نمونه لایحه عدم تمکین زوجه ؛ یک لایحه مهم در روابط مشترک زوجین!

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/10/05
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه عدم تمکین زوجه

لایحه عدم تمکین زوج یکی از لایحه‌های مهم دادگاه خانواده است. هنگامی که زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند، باید به تکالیف و وظایف خود در زندگی زناشویی عمل کنند. مرد باید نفقه زن را بپردازد و امکانات زندگی را برای زوجه و فرزندانش فراهم کند و زن هم باید از مرد تمکین کند و به وظایف مادری و همسری خود عمل کند.

براساس ماده 1102 قانون مدنی زمانی‌ که عقد نکاح به صورت صحیح بین زن و مرد اجرا شود، رابطه زوجیت بین آن‌ها به وجود می‌آید و حقوق و وظایف زوجین در برابر هم، برقرار می‌شود.

قانونگذار در مواد 1103 و 1104 قانون مدنی زن و شوهر را به رفتار و گفتار خوب با یکدیگر، همکاری در تربیت فرزندان و حفظ پایه و اساس زندگی خانوادگی ملزم می‌کند.

تمکین چیست؟

تمکین زن در عرف و جامعه به معنای پذیرش خواسته‌های مرد در زندگی و روابط زناشویی است. اگر زوجه بدون دلیل موجه از زوج تمکین نکند، زوج می‌تواند از او شکایت کند و لایحه عدم تمکین زوجه تقدیم کند و دادگاه نیز زوجه را به تمکین الزام می‌کند. مواردی نیز وجود دارد که تمکین زوجه از زوج به ضرر او است، در این صورت شرایط خاصی وجود دارد.

تمکین در معنای عام به معنی زندگی در منزلی است که زوج معین می‌کند و پذیرش ریاست مرد در زندگی می‌باشد. تمکین خاص به معنی رفع نیاز‌های جنسی شوهر است.

البته بهترین روش در این مواقع حل مسئله از طریق صلح و سازش است تا بنیان خانواده حفظ و مشکلات برطرف شود. اما اگر عدم تمکین زن شرایط سختی را برای مرد ایجاد کرد و از طریق سازش نیز مسئله حل نشد، مرد می‌تواند به دادگاه مراجعه کند.

تمکین زن در صورتی الزامی است که مرد نیز امکانات زندگی در شان زن را برای او فراهم کرده باشد. قانون گذار در قانون مدنی مواردی را که زوجه می‌تواند از زوج تمکین نکند را بیان کرده است. اما به طور کلی زن ملزم به تمکین از زوج است و موارد استثنائی برای عدم تمکین در قانون ذکر شده است.

مشاوره حقوقی تلفنی

نمونه لایحه عدم تمکین زوجه چه نوع لایحه‌ای ‌است؟

این نوع لایحه از لایحه‌های کاربردی است. لایحه‌ای است که زوج برای الزام زوجه به تمکین به دادگاه ارائه می‌کند. در صورت عدم تمکین زوجه از زوج، مرد می‌تواند با اثبات این موضوع در لایحه عدم تمکین ، نفقه زن را پرداخت نکند. پس با استفاده از کلمات و اصطلاحات و بیان صحیح درخواست‌هایتان، لایحه عدم تمکین کامل بنویسید.

این لایحه ممکن است در طول زندگی زناشویی از سوی زوج برای الزام زوجه به تمکین یا در پاسخ مرد به عدم پرداخت نفقه از سوی زن یا برای درخواست طلاق مرد یا ازدواج مجدد او به دلیل عدم تمکین، به دادگاه ارائه شود. زوج، در خصوص عدم تمکین زوجه مدارک و شواهد عدم تمکین را به دادگاه تقدیم می‌کند.

برای اطلاع از موارد مهم نمونه لایحه عدم تمکین زوجه با ما همراه باشید.

مواد قانونی کاربردی در نمونه لایحه عدم تمکین زوجه

در این قسمت، مواد قانونی که می‌توانید در متن لایحه در خصوص عدم تمکین زوجه به آن اشاره کنید را بررسی می‌کنیم.

ماده 1108 در متن لایحه عدم تمکین

براساس ماده 1108 قانون مدنی، اگر زوجه بدون دلیل قابل قبول، به وظایف خود در زندگی زناشویی عمل نکند، قانون او را مستحق دریافت نفقه نمی‌داند. این ماده بیان می‌کند اگر زن تمکین نکند، حقی برای دریافت نفقه ندارد.

ماده 1107 در لایحه تمکین زوجه

ماده 1107 قانون مدنی نفقه را شامل نیازهای متعارف و متناسب با شأن زوجه بیان می‌کند. خانه، لباس، وسایل خانه و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خدمتکار (در صورتی که زن عادت به داشتن خدمتکار داشته باشد یا به دلیل بیماری، نیاز به خدمتکار داشته باشد) از مصادیق نفقه است.

در صورتی‌که زن به وظایف قانونی و شرعی خود در زندگی عمل نکند، دادگاه نیز برای او نفقه‌ای تعیین نمی‌کند، زوج نیز با استناد به این ماده در نمونه لایحه عدم تمکین زوجه و اثبات آن موضوع، از پرداخت نفقه معاف می‌شود. البته بحث نفقه فقط در عقد دائم مطرح است و در عقد موقت، زن حق دریافت نفقه ندارد اما اگر دریافت نفقه در عقد موقت شرط شده باشد یا عقد بر این اساس جاری شده باشد، در عقد موقت نیز زوجه می‌تواند نفقه دریافت کند.

نمونه لایحه عدم تمکین زوجه

لایحه عدم تمکین زوجه و ماده 1114

براساس ماده 1114 قانون مدنی، زوجه باید در خانه‌‌ای که زوج مشخص می‌کند زندگی کند، مگر زمانی‌که اختیار تعیین محل زندگی زوجین به زوجه داده شده باشد.

مورد دیگری از تمکین زن، زندگی در خانه‌ای است که مرد تعیین کرده است، پس اگر زن در خانه تعیین شده زندگی نکند مرد می‌تواند از این ماده، در لایحه عدم تمکین زن استفاده کند. البته در این مورد نیز اگر زندگی زوجه با زوج در یک خانه باعث ایجاد ضرر جانی یا مالی شود، دادگاه زوجه را به زندگی در خانه زوج ملزم نمی‌کند.

به زنی که در زندگی زناشویی، بدون دلیل موجه از شوهر خود تمکین نمی‌کند، ناشزه گفته می‌شود. به زن ناشزه نفقه تعلق نمی‌گیرد ولی عدم تمکین او مانع از دریافت مهریه نمی‌شود. مهریه در هر صورت حق زوجه است و عدم تمکین دلیلی برای عدم پرداخت مهریه از سوی زوج نیست.

ماده 8 قانون حمایت خانواده

براساس ماده 8 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1353 در موارد زیر زوج یا زوجه می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش کند:

  1. توافق زوجین برای طلاق؛
  2. در صورت عدم پرداخت نفقه زن توسط شوهر؛
  3. عدم تمکین زن از شوهر؛
  4. رفتار و اخلاق نامناسب و ناشایست هر یک از زوجین به صورتی‌ که ادامه زندگی مشترک را برای طرف مقابل غیر ممکن کند؛
  5. مبتلا شدن هر یک از زوجین به بیماری‌های غیرقابل درمان به نحوی که ادامه زندگی برای طرف مقابل سخت باشد؛
  6. دیوانگی هریک از زن و شوهر؛
  7. پیروی نکردن از دستور دادگاه درباره کار نکردن یا عدم اشتغال در کاری که با صلاح زندگی خانوادگی یا حیثیت و شان زوجین متناسب نباشد؛
  8. محکومیت زن و شوهر به حکم قطعی 5 سال حبس یا بیشتر؛
  9. اعتیاد آسیب زننده به زندگی زناشویی؛
  10. هر گاه زوج همسر دیگری اختیار کند یا نتواند میان همسران خود عدالت برقرار کند؛
  11. اگر هر یک از زوجین زندگی خانوادگی را ترک کند.

مواردی دیگری نیز در این ماده ذکر شده است.

شما می‌توانید با نوشتن بند 3 از ماده بالا در نمونه لایحه عدم تمکین زوجه ، از دادگاه، گواهی عدم سازش بگیرید و برای طلاق اقدام کنید.

در صورت عدم تمکین زوجه، دادگاه به زوج اجازه طلاق می‌دهد.

تنظیم لایحه

ماده 16 قانون حمایت خانواده

براساس ماده 16 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1353 زوج نمی‌تواند با وجود داشتن همسر، ازدواج مجدد کند مگر در مواردی خاص، از جمله:

  1. رضایت همسر اول؛
  2. ناتوانی همسر اول در انجام وظایف زناشویی؛
  3. عدم تمکین زن از شوهر؛
  4. ابتلای زوجه به دیوانگی یا بیماری‌های غیرقابل درمان؛
  5. محکومیت زن؛
  6. اعتیاد زیان آور زن؛
  7. ترک زندگی خانوادگی از طرف زوجه؛
  8. عقیم بودن زن؛
  9. غایب مفقودالاثر شدن زن (شخصی که از غیبت او مدت زیادی گذشته است و هیچ خبری از او نباشد)

شما می‌توانید در لایحه تمکین زوجه با اثبات این مسئله که زوجه از شما تمکین نمی‌کند و زندگی خانوادگی را نیز ترک کرده است، از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرید. زیرا عدم تمکین زن و ترک خانه از سوی او، باعث ایجاد سختی برای مرد می‌شود.

اگر قصد ازدواج مجدد دارید، به مورد 3 و 7 این ماده در نمونه لایحه عدم تمکین زوجه استناد کنید.

قانون‌گذار در صورت عدم تمکین زوجه به زوج اجازه طلاق، ازدواج مجدد و نپرداختن نفقه را می‌دهد.

در ارائه لایحه عدم تمکین زوجه به دادگاه به کدام قاعده فقهی استناد کنم؟

شما می‌توانید برای نوشتن این لایحه به قاعده لاضرر استناد کنید. این قاعده بیان می‌کند که ضرر و زیانی در اسلام وجود ندارد. اسلام تاکید زیادی بر حفظ زندگی زناشویی و خانوادگی دارد اما اگر ازدواج باعث ضرر یکی از زوجین شود، ادامه ازدواج از نظر اسلام صحیح نیست. یعنی اگر زوجه، زندگی زناشویی و خانوادگی خود را ترک کرد، مرد می‌تواند از او جدا شود و مجددا ازدواج کند یا او را ملزم به تمکین کند زیرا این عمل زوجه موجب ورود ضرر و زیان به زوج می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه تمکین زوجه خود را به ما بسپارید. برای این کار، به صفحه تنظیم لایحه بروید و درخواستتان را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم و در خصوص لایحه‌ای که در نظر دارید، گفتگو خواهیم کرد.

ضمن آن که می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار شوید. برای ثبت درخواست برای این سرویس، روی لینک بزنید.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات