهی پستی به مدرسه ضرورت پیدا میکند. در واقع ملاک مسئولین مدرسه برای سنجس اطلاعات آدرس محل سکونت دانش آموزان و ثبت نام کردن آنها، این تاییدیه است.
علاوه بر این، لزوم ارائه آدرس دانش آموز به مدرسه برای آگاهی از محل زندگی دانشآموز در شرایط خاص موضوع مهمی خواهد بود. در واقع مدرسه باید از آدرس محل سکونت دانش آموز اطلاع داشته باشد تا در موارد ضروری مانند بروز حادثه برای دانش آموز، ترک تحصیل اجباری دانش آموز توسط والدین، مشکلات خانوادگی یا مواردی از این قبیل بتواند به محل زندگی دانش آموز مراجعه کند. آدرس دقیق دانش آموز با ارائه پرینت گواهی کد پستی تایید و تصدیق میشود و در موارد ضروری مورد استفاده قرار میگیرد.
بانکها برای افتتاح حساب، ارائه تسهیلات یا حتی برای ارائه دسته چک به اشخاص متقاضی، نیازمند گواهی کدپستی احراز محل سکونت اشخاص هستند.
بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی مانند شرکتها و موسسات از طریق بانک، تسهیلاتی برای شروع کسب و کار خود دریافت میکنند. در این شرایط ارائه گواهی کد پستی برای وام ضرورت پیدا میکند. به جهت اینکه باید مشخص شود نشانی شخص حقیقی یا سازمان دریافت کننده تسهیلات در چه منطقهای است تا در شرایط ضروری بانک بتواند با استناد به این تاییدیه اقدامات ضروری برای الزام شخص وام گیرنده به پرداخت اقساط را انجام دهد.
گاهی نیز این امکان وجود دارد که اشخاص بخواهند حسابهای جاری یا حسابهای دیگری مانند آن داشته باشند. در این صورت گواهی کد پستی برای افتتاح حساب ضرورت دارد. بانک برای اینکه از صحت نشانی محل استقرار شخص متقاضی اطمینان داشته باشد، این تاییدیه را از ایشان درخواست میکند. در مواقعی نیز این گواهی به اطلاعات شخص نیز ضمیمه میشود.
باید به این نکته تاکید داشته باشیم که اخذ گواهی کد پستی برای دسته چک از فرآیند الزامی دریافت دسته چک است. با توجه به تصویب قانون جدید چک و الزاماتی که شخص متقاضی برای دریافت چک باید از آنها برخوردار باشد، صحت اطلاعات و اصالت این تاییدیه اهمیت بسزایی دارد. از این رو شخص متقاضی باید تاییدیه نشانی محل سکونت یا محل کسب و کار خود را به بانک ارائه دهد تا بانک پس از احراز صحت نشانی، اقدامات لازم را برای صدور دستهچک انجام دهد.
زمانیکه شخصی معامله خودرو را انجام میدهد، باید پلاک آن خودرو که خریداری شده است را به نام خودش تعویض یا ثبت کند. این اقدام توسط مراکز تعویض پلاک صورت میگیرد. شخصی که خودرو را از فروشنده خریداری میکند، باید نشانی محل سکونت خود را به مرکز تعویض پلاک ارائه دهد تا اطلاعات هویتی او به همراه اصالت گواهی کد پستی ملاک صدور پلاک جدید قرار بگیرد. در واقع تا زمانی که کد پستی درخواست کننده تایید نشده باشد، تعویض پلاک صورت نمیگیرد. البته در فرآیند تعویض پلاک، نیاز به ارائه گواهی مکتوب نیست و ماموران مشخصی در بازه زمانی معین برای دریافت تاییدیه آدرس و کد پستی به محل سکونت درخواست کننده حاضر میشوند.
این مواردی که بیان شد صرفا به عنوان بخشی از مصادیق این تاییدیه محسوب میشوند.
در موارد بسیاری میتوان این تاییدیه را به عنوان ملاک و مدرکی برای تایید نشانی تعیین کرد. مانند زمانی که کسب و کارها و مغازهها برای دریافت جواز کسب باید این تاییدیه را ارائه دهند. شخص متقاضی با ارائه این مدرک میتواند مجوز کسب و کار خود را از مراجع ذیصلاح درخواست کند.
نکته: در گذشته تعویض پلاک حتما با دریافت گواهی کد پستی انجام میشد اما این روزها، بعد از ثبت درخواست در سامانه مربوطه، در روز مشخصی یک مامور به محل سکونت شما مراجعه میکند تا صحت سکونت شما در آن منزل را بسنجد. سپس بعد از دریافت این تاییدیه، میتوانید برای تعویض پلاک نوبت بگیرید.
روشهای متعددی برای دریافت گواهی کد پستی محل سکونت و گواهیکد پستی مغازه وجود دارد. روشهایی مانند دریافت گواهی کد پستی از اداره پست و دریافت گواهی کد پستی غیر حضوری به نسبت شرایط دریافت آنها، متقاضیان خاص خود را دارند. گاهی بعضی نفرات ترجیح میدهند این تاییدیه را مستقیم از سازمان مورد نظر دریافت کنند و بعضی نفرات خواهان استفاده از خدمات غیر حضوری هستند.
در سالهای گذشته اغلب مردم برای دریافت این تاییدیه به اداره پست مراجعه میکردند. این اقدام برای احراز صحت آدرس و نشانی صورت میگرفت. البته اکنون نیز بعضی از مردم همچنان برای دریافت این تاییدیه به صورت حضوری اقدام میکنند. با این حال شیوه آنلاین به میزان قابل توجهی جایگزین روش حضوری شده است و اغلب مردم ترجیح میدهند نیاز خود به این تاییدیه را به صورت آنلاین برطرف کنند.
یکی از دلایل این موضوع این بود که مراجعه گسترده مردم به این اداره، موجب شلوغ شدن دفاتر آن و البته صرف زمان و هزینههای شخص متقاضی میشد. با این حال شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران که تحت نظر وزارت ارتباطات فعالیت میکند، با هدف صرفهجویی در زمان و هزینههای مردم و برای افزایش سرعت دریافت گواهی کد پستی ده رقمی و تسهیل فرایند آن، امکان اخذ گواهی کد پستی آنلاین را نیز برای اشخاص فراهم کرده است. بنابراین گواهی کد پستی اینترنتی نیز به عنوان سندی قابل اتکا و با اصالت محسوب میشود که اشخاص میتوانند در کمترین زمان ممکن و حتی در روزهای تعطیل آن را از طریق اینترنت دریافت کنند.
سامانه صدور گواهی کد پستی تحت نظارت وزارت ارتباطات فعالیت میکند. گواهی کد پستی شرکت ملی پست هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین قابلیت دریافت دارد و هر دو معتبر شناخته میشوند.
یکی از راههای درخواست صدور گواهی پستی مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت است. شخص متقاضی با ارائه مدارک لازم به متصدی دفتر پیشخوان دولت و پس از پرداخت هزینه، فرم درخواست را برای دریافت تاییدیه به این دفتر ارائه میدهد. معمولا صدور و چاپ گواهی کد پستی پس از چند دقیقه صورت میگیرد اما اگر اطلاعات یا مدارک شخص نقصی داشته باشند، ممکن است لازم باشد که شخص متقاضی صدور تاییدیه، یک یا چند مرتبه دیگر به دفتر پیشخوان مراجعه کند.
با اینکه مراجعه به پیشخوان راه حلی کاربردی و سریع برای دریافت این تاییدیه است، باز هم هزینه رفت و آمد و اتلاف وقت، متقاضیان را تشویق میکند که خدمات غیر حضوری را به خدمات حضوری ترجیح دهند.
تعداد زیادی از اشخاصی که قصد دارند برای احراز نشانی محل سکونت یا محل کسب و کار خود اقدام کنند، مایل هستند که بدانند چه مدارکی را باید ارائه دهند. مهمترین مدرک برای دریافت این تاییدیه، ارائه کد پستی ۱۰ رقمی است. یعنی شخصی که قصد دارد اصالت نشانی محل مورد نظرش را احراز کند، باید کد پستی ملک را به دفتر پیشخوان یا اداره پست و حتی کافی نت ارائه دهد.
ممکن است در مراجعات حضوری برای اخذ این تاییدیه، به مدارک شناسایی هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی، سند، قرارداد مالکیت، اجاره نامه منزل، قبوض آب یا مواردی از این قبیل نیاز باشد.
با این حال در روش دریافت گواهی پستی محل سکونت از طریق اینترنت، صرفا ارائه کد ۱۰ رقمی پستی کفایت میکند. در واقع شخص متقاضی باید از صحیح بودن کد پستی که قصد دارد تاییدیه آن را به صورت اینترنتی دریافت کند، اطمینان داشته باشد و پس از آن برای دریافت گواهی، از سرویسهای ارائه دهنده این خدمات به صورت اینترنتی استفاده کند..
پاسخ به این سوال مثبت خواهد بود. گواهی در لغت به معنی تصدیق و تایید است. زمانی که صحبت از گواهی کد پستی میشود، منظور مدرکی است که مشخص میکند آیا این کد با آدرس تطابق دارد یا خیر. این تطبیق به معنی اصالت و صحت کد پستی است.
با این حال این نکته مهم را در نظر داشته باشید که کد پستی و گواهی پستی با هم یکسان نیستند. کد پستی شناسهای ۱۰ رقمی و نشانگر آدرس ملک است. در حالی که گواهی یا تاییدیه به عنوان یک سند رسمی محسوب میشود. منظور از سند رسمی، سندی است که توسط مقام صلاحیتدار و در حدود اختیارات او تنظیم شده باشد. این تاییدیه نیز توسط مرجع صاحب صلاحیت یعنی شرکت ملی پست تنظیم و به عنوان سندی معتبر و قابل استناد محسوب میشود. در این سند، آدرس ملک به صورت کامل درج شده است و به عنوان تاییدی برای صحت نشانی و تصدیق آن به حساب میآید.
معمولا تعداد زیادی از اشخاصی که در جامعه زندگی میکنند، در موقعیتهای مختلف و در شرایط متعدد به تاییدیه پستی نیاز دارند. این موقعیتها ممکن است به تناسب شرایط هر شخص با شخص دیگری متفاوت باشد. معمولا هر فردی در مقطعی ممکن است نیازمند این تاییدیه و ارائه آن به سازمانها یا ادارههای مختلف باشد.
همه اشخاص حقیقی یعنی انسانها و همه اشخاص حقوقی مانند موسسهها و شرکتها برای اطمینان از صحت نشانی و تعیین موقعیت دقیق ملک خود، نیازمند این تاییدیه هستند. در ادامه بعضی از موقعیتهایی که داشتن این تاییدیه ضرورت دارد را بیان میکنیم.
همانطور که میدانید تعداد زیادی از مردم جامعه، دارای تصدیق رانندگی هستند. پس از اینکه شخصی دوره آموزش راهنمایی و رانندگی و آزمونهای مرتبط با آن را با موفقیت طی میکند، تصدیق رانندگی برای این شخص صادر میشود. لازم است این تصدیق به آدرس محل سکونت شخص ارسال شود. در این حالت این فرد باید نشانی محل سکونت، کد پستی و تاییدیه نشانی محل سکونت خود را به آموزشگاه رانندگی ارائه دهد تا تصدیق او به آدرس مورد نظرش ارسال شود.
معامله اموال غیرمنقول و املاک، در میان اشخاص حقیقی و حقوقی رایج است. روزانه تعداد زیادی ملک در جامعه مورد معامله قرار میگیرد. در زمان انعقاد معامله، آدرس طرفین یعنی خریدار و فروشنده باید در متن قرارداد نوشته شود. حال اگر هر دو طرف آشنایی با یکدیگر نداشته باشند، نمیتوانند نسبت به صحیح بودن نشانی مندرج در قرارداد اطمینان پیدا کنند. در این شرایط گواهی کد پستی میتواند موثر واقع شود و به طرفین کمک کند تا از صحت آدرس طرف مقابل مطمئن شوند.
مورد دیگری که به اخذ این تاییدیه نیاز میشود، زمانی است که اشخاص قصد دارند برای اقدام به مهاجرت مدارک خود را آماده کنند. در این شرایط شخص متقاضی علاوه بر مدارک مورد درخواست سفارت، باید تاییدیه نشانی خود را نیز ارائه دهد. دریافت گواهی کد پستی منزل و ارائه آن به مراجع ذیصلاح به معنی مدرکی جهت صحت نشانی فرد متقاضی مهاجرت است و در واقع مدرکی برای تایید محل سکونت او در کشور مبدا محسوب میشود.
بنابراین، اگر قصد مهاجرت دارید و میخواهید به سرعت این تاییدیه را دریافت و ارائه دهید، استفاده از این سرویس آنلاین میتواند برای شما بسیار کاربردی و مفید باشد.
شیوههای دریافت تاییدیه پستی از طریق مراجعه حضوری و آنلاین را بیان کردیم و شرایط هر کدام را نیز توضیح دادیم. با توجه به اینکه امکان دریافت این تاییدیه از طریق اینترنت مهیا شده است، در ادامه توضیحات کاملی در خصوص مزایای دریافت این تاییدیه از طریق اینترنت بیان خواهیم کرد.
گسترش استفاده و بهرهمندی مردم از اینترنت، موجب شده است تا بسیاری از امور به صورت آنلاین انجام شوند. استفاده از خدمات آنلاین این امکان را فراهم آورده است که که اشخاص بدون منتظر ماندن در صفهای طولانی یا بدون تحمل ترافیک خودروها در خیابانهای شلوغ، بتوانند امور مد نظرشان را از طریق اینترنت انجام دهند. از خرید و ثبتنام های اینترنتی گرفته تا انجام امور اداری و دریافت تاییدیههایی مانند گواهی کد پستی ، همه از طریق اینترنت امکانپذیر است.
در سایت رکلا شرایطی فراهم شده است که کاربران بتوانند به راحتی در هر نقطه از ایران و در هر ساعت از شبانه روز، گواهی کد پستی را در کمتر از چند دقیقه و با سهولت دریافت کنند. یعنی تفاوتی ندارد که فرد در بامداد یا در روزهای تعطیل نیازمند این تاییدیه نشانی باشد، در هر زمان میتواند بدون محدودیت از این سرویس استفاده کند. از طرف دیگر این مساله نیز اهمیتی ندارد که شخص متقاضی ساکت روستا باشد یا شهر، در هر صورت با استفاده از سرویسهای آنلاین، میتواند در کوتاهترین زمان ممکن این تاییدیه را دریافت کند.
علاوه بر سرعت و دقتی که در روش دریافت آنلاین این تاییدیه از طریق سایت رکلا فراهم شده است، امکان ذخیره این تاییدیه نیز وجود دارد. یعنی کاربر صرفا یکبار مراحل دریافت آن را انجام میدهد اما این امکان را دارد که این گواهی را در تلفن یا سیستم خود ذخیره کند و در هر زمان و مکانی که برای ارائه تاییدیه به سازمانها یا ارگانها به این مدرک نیاز باشد، بتواند آن را در کوتاهترین زمان ممکن ارائه دهد.
یکی از نگرانیهای اشخاص پس از دریافت گواهی کد پستی مفقود شدن آن است. از طریق سایت رکلا این نگرانی برای شما وجود نخواهد داشت زیرا یکی از مزایای مهم دریافت تاییدیه به صورت اینترنتی و از طریق سایت رکلا این است که این تاییدیه در حساب کاربری شما قرار میگیرد. یعنی حتی در شرایطی که برگه پرینت آن را مفقود کنید، این امکان را دارید که بدون نیاز به پرداخت دوباره، مجددا این گواهی را دانلود و در موارد ضروری نیز چاپ کنید.
این نکته را در نظر داشته باشید که در روش گرفتن گواهی کد پستی به صورت آنلاین، این سرویس به صورت مستمر از طریق مراجع ذیصلاح بروزرسانی میشود. یعنی خدمات آن متناسب با درخواستهای کاربران بهبود پیدا میکند. به این ترتیب امکان بروز اشتباهات انسانی در آن وجود ندارد و سیستم با ضریب امنیت بالا علاوه بر حفظ امنیت اطلاعات خصوصی کاربران، این تاییدیه را در اختیار شخص متقاضی قرار میدهد.
درخواست صدور گواهی کد پستی از طریق سرویس آنلاین سایت رکلا به راحتی صورت میگیرد. طریقه گرفتن گواهی کد پستی را در ادامه بیان میکنیم و به صورت مرحله به مرحله اموزش گرفتن گواهی کد پستی را توضیح میدهیم.
همین حالا درخواست خود را برای دریافت وب سرویس گواهی کد پستی ثبت کنید. ما درخواست شما را در اسرع وقت پیگیری خواهیم کرد.