قرارداد هم بنیان گذاران چیست و هم بنیان گذار چه کسی است؟

-
بروزرسانی:1402/09/15
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد هم بنیانگذاران

قرارداد هم بنیان گذاران یکی از انواع مهم قرارداد‌ها است.

البته ما پیش از این در خصوص قرارداد کار موقت ( قرارداد کار با مدت معین ) هم صحبت شده‌ایم.

همچنین مهم ترین نکات قرارداد کار را مورد بررسی حقوقی قرار دادیم.

به منظور راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به زیر ساخت حقوقی دارید و یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های هر کسب و کار، قرارداد است.

بسیار دور از ذهن است که کسی بتواند به تنهایی و بدون وجود دیگران، یک کسب و کار موفق ایجاد کند و آن کسب و کار با فرض موفقیت اولیه نیز بتواند در ادامه راه، موفقیت خود را حفظ کند.

متاسفانه در اکثر اوقات، تفاهم نامه بنیان گذاران با بی‌توجهی همراه است. زیرا تشکیل‌دهندگان یک شرکت در اکثر اوقات به مسایل دیگری همچون جلو‌بردن دغدغه‌های مربوط به تاسیس شرکت یا پیش برد محصول فکر می‌کنند اما از اصل ماجرا که قرارداد خودشان است جا میمانند.

اصل ماجرا چیست؟

تفاهم نامه هم بنیان گذاران ! قرارداد هم بنیان گذاران ، آینده کسب و کار و حیات یا مرگ آن را از همان ابتدای راه، مشخص و تضمین می‌کند.

می‌خواهید یک ایده را به محصول تبدیل کنید؟ می‌خواهید یک شرکت تاسیس کنید؟

مهم ترین نکات قرارداد هم بنیانگذاران را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

قرارداد هم بنیانگذاران چیست؟

تفاهم نامه هم بنیان گذاران بین موسسین یک کسب و کار اصطلاحاً نوپا تنظیم و امضا می‌شود و از طریق این تفاهم نامه، میزان مشارکت و میزان سهام هریک از اعضای موسس تعیین خواهد شد.

البته از تفاهم نامه هم بنیانگذاران با نام‌های دیگری مانند قرارداد هم بنیان گذاران ، توافق نامه هم بنیانگذاران ، قرارداد موسسین ، Hackathon Collaboration Agreement   Co_Founder Agreement  و Founfers Agreement  نیز یاد می‌شود.

قرارداد هم بنیان گذاران

تفاهم نامه هم بنیانگذاران چه مبانی دارد؟

قرارداد بنیان گذاران دارای کلیات زیر است:

  1. مشخصات بنیان گذاران؛
  2. وصف جزئیات پروژه مورد نظر؛
  3. میزان مسئولیت و جزئیات نقش هریک از هم بنیان گذاران؛
  4. حقوق و سهم هریک از هم بنیانگذاران؛
  5. شرایط محرمانگی ، عدم رقابت و همچنین مالکیت فکری (مالکیت معنوی)؛
  6. مسائل مرتبط با عزل مدیران و همچنین کناره‌گیری موسسین یا مدیران.

نقش‌ها و مسئولیت‌ها در قرارداد هم بنیان گذاران

در ابتدای صحبت‌هایمان بیان کردیم که کسب و کار موفق، نیازمند فعالیت گروهی است و همین مساله، نیاز به داشتن قرارداد هم بنیان گذاران را بیشتر می‌کند.

لازم است که نقش هریک از موسسین در تیم و شرکت و همچنین وظایفی که به عهده ایشان است کاملاً روشن شود و هیچ ابهامی در این مورد باقی نماند:

1- مدیر عملیاتی در قرارداد هم بنیان گذاران

مدیر عملیاتی نظارت‌کننده بر روند امور و فعالیت‌های شرکت است.

در واقع، ایشان مدیریت جزئیات فعالیت‌ها را به عهده دارد. بررسی می‌کند که آیا شرکت در مدت مشخص شده، به اهداف خود رسیده است یا خیر؟

2- مدیر اجرائی

مدیر اجرایی، استراتژی شرکت را تعیین می‌کند. در مورد استخدام و تشکیل تیم ارشد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

او تصمیم‌گیری نهایی را در مورد همه امور و استفاده از منابع به عهده دارد.

3- مدیر مالی

ایشان مدیریت امور مالی را از طریق مشخص کردن روش هزینه منابع مالی مشخص خواهد کرد.

تعیین بودجه به عهده مدیر مالی است.

4- مدیر بازاریابی در قرارداد هم بنیان گذاران

مسئولیت امور مارکتینگ و بازاریابی به عهده مدیر بازاریابی است.

ایشان فروش محصول، تولید محصول و تبلیغ محصول را با توجه به واقعیت‌های موجود در بازار تعیین می‌کند..

5- مدیر تکنولوژی

کشف مسیر تکنولوژی به عهده مدیر تکنولوژی است.

ایشان شرکت و ساختار کلی محصولات را از حیث مسایل مربوط به دنیای تکنولوژی به روز (آبدیت) نگه می‌دارد.

6- مدیر کل در قرارداد هم بنیان گذاران

مدیر کل در یک شرکت عملکرد کارکنان را بررسی و کنترل می‌کند.

با توجه به این وضعیت و وظیفه کلی، به نظر می‌رسد وظایف مدیر کل مثل یک مدیر منابع انسانی است.

ایشان مسائل مالی و استراتژیک را بررسی می‌کند.

بر همین اساس است که برخی اعتقاد دارند وظایف مدیر کل بسیار مبهم است و برخی اعتقاد دارند که استارت آپ نیازی به مدیر کل ندارد.

قرارداد هم بنیانگذاری

نکات مهمی که در تفاهم نامه هم بنیان گذاران اهمیت دارد

  1. در قرارداد هم بنیان گذاران ، باید میزان سرمایه اولیه‌ای که توسط موسسین آورده شده ‌است تعیین شود. این سرمایه یا مادی و مالی است یا معنوی و بر اساس تخصص خواهد بود.
  2. در توافق نامه هم بنیان گذاران باید نوشته شود که هرگونه افزایش سرمایه از سوی هریک از بنیان گذاران، باید به تایید کتبی تمام بنیان گذاران برسد.
  3. درباره سهام، نیازی به دریافت سندی جدا از آنچه در تفاهم نامه هم بنیان گذاران نوشته شده است وجود ندارد.
  4. اگر پیش از تنظیم قرارداد همبنیان گذاران ، هریک از موسسین از جیب خود هزینه‌هایی را برای تیم نموده باشد میتواند با ارائه رسید و گزارش هزینه‌های انجام شده، مبلغ پرداختی را از بودجه کلی شرکت دریافت کند. اما باید توجه داشت که در ابتدای راه و تا قبل از تشکیل و بزرگ شدن شرکت، بهتر است بودجه بندی هزینه کسب و کار شرکت توسط تمامی هم بنیان گذاران تایید شود.
  5. فراموش نکنید که اگر قصد تشکیل شرکت سهامی یا شرکت با مسئولیت محدود را دارید، از نوشتن نام یکی از موسسین به عنوان نام شرکت خودداری شود. (به عنوان مثال شرکت مهندس خسروی) چرا که در این صورت، شرکت به عنوان یک شرکت تضامنی محسوب می‌شود و تمامی مسئولیت‌ها متوجه شخص مهندس خسروی خواهد بود!

تقسیم سود میان هم بنیان گذاران در قرارداد هم بنیان گذاران

تقسیم سود بین هم بنیان گذاران به این صورت است که ابتدا هزینه‌هایی که هریک از موسسین پرداخت کرده‌اند از سود شرکت کسر می‌شود و پس از آن، سود باقی‌مانده میان تمام سرمایه گذاران تقسیم خواهد شد. باید توجه داشت که هریک از بنیان گذاران بر اساس سهمی که در قرارداد هم بنیانگذاری برای ایشان تعیین شده و به امضا رسیده است مستحقق دریافت سود خواهد بود. بر همین اساس، مالک ایده بودن یا داشتن ارتباطات یا تجربه بیشتر یا داشتن قدرت ارتباط اجتماعی بالا، بخشی از موارد تاثیر گذار بر سهام هر بنیان گذار است.

چه مواردی نیاز به تایید مدیر دارد؟

  1. اعلام ورشکستگی شرکت
  2. منحل کردن شرکت یا واگذاری کسب و کار و سرمایه؛
  3. واگذاری دارایی‌های فکری (معنوی) شرکت مانند ایده، علامت تجاری و …؛
  4. هر گونه وامی که از طرف شرکت دریافت می‌شود یا هر بدهی که برای شرکت ایجاد خواهد شد؛
  5. تنظیم و امضای هر نوع قرارداد دیگری با موسسین یا اعضای خانواده آن‌ها یا فامیل هریک از موسسین؛
  6. افزایش سهم برای هر فرد به هر مقدار؛
  7. قبول عضو جدید در شرکت؛
  8. اصلاح قرارداد هم بنیان گذاران.

قرارداد هم بنیانگذار

اطلاع رسانی فرصت تجاری در قرارداد هم بنیان گذاران

یکی از نکات مهمی که باید در قرارداد هم بنیانگذاری ذکر شود این است که هر بنیان گذار باید همه فرصت‌های تجاری یا فعالیت‌های رقابتی مرتبط با فعالیت شرکتی که در آن به عنوان موسس معرفی شده‌ است را اطلاع دهد. شرکت 15 روز زمان دارد نظر خود را در خصوص استفاده یا عدم استفاده از آن فرصت اعلام کند.

اگر شرکت ظرف 15 روز در خصوص این فرصت اعلام نظر نکرد، اطلاع دهنده می‌تواند شخصاً آن طرح را پیگیری کند.اگر هم شرکت از آن طرح استفبال کرد ولی در میان راه، از اجرای آن منصرف شد، شخصی که طرح را ارائه کرده است می‌تواند شخصاً طرح مورد نظر را پیگیری کند.

در صورتی که اختراع یا پیشرفت یا نوآوری یا ایده و یا… از سوی یکی از موسسین به تنهایی یا با کمک دیگران در زمان عضویت یا ارائه خدمات از سوی ایشان به شرکت صورت گرفته باشد، فارغ از این که آن اختراع یا… در زمان و مکان کاری شرکت ایجاد شده و توسعه یافته است یا خیر و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با پروژه شرکت ارتباط دارد یا خیر یا در نتیجه تکالیف مشخص شده در شرکت، به آن رسیده است یا از طریق برخورداری از منابع شرکت یا نشان تجاری شرکت، امتیار نامه، کپی رایت و…، همگی از نظر حقوق مالکیت فکری مورد حمایت بوده و احترام به آن ضروری است.

لزوم حفظ حقوق مالکانه موارد فوق، باید توسط طرف‌های قرارداد پذیرفته و امضا شود.

قرارداد محرمانگی و عدم افشا و قرارداد هم بنیان گذاران

محرمانگی اطلاعات شرکت و دست آورد‌ها به دو صورت در تفاهم نامه هم بنیان گذاران نوشته می‌شود:

  1. یا به عنوان یک قرارداد مجزا با عنوان قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه یا قرارداد محرمانگی اطلاعات
  2. یا در همان قرارداد هم بنیان گذاران ماده‌ای در این مورد قرار می‌گیرد و در خصوص جزئیات محرمانگی به صورت مفصل تعیین تکلیف می‌شود.

تکلیف اموال و دارایی‌های شرکت پس از انحلال

شرکت تا زمانی که حداقل یکی از موسسین حضور دارد به حیات خود ادامه می‌دهد و منحل نخواهد شد. اما  اگر تمامی موسسین کنار بروند یا عزل شوند، تفاهم نامه موسسین نیز به پایان می‌رسد و دارایی‌ها و مسئولیت‌های شرکت بین موسسین تقسیم می‌شود.

اگر تمام موسسین رای به انحلال شرکت بدهند یا هیچ کدام از موسسین، در شرکت باقی نمانند تمام دارایی مادی و معنوی شرکت به منظور فروش عرضه خواهد شد و برای خرید، پیشنهاد قیمت از سوی موسسین در اولویت قرار دارد.

مبالغ حاصل از فروش اموال و دارایی‌ها، ابتدا صرف بازپرداخت هزینه‌های انجام شده توسط موسسین می‌شود و آنچه باقی می‌ماند به طور مساوی بین همگی تقسیم خواهد شد.

حل اختلاف در قرارداد هم بنیانگذاران

یکی از بند‌های مهم تفاهم نامه هم بنیان گذاران بخش مربوط به حل اختلاف است. این بخش از قرارداد را می‌توانیم با تعیین داور یا دادگاه تنظیم کنیم. یعنی شما می‌توانید برای تفاهم نامه خود یک داور در نظر بگیرید. به طور معمول داور شخصی است که صلاحیت داوری میان طرفین قرارداد را داشته باشد. بعضی از اشخاص، یک وکیل مجرب را به عنوان داور انتخاب می‌کنند. انتخاب داور به شما کمک می‌کند که فرآیند رسیدگی به اختلافات احتمالی را به سهولت و با سرعت بیشتری پیگیری کنید. با این حال، اگر تمایل داشته باشید، برای رسیدگی به اختلافات قراردادی، می‌توانید در متن قرارداد به دادگاه یا سایر مراجع حل اختلاف نیز، اشاره کنید.

نکته مهم:

  1. داور باید مطابق با قانون، برای انجام مسئولیت داوری از صلاحیت کافی برخوردار باشد.
  2. رای داور، لازم الاجرا است و طرفین قرارداد ملزم خواهند بود که به حکم او در خصوص اختلافی که ایجاد شده است، عمل کنند.
  3. بهتر است که داور با هیچ کدام از طرفین قرارداد، رابطه سببی و نسبی نداشته باشد.

پیشنهاد ما در مورد قرارداد هم بنیان گذاران

تیم حقوقی رکلا، قرارداد هم بنیان گذاران را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی نیز استفاده کنید. خدمات تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی زمانی برای شما کاربرد خواهد داشت که بخواهید متن قرارداد، کاملا مطابق با شرایط خاص شما نوشته و تنظیم شود. برای مثال ممکن است برای شروع همکاری با یکدیگر، توافقات و شروط خاصی مدنظر داشته باشید که ترجیح دهید تمام آن شروط مورد توافق طرفین به صورت مکتوب در قرارداد ذکر شوند. در این موارد، می‌توانید فرآیند نگارش محتوای متن قرارداد مورد نظر خود را به کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا بسپارید. بعد از ثبت درخواست استفاده از این سرویس، در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

تفاهم نامه بنیانگذاران
دانلود قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
احمد پور
thumb_up_alt

با سلام… میخواستم بدونم توی قرارداد هم بنیان گذاران اگر بخوایم حل اختلاف از طریق داوری باشه چه راه هایی داریم؟ داوری رو میتونیم به شخص خاصی بدیم؟

23:13
08 آبان 1398
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

حل اختلاف از طریق داوری یا میتواند به موسسه ای خاص یا نهاد دولتی یا حتی به یک یا چند فرد واگذار شود.

17:22
09 آبان 1398
account_circle
عرفانی
thumb_up_alt
آیا در قرارداد هم بنیانگذاران حقوق مالکیت فکری کارآفرین باید به شرکت منتقل شود؟
17:42
20 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد «بایدی» وجود ندارد. متن قرارداد در این خصوص تعیین تکلیف خواهد کرد.
10:52
21 تیر 1401