سرویس آنلاین استعلام سند یک ابزار کاربردی، ضروری و آنلاین برای اطمینان یافتن از معتبر بودن اسناد قدیمی و جدید و همچنین ابزاری کاربردی برای اطمینان از صحت اطلاعات مالک اصلی این اسناد است. با این سرویس استعلام آنلاین، کاربران میتوانند در کوتاهترین زمان ممکن، اصالت اسناد ملکی، تجاری و اداری خود و اشخاص دیگر را بررسی و استعلام کنند. این سرویس استعلام آنلاین به ویژه برای افرادی که در معاملات بزرگ یا رسمی درگیر هستند، بسیار حیاتی است زیرا از وقوع تخلفات و کلاهبرداریهای احتمالی جلوگیری میکند.
این سرویس استعلام آنلاین، امکان بررسی سند رسمی را برای شما فراهم میکند تا کاربران بدون محدودیت مکانی و از هر شهر و منطقهای که به اینترنت دسترسی داشته باشند، بدون مراجعه حضوری به مکانی خاص، به راحتی بتوانند تمام اطلاعات مرتبط با سند و به طور کلی اعتبار سند رسمی مورد نظر خود را بررسی کنند و از تطابق اطلاعات مندرج در آن با اطلاعات ثبت شده، اطمینان حاصل کنند. این ابزار استعلام آنلاین، به ویژه در معاملات املاک و معاملات نقل و انتقال مالکیت املاک، بسیار کاربرد دارد و مورد استفاده قرار میگیرد.
در ادامه این بخش درباره انواع اسنادی که میتوانید اصالت آنها را در این سرویس استعلام آنلاین، بررسی و استعلام کنید، توضیح میدهیم. همچنین برای سادگی بیشتر، در خصوص چگونگی استفاده از این سرویس و اطلاعاتی که برای انجام استعلام نیاز دارید، توضیح میدهیم.
چرا بررسی اصالت اسناد اهمیت دارد؟
بررسی اصالت اسناد یکی از مهمترین مراحل در هر معامله ملکی یا تجاری است چرا که هرگونه اشتباه در اعتبارسنجی اسناد میتواند منجر به مشکلات حقوقی و مالی قابل توجهی برای طرفین معامله شود. سرویس استعلام اصالت سند به کاربران کمک میکند تا از صحت و اعتبار اسناد مطمئن شوند و از بروز مشکلات احتمالی میان آنها و احتمال بروز کلاهبرداری، جلوگیری میکند.
بررسی وضعیت سند ملک به خصوص در معاملات ملکی اهمیت حیاتی دارد. در بسیاری از موارد، خریداران بدون بررسی دقیق سند، وارد معامله میشوند و بعداً با مشکلاتی نظیر اسناد جعلی، رهنی یا توقیف شده مواجه خواهند شد و از بابت این موضوع، زیان قابل توجهی به آنها میرسد.. با استفاده از سامانه استعلام سند مالکیت ملک، کاربران میتوانند از قانونی بودن سند مطمئن شوند و ریسک مالی و حقوقی معاملات خود را کاهش دهند. اقدام برای انجام این استعلام به ویژه در معاملات املاک، خرید و فروش اموال و قراردادهای تجاری ضروری است.
مخاطبان اصلی سرویس استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی چه اشخاصی هستند؟
با اینکه نمیتوانیم مخاطبان و اشخاصی که میتوانند از این سرویس استعلام استفاده کنند را صرفا در دسته بندی مشخصی قرار دهیم و به صورت کلی هیچ محدودیتی برای استفاده از این سرویس آنلاین برای اشخاص مختلف وجود ندارد، در ادامه این بخش، به اشخاصی اشاره میکنیم که به سرویس آنلاین استعلام سند، نیاز بیشتری دارند و مخاطبان اصلی این سرویس استعلام محسوب میشوند.
مشاوران املاک، خریداران و فروشندگان ملک، وکلا، مشاوران حقوقی، شرکتها و سازمانها، مخاطبان اصلی این سرویس هستند. در ادامه درباره هر کدام از این گروهها و نیازشان به این سرویس استعلام آنلاین، توضیح میدهیم.
کاربرد استعلام سند ملک با کد ملی برای مشاوران املاک
مشاوران املاک به عنوان واسطههای معاملات ملکی، باید به اسنادی که توسط مالکان یا خریداران ارائه میشوند، مطمئن باشند و به صحت اطلاعات محتوای این اسناد نیز، اعتماد کنند. استفاده از سامانه استعلام سند املاک به آنها این امکان را میدهد که اعتبار سندها را پیش از انجام معامله بررسی کنند و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند. مهمترین مزایای استعلام سند ملک با کد ملی برای مشاوران املاک عبارتند از:
- اطمینان از قانونی بودن معاملات؛
- جلوگیری از معاملات مشکوک و پیشگیری از بروز کلاهبرداریهای ملکی؛
- افزایش اعتماد مشتریانی که به این آژانسهای املاک مراجعه و اعتماد میکنند.
کاربرد این سرویس استعلام برای خریداران و فروشندگان ملک
یکی دیگر از گروههای اصلی کاربران این سرویس، خریداران و فروشندگان هستند. استعلام سند ملک قبل از خرید به خریداران کمک میکند تا از صحت سند مطمئن شوند و از وقوع مشکلات احتمالی نظیر اسناد جعلی یا توقیف شده پیشگیری کنند. فروشندگان نیز میتوانند با ارائه اسناد معتبر، اعتماد خریداران را جلب کنند. مهمترین مزایای این استعلام برای خریداران و فروشندگان ملک عبارتند از:
- اطمینان از صحت سند پیش از معامله؛
- کاهش ریسکهای حقوقی و مالی؛
- ایجاد شفافیت در فرآیند خرید و فروش.
مزایای این سرویس برای وکلا و مشاوران حقوقی
وکلا و مشاوران حقوقی در بررسی بسیاری از پروندهها نیاز پیدا میکنند که صحت اسناد را بررسی کنند یا ممکن است به وکالت از مالکان یا خریداران در معاملات ملکی حضور پیدا کنند. این اشخاص برای اینکه معاملات و قراردادهای مورد نظر خود را با اطمینان بیشتری انجام دهند یا بتوانند به موکلان خود برای انجام معاملات و امضای قراردادهای ملکی کمک کنند، میتوانند از این سرویس استعلام بهره ببرند. بدون شک از چالش برانگیزترین مسائلی که مشاوران حقوقی و وکلا با آن مواجه خواهند بود، معامله املاکی با اسناد قدیمی است. این گروه میتوانند از سرویس استعلام سند قدیمی ملک استفاده کنند تا از صحت مدارک ارائه شده توسط موکلان و فروشندگان مطمئن شوند و به این ترتیب، از وقوع دعاوی مربوط به جعل اسناد جلوگیری کنند. به صورت کلی، مزایای این سرویس برای وکلا و مشاوران حقوقی عبارت است از:
- بررسی سریع و دقیق اسناد برای ارائه در دادگاه؛
- کاهش احتمال بروز دعاوی مرتبط با جعل؛
- صرفهجویی در زمان و هزینه؛
- افزایش اعتماد موکلان؛
- کاهش ریسکهای حقوقی معاملات و قراردادها؛
- تسهیل در تنظیم قراردادهای مطمئن.
مزایای سرویس استعلام اصالت سند برای شرکتها و سازمانها
استفاده از سرویس استعلام اصالت سند برای شرکتها و سازمانها، به ویژه در فرآیندهای توافقات حقوقی و معاملاتی آنها، اهمیت ویژهای دارد. در ادامه به برخی از مهمترین مزایای این سرویس برای این گروهها اشاره میکنیم:
- کاهش ریسکهای مالی و حقوقی:با استفاده از سامانه استعلام سند املاک، سازمانها میتوانند از صحت اسناد مربوط به املاک و داراییهای تحت معامله مطمئن شوند و از ریسکهای مالی ناشی از اسناد جعلی یا نامعتبر جلوگیری کنند؛
- تسریع در فرایندهای اداری و قراردادها: این سرویس به شرکتها کمک میکند تا در کوتاهترین زمان ممکن، استعلام سند ملک با شناسه ملی را برای مالکیت ملک شرکت یا واحد تجاری، انجام دهند و فرایندهای مرتبط با انعقاد قراردادها و معاملات را سرعت ببخشند؛
- اطمینان از صحت مالکیت در پروژههای بزرگ: در پروژههای ساختمانی یا سرمایهگذاریهای بزرگ، امکان استعلام سند ملک قبل از خرید ، به سازمانها امکان میدهد تا از صحت مالکیت و وضعیت قانونی املاک اطمینان حاصل کنند؛
- حفاظت از منافع قانونی و حقوقی: با بررسی وضعیت اسناد از طریق بررسی صحت سند تک برگ، شرکتها میتوانند از منافع خود در معاملات و دعاوی حقوقی حفاظت کنند و در پروندههای پیچیده و پرهزینه وارد نشوند؛
- بهبود شفافیت و اعتماد در معاملات تجاری: استفاده از این سرویس باعث افزایش شفافیت در قراردادهای تجاری و ایجاد اعتماد بیشتر میان طرفین معامله میشود که این امر به بهبود روابط تجاری و کاهش اختلافات کمک میکند؛
- پیشگیری از بروز مشکلات در مدیریت املاک سازمانی: سازمانها با استفاده از بررسی وضعیت سند ملک میتوانند از مشکلات احتمالی در مدیریت املاک و مستغلات خود پیشگیری کنند و اطمینان حاصل کنند که داراییهایشان از نظر حقوقی مشکلی ندارد.
- مدیریت بهتر داراییها و سرمایهگذاریها: سرویس استعلام سند و استعلام سند تک برگی با کد ملی به شرکتها کمک میکند تا داراییها و سرمایهگذاریهای خود را دقیقتر مدیریت کنند و از تصمیمگیریهای اشتباه در خصوص معامله املاکی با اسناد نامعتبر بپرهیزند؛
- کاهش هزینههای حقوقی و مشاورهای: با دسترسی مستقیم به اطلاعات موثق درباره اصالت اسناد، نیاز به دریافت مشاورههای متعدد حقوقی و اداری در جهت یافتن راه حل برای بررسی صحت اسناد ملکی، کاهش پیدا میکند که این امر منجر به صرفهجویی در هزینههای کلی سازمان خواهد شد.
اطلاعات مورد نیاز برای انجام استعلام سند خانه، آپارتمان، زمین و سایر انواع املاک
برای استفاده از سامانه استعلام سند زمین با کد ملی و همچنین برای استعلام گرفتن از باقی انواع اسناد قدیم و جدید، لازم است اطلاعات مرتبط با سند خود را در فیلدهایی که در این صفحه مشخص شده است، وارد کنید. بسته به نوع سند (جدید یا قدیم بودن)، اطلاعاتی که باید وارد کنید، متفاوت خواهند بود. در ادامه به دو دستهبندی اسناد جدید و قدیم و اطلاعات مورد نیاز برای استعلام گرفتن از صحت هر نوع، اشاره میکنیم.
اطلاعات مورد نظر برای انجام استعلام سند جدید (سند تک برگ)
اگر سند شما، یک سند تک برگ است، برای استعلام گرفتن از اصالت آن، باید اطلاعات زیر را وارد کنید:
- استان؛
- واحد ثبتی؛
- کد ملی یا شناسه ملی؛
- اصلی؛
- فرعی؛
- شماره دفتر املاک الکترونیکی.
وارد کردن این اطلاعات برای مثال برای انجام استعلام سند زمین با پلاک ثبتی ضروری هستند و بدون تکمیل کردن این اطلاعات، نمیتوانید از این نوع اسناد جدید، استعلام بگیرید. تمام این اطلاعات را میتوانید در سند تک برگی که در اختیار دارید، پیدا کنید. بنابراین، انجام استعلام سند آپارتمان ، زمین و خانه، به این موضوع بستگی دارد که شما به سند مورد نظر یا اطلاعات مندرج در آن، دسترسی داشته باشید.
اطلاعات مورد نیاز برای انجام استعلام سند قدیم (سند منگولهدار، بنچاق و شاهنشاهی)
اگر سند شما یک سند قدیمی است و به عنوان یک سند منگولهدار، بنچاق یا شاهنشاهی شناخته شود، برای استعلام آنها باید ابتدا اصول و نحوه استعلام سند منگوله دار را بدانید و همچنین لازم است که به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشید:
- استان؛
- واحد ثبتی؛
- کد ملی یا شناسه ملی؛
- اصلی؛
- فرعی؛
- شماره دفتر؛
- شماره صفحه.
اطلاعاتی که نام بردیم، برای انجام استعلام بنچاق ملک و همچنین برای استعلام سند شاهنشاهی ضروری هستند. بنابراین، اگر املاکی با این نوع اسناد دارید یا قصد معامله املاکی را دارید که اسناد آنها در ردیف اسناد قدیمی قرار میگیرند، باید این اطلاعات را درباره آنها در اختیار داشته باشید. برای مثال اگر زمین مسکونی یا زمین کشاورزی شما، در ردیف اسناد قدیمی قرار میگیرند، برای انجام استعلام سند زمین قبل از خرید آن، باید این اطلاعات را در متن آن جستجو و در فیلدهای مربوط به آن در این صفحه وارد کنید تا به نتیجه استعلام اصالت سند مورد نظرتان دست یابید.
در گزارش نهایی از استعلام اعتبار سند دفترچه ای و اسناد تک برگ چه گزارشی مشاهده میکنیم؟
اگر استعلام سند زمین کشاورزی ، استعلام سند زمین مسکونی یا استعلام انواع دیگر املاک اعم از خانه، آپارتمان یا مغازه را با رعایت شرایط اسناد قدیم و جدید در این صفحه انجام بدهید، در گزارشی که در جواب این استعلام دریافت خواهید کرد، مهمترین اطلاعات آن سند را مشاهده میکنید. این گزارش شامل محتوای متن سند، نام دقیق مالک و مشخصات ملک مورد نظر خواهد بود.
در واقع با انجام این استعلام، به سادگی مطمئن خواهید شد که مالکیت ملک مورد نظرتان، به واقع به چه شخصی اختصاص دارد.
از طرف دیگر، اگر اطلاعات سند اشتباه یا جعلی باشد، با وارد کردن آن اطلاعات، مسلما به نتیجه مشخصی نمیرسید و گزارشی دریافت نخواهید کرد. در واقع اینطور گزارش میشود که با مشخصات ورودی شما، سندی یافت نشد.