لایحه نفقه زوجه و تمام موارد مهم در لایحه درخواست نفقه زوجه

-
بروزرسانی:1402/07/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه نفقه زوجه

یکی از لوایح مهم و کاربردی در زمینه مسائل خانوادگی نمونه لایحه نفقه زوجه است. احتمالا، شما در طول زندگی از دوستان یا آشنایان شنیده‌اید که آقای فلانی نفقه همسر خود را نمی‌پردازد و با همسرش مشکل و نا‌سازگاری دارد. نفقه به معنی هزینه‌ها و مخارج لازم جهت تهیه و تامین خوراک، پوشاک، مسکن، وسایل زندگی، بهداشت و درمان است. از لحاظ قانونی، مرد وظیفه دارد که به همسرش نفقه بپردازد تا ادامه زندگی مشترک برای خانم ممکن باشد و خانم بتواند مسائل و امور مربوط به منزل را به عهده بگیرد.

اگر مرد به همسرش نفقه ندهد و شرایط ادامه زندگی مشترک را برای او سخت یا غیر ممکن کند، خانم در این شرایط، می‌تواند نمونه لایحه دفاعیه مطالبه نفقه زوجه را تنظیم کند و به مرجع قضایی ارائه بدهد تا با این روش، از قاضی بخواهد که مرد را مجبور کند که نفقه‌ را بپردازد.

ما در این مقاله، در خصوص ماهیت لایحه نفقه زوجه، زمان تنظیم این لایحه، نکات یا مسائل مربوط به تنظیم نمونه لایحه دفاعیه زوجه در پرونده نفقه صحبت می‌کنیم.

نمونه لایحه نفقه زوجه چگونه لایحه‌ای است؟

این لایحه، متن یا نوشته‌ای است که توسط خانم تنظیم و به قاضی تقدیم می‌شود. موضوع این لایحه، تقاضای تعیین نفقه و مخارج زندگی مشترک، توسط قاضی و اجبار مرد به تادیه یا واریز نفقه است. زوجه می‌تواند این لایحه را خودش تنظیم کند یا در صورتی که مهارت و توانایی کافی برای تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نفقه زوجه را نداشته باشد، باید از وکیل دادگستری کمک بگیرد و اوضاع و احوال خود را به برای وکیل شرح دهد تا وکیل، لایحه را متناسب با اوضاع و شرایط موجود بنویسد و به مرجع قضایی تقدیم کند.

بررسی زمان تنظیم نمونه لایحه نفقه زوجه

بر اساس قانون، به محض اینکه زوجین با یکدیگر عقد دائم کنند، در مقابل هم، حقوق و تکالیفی به عهده  دارند. یکی از وظایف مرد، تادیه نفقه به همسرش است. باید، مرد به همسرش نفقه بپردازد، حتی اگر زوجه هیچ نیاز مادی و مالی به نفقه نداشته باشد و ثروتمند محسوب شود. مرد در صورتی می‌تواند به همسرش نفقه ندهد که ایشان وظایف خود را در زندگی مشترک انجام نداده باشد، نیاز‌های مرد را تامین نکند یا از منزل مشترک بدون اجازه همسر خود، خارج شود و مدتی به خانه بازنگردد. بنابراین، اگر زوجه تمام وظایف و مسئولیت‌هایش را در زندگی به خوبی انجام دهد، طبق قانون صلاحیت و شایستگی دریافت نفقه را دارد و مرد نمی‌تواند نفقه ایشان را ندهد.

در صورت رعایت تمام موارد بالا توسط خانم، اگر مرد از واریز یا تادیه نفقه ایشان خودداری کند، در این زمان خانم می‌تواند نمونه لایحه مطالبه نفقه زوجه را تنظیم کند و با تقدیم این لایحه به قاضی، از او بخواهد که نفقه مناسب را تعیین کند تا مرد مجبور شود که نفقه را بپردازد.

به علاوه، اگر مرد نفقه همسرش را از مدت‌ها قبل نیز تادیه نکرده باشد، زوجه می‌تواند در این لایحه، از قاضی بخواهد که نفقه زمان گذشته را نیز تعیین کند. زوجه همچنین می‌تواند با تنظیم لایحه دفاعیه زوجه در نفقه ، از قاضی بخواهد که نفقه آینده را نیز معین کند و  مرد به موجب قانون مجبور شود که نفقه زمان گذشته، حال و آینده زوجه را بپردازد.

نکات ضروری در نوشتن لایحه

اگر شما قصد دارید که لایحه درخواست نفقه زوجه را به قاضی تقدیم کنید باید، مسائلی را در تنظیم این لایحه، در نظر بگیرید تا لایحه دفاعیه زوجه در نفقه تاثیرگذار باشد و شما با استناد به آن، بتوانید حقوق قانونی خود را از طرف مقابل بگیرید.

  1. تا حد امکان این لایحه را کوتاه، مختصر و مفید بنویسید، زیرا لایحه طولانی هم کسل کننده است و هم اینکه، قاضی وقت کافی برای مطالعه آن را ندارد.
  2.  باید، متن لایحه شیوا و رسا و مطالب با یکدیگر ارتباط عرفی داشته باشند. بنابراین، از ذکر مطالب بی‌تاثیر در نمونه لایحه دفاعیه زوجه در پرونده نفقه خودداری کنید.
  3. در تنظیم این لایحه، ابتدا متن لایحه، سپس مواد قانونی مرتبط با آن، و در نهایت، دلایل و مدارک خود را ذکر کنید. اگر در خصوص نمونه لایحه دفاعیه مطالبه نفقه زوجه، قاعده فقهی یا روایاتی نیز وجود داشته باشد، ذکر این موارد به اعتبار لایحه کمک بیشتری می‌کند.
  4. در پایان، با رعایت ادب و احترام قضایی، از قاضی بخواهید که در خصوص موضوع، تصمیم شایسته و عادلانه بگیرد تا حقوق شما در زندگی مشترک حفظ شود و با ذکر نام و نام خانوادگی خود، زیر متن لایحه را امضاء کنید.

بررسی شرایط لازم جهت تقدیم لایحه نفقه زوجه

باید، برای تنظیم این لایحه شرایطی وجود داشته باشد تا قاضی نمونه لایحه دفاعیه نفقه زوجه را قبول کند و برای زوجه نفقه مناسب تعیین کند. یکی از این شرایط، این است که باید، نوع ازدواج یا عقد زوجین، دائمی باشد. به طور کلی، نفقه در ازدواج موقت به زوجه تعلق نمی‌گیرد. تنها در صورتی در ازدواج موقت، زوجه مستحق دریافت نفقه از مرد است که این شرط در عقد نامه ذکر شود یا صیغه عقد موقت را بر اساس تادیه نفقه بین زوجین بخوانند، بنابراین در زمان تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مطالبه نفقه زوجه به این موضوع توجه کنید.

به علاوه، یکی دیگر از شرایط استحقاق زوجه به دریافت نفقه، این شرط است که باید، زوجه تمام وظایفش را در زندگی مشترک به خوبی انجام دهد، نیازهای مرد را تامین کند و بدون اجازه مرد از منزل مشترک خارج نشود. البته اگر زندگی مشترک در یک منزل با مرد برای زوجه خطر جانی، مالی و حیثیتی داشته باشد و زوجه بتواند این موضوع را به قاضی ثابت کند، می‌تواند منزل را ترک کند. در این شرایط، خانم اگر در منزل دیگری ساکن باشد، مرد موظف است که نفقه ایشان را بپردازد.

شرایط نفقه در طلاق رجعی

بعد از طلاق، ارتباط زوجین با یکدیگر تمام می‌شود و به همین دلیل، مرد به زوجه نفقه نمی‌پردازد. اما در طلاق رجعی، این مساله به شکل دیگری است. طلاق رجعی یکی از انواع طلاق است. در این شکل از طلاق، مرد تا مدتی معین بعد از صیغه طلاق می‌تواند به همسر خود رجوع کند و زندگی مشترک را با ایشان ادامه بدهد، بدون اینکه نیاز باشد دوباره صیغه عقد ازدواج بین زوجین خوانده شود.

اگر مرد در این مدت معین که در بیان قانونی به آن عده می‌گویند به همسر خود مراجعه کند، طلاق، بی اثر است و زوجه در این دوران نیز استحقاق دریافت نفقه را دارد. البته ذکر این مطلب در این بخش از مقاله، لازم و مفید است که شما بدانید در طلاق بائن که نقطه مقابل طلاق رجعی است و مرد در آن امکان رجوع به همسرش را ندارد، اگر همسر ایشان باردار باشد، مرد موظف است تا زمان وضع حمل یا زایمان، به زوجه نفقه بپردازد. بنابراین، اگر شما در شرایط مذکور قرار داشته باشید، می‌توانید نمونه لایحه مطالبه نفقه زوجه را تنظیم کنید و با تقدیم آن به مرجع قضایی مربوطه، بخواهید که مرد را مجبور کنند تا نفقه شما را بپردازد.

قانون حمایت از خانواده و نمونه لایحه نفقه زوجه

در مواد 47 و 53 قانون حمایت از خانواده، در خصوص مساله نفقه اینطور توضیح داده شده است که در صورتی که زوجه، با تقدیم لایحه دفاعیه زوجه در نفقه ، از مرجع قضایی بخواهد که میزان نفقه او را تعیین کنند، میزان نفقه و روش ارائه آن با توجه به شرایط زوج، توسط قاضی تعیین می‌شود. بنابراین، قاضی میزان نفقه و روش ارائه آن را با توجه به شرایط موجود تعیین خواهد کرد و مرد باید تابع این حکم باشد و مطابق نظر قاضی عمل کند.

این نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که اگر مرد با وجود استطاعت و توانایی مالی، نفقه همسر خود را نپردازد و زوجه از او شکایت کند، مرد با استناد به قانون مجازات اسلامی به حبس درجه 6 یعنی حبس بیشتر از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

پیشنهاد ما

بدون شک برای تنظیم لایحه نفقه زوجه نیاز خواهید داشت که با یک شخص متخصص و مجرب در زمینه دعاوی دادگاه خانواده گفت و گو کنید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. همچنین می‌توانید تنظیم لایحه مورد نیاز خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات